Uncategorized @fa

نقش جت فن در بهبود کیفیت هوا و ایمنی فضاهای بسته: معرفی، کاربردها و مزایا

نقش جت فن در بهبود کیفیت هوا و ایمنی فضاهای بسته: معرفی، کاربردها و مزایا

نقش جت فن در بهبود کیفیت هوا و ایمنی فضاهای بسته: معرفی، کاربردها و مزایا

   

از انواع جت فن به منظور حفظ ایمنی و آسایش در فضاهای بسته مانند پارکینگ ها و یا تونل ها استفاده می شود. انواع جت فن به نحوی طراحی شده اند تا کیفیت هوا را افزایش دهند، گازهای سمی و خطرناک را از محیط خارج کنند و باعث انجام عمل تهویه مؤثر در محیط هایی شوند که جریان هوای طبیعی محدودی دارند. جت فن با تولید یک جریان قوی از هوا، یک الگوی مشخص حرکت جریان هوا در محیط را ایجاد می کنند که باعث می شود تا آلاینده های مضر مانند کربن مونوکسید و سایر گازهای سمی از محیط خارج شوند و بدین ترتیب باعث کاهش احتما وقوع آتش سوزی و یا تجمع دود می شوند.

با افزایش نگرانی ‌ها در مورد کیفیت هوای داخلی ساختمان های تجاری، توجه به انواع جت فن و نقش آن ‌ها در بهبود جریان هوا و کاهش غلظت گازهای مضر افزایش یافته است. جت فن قادر است در شرایط عادی برای تهویه هوا و در شرایط اضطراری مانند آتش‌ سوزی برای تخلیه دود و گازهای سمی، عملکرد خود را به بهترین نحو انجام دهد. یکی از ویژگی ‌های مهم انواع جت فن، توانایی آن‌ ها در توزیع یکنواخت هوا در سرتاسر فضای مورد نظر است. برخلاف سیستم‌ های تهویه سنتی که هوا را از یک نقطه به محیط تزریق می ‌کنند، جت فن قادر است جریان هوا را به صورت مؤثر در تمام نقاط فضا پراکنده کند. این امر نه تنها باعث بهبود کیفیت هوا می‌شود، بلکه از تشکیل نقاطی با غلظت بالای گازهای سمی جلوگیری می‌ کند.

نقش جت فن در بهبود کیفیت هوا و ایمنی فضاهای بسته

از دیگر مزایای جن فن می‌توان به مصرف انرژی کم ‌تر نسبت به سیستم‌ های تهویه عادی اشاره کرد. جت فن به دلیل طراحی خاص خود، قادر می باشد با مصرف انرژی کمتری جریان هوای بیشتری را ایجاد کند. همچنین، نصب و نگهداری جت فن نسبتاً ساده‌تر از سایر سیستم ‌های تهویه است. این ویژگی‌ ها باعث شده تا جت فن به یک انتخاب مناسب جهت استفاده در ساختمان های تجاری و پارکینگ ها تبدیل شود.

انواع جت فن مورد استفاده در ساختمان های تجاری

مدل های مختلف جت فن در انواع مختلفی تولید می‌ شوند که هر کدام برای نیازها و کاربردهای خاصی طراحی شده‌ اند. این مدل های مختلف را می توان بر حسب طراحی، اندازه و اصول کارکردی تقسیم بندی کرد:

جت فن سانتریفیوژ آکسیال: جریان هوا در جت فن آکسیال به صورت افقی می باشد. جت فن آکسیال به صورت لوله استوانه ای می باشد که هوا را از طریق پره های فن از یک سمت لوله به داخل کشیده و از سمت دیگر با سرعت و فشار زیاد خارج می کند. این نوع جت فن در کاربری هایی استفاده می شود که به جریان هوای بالا نیاز دارند. مواردی مانند سیستم های خنک کننده و تهویه.

جت فن سانتریفیوژ آکسیال

جت فن سانتریفیوژ: انواع جت فن سانتریفیوژ (جت فن رادیال) نحوه عملکرد متفاوتی با جت فن آکسیال دارند. جریان هوای خارج شده از این نوع جت فن به صورت شیب دار بوده و بدین ترتیب وجود مانع بر سر راه جت فن سانتریفیوژ خللی در عملکرد آن ایجاد نمی کند. از جت فن سانتریفیوژ در پارکینگ ها و ساختمان هایی که سقف بلند داشته و یا دارای سقفی هستند که موانع زیادی دارد، استفاده می شود.

