مقالات سایت

درجه حفاظتی یا کد  IP چیست؟

درجه حفاظتی یا کد IP

درجه حفاظتی یا کدIP چیست؟

درجه حفاظتی IP یا همان کد آی پی ، کدی است که میزان مقاومت (sealing)دستگاههای الکترونیکی را در برابر ورود گردو غبار و همچنین ورود ابزارهای خارجی و نفوذ ذرات آب را مشخص می کند. استانداردهای مربوط استانداردهای بین المللی زیر می باشند:
  • EN 60529:1992 استاندارد بریتیش

  • IEC 60509 استاندارد اروپایی

مقاله کد IP تصویر

با توجه به اینکه دستگاههای الکترونیکی می بایست نسبت به شرایط محیطی که در آن کار می کنند مقاوم باشند و به عملکرد خود بدون توقف ادامه دهند، این نوع درجه های حفاظتی تعریف می شوند.

از دسته دستگاههای الکترونیکی مرتبط با محصولات شرکت مهر تهویه توس می توان به الکتروموتورها اشاره نمود که در تمامی الکترو فن ها مستقل از مدل آنها( اکسیال، سانتریفوژ …) استفاده می شوند. لذا در این مقاله قصد بر این داریم که با این نوع کدها و کاربرد آنها در فن ها بیشتر آشنا شویم.

 

ارقام و حروف اختصاری در کدهای IP نشان دهنده چه می باشند؟

 

 دو حرف انگلیسی IP مخفف Ingress Protection می باشد.

در ادامه دو رقم وجود دارد که عدد اول مشخص کننده میزان مقاومت دستگاه در برابر ذرات گرد و غبار و اجسام خارجی است. عدد دوم معیاری است برای نشان دادن مقاومت دستگاه الکترونیکی در برابر نفوذ ذرات آب و رطوبت

لازم به ذکر می باشد که در برخی موارد نشانه دیگری با حرف  K نیز در این کد قابل تعریف است که در ادامه این مقاله به شرح مختصری از این مورد نیز پرداخته می شود.

در شکل زیر این موارد به صورت واضح مشخص می باشد:

دو جدول زیر شرح ارقام کدهای IP میباشند جدول اول مختص به رقم اول یا همان معیار نفوذ گرد و غبار و اجسام خارجی می باشد و جدول دوم که در ادامه می آید مختص به رقم دوم یعنی همان نفوذ ذرات آب و رطوبت است.

جدول رقم اول:
  جدول یک مقاله آی پی شرکت ای بی ام  
جدول رقم دوم:
 
جدول دو مقاله آی پی شرکت ای بی ام

با توجه به توضیحات و جداول بالا، زمان آن است که در بخش فن های انتخابی شرکت مهر تهویه توس از برند ebm به دو کد IP55 و IP54 پرداخت.

همواره با توجه به شرایط و محیط مورد استفاده فن ها مطابق با توضیحات کدهای  دو درجه حفاظتی یاد شده می توانید فن های مورد نظر خود را انتخاب نمایید و در این زمینه از مشاوره بخش فروش شرکت تهویه توس با تماس با آنها استفاده فرمایید.

در ارتباط با شرایط عملکردی فراگیر تر از نظر رطوبت و دما و خوردگی احتمالی، شرکت ebmpapst آزمایش و تست های بیشتری را با در نظر گرفتن کدهای H0…H4 در نظر می گیرد که در مقاله “کدهای H0H4””  قابل خواندن است.

 

مقالات مرتبط