Uncategorized @fa

فن سالن ورزشی | تهویه مطبوع باشگاه ورزشی

تهویه مطبوع سالن ورزشی

فن سالن ورزشی

تهویه مطبوع باشگاه ورزشی

 

فن سالن ورزشی | در مجموعه های ورزشی، به منظور مدیریت و کنترل میزان رطوبت محیط داخلی و همچنین حفظ دمای محیط در بازه متناسب، به سیستم های مکانیکی بخصوصی نیاز است. انجمن پیمانکاران تهویه مطبوع آمریکا (ACCA) دستورالعمل های ویژه ای به منظور طراحی، نصب، راه اندازی و نگهداری سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان های تجاری نظیر ورزشگاه ها، سالن های ورزشی و… تدوین کرده است. به منظور دستیابی به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب در محیط های ورزشی، باید تمامی المان های ذکر شده در دستورالعمل های ACCA رعایت شود. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که موفقیت تمامی این المان ها به یکدیگر وابسته است. بنابراین در این مقاله به معرفی سیستم های تهویه مطبوع استفاده شده در مجموعه های ورزشی پرداخته شده است و سپس چند فن و هواکش صنعتی که می توانند در سیستم های تهویه ورزشگاه ها مورد استفاده قرار گیرند، معرفی شده اند.

فن سالن ورزشی

نیازمندی های تهویه مطبوع باشگاه و فن سالن ورزشی

هدف اصلی استادیوم های ورزشی در ابتدای پیدایش آن ها فراهم کردن یک محیط بسته به منظور انجام ورزش های گوناگون بود و کمتر توجهی به تماشاگران حاضر در مجموعه می شد. در دهه های اخیر، مجموعه های ورزشی دیگر فقط به منظور انجام ورزش استفاده نمی شوند و تبدیل به محیطی شده اند که افراد با علاقه مندی های مشترک را گرد هم می آورند. بنابراین توجه به قسمت هایی که تماشاگران در آن ها قرار می گیرند بیشتر شده است تا تماشاگران تجربه لذت بخشی را از حضور در ورزشگاه ها داشته باشند. پیشرفت های مذکور نه تنها در زمینه معماری و طراحی صورت گرفته اند، بلکه به طراحی سیستم تهویه مطبوع (HVAC) نیز توجه ویژه ای شده است.

امروزه سیستم های تهویه مطبوع مدرن جزء جدایی ناپذیر ساختمان های تجاری شده اند که ورزشگاه ها و مجموعه های تندرستی نیز از این امر مستثنا نیستند. سیستم های تهویه مطبوع همچنین می توانند اثر قابل توجهی بر هزینه های عملیاتی و درنتیجه سوددهی نهایی داشته باشند و به همین دلیل است که در طراحی سیستم های تهویه مطبوع ورزشگاه ها باید توجه ویژه داشت.

تهویه مطبوع باشگاه ورزشی

کیفیت هوای داخلی و پارامترِ گرمایش در انتخاب فن سالن ورزشی

همانطور که اشاره شد، مجموعه های ورزشی مدرن دیگر فقط برای تماشای ورزش استفاده نمی شوند و شامل مواردی همچون رستوران ها، فروشگاه ها، قسمت های VIP و… می باشند. تمامی این موارد به این منظور ساخته شده اند که تماشاگران بهترین تجربه را قبل، حین و بعد از مسابقه داشته باشند. به منظور انجام عمل تهویه مطبوع (خنک کردن و گرمایش) با توجه به نیاز مجموعه به انواع چیلر و پمپ حرارتی نیاز است که ظرفیت آن ها با توجه به نیاز مجموعه انتخاب می شود. در مورد کیفیت هوای داخلی ساختمان (IAQ) نیز بدین صورت است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در محیط های داخلی استادیوم در حال تردد هستند، حفظ کیفیت هوا یک فاکتور مهم در طراحی سیستم تهویه مطبوع ورزشگاه می باشد.

تهویه مطبوع استادیوم

اجزای اصلی سامانه تهویه مطبوع یک مجموعه ورزشی

یک سامانه تهویه مطبوع در ورزشگاه وظیفه اصلی تغییر شرایط دمایی و رطوبت هوای وارد شده به سیستم و انتقال آن را به مجموعه ورزشی دارد. بدین منظور اجزای متعددی مشغول به فعالیت هستند که عبارتند از:

  • فیلتر هوا
  • فن یا هواکش صنعتی
  • هواسازها
  • کانال هوا
  • سیستم بازگشت هوا
  • چیلر
  • پمپ حرارتی
  • کولینگ تاور
  • سیستم های کنترل
  • بویلر

سیستم تهویه مجموعه ورزشی

بازدهی انرژی در انتخاب فن سالن ورزشی

انجام عمل تهویه مطبوع در یک ورزشگاه که سقف متحرک ندارد، ممکن است ار نظر مصرف انرژی، بهینه به نظر نرسد. با این حال باید در نظر داشت که به منظور امکان استفاده از ورزشگاه در روزهای گرم، به همچین سیستمی نیاز مبرم می باشد. در قدم اول، یک سیستم تهویه مطبوع باید با کل ساختمان یکپارچه در نظر گرفته شود و به هنگام طراحی ساختمان، تمهیدات لازم برای به کار گرفتن سیستم های تهویه مطبوع در نظر گرفته شوند. مواردی همچون:

  • جهت گیری موقعیت ورزشگاه نسبت به نور خورشید
  • طرح و رنگ روی دیواره های ورزشگاه
  • وجود سقف متحرک
  • در نظر داشتن پنل های فوتوولتائیک به منظور تولید برق مورد نیاز ورزشگاه

باید قبل از ساخت یک مجموعه ورزشی در نظر گرفته شوند.

