Uncategorized @fa

افزایش راندمان با فن دور متغیر EC

فن دور متغیر

افزایش راندمان با فن دور متغیر EC

 

 

در بسیاری از صنایع، کنترل دما و حفظ شرایط محیطی بسیار ضروری است. با این حال، انواع فن صنعتی سنتی (فن صنعتی آکسیال یا فن صنعتی رادیال) معمولا با سرعت ثابتی کار می کنند که ممکن است در برخی از موارد باعث شود بازدهی کاهش یافته و یا اینکه باعث ایجاد محدودیت های بسیاری شوند. انواع فن دور متغیر، به طور ویژه انواع فن EC صنعتی، در حالی که توان بیشتری را ارائه می دهند، بازدهی بالاتری داشته و جایگزین مناسبی برای انواع فن صنعتی مرسوم هستند. در این مقاله به بررسی انواع فن دور متغیر (فن EC) پرداخته می شود.

فن EC

چرا باید از انواع فن دور متغیر (فن EC) استفاده کرد؟

در حال حاضر مدل های مختلف فن صنعتی (فن صنعتی آکسیال، فن صنعتی سانتریفیوژ و…) در صنایع گوناگونی در حال کار هستند که معمولا مجهز به الکتروموتور AC بوده و سرعت ثابتی دارند. به همین دلیل فن های صنعتی مرسوم باعث ایجاد برخی از مشکلات می شوند:

  • هدر رفت انرژی: در برخی از موارد ممکن است نیاز به خنک کنندگی از بیشنه توان فن صنعتی مرسوم بسیار کمتر باشد. در اینصورت، عملکرد فن در بیشینه سرعت خود باعث هدر رفت انرژی می شود.
  • سروصدای بیش از حد: به هنگام کار کردن در بیشینه سرعت، فن صنعتی سروصدای بیش از حدی تولید می کند که این میزان نویز و سروصدا ممکن از برای افراد حاضر در محیط آسیب زا باشد.
  • کنترل محدود: در صورت نیاز به کنترل فن صنعتی و ایجاد تغییرات دمایی در محیط، کنترل یک فن صنعتی مرسوم ممکن است به راحتی صورت نپذیرد. به منظور تغییر سرعت فن صنعتی AC روش های بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از انواع اینورتر می باشد. در صورت استفاده از اینورتر جداگانه در سیستم، هم هزینه ها افزایش می یابند و هم پیچیدگی سیستم بیشتر می شود.

انواع فن دور متغیر (هواکش صنعتی EC) به منظور حل مشکلات بالا طراحی و ساخته شده اند. یکپارچه شدن سیستم کنترلی و الکتروموتور فن صنعتی باعث شده است تا عمل تغییر سرعت فن دور متغیر به راحتی صورت پذیرد.

  • ذخیره انرژی: با تنظیم دقیق میزان سرعت فن دور متغیر با توجه به نیاز های سیستم، می توان از مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری کرده و در نتیجه آن هزینه های کلی مجموعه را کاهش داد.
  • افزایش عمر مفید: انواع فن دور متغیر (هواکش صنعتی EC) نسبت به سایر انواع فن صنعتی مرسوم دارای قطعات متحرک کمتری در ساختار خود می باشند که این امر به خودی خود باعث افزایش طول عمر آن ها می شود. همچنین بر خلاف فن صنعتی مرسوم، فن دور متغیر همیشه در بیشنه سرعت خود کار نمی کند و به همین دلیل کمتر دچار فرسایش و استهلاک می شود.
  • کنترل بهتر فن دور متغیر: با استفاده از فن صنعتی دور متغیر و تنظیم دقیق میزان سرعت آن، می توان از انجام صحیح برخی از فرآیندهای صنعتی حساس به تغییرات دمایی، اطمینان حاصل کرد.

