Uncategorized @fa

انواع شیر گاز ebm به منظور استفاده در بویلرهای چگالشی

شیر گاز ebm

انواع شیر گاز ebm به منظور استفاده در بویلرهای چگالشی

     

شیرگاز (Gas valve) در بویلرهای چگالشی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. وجود یک شیر گاز عملکرد امن و قابل اطمینان سیستم را تضمین کرده و همچنین از وجود یک مخلوط بهینه از هوا و گاز به منظور انجام عمل احتراق، اطمینان حاصل می کند. شیر گاز تولید شده توسط شرکت ebm-papst راه حلی ایده آل برای سیستم های نیوماتیک و الکترونیکی می باشد.

اگر فقط یک نوع گاز در جهان وجود داشت، کار سازنده های سیستم های گرمایشی بسیار آسان می شد! در این صورت تنها نیاز بود که سیستم های احتراقشان و میزان دقیق مخلوط هوا و گاز را یک بار برای همیشه بهینه کنند و بعد از آن تمامی سیستم های گرمایشی در سرتاسر جهان می توانستند به یک اندازه و با کارایی بالا (صرف نظر از شرایط محیطی مانند دما یا فشار هوا)، گرما تولید کنند. با اینحال، گاز طبیعی توسط یک فرآیند طبیعی به وجود آمده است و با توجه اینکه از چه منطقه ای بدست استخراج می شود، ارزش گرمایی های متفاوتی دارد. به عنوان مثال، در کشورهایی مانند آلمان و هلند از گاز طبیعی با ارزش حرارتی پایین یا L-gas (Low-calorific gas) استفاده می شود. در حالیکه در کشوری مانند روسیه از گاز با ارزش حرارتی بالا  یا H-gas (High-calorific gas) استفاده می شود. وجود مقادیر بالای متان در گاز استخراج شده در روسیه باعث می شود تا این گاز انرژی بیشتری داشته باشد و در دسته H-gas قرار بگیرد.

از آنجایی که منابع گاز طبیعی در سرتاسر جهان در حال کاهش می باشند، محصولات جدیدی مانند گاز مایع (liquefied gas) و یا هیدروژن به بازار معرفی شده اند. به دلیل وجود انواع گاز، باید سیستمی وجود داشته باشد تا بتواند میزان بهینه مخلوط هوا و گاز را به جهت انجام عمل احتراق تنظیم کند.

نقش کلیدی شیر گاز در سیستم

در صنعت، انواع شیرگاز نیوماتیکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اما به دلیل وجود نواسانات در کیفیت گاز، سیستم های کنترلی الکترونیکی، می توانند جایگزین مناسبی برای سیستم های کنترلی مکانیکی (نیوماتیکی) باشند. شرکت ebm به منظور ارائه یک راه حل کلی، هر دو مدل شیر گاز نیوماتیکی (CleanEco) و الکترونیکی (CleanVario) را ارائه می دهد.

 

در سیستم های گرمایشی، شیرگاز نقش اساسی و کلیدی را ایفا می کند. در درجه اول، شیر گاز از ورود گاز به صورت کنترل نشده به سیستم جلوگیری می کند و مورد بعد اینکه شیر گاز فقط به مقدار اندازه مشخصی از گاز که برای احتراق نیاز است، اجازه ورود می دهد. در اینجا مهمترین مسئله، کارکرد هماهنگ و منظم دمنده، ونتوری و واحد کنترل می باشد. اگر تمامی این قطعات از یک شرکت تهیه شده باشند، می توانند در بهینه ترین حالت ممکن با یکدیگر کار کنند. به همین دلیل است که شرکت ebm-papst از سال 2011 میلادی شیر گاز را در سبد محصولات خود گنجانده است و به صورت پیوسته در حال گسترش و بهینه سازی آن ها می باشد. در حال حاضر چهار دسته بندی شیر گاز در بازه بین kW 762 – 1.5 توسط شرکت ebm ارائه می شود.

شیر گاز ebm

شیر گاز ebm مدل D01

از شیرهای گاز مکانیکی در سیستم های نیوماتیکی استفاده می شود. اصول عملکردی آن ها بدین صورت است که اگر ترموستات در خانه روشن شود و یا اینکه یک نفرشیر آب گرم را باز کند، بویلر شروع به کار می کند. بلوور با توجه به میزان توان مورد نظر گردش می کند، شیر گاز باز می شود و ونتوری موجود در مسیر با ایجاد خلاء باعث مکش گاز می شود. به صورت ساده، هرچه بلوور سریعتر گردش کند، گاز بیشتری به داخل کشیده می شود. این عمل باید کاملا به صورت کنترل شده باشد. بنابراین وجود شیر گاز که فقط اجازه ورودی مقدار مشخصی از گاز را بدهد، الزامی می باشد.

سازوکار شیر گاز ebm مدل D01 در شکل بالا نشان داده شده است. در قسمت ورودی گاز دو عدد شیر اطمینان وجود دارد که اگر یکی از آن ها دچار مشکل شود، دیگری از ورود گاز به صورت کنترل نشده جلوگیری می کند. شیرهای اطمینان توسط یک سیم پیچ های الکترومغناطیسی کنترل می شوند و با باز شدن آنها، گاز می تواند از آن ها عبور کند. شیر اصلی در قسمت بیرونی قرار داشته و به ونتوری متصل است. خلاء ایجاد شده توسط بلوور باعث ایجاد فشار بر دیافراگم می شود. که این فشار در نهایت به صورت مکانیکی باعث باز شدن شیر اصلی می شود. به منظور تنظیم مقدار این عمل، دو پیچ بر روی شیر گاز قرار داده شده اند.