علاوه بر ساختمان، خود سیستم HVAC نیز باید با بهینه ترین تجهیزات ساخته شود. استفاده از تجهیزات و قطعات با راندمان بالا، به افزایش راندمان کلی سیستم تهویه منجر می شود.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع

همانطور که اشاره شد، در سیستم های تهویه مطبوع پیچیده، اجزای زیادی با هماهنگی یکدیگر مشغول به کار هستند که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته خواهد شد.

انواع فن و هواکش صنعتی باشگاه ورزشی

یکی از ساده ترین روش های انجام عمل تهویه در باشگاه ها، سالن های ورزشی و ورزشگاه ها استفاده از فن و هواکش می باشد. انواع هواکش (هواکش رادیال یا هواکش سانتریفیوژ، هواکش آکسیال و…) می توانند در سیستم های تهویه استفاده شوند. به عنوان مثال هواکش آکسیال می تواند به تنهایی بر روی دیوار و یا سقف (هواکش سقفی) نصب شده و می تواند عمل تهویه محیط داخلی باشگاه ورزشی را انجام دهد. همچنین در مواردی که نیاز به کانال ها هوا به منظور جابجایی هوا و تهویه باشد، می توان از انواع هواکش رادیال یا فن سانتریفیوژ استفاده کرد. انواع هواکش رادیال به دلیل اینه می توانند در فشار بالا کار کنند، مناسب استفاده در کانال های هوا هستند.

تهویه مطبوع سالن ورزش

انواع فن صنعتی مورد استفاده در چیلرها

در ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی که از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می کنند، از انواع چیلر ها به منظور خنک سازی آب استفاده می شود که به منظور آشنایی بیشتر با سازوکار انواع چیلر، می توانید به مقاله چیلر پارت 1 – آشنایی با چیلر مراجعه نمایید. یکی از تجهیزات اصلی مورد استفاده در چیلرهای هوا خنک، انواع فن و هواکش صنعتی می باشد. از فن آکسیال صنعتی (هواکش آکسیال) در قسمت کندانسور چیلرها استفاده می شود تا دمای زیاد مبرد در حال گردش در سیستم کاهش یابد. استفاده از فن و هواکش صنعتی آکسیال با راندمان بالا می تواند به افزایش کارایی و راندمان کلی سیستم بیانجامد.

یکی از معمول ترین انواع هواکش آکسیال مورد استفاده در چیلرها، فن آکسیال W6D800GD0101 می باشد. این هواکش آلمانی آکسیال ساخت شرکت آلمانی ebmpapst بوده که در اندازه قطر 80 سانتیمتر طراحی شده است. اندازه قطر 800 میلیمتری فن آکسیال W6D800GD0101 استاندارد بوده و به راحتی برروی چیلرهای ساخته شده توسط شرکت های مختلف فعال در زمینه تهویه مطبوع نصب می شود.

هواکش سالن ورزشی

هواکش سانتریفیوژ (هواکش رادیال) در هواسازها

یکی دیگر از اجزای اصلی در سیستم های HVAC، هواساز است که وظیفه انتقال هوای مطبوع شده (Conditioned Air) را به نقاط مختلف ساختمان ورزشگاه دارد. هواساز یا AHU با استفاده از یک هواکش سانتریفیوژ (هواکش رادیال) هوا را وارد کانال های هوای ساختمان کرده و سپس آن را به نقطه مد نظر انتقال می دهد. از آن جایی که انواع هواکش رادیال (هواکش سانتریفیوژ) دارای قدرت بیشتری نسبت به هواکش آکسیال (فن آکسیال صنعتی) هستند و توانایی مقابله با فشار استاتیکی درون کانال های هوا را دارند، از آن ها در هواسازها استفاده می شود.

 معرفی چند فن صنعتی مناسب به منظور استفاده در سیستم های HVAC

  • هواکش آکسیال صنعتی مدل VWA0800B7SNZ: این هواکش آکسیال (هواکش محوری) با اندازه قطر 800 میلیمتر به عنوان یک هواکش استاندارد جهت استفاده در چیلرها شناخته می شود. ظرفیت هوادهی هواکش آلمانی VWA0800B7SNZ در فشار صفر پاسکال برابر با 23030 متر مکعب بر ساعت می باشد.
  • هواکش رادیال K3G560PC0405 که قطر آن برابر با 560 میلیمتر بوده و توانی برابر با 5 کیلووات دارد. این هواکش سانتریفیوژ (فن رادیال)، بیشینه هوادهی برابر با 21265 متر مکعب بر ساعت دارد و برای استفاده در هواسازها بسیار مناسب است.
  • فن محوری (هواکش آکسیال) سردخانه ای مدل S4D560AM0301 یک فن سردخانه ای سه فاز است که مناسب سیستم های سرمایش و تبرید در ورزشگاه ها و زمین های بازی هاکی و اسکی روی یخ است که در این مکان ها نیاز متداوم به سرمایش است. این فن سردخانه ای توانی برابر با 1160 وات داشته و توانایی هوادهی به مقدار 12600 متر مکعب بر ساعت را دارد.

 

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ  تهویه توس  به صورت دوره ای انواع هواکش صنعتی مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع فن و هواکش شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com