شکل زیر نشان دهنده تفاوت شکل جریان هوا در دو جت فن آکسیال (جت فن محوری) و جت فن سانتریفیوژ (جت فن رادیال) می باشد.

جت فن سانتریفیوژ

 جت فن جریان مخلوط: همانطور که از نام این جت فن مشخص است، این نوع جت فن خصوصیات کاری هر دو جت فن سانتریفیوژ و جت فن آکسیال را باهم ترکیب کرده است. این جت فن ها در کاربری هایی استفاده می شوند که نیاز به تعادل بین نرخ جریان هوا و فشار می باشد.

اجزای جت فن

یک جت فن به صورت معمول از یک لوله بلند استوانه ای شکل تشکیل شده است که جریان فشرده ای از هوا را با سرعت بسیار زیادی از خود خارج می کند و از نظر کارکرد بسیار شبیه به موتور جت هواپیما ها می باشد. به همین دلیل به انواع جت فن، فن بدون کانال (ductless fan) نیز گفته می شود. به صورت کلی، جت فن نیاز به سیستم کانال هوا ندارد با اینحال عبارت بدون کانال همیشه به این معنی نیست که نیاز به کانال وجود ندارد و ممکن است به جهت کمک به سیستم تهویه، از کانال های هوا استفاده شود.

 اجزای اصلی تشکل دهنده یک جت فن عبارتند از:

  • الکتروموتور
  • بدنه (جنس و شکل بدنه جت فن می تواند بر حسب نیاز طراحی و انتخاب شود)
  • ترمینال باکس
  • سایلنسر
  • دیفیوزر
  • پروانه فن
  • محافظ قسمت ورودی هوای جت فن
  • کمپرسور

 اجزای اصلی تشکل دهنده یک جت فن

نکاتی که برای انتخاب یک جت فن مناسب باید رعایت شوند

انتخاب یک جت فن مناسب برای یک کاربرد خاص، نیازمند در نظر گرفتن چندین فاکتور می باشد که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • جریان هوای مورد نیاز: مقدار جریان هوای مورد نیاز برای یک محیط، مشخص کننده اندازه و ظرفیت جت فن های مورد نیاز است. محاسبه جریان هوای مورد نیاز بر اساس اندازه، شکل و وجود موانع در محیط، انجام می شود.
  • میزان سطح نویز: با افزایش سرعت فن در جت فن، میزان نویز و سروصدا نیز افزایش می یابد. در انتخاب یک جت فن مناسب باید این مورد در نظر گرفته شود. در محیط هایی مانند بیمارستان ها و یا تونل های شهری که در نزدیکی مناطق مسکونی هستند، میزان سطح نویز تولیدی توسط جت فن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  • نگهداری و تعمیر: جت فن مورد انتخاب باید به نحوی طراحی و تولید شده باشد که به راحتی امکان دسترسی به قسمت های داخلی به منظور انجام تعمیرات دوره ای و یا تعویض قطعات داشته باشد. از آنجایی که جت فن ها معمولا در محیط های بسته کار می کنند، باید کارکردی با قابلیت اطمینان بالا داشته باشند تا خللی در سیستم ایجاد نشود. بنابراین در هنگام انتخاب جت فن این مورد باید در نظر گرفته شود.
  • دارا بودن ویژگی های ضد حریق: یکی از مکان های معمول استفاده از جت فن در پارکینگ های طبقاتی می باشد. بنابراین یکی از ویژگی های مهم که جت فن می تواند داشته باشد، وجود ویژگی های ایمنی ضد حریق، مانند قابلیت وزش باد در جهت معکوس می باشد. در هنگام بروز آتش سوزی با استفاده از این ویژگی، جت فن ها می توانند دود و گرما را به سمت خارج از محیط هدایت کنند و ایمنی محیط را افزایش دهند.

اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ تهویه توس به صورت دوره ای انواع فن و هواکش صنعتی را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع هواکش و بهترین فن (فن صنعتی ebm) و همچنین قیمت سایر محصولات، لطفا با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com