Uncategorized @fa

فن های مورد استفاده در کارخانه های سیمان و کارگاه های تولید آسفالت

فن های مورد استفاده در کارخانه های سیمان

فن های مورد استفاده در کارخانه های سیمان و کارگاه های تولید آسفالت

   

فن ها یکی از اصلی ترین و اساسی ترین اجزای مورد استفاده در کارخانه ها، کارگاه ها و یا حتی خانه ها هستند. فن ها دستگاه هایی هستند که با استفاده از یک محور گردان و پره ها، جریان هوایی را در یک فشار و سرعت استاندارد، ایجاد می‌کنند. این جریان هوای ایجاد شده به منظور کار های متعددی نظیر خنک کردن، گرمایش، خشک کردن، تهویه و یا موارد متعدد دیگر به کار می‌رود. فن ها با طراحی های مختلف (فن های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، فن های اکسیال یا محوری، فن های کامپکت و…) به منظور کاربردهای مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. نه تنها خانه ها و اداره ها به استفاده از فن ها نیاز دارند، بلکه صنایع و کارخانه‌هایی که در زمینه هایی نظیر پروسس مواد غذایی، مواد شیمیایی، ساخت و تولید، کشاورزی، برق، معدن و… فعالیت دارند نیز بدون استفاده از انواع فن نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

در میان انواع کارخانه هایی که از انواع فن استفاده می‌کنند، کارخانه های تولید سیمان و همچنین کارگاه های تولید آسفالت وجود دارند که به دلیل فرآیندهای تولیدی که دارند، از انواع فن های صنعتی با کارکرد‌های متفاوت استفاده می‌کنند. بنابراین صنعت تولید سیمان و آسفالت به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده های فن های صنعتی به شمار می‌رود.

فن انتقال مواد اولیه، فن صنعتی ebm-papst، Centrifugal fans، خرید فن محوری، فن اکسیال ebm، هواکش کارخانه ای، فن کارگاهی

کارخانه های تولید سیمان و کارگاه های تولید آسفالت

صنعت تولید سیمان و آسفالت به دلیل تولید مواد و ترکیب های مختلف که در ساخت و ساز ساختمان ها و جاده ها به کار می‌روند، یکی از بزرگترین صنایع شناخته شده در سرتاسر جهان می‌باشد. مهم‌ترین محصول این صنعت، بتن آسفالتی است که کاربردهای زیادی دارد. بتن آسفالتی یک ماده ترکیبی است که در پروژه هایی نظیر سطح سازی جاده ها و خیابان ها، پروژه های ساخت و ساز، فوندانسیون ساختمان ها، فرودگاه ها، سد ها، پیاده‌روها و چنین مواردی کاربرد دارد.

محصولات تولیدی توسط کارخانه های سیمان و کارگاه هایی تولید آسفالت، به دلیل خاصیت هایی نظیر چسبندگی دائمی، آب بندی کردن و ایجاد سطوح، در سایر صنایع طرفداران زیادی دارد. برخی از این صنایع عبارتند از: صنایع مهندسی، حمل و نقل، راهسازی و یا حتی برخی از صنایع خصوصی. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که صنعت تولید سیمان و آسفالت یک صنعت حیاتی و مهم به منظور بهبود شرایط جامعه و زندگی شهروندان می‌باشد.

فن های مورد استفاده در کارخانه های تولید سیمان و کارگاه های آسفالت سازی

همانطور که اشاره شد، فن های صنعتی در فرآیند تولید و کارکرد روزانه کارخانه‌های تولید سیمان کاربرد زیادی دارند. در این نوع صنایع، موارد زیادی همچون جمع‌آوری، جابجایی، ترکیب، پاشش و قالب گیری به صورت روزانه و همزمان در بخش های مختلف کارخانه در حال انجام است. بنابراین استفاده از فن های صنعتی با عملکرد بالا به منظور سرعت بخشیدن به فرآیندها و تسهیل و ساده‌سازی کارها الزام آور است و همچنین استفاده از این فن ها باید به گونه‌ای باشد که به امنیت کارگران مشغول به کار در کارخانه خدشه‌ای وارد نشود.

 فن های سنگین با عملکرد بالا در کارخانه های تولید سیمان دو عملکرد اصلی دارند: تامین هوای تازه در محیط کارخانه تولید سیمان و همچنین خارج کردن گازهای سمی و یا مواد معلق در هوای محیط کارخانه. بنابراین انواع فن صنعتی مورد استفاده در محیط کارخانه های تولید سیمان از انواع فن مورد استفاده در سیستم های خنک کننده، گرمایش، احتراق و یا اگزاست فن ها هستند. همچنین از این فن ها به منظور خشک کردن مواد استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، فن های صنعتی مورد استفاده در کارخانه های تولید سیمان کاربرد مهم تر دیگری دارند. تامین محیطی سالم و امن برای کارگران در کارخانه، یکی از اصلی‌ترین وظایف فن های صنعتی است. در پروسه تولید سیمان، محصولات جانبی زیادی از جنس جامدات، مایعات و حتی گازها تولید می‌شوند. بیشترین محصول جانبی تولید شده در کارخانه تولید سیمان گرد و غبار است که باعث آلوده شدن هوای تنفسی کارگران می‌شود. آلودگی هوا به شدت برای سیستم تنفسی کارگران مضر است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که کارگران به صورت روزانه مدت زیادی را در کارخانه مشغول به کار هستند و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند در کوتاه مدت و دراز مدت مشکلات بسیاری را برای کارگران ایجاد کند.

