Uncategorized @fa

فن های صنعتی مناسب برای استفاده در نیروگاه های بادی

فن صنعتی نیروگاه بادی

فن های صنعتی مناسب برای استفاده در نیروگاه های بادی

     

در میان تمامی شکل های مختلف انرژی های تجدیدپذیر، انرژی باد پتانسیل زیادی جهت رشد دارد و در حال گرفتن سهم بیشتری از بازار می باشد. همچنین، با وجود نوآوری ها در مواد به کار رفته در ساخت پره های توربین های بادی و همچنین بهینه شدن هندسه ساخت پره ها، ظرفیت تولید نیروگاه های انرژی باد روز به روز در حال بیشتر شدن است.

افزایش ظرفیت تولید به معنی تلفات بیشتر حرارتی بوده که این حرارت می بایستی به بهینه ترین شکل ممکن بر طرف شود. وجود یک سیستم مؤثر دفع حرارت از آن جهت اهمیت دارد که وجود آن باعث می شود تا قابلیت اطمینان عملکرد نیروگاه افزایش یافته و همچنین از آسیب رسیدن به تجهیزات در حال کار نیروگاه جلوگیری شود. به همین دلیل است که انواع فن صنعتی (فن صنعتی آکسیال، فن صنعتی سانتریفیوژ، فن کامپکت و…) نقش مهمی در این قضیه بازی می کنند. وجود یک سیستم خنک کننده بهینه که تا جای ممکن انرژی کمی را مصرف می کند، می تواند باعث افزایش بهره وری و عملکرد کلی نیروگاه شود.

نیروگاه های تولید برق با توجه به کاری که انجام می دهند، نیاز به سیستم های خنک کننده متعددی دارند. علاوه بر سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی، مبدل ها و ژنراتورها، پنل های کنترل و سیستم های انتقال نیرو هم باید خنک شوند. همچنین محفظه داخلی توربین بادی (nacelle) باید تهویه شود. به همین دلیل است که برای خنک کردن هر قسمت از یک توربین بادی، به انواع مدل های فن صنعتی نیاز است. در بیشتر مواقع، تنها تامین جریاد باد مورد نیاز کافی نمی باشد و باید عوامل دیگری را در نظر گرفت.

انواع فن صنعتی مورد استفاده در توربین های بادی باید از نظر میزان مصرف انرژی، میزان سروصدای ایجاد شده بهینه باشند و مهم تر از همه اینکه باید تا حد زیادی دارای قابلیت اطمینان بالایی باشند و این امکان را داشته باشند تا به راحتی در محیط های تنگ و باریک داخلی توربین بادی، قابلیت نصب آسان داشته باشند.فن صنعتی نیروگاه بادی، فن صنعتی سانتریفیوژ EC

انواع فن صنعتی شرکت ebm-papst

با توجه به موارد مطرح شده، شرکت آلمانی ebm-papst انواع فن صنعتی (فن صنعتی آکسیال و فن صنعتی سانتریفیوژ) مجهز به تکنولوژی GreenTech EC را برای کاربردهای مختلف طراحی و تولید کرده است. استفاده از سری فن صنعتی EC شرکت ebm به دلیل راندمان کاری بالا و قابلیت اطمینان زیاد، باعث افزایش بهره وری و کارایی کلی نیروگاه های بادی می شود.

مزایای استفاده از انواع فن صنعتی ebm-papst در نیروگاه های بادی

به دلیل ماهیت انرژی های تجدیدپذیر، نیروگاه های بادی ممکن است در مواقعی کمتر از حد مورد نظر برق تولید کنند و یا اینکه اصلا هیچ برقی تولید نکنند. در چنین مواقعی نیاز به خنک کردن سیستم ها و تجهیزات توربین بادی کاهش می یابند. به همین دلیل فن های صنعتی در حال کار در محیط باید کارکرد خود را با توجه به نیاز سیستم، تطبیق دهند. در چنین مواردی استفاده از مدل های مختلف فن صنعتی بهینه که مجهز به تکنولوژی EC بوده و همچنین قابلیت کنترل سرعت را دارند، منطقی به نظر می رسد. بهینه سازی های آیرودینامیکی انجام شده بر روی این سری از فن صنعتی ebm باعث می شود تا کارکردی آرام و بدون سروصدا داشته باشند که این مورد برای انواع فن صنعتی در حال کار در نیروگاه های بادی نزدیک مناطق مسکونی، بسیار مهم است.