شیر گاز ebm مدل D01 اولین سری از شیرهای گاز شرکت ebm می باشد و بازه توانی از 8 الی 120 کیلووات دارد.

شیر ebm گاز مدل E01

مهندسان شرکت ebm-papst با ایجاد تغییراتی بر روی شیر گاز سری D01 و کوچکتر کردن ابعاد آن، سری شیر گاز E01 را برای سیستم هایی با توان تا kW 81 طراحی کرده اند. تفاوت اصلی این شیر گاز با سری D01 در شیر اطمینان آن ها می باشد. بر خلاف مدل D01 که دارای دو سیم پیچ است، در شیر گاز E01 این دو سیم پیچ در یک ماژول ترکیب شده اند که وجود فقط یک سیم پیچ باعث کاهش قطعات استفاده شده در شیر گاز و همچنین کاهش مصرف انرژی می شود. شیرهای گاز  ebm  مدل E01 در دو دسته از بازه توانی 1.5 الی 57 کیلووات و از 3 الی 81 کیلووات تولید می شوند.

 شیر ebm گاز مدل E01

شیر گاز ebm مدل F01

در حال حاضر انواع شیر گاز الکترونیکی، از اهمیت زیادی برخودار شده اند. در این نوع از شیر گاز به جای استفاده از نیروی خلاء  برای تعیین نسبت مخلوط شدن هوا و گاز، از برق استفاده می شود و بدین صورت می توان برای روی فرآیند کنترل کامل داشت. این به این معنی می باشد که بر خلاف سیستم های نیوماتیکی، برای مطابقت سیستم با نوع گاز و کیفیت آن نیاز به تنظیمات دستی نیست و سیستم به صورت خودکار خودش را با گاز مطابقت می دهد.

برای اینکه شیر گاز بداند چه مقدار گاز را برای مخلوط هوا و گاز وارد سیستم کند، نیاز به یک پارامتر ویژه دارد. برای این مورد، شرکت ebm به تکنولوژی به نام یونش (Ionization) اکتفا کرده است. در صورت اعمال ولتاژ، میزان جریان یونش را می توان توسط یک الکترود به صورت مستقیم از شعله اندازه گیری نمود. سپس با استفاده از داده های بدست آمده می توان کیفیت شعله را مشخص نمود: اگر میزان جریان یونش کم باشد، یک سیگنال به شیر گاز فرستاده می شود تا میزان گاز بیشتری را وارد کند و در صورت قوی بودن شعله، میزان گاز ورودی محدود می شود.

به منظور حصول اطمینان از کنترل صحیح میزان گاز ورودی توسط شیر گاز، طراحی سری شیر گاز ebm مدل F01 باید کاملا با شیرهای نیوماتیکی متفاوت می بود. با تولید سری شیر گاز F01، شرکت ebm راه حل ایده آلی برای تمامی کاربردهای از 1.8 الی 762 کیلووات را ارائه داده است.

 شیر گاز ebm مدل F01

خصوصیات انواع شیر گاز ebm

1) شیر گاز ebm مدل D01

  • به مدت چندین سال است که در بسیاری از سیستم ها و کاربری ها مورد استفاده قرار گرفته است.
  • ابعاد کامپکت باعث می شود تا سازندگان آزادی عملکرد بیشتری داشته باشند.
  • دسترسی آسان به بخش الکترونیکی دستگاه و تنظیمات.
  • تنظیم دقیق نسبت مخلوط شدن هوا و گاز با استفاده از پیچ های تنظیم روی شیر.

2) شیر گاز ebm مدل E01

  • استفاده از یک سیمپیچ برای شیر اطمینان باعث کاهش ابعاد و مصرف انرژی شده است.
  • از سال 2014 تولید شده است و تولید آن روز به روز بیشتر می شود.
  • دسترسی آسان به اتصالات و تنظیمات

3) شیر گاز ebm مدل F01

  • سیستم کنترل الکترونیکی باعث شده تا نیاز به کنترل دستی نباشد.
  • طراحی بهینه به منظور نصب راحت.
  • کنترل بسیار دقیق در بازه توانی بین 1.8 الی 762 کیلووات.
  • طراحی ماژولار.

 خصوصیات انواع شیر گاز ebm

ترکیب ایده آل

 

چه سیستم نیوماتیکی باشد و چه الکترونیکی، تمامی قطعات موجود در سیستم احتراق باید با هماهنگی کامل با یکدیگر کار کنند. این به این معنی می باشد که بلوور و شیر گاز باید با یکدیگر کاملا سازگار باشند. ترکیب های پیشنهادی ebm به شرح زیر است.

Gas valveBlower
E01 and G15 F01RadiMix VG 71 & VG 100
G20 D01 and G32 F01RadiMix VG 108
G20 D01 and G32 F01VG 145
G32 F01 and G40 F01RG 175
G40 F01G1G 170
G40 F01G3G 200

هلدینگ تهویه توس

جهت اطلاع از موجود بودن انواع شیر گاز و بلوور شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com