Uncategorized @fa

اگزاست فن صنعتی | انواع و کاربردها

اگزاست فن صنعتی

اگزاست فن صنعتی

قیمت اگزاست فن

     

اگزاست فن صنعتی یکی از پرکاربردترین انواع فن صنعتی در سیستم های تهویه مطبوع (HVAC) می باشد که به دلیل توانایی موثری که در خارج کردن هوا از محیط های داخلی دارد، هم در ساختمان های تجاری و هم در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. بیمارستان ها، مدارس، انبارها، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، ریخته گری ها، نانوایی ها، فروشگاه های تجهیزات صنعتی، پارکینگ ها، آشپرخانه های صنعتی و… همگی از انواع اگزاست فن (فن اگزاست صنعتی) استفاده می کنند.

اگزاست فن دیواری

انواع مختلف فن اگزاست کدامند؟

به صورت کلی، در تمامی موارد اشاره شده، یکی از انواع فن زیر استفاده می شود:

1)دیواری (هواکش مکنده دیواری) که در قسمت های بالایی دیوارها و در نقطه مقابل درب های ورودی نصب می شود تا جریان هوا به خوبی بتواند حرکت کند.

2)سقفی (هواکش مکنده سقفی) که همانطور از نام آن مشخص است، بر روی سقف ساختمان ها نصب شده و باعث خارج شدن جریان هوای از سقف ساختمان می شود.

فن (هواکش مکنده) چه بر روی دیوار نصب شود و چه بر روی سقف قرار گیرد، وظیفه اصلی خارج کردن هوای مانده، گرم، مرطوب و یا آلوده را از محیط داخلی ساختمان دارد. اگر عمل خروج هوا از ساختمان به درستی صورت بگیرد، سیستم های تهویه مطبوع نیز کار خود را بهینه تر انجام می دهند و می توانند هوای تازه بیشتری را وارد ساختمان کنند.

علاوه بر فن سقفی و فن دیواری، انواع مدل های مختلف فن وجود دارند که با توجه به نیاز از آنها استفاده می شود:

  • فن بین کانالی (inline)

فن بین کانالی می تواند در حالیکه قدرتمند باشد، مصرف انرژی پایینی نسبت به سایر فن ها داشته باشد. از یک فن بین کانالی در مسیر کانال های هوا استفاده می شود. فن بین کانالی می تواند حرارت را به بیرون منتقل کند و همچنین هوای مانده و مرطوب را از محیط خارج کند. فن بین کانالی به صورت معمول با لوازم جانبی مانند سایلنسر و یا فیلترهای کربنی عرضه می شوند.

  • فن پنجره ای

فن پنجره ای به نحوی طراحی شده است که به راحتی در یک پنجره نصب شود و در طراحی آن ها معمولا از یک فن بزرگ و یا دو فن کوچک که در کنار هم قرار گرفته اند، استفاده شده است. اگزاست فن پنجره ای معمولا این قابلیت را دارد که در دو جهت جریان باد را به گردش درآورد و همچنین مجهز به ترموستات برای کنترل بیشتر می باشد.

اگزاست فن پنجره ای

کاربردهای اگزاست فنها

همانطور که گفته شد، از اگزاست فنها در بسیار از موارد به منظور اطمینان از انجام عمل تهویه مناسب و حفظ کیفیت هوا استفاده می شود. اگزاست فنها گستره وسیعی از کاربردهای صنعتی، مسکونی و تجاری را پوشش می دهد. کاربردهایی که هرکدام از آن ها نیازمندی های ویژه خود را دارند. در این بخش برخی از کاربردهای اگزاست فن در موارد گوناگون بررسی می شوند و اهمیت و سودمندی استفاده از آن ها مطرح می شود.

مصارف صنعتی اگزاست فنها

در صنایع گوناگون، وظیفه اصلی اگزاست فن (اگزاست فن صنعتی) حفظ ایمنی و بهینه بودن محیط کاری کارگران می باشد. به عنوان مثال، کارخانه های تولیدی، حذف بوهای نامطبوع، خاک و گرمای تولید شده توسط ماشین آلات خود را مدیون انواع اگزاست فن می باشند. عمل تهویه مناسب در چنین مکان هایی نه تنها سطح ایمنی و سلامت کارکنان را بالا می برد، بلکه باعث افزایش بهره وری و تولید نیز می شود.

کارخانه های تولید مواد شیمیایی نیز تا حد بسیار زیادی برای کنترل کردن بخارهای سمی و مواد آلی فرار، به اگزاست فن متکی هستند. این مدل از اگزاست فن صنعتی به نحوی طراحی شده است که در محیط های مستعد انفجار مورد استفاده قرار گیرد تا از خارج شدن صحیح مواد خطرناک و جمع نشدن آن ها در محیط های داخلی کارخانه، اطمینان حاصل شود.

مصارف صنعتی اگزاست فن

انبارها یکی دیگر از محل هایی هستند که در آن ها به منظور اطمینان از تهویه صحیح، از فن صنعتی استفاده می شود. این امر در انبارهای بزرگ مهم تر است زیرا بزرگی فضا ممکن است باعث عدم تعادل دمایی در نقاط مختلف انبار شود. استفاده از فن می تواند به پخش یکنواخت هوا کمک کرده و ریسک ناشی از افزایش نقطه ای دما در انبار را کاهش دهد.

