مقالات سایت

انواع فن آکسیال – معرفی فن اکسیال ebm papst آلمانی

انواع فن آکسیال

انواع فن آکسیال

معرفی فن آکسیال EBM Papst

تاریخچه استفاده از آکسیال فن ها

قدمت استفاده از فن های اکسیال بر می گردد به 500 سال قبل از میلاد که توسط ایرانیان در آسیاب های بادی مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 1880 میلادی مهندسان فن های الکتریکی را طراحی کردند. این الکتروفن ها بر پایه همان فن های ایرانی طراحی شدند.

 

معرفی فن آکسیال:

اکسیال فن یا آکسیال فن ( فن های محوری) که معادل کلمه انگلیسی Axial fan است از آن جهت این نوع محصول به این اسم نامیده می شود تا نشان دهنده جهت حرکت هوا در فن باشد. زیرا که در فن اکسیال پره ها حول محوری می چرخند که جریان هوا نیز در همان جهت است.

فن های اکسیال قابلیت تولید حجم هوادهی بالا در فشارهای کم را دارند.  نیاز این نوع فن ها  به توان الکتریکی کم، استفاده از آنها را مقرون به صرفه می کند.

  معرفی فن آکسیال

انواع فن های آکسیال:

اکسیال فن ها را می توان به سه گروه  اصلی تقسیم کرد: Tube axial Vane axial Propeller   نمودار فن اکسیال  

محدوده عملکردی آکسیال فن :

با توجه به نمودار هایی که در پایین آورده شده اند می توان محدوده استفاده فن های محوری را در مقایسه با فن های سانتریفوژ و همچنین نمودارهای راندمان و توان و هوادهی بر حسب فشار را  برای یک مدل فن اکسیال ملاحظه و مقایسه نمود.

  منحنی فن اکسیال   تحیلیل فن اکسیال

یک مثال با اعداد واقعی برای یک مدل از اکسیال فن های شرکت ebm-papst در نمودار زیر آورده شده است. منحنی های متفاوت ( منحنی مشخصه فن ، راندمان ، توان و صدا ) در کنار هم منحنی های مهمی برای انتخاب یک فن می باشند.

  بررسی فن اکسیال