فن آکسیال ebm

یکی دیگر از جنبه های مهم استفاده از انواع فن صنعتی EC شرکت ebm این است که بخش الکترونیکی فن با آن به صورت یکپارچه طراحی شده و توانایی این را دارند که با جریان های غیر سینوسی نیز کار کنند. همچنین به دلیل استفاده از الکتروموتور مجهز به فناوری EC، این سری از فن صنعتی ebm توانایی این را دارد که از راه دور پایش شده و اطلاعات دقیقی مانند سرعت و دمای الکتروموتور را در هر زمان و مکانی به اپراتور اطلاع دهند.

اطلاعاتی که از سنسورهای دما و حسگر لرزش فن EC بدست می آیند می توانند به منظور پایش وضعیت کلی سیستم خنک کننده مورد استفاده قرار گیرند که این امر یکی از اساس و پایه های روش تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می باشد. بدین ترتیب خرابی های ناخواسته سیستم تهویه مطبوع در یک نیروگاه بادی تا حد بسیار زیاد کاهش می یابد.

توربین های باد همیشه بر روی سطح زمین قرار ندارد. با توجه شرایط محیطی ممکن است بر روی سطح دریاها (offshore wind power) نصب و راه اندازی شوند. در چنین مکان هایی که تمامی سیستم ها در معرض نمک هستند و ممکن است آسیب ببینند، فن ها با پوشش ویژه ای پوشانده می شوند تا آسیب نبینند. به همین دلیل شرکت ebm برخی از مدل های فن صنعتی خود را با استانداردهای لازم (C5-M) طراحی و تولید کرده است تا بتوانند در چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه دهند.

تهویه فضای داخلی توربین بادی

فضای داخلی توربین که ناسل (nacelle) نامیده می شود محلی است که تمامی تجهیزات داخلی یک توربین بادی در آن قرار می گیرند. بنا بر ملزومات طراحی و ایمنی، دمای داخلی ناسل نباید از 30 درجه سلسیوس بیشتر شود. زیرا تمامی تجهیزات الکترونیکی، ژنراتور و… فقط با هوای محیط خنک می شوند. اگرچه سیستم خنک کننده ناسل با سایر بخش های توربین بادی متفاوت است، این سیستم نیز به منظور کارکرد خود به انواع فن صنعتی مقاوم و با قابلیت اطمینان بالا نیاز دارد. انتخاب فن صنعتی مناسب برای این قسمت (فن صنعتی آکسیال یا فن صنعتی سانتریفیوژ) بر اساس شرایط نصب سیستم تهویه مطبوع و طراحی مبدل حرارتی صورت می گیرد.

فن صنعتی نیروگاه بادی

فن آکسیال ebm

دو سری فن آکسیال تولید شده توسط ebm، یعنی سری AxiBlade و AxiEco نیازهای متفاوتی را پاسخگو هستند. سری فن آکسیال AxiBlade در حالی که توان کاری بالایی را ارائه می دهد، دارای میزان سروصدای کمی می باشد. از سوی دیگر، سری فن آکسیال AxiEco برای کاربری های مناسب است که فشار نسبتا بالایی را نیاز دارند. به عنوان مثال با توجه به شرایط و نحوه نصب مبدل های حرارتی و یا شکل طراحی آن ها، ممکن است به فشار بیشتری در هنگام کار نیاز باشد که در چنین مواردی از سری فن آکسیال AxiEco استفاده می شود.

فن آکسیال صنعتی

فن صنعتی سانتریفیوژ ebm

انواع مدل های مختلف فن سانتریفیوژ صنعتی نیز برای تهویه فضای داخلی توربین های بادی مناسب هستند. به عنوان مثال، سری فن صنعتی سانتریفیوژ RadiPac طراحی ویژه ای دارد که آن را مناسب استفاده در فضاهای تنگ و بسته می کند. در طراحی سری فن سانتریفیوژ صنعتی RadiPac توجه ویژه ای به جریان هوای خروجی از فن و همچنین تلفات احتمالی در قسمت خروجی فن شده و سعی شده است تا با کمک بهینه سازی های ویژه، این تلفات کاهش یابد.

که این امر باعث شده است تا این فن صنعتی سانتریفیوژ بتواند با سرعت کمتری در نقطه عملکرد مشابه کار کند و به همین دلیل مصرف انرژی و میزان نویز کمتری داشته باشد. با توجه به بازه وسیع عملکرد بهینه و بالا بودن سطح بازده کل استاتیکی، سری فن صنعتی سانتریفیوژ RadiPac در بازه وسیعی از نقاط عملکردی خود میزان مصرف انرژی کمی دارند.

