Uncategorized @fa

روش انتخاب فن صنعتی مناسب

روش انتخاب فن صنعتی مناسب

روش انتخاب فن صنعتی مناسب

 

انتخاب فن صنعتی مناسب جهت استفاده در یک سیستم تهویه مطبوع، امری مهم و حیاتی است که تأثیر مستقیم بر عملکرد، کارایی و طول عمر سیستم دارد. فن صنعتی به عنوان یکی از اصلی‌ ترین اجزای هر سیستم تهویه مطبوع عمل می‌ کند و بدون عملکرد صحیح آن، کل سیستم تهویه با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. از آنجایی که نیازهای هر پروژه با توجه به شرایط محیطی، نوع کاربری و سایر مشخصات فنی متفاوت است، انتخاب فن صنعتی مناسب نیازمند بررسی دقیق و در نظر گرفتن عوامل متعددی است. از جمله این عوامل می ‌توان به حجم هوای مورد نیاز، فشار استاتیک، نوع جریان هوا، نویز و ارتعاشات، کارایی انرژی، فضای نصب، و همچنین هزینه ‌های اولیه و عملیاتی اشاره کرد. هر یک از این موارد باید به دقت تحلیل و محاسبه شوند تا بهترین انتخاب ممکن صورت گیرد. عدم توجه به این نکات می‌ تواند منجر به کاهش کارایی سیستم، افزایش مصرف انرژی، ایجاد نویز و ارتعاشات ناخواسته و حتی خرابی ‌های زودهنگام در سیستم تهویه شود.

ارزیابی اولیه

قبل از انتخاب فن صنعتی مناسب، مهم ترین مسئله این است که از سیستم تهویه مطبوع چه انتظاری می رود. مواردی همچون اندازه فضای داخلی، فعالیت هایی که در آن انجام خواهد شد و تعداد متوسط افرادی که در محیط حضور خواهند داشت و… باید در نظر گرفته شوند. این امر کمک می کند تا بتوان حجم هوای مورد نیاز و همچنین میزان جابجایی آن برای داشتن شرایط مطلوب را تعیین نمود. و در نتیجه انتخاب یک فن صنعتی مناسب جهت استفاده در سیستم راحت تر می شود.

 

انتخاب نوع فن بر اساس نیاز

پس از محاسبه میزان جریان هوای مورد نیاز و همچنین ارزیابی اولیه محیط، نوع فن مناسب برای این شرایط باید تعیین شود.

مدل های مختلف فن صنعتی روش های کار متفاوتی دارند. انواع فن سانتریفیوژ یا فن رادیال، یک پروانه (impeller) دارند که هوا را به درون محفظه فن می کشد، جهت آن را نود درجه تغییر داده و به صورت شعاعی از محفظه فن خارج می کند. فن سانتریفیوژ فشار هوای بیشتری نسبت به سایر مدل های فن تولید کرده و همچنین میزان تولید سروصدا و نویز کمتری دارند. با اینحال در مراحل انتخاب فن صنعتی مناسب باید در نظر داشت که فن سانتریفیوژ نسبت به سایر فن ها فضای بیشتری را اشغال می کند و از نظر هزینه ای، از آن ها گرانتر است.

انتخاب نوع فن بر اساس نیاز

از سوی دیگر، انواع فن آکسیال صنعتی فضای کمتری را اشغال می کنند و همچنین هوا را در جهت محوری جابجا می کنند. نرخ جریان هوا در فن آکسیال نسبت به فن سانتریفیوژ بیشتر است. از فن محوری به منظور ایجاد گردش هوا در محیط های بزرگ و همچنین تهویه از طریق دیوارهای ساختمان استفاده می شود.

برخی از کاربردهای انواع فن صنعتی عبارتند از:

  • تهویه: افزایش کیفیت هوا و همچنین جریان هوا در محیط های صنعتی، انبارها و کارخانه های تولیدی.
  • خروج دود و بوهای نامطبوع: خارج کردن انواع آلودگی های موجود در هوا و افزایش سلامت محیط کار.
  • کنترل میزان آلودگی هوا: فیلترکردن و حذف آلودگی های هوای خروجی از ساختمان به منظور کاهش آسیب به محیط زیست.
  • انتقال مواد: انتقال ذرات بزرگتر مانند دانه ها و یا انواع پودر از طریق لوله ها و کانال ها.
  • تامین هوای احتراق: در بویلرها و کوره ها به منظور تامین هوای مورد نیاز احتراق، از انواع فن صنعتی استفاده می شود.