مشکلات فن EC

فن دور متغیر (فن EC) چگونه به سرعت متغیر دست می یابد؟

 بر خلاف انواع فن صنعتی مرسوم AC که به مکانیزم های خارجی به منظور تغییر سرعت نیاز دارند (استفاده از اینورتر، VFD و…) فن دور متغیر عملکرد متفاوتی دارد که در ادامه توضیح داده شده اند:

  • استفاده از موتورهای Brushless DC: در فن دور متغیر (هواکش صنعتی EC) از الکتروموتور Brushless DC استفاده می شود. بر عکس فن صنعتی مرسوم AC که از جاروبک ها (Brushes) به منظور اتصال الکتریکی استفاده می شود، موتور های Brushless DC از آهنربا بر روی روتور خود استفاده می کنند که به همین دلیل اصطکاک و جرقه زنی در این الکتروموتورها وجود ندارد. این امر باعث می شود عملکرد موتور بهتر شود و بهینگی افزایش یابد و نیاز به تعمیر و نگهداری کاهش یابد.
  • قطعات الکترونیکی یکپارچه: قطعات الکترونیکی و مدارهای فرمان د فن دور متغیر (هواکش صنعتی EC) با الکتروموتور یکپارچه شده اند. به همین دلیل انواع فن صنعتی دور متغیر (فن EC) توانایی این را دارند که از کاربر دستورات لازم را دریافت کنند تا در شرایط دلخواه عمل کنند.
  • عدم نیاز به اینورتر جداگانه: یکی از نقاط قوت اصلی انواع فن دور متغیر (فن EC) نسبت به فن صنعتی مرسوم AC، این است که فن دور متغیر می تواند بدون نیاز به اینورتر خارجی، سرعت خود را تغییر دهد. اینورتر دستگاهی است که جریان مستقیم DC را به جریان متناوب AC تبدیل می کند. در انواع فن صنعتی AC، با استفاده از یک اینورتر، سیگنال فرمان DC را که از کنترلر سرعت به فن وارد می شود را به AC تبدیل کرده تا با الکتروموتور فن سازگار باشد. اما در انواع فن دور متغیر (هواکش صنعتی EC)، به دلیل طراحی که دارند، نیاز به این مرحله از بین می رود.

اینورتر

شرکت آلمانی ebm papst یک شرکت برتر تولید کننده فن دور متغیر

یکی از برترین تولید کنندگان انواع فن صنعتی در سایزها و اندازه های مختلف در جهان، شرکت ebm آلمان می باشد. این شرکت فعال در زمینه تولید انواع فن صنعتی (فن سانتریفیوژ صنعتی، فن آکسیال، فن کامپکت) و همچنین طیف وسیعی از هواکش صنعتی (هواکش آکسیال، هواکش رادیال، هواکش سقفی و…) می باشد که در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برخی از انواع فن دور متغیر یا هواکش صنعتی EC در ادامه متن آورده شده اند:

فن دور متغیر مدل W3G800KU2103 (فن آکسیال EC)

این فن دور متغیر از سری فن آکسیال یا محوری بوده که قطری برابر با 800 میلیمتر دارد. این فن دور متغیر از الکتروموتوری با توان 2900 وات بهتره می برد و دارای بیشینه سرعت 1080 دور بر دقیقه می باشد.

فن آکسیال EC

فن دور متغیر مدل K3G560PB3161 (پلاگ فن EC)

فن دور متغیر (پلاگ فن EC) یک فن سانتریفیوژ یا فن رادیال است که عمده استفاده از آن در هواسازها و سیستم های تهویه مطبوع HVAC می باشد. این فن دور متغیر در اندازه 56 سانتیمتر طراحی و تولید شده است. طبق اطلاعاتی که در کاتالوگ محصول درج شده است، بیشینه سرعت این فن دور متغیر برابر با 1700 دور بر دقیقه می باشد.

پلاگ فن EC

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ تهویه توس به صورت دوره ای انواع فن دور متغیر (هواکش صنعتی EC) مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع فن دور متغیر و EC شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com