 

فن صنعتی سانتریفیوژ EC

خنک کردن ژنراتور

ژنراتورهای سنکرون و آسنکرون قلب یک نیروگاه بادی هستند و باید تا جای ممکن بدون مشکل و نیاز به تعمیر و نگهداری کار کنند. بدین منظور، ژنراتورها باید همیشه در بازه دمایی بهینه خود قرار گیرند. در صورت تجاوز دمای ژنراتو از حد پیشنهاد شده، بازدهی و عمر مفید آن ها کاهش یافته و یا در بدترین حالت ممکن است به قطعات آسیب وارد شود که این امر باعث افزایش هزینه های تعمیر خواهد شد. به همین دلیل، از انواع فن سانتریفیوژ صنعتی به منظور انتقال هوا به محیط اطراف استاتور استفاده می شود تا گرمای ایجاد شده در این محیط را پراکنده کند. سری فن سانتریفیوژ RadiPac به دلیل استقامت بالا و قابلیت اطمینان زیاد نیز می توانند در این قسمت از توربین بادی استفاده شوند. به دلیل استفاده از الکتروموتورهای EC، ژنراتور به منظور خنک کردن خود انرژی بسیار کمی را باید مصرف کند که این مورد در ژنراتورهای با اندازه و سایز بزرگ بسیار سودمند است.

فن سانتریفیوژ EC شرکت ebm-papst

خنک سازی قسمت سوئیچینگ و مبدل

سری فن سانتریفیوژ صنعتی RadiCal طراحی شده اند تا از آن ها در امر خنک کردن قسمت سوئیچینگ نیروگاه های بادی استفاده شود. به دلیل نرخ جریان هوای بالا، نویز کم و همچنین ابعاد کوچک، استفاده از سری فن صنعتی سانتریفیوژ RadiCal در نیروگاه های بادی بسیار حائز اهمیت است. اندازه این سری فن سانتریفیوژ EC از 133 تا 560 میلیمتر متغیر بوده و همچنین میزان هوادهی آنها تا سطح 14000 متر مکعب بر ساعت (در فشار 1400 پاسکال) می رسد که باعث می شود بتوان آن ها را به راحتی به جای انواع فن صنعتی مرسوم AC استفاده کرد.

از این سری فن صنعتی سانتریفیوژ EC به منظور خنک کردن مبدل ها نیز استفاده می شود. ابعاد و طراحی کامپکت، استقامت و دوام، تجهیزات الکترونیکی مقاوم و بازدهی مصرف انرژی از جمله موارد مهم هستند که باعث شده اند تا انواع فن سانتریفیوژ RadiCal در سیستم های خنک کننده این قسمت از نیروگاه بادی مورد استفاده قرار گیرند. سری فن سانتریفیوژ RadiCal از اندازه های 250 الی 1000 میلیمتر در دسترس بوده که میزان هوادهی آن ها تا سطح 37000 متر مکعب بر ساعت (تا فشار 2500 پاسکال) می رسد.

فن سانتریفیوژ RadiCal

سایر انواع فن صنعتی ebm

علاوه بر سری فن های صنعتی اشاره شده در بالا، بسیاری دیگر از انواع فن صنعتی وجود دارند که مناسب استفاده در نیروگاه های بادی هستند. نه تنها نیروگاه های بادی، بلکه سیستم های فتوولتائیک نیز یکی دیگر از مکان هایی هستند که می توان در آن ها از انواع فن صنعتی ebm استفاده نمود.   

سری فن AxiBlade، RadiPac و RadiCal در هلدینگ تهویه توس

هلدینگ تهویه توس همواره به صورت دوره ای انواع فن و هواکش صنعتی مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند. در ادامه لیست برخی از انواع فن صنعتی AxiBlade، RadiPac و RadiCal قابل تهیه از هلدینگ تهویه توس آورده شده اند:

ردیفمدلنوع فنسرعت (RPM)هوادهی (m3/h)لینک خرید از فروشگاه
1VWA0800B7SNZAxial (AxiBlade)87024110خرید از فروشگاه تهویه توس
2W3G800KU2103 Axial (AxiBlade)108029510خرید از فروشگاه تهویه توس
3K3G500PB2403 Centrifugal (RadiPac)200016000خرید از فروشگاه تهویه توس
4K3G560PB3161 Centrifugal (RadiPac)170019190خرید از فروشگاه تهویه توس
5R4D500RA0301 Centrifugal (RadiCal)13709510خرید از فروشگاه تهویه توس
6R4D560AQ0301 Centrifugal (RadiCal)136511700خرید از فروشگاه تهویه توس

همچنین می توانید جهت اطلاع از موجود بودن انواع هواکش صنعتی و فن دور متغیر EC شرکت ebm و دریافت قیمت محصولات، با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com