کاربردهای انواع فن صنعتی

ارزیابی محیط

مشخصه های محیطی در انتخاب فن صنعتی مناسب بسیار تاثیرگذار و مهم هستند. سقف های بلند، محیط های باز و یا وجود موانع می توانند بر گردش هوا تاثیر بگذارند. همچنین باید در نظر داشت که در محیط هایی که خاک و یا مواد شیمیایی وجود دارد، از انواع فن مناسب (فن ضد انفجار) استفاده نمود که الکتروموتور آن ها دارای پوشش محافظ ضد خوردگی می باشد.

در نظر گرفتن پارامترهای اصلی

جریان هوا: جریان هوا به معنی مقدار هوایی است که از درون فن صنعتی در یک بازه زمانی مشخص، عبور می کند. واحد جریان هوا بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (CFM) و یا متر مکعب بر ساعت  می باشد که:

فشار استاتیکی: فشار استاتیکی برابر است با مقاومتی (اصطکاک) که در برابر جریان هوا و بر اثر حرکت هوا از درون لوله، کانال هوا، محفظه، فیلتر، دریچه های خروجی و یا هرگونه مانع دیگری به وجود می آید. واحد فشار استاتیکی به صورت معمول بر حسب پاسکال می باشد.

چگالی هوا: قبل از انتخاب فن صنعتی مناسب، تغییرات چگالی هوا بر اثر دما و یا فشار بارومتریک باید مطابق با شرایط استاندارد اصلاح شود.

ارتفاع: باید در نظر داشت که ارتفاع محلی که فن صنعتی در آن مورد استفاده قرار می گیرد نیز در عملکرد آن مؤثر است و باید در نظر گرفته شود.

میزان نویز: اگر در انتخاب فن صنعتی، میزان نویز منتشر شده توسط فن مهم است، باید از انواع فن صنعتی با حجم هوای زیاد و سرعت پایین استفاده کرد. همچنین انتخاب فن صنعتی با سایز بزرگتر نیز می تواند تا حدی به کاهش سروصدا کمک کند. زیرا مدل های مختلف فن صنعتی با سایز کوچکتر به منظور تامین حجم هوای مورد نیاز مجبور هستند با سرعت بیشتری کار کنند که باعث تولید صدای بیشتری نیز می شوند.

دمای محیطی: میزان دمای هوای بیرونی یک فن و یا دمنده می تواند بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. در حال حاضر بسیاری از فن های صنعتی در دمای اتاق (20 تا 25 درجه سلسیوس) کار می کنند. با اینحال برخی از انواع فن صنعتی نیز وجود دارند که تحت شرایط ویژه و خاص و در دماهای بسیار بالاتر و یا پایین تر کار می کنند.

پارامترهای اصلی در انتخاب فن صنعتی

دیگر روش های انتخاب فن صنعتی مناسب  

مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، جزء روش های مرسوم انتخاب فن صنعتی می باشند. در حال حاضر روش های آسان تر و بهینه تری برای انتخاب فن صنعتی وجود دارد که نیاز به محاسبات دستی را برطرف می کند. بدین ترتیب امکان بروز خطا و مشکلات تا حد بسیار زیادی برطرف شده و همچنین در زمان صرفه جویی خواهد شد.

در حال حاضر شرکت هایی که در زمینه طراحی و تولید انواع فن صنعتی مشغول به کار هستند، به منظور سهولت انتخاب فن توسط مشتریانشان، نرم افزارهای انتخاب فن مخصوص محصولات خود را توسعه داده اند. به عنوان مثال، نرم افزار FanScout یک نرم افزار انتخاب فن صنعتی برند ebm-papst می باشد. توسط این نرم افزار ebm این امکان را به مشتریان خود داده تا به راحتی بتوانند فن صنعتی مورد نیاز خود را انتخاب کنند. نرم افزار FanScout اطلاعات کاملی در مورد عملکرد فن ها، مصرف انرژی، نمودارهای عملکردی و سایز جزئیات مربوطه را ارائه می دهد که به مهندسان و طراحان کمک می کند تا بهترین گزینه را برای کاربردهای خاص خود انتخاب کنند.

نرم افزار انتخاب فن صنعتی برند ebm-papst

درخواست نرم افزار FanScout از طریق هلدینگ تهویه توس

برای دریافت نرم‌ افزار انتخاب فن FanScout، می‌ توانید فرم درخواست موجود در وب‌ سایت هلدینگ تهویه توس را تکمیل کنید یا با تیم فروش ما تماس بگیرید تا این نرم افزار را در اختیار شما قرار دهیم.

در صورت نیاز به راهنمایی در استفاده از نرم‌افزار، می‌توانید از ویدیوهای آموزشی موجود در وب ‌سایت هلدینگ تهویه توس استفاده کنید. همچنین، اگر به مشاوره بیشتری نیاز داشتید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند و می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا ایمیل با ما در ارتباط باشید.