باید توجه داشت که سرمایش و گرمایش یک انبار، کارگاه و یا دیگر ساختمان های صنعتی می تواند یک امر چالش برانگیز باشد. به ازای هر افزایش ارتفاع تا 30 سانتیمتر، دمای هوا در حدود 0.5 تا 1 درجه افزایش می یابد. بنابراین در یک ساختمان که سقفی به بلندی حدود 6 متر دارد، اختلاف دمای بین کف زمین و سقف ساختمان بین 10 تا 20 درجه می رسد. مشکلی که در هنگام انجام گرمایش ساختمان ایجاد می شود این است که به هنگام گرم کردن ساختمان در زمستان، هوای گرم به سمت بالا حرکت کرده و باعث می شود تا افراد حاضر در ساختمان احساس سرما کنند. در هنگام سرمایش ساختمان نیز هوای سرد خارج شده از سیستم های تهویه مطبوع با هوای گرمی که در قسمت بالایی ساختمان قرار داد برخورد کرده و در نتیجه ساختمان به خوبی خنک نمی شود. استفاده از فن مکنده صنعتی می تواند راه حلی برای این مشکل باشد. با استفاده از ترکیبی از چند فن مکنده و انواع فن ورودی (intake fan)، می توان این مشکل را به خوبی برطرف نمود.

استفاده از اگزاست فن صنعتی در انبارها

مصارف خانگی اگزاست فن

در محیط های خانگی، اگزاست فنها (هواکش مکنده) جزئی جدایی ناپذیر از سیستم تهویه منازل می باشد. سرویس های بهداشتی و حمام ها اصلی ترین محل استفاده از فن می باشند. یک اگزاست فن مورد استفاده در این محل ها نه تنها به خارج کردن بوهای نامطبوع کمک می کند، باعث کاهش رطوبت ناشی از حمام ها، سرویس های بهداشتی و… می شود. استفاده از اگزاست فن و فراهم کردن یک سیستم تهویه مناسب در چنین مواردی رطوبت هوا را کاهش داده و از ایجاد و رشد قارچ و کپک جلوگیری می کند.

مصارف خانگی اگزاست فن

در یک ساختمان مسکونی، علاوه بر سرویس های بهداشتی و حمام، در آشپزخانه نیز از فنهای اگزاست (هواکش مکنده) استفاده می شود. استفاده از آن ها باعث می شود تا بوی غذاهای در حال پخت، دود و حرارت ناشی از پخت و پز از ساختمان خارج شود. همچنین اگزاست فن آشپزخانه با خارج کردن ذرات روغن و سایر آلودگی های موجود در هوا به حفظ تمیزی و نظافت آشپزخانه کمک می کند.

اگزاست فن آشپزخانه

استفاده های تجاری از فنهای اگزاست 

در اداره ها و سایر ساختمان های تجاری از فن اگزاست صنعتی به منظور حفظ راحتی افراد حاضر در محیط و همچنین راحتی آن ها استفاده می شود. این امر به افزایش راحتی کارکنان و افزایش کارایی آنها کمک می کند و خطر شیوع بیماری های تنفسی را در بین کارکنان و مراجعان، کاهش می دهد.

استفاده های تجاری از اگزاست فن

در رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی نیز باید از فن اگزاست صنعتی به منظور تهویه هوا استفاده شود. در چنین محیط هایی استانداردهای سختگیرانه ای در زمینه بهداشت و سلامت وجود دارد. بنابراین استفاده از سیستم های تهویه مطبوع کارآمد و همچنین فن اگزاست صنعتی، امری ضروری می باشد. یک سیستم تهویه مطبوع قدرتمند علاوه بر حفظ بهداشت و ایمنی، باعث راحتی و آسایش آشپزها و همچنین مشتریان رستوران می شود.

اگزاست فن باید در چه محلی قرار بگیرد؟

از آنجایی که محل قرار گیری یک فن اگزاست تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن دارد، قرار دادن آن در محل مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. به منظور دستیابی به عملکرد بهینه، پیشنهاد می شود که موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • به صورت مستقیم در بالای منبع رطوبت و یا بخار. در حمام ها پیشنهاد می شود که فن در بالای دوش حمام نصب شود.
  • در کارخانه ها و کارگاه های بزرگ، محل نصب فن اگزاست دیواری روبروی ورودی ساختمان باشد.
  • در صورت استفاده از فن اگزاست دیواری باید در بالاترین نقطه دیوار قرار بگیرد.
  • در صورت استفاده از فن بین کانالی باید توجه شود که به منطور دستیابی به عملکرد بهتر، طول کانال باید کوتاه ترین حالت ممکن باشد.

اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ تهویه توس به صورت دوره ای انواع فن و هواکش صنعتیرا بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع هواکش و فن صنعتی ebm و همچنین قیمت سایر محصولات، لطفا با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com