Uncategorized @fa

فن تخلیه دود – بهترین فن ضد دود

فن تخلیه دود

فن تخلیه دود

فن های F300

فن تخلیه دود | این فن ها برای سیستم های مدیریت دود پارکینگ ها کاربری دارند. از فن های F300  برای تخلیه دود و خروج هوای آلوده و یا دود ناشی از آتش سوزی یا تصادفات در پارکینگ اتومبیل ها استفاده می شود. اگر مساحت هر طبقه پارکینگ از متراژ 500 مترمربع بزرگتر باشند و یا تعداد طبقات منفی پارکینگ به قدری باشد که بیشتر از 9 متر زیر زمین باشد ( بیش از 3 طبقه منفی ) ، می بایست از فن های F300 برای این منظور استفاده کرد. در غیر این صورت می توان فن های اگزاست معمولی را نیز برای این کاربری به کار برد که عموما اگر پارکینگی نیاز به اگزاست معمولی ( غیر F300  ) داشت از فن های سانتریفیوژ استفاده می کنیم به این دلیل که از عبور هوای با درجه حرارت بالا از روی موتور جلوگیری کنیم. چراکه موتور فن های سانترفیوژ خارج از محفظه ای قرار دارد که انتقال هوا در آن صورت می پذیرد . فن های سانتریفیوژ خود در 2 نوع بکوارد و فوروارد دسته بندی می گردند که بنا بر میزان افت فشاری که کانال کشی ، زانویی ها ، رایزر اصلی و دریچه ها در مسیر ایجاد می کند نوع فن نیز انتخاب می گردد.

رایزر یا شفت اصلی در پارکینگ ها مسیری است که تمام طبقات پارکینگ را به هم و به سمت فن های اگزاست و یا ساپلای هدایت می کند که از این طریق می توان پروسه تامین هوای تازه و تخلیه دود را انجام داد.

برای سیستم تخلیه دود پارکینگ ها اگر مساحت هر طبقه از 2000  مترمربع _ برای اطلاعات بیشتر می توانیم به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مراجعه کنیم_ بیشتر باشد ، آن را 2 زون در نظر می گیرم و برای هر زون جداگانه سیستم تخلیه دود را اجرا می کنیم. این بدان معناست که برای هر زون می بایست 2 فن اگزاست و 2 فن ساپلای ( هوای تازه ) در نظر گرفت . میزان دبی که فن می بایست خارج کند را به 2 فن تقسیم کنیم که اگر یکی از فن ها بنا به هر دلیلی از مدار خارج شد دیگری بتواند اگزاست و یا ساپلای را انجام دهد که این موضوع الزام سازمان آتش نشانی می باشد. بین زون ها باید از طریق پرده های دود بند تفکیک ایجاد گردد .

مقررات سازمان آتش نشانی بدین صورت است که فاصله فن های تخلیه و هوای تازه باید حداقل 3 متر در نظر گرفته شود . لازم به ذکر است که خروجی کلیه فن های تخلیه باید از دیوار ساختمان اصلی ، دیوار ساختمان همسایه و سطح زمین حداقل 3 متر فاصله داشته باشد . این فاصله برای دیوارهای فاقد بازشو نیز باید رعایت شود. ( راهنمای تهیه مدارک و نقشه های مرتبط با سامانه تهویه پارکینگ ( اگزاست ) معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران )

این فن ها در زمان غیر حریق می‌بایست توانایی تخلیه و تزریق حداقل  6 بار Air Change  را داشته باشند و در زمان حریق توانایی جابجایی حداقل  10 بار Air Change را در زون حریق داشته باشند. بر این اساس ، طراحی  سیستم تخلیه دود بر مبنای 6 بار هر طبقه ، در پارکینگ های بالای یک طبقه محاسبه می گردد که در زمان حریق مسیر ورود و خروج هوا از کانال طبقاتی که در آن حریق رخ نداده است توسط دمپر های موتوری بسته می شود تا سیستم بتواند 10 بار طبقه حادثه دیده را تامین کند.

دمپر های موتوری در ابتدای جدایش مسیر کانال از رایزر اصلی در هر طبقه تعبیه می شوند که در زمان حریق وظیفه بستن مسیر انتقال هوا به طبقات غیر حریق را دارند تا علاوه بر اینکه 10 بار طبقه حادثه دیده تامین گردد، دود در همه طبقات نیز منتشر نمی شود .

جت فن ها در 2 نوع آکسیال و رادیال تولید می شوند که جت فن های رادیال دارای ارتفاع کمتری نسبت به جت فن های آکسیال می باشد که این مزیتی است برای پارکینگ هایی که دارای ارتفاع سقف کمتری هستند و می بایست در حداقل فضا جت فن ها نصب گردد.

فن های F300  که عموما نوع آکسیال آن در ایران موجود می شود از نامشان مبرهن است که الزام F300 را رعایت می کنند و این الزام بدین معنی است که این فن می تواند در مقابل300 درجه سانتیگراد حرارت به میزان 60 دقیقه مقاومت کند.

فن اکسیال ضد دود

فن اکسیال ضد دود

جت فن اکسیال

 جت فن های رادیال دارای ارتفاع کمتری نسبت به جت فن های آکسیال می باشد که این مزیتی است برای پارکینگ هایی که دارای ارتفاع سقف کمتری هستند و می بایست در حداقل فضا جت فن ها نصب گردد.

 
فن رادیال یا کتابی ضد دود f300

فن رادیال یا کتابی ضد دود f300

جت فن رادیال (کتابی )

 

فن F300 همچون سایر فن ها از موتور و ایمپلر و بدنه اصلی و توری محافظ ( در برخی از مدل ها ) تشکیل شده که قسمت اصلی که تفاوت ویژه ای دارد موتور آن است که می بایست از نوع F300  باشد.

در پارکینگ ها از دو دسته : فن هوای تازه و فن اگزاست برای سیستم مدیریت دود استفاده می شود. فن هوای تازه که وظیفه تزریق هوا و فن اگزاست که جهت خارج کردن هوای آلوده استفاده می شود.

فن ساپلای از آن جایی که وظیفه تزریق هوای تازه به داخل پارکینگ را دارد و مسئولیت عبور دادن هوا با دمای بالا را  ندارد ، می تواند از نوع معمولی انتخاب گردد و موتور آن F300  نباشد . برای این کاربری از هر 2 نوع سانترفیوژ و آکسیال وابسته به محل نصب و سایر جوانب ، استفاده می گردد.

طراحی سیستم تخلیه دود به 2 صورت 1.کانال کشی و 2. جت فن صورت می پذیرد.

در صورتی که پارکینگ ها کانال کشی لازم جهت انتقال هوای تازه  به سمت کانال های اگزاست را نداشته باشد از جت فن های F300 جهت انتقال هوا به سمت دریچه های اگزاست استفاده می شود .

در پارکینگ های مدرن به دلایل مختلفی از جمله ذخیره فضا و ارتفاع سقف پارکینگ ، ظاهر مناسب پارکینگ ، حذف نقاط کوری که در سیستم کانال کشی ممکن است تهویه نشوند و … از جت فن ها برای انتقال هوا استفاده می شود.

کانال کشی در پارکینگ ها در خیلی از موارد صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از جت فن مقرون به صرفه تر می باشد ، علاوه براینکه اگر ارتفاع سقف مناسب نباشد نیز راهی جز استفاده از جت فن به ویژه جت فن های رادیال نمی باشد.

مقالات مرتبط