سیستم های تهویه کارخانه سیمان

فن های صنعتی، مخصوصا اگزاست فن ها و فن های مخصوص سیستم های تهویه با جابجایی هوای آلوده با هوای تازه و همچنین فیلتر کردن آن توسط سیستم فیلتراسیون نه تنها به ایمنی کارگران کمک می‌کنند، بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کنند. همچنین استفاده از فن های صنعتی و تهویه هوا می‌تواند به فراهم کردن محیط کاری با دمای مناسب بیانجامد. تهویه مناسب و خنک کردن بهینه محیط توسط فن های صنعتی، باعث افزایش راحتی و آسایش، بهره‌وری و بازدهی در محیط شده و به صورت همزمان باعث خارج کردن گاز های سمی و ذرات معلق در هوا شود.

همچنین انواع خاصی از فن های با عملکرد ویژه به منظور خرد و آسیاب کردن مواد سخت به منظور ترکیب با مواد دیگر و همچنین پیش گرمایش انواع ترکیب ها در دماها و فشارهای مورد نیاز در کارخانه های تولید سیمان و کارگاه های آسفالت سازی نیازی است.

انواع فن مورد استفاده در کارخانه های تولید سیمان

Combustion Fans

کلمه combustion به معنی احتراق است. هنگامی که نیاز است مواد سوختی به سرعت و به صورت یکنواخت خشک شوند، از این فن ها استفاده می‌شود. این نوع فن ها معمولا به همراه یک مشتعل کننده و یا یک قطعه از سیستم اشتعال یک بویلر استفاده می‌شوند. میزان اکسیژن ورودی به بویلر توسط دریچه های فن، پره های راهنمای ورودی و درایوهای سرعت متغیر، کنترل می‌شود. موارد گفته شده تعیین کننده این هستند که آیا فن باید حجم هوا و یا فشار بالایی ایجاد کند که دو عامل مهم در ایجاد جریان هوای پایدار و امن به منظور دستیابی به گرمای مد نظر است.

Induced Draft Fans (فن های مکنده)

کاربرد این نوع از فن های صنعتی، کاهش آلودگی هوا تا حد ممکن است. این فن ها با استفاده از قدرت بالایی که دارند، می‌توانند هرگونه ذره، خاک، شن و ماسه و یا هرگونه ماده دیگری را از محیط جمع‌آوری کنند. این فن ها ذرات را از میان یک سیستم فیلتراسیون عبور می‌دهد و سپس ذرات جمع‌آوری شده در فیلتر به منظور استفاده دوباره در فرآیند تولید سیمان و یا آسفالت، به چرخه تولید بازگردانده می‌شوند.

این فن های مکنده بیشتر از نوع فن های سانتریفیوژ بکوارد یا فوروارد (forward curved or backward inclined blades) ساخته می‌شوند. این نوع از فن ها با توجه به اینکه می‌توانند با ایجاد یک فشار منفی در محیط باعث ایجاد جریان شوند، می‌توانند در کارخانه های تولید سیمان و آسفالت به خوبی عمل کنند. همچنین از این نوع فن ها در خروجی بویلرها به منظور خارج کردن گازها، خاک و یا خاکستر و عبور آن ها از سیستم فیلتراسیون نیز استفاده می‌شود.

در کارخانه‌های تولید سیمان و آسفالت که بیشتر فرآیند‌های تولیدی آن‌ها به حرارت نیاز دارد، از فن های سانتریفیوژ به منظور افزایش بازده احتراق، استفاده می‌شود.

Cooling fans

در کارخانه های تولید سیمان و کارگاه های تولید آسفالت، محصولات تولید شده اغلب دارای دمای زیادی هستند که به هنگام نگهداری و یا حمل نقل آن‌ها باید دمای آن‌ها کاهش یابد. بنابراین در چنین مواردی از فن های خنک کننده به منظور انتقال حجم زیادی از هوا استفاده می‌شود. فن های صنعتی خنک کننده نه تنها محصولات تولیدی را خنک می‌کنند، بلکه از گرم شدن بیش از حد تجهیزات مورد استفاده در کارخانه جلوگیری می‌کنند. انواع فن های خنک کننده عبارتند از: فن های محوری یا اکسیال و فن های سانتریفیوژ. از فن های خنک کننده به منظور کاهش دمای کلینکر ها از 1000 درجه به 100 درجه سلسیوس استفاده می‌شود. با توجه به اندازه و ظرفیت کارخانه تولید سیمان، در هر خط کلینکر تعداد 5 تا 15 عدد فن خنک کننده استفاده می‌شود.

فن های تهویه کارخانه آسفالت

Raw Mill Fans

از این نوع فن ها که معمولا از انواع فن سانتریفیوژ هستند، به منظور حمل گاز و یا مواد اولیه خام استفاده می‌شود. این فن ها در کارخانه های تولید سیمان مواد اولیه خام را که معمولا شامل رس و سنگ آهک هستند، را وارد آسیاب می‌کنند تا به ذرات کوچکتر تبدیل شوند. اندازه این فن ها و سرعت و فشار کاری آن‌ها به مقدار موادی که باید آسیاب شوند، بستگی دارد.

انتخاب فن های مناسب کارخانجات

Coal Mill Fans

وظیفه اصلی این فن ها تامین هوای مورد نیاز زغال سنگ به منظور سوختن است. همچنین این فن‌ها گازهای سمی و خطرناکی را که به هنگام سوخت زغال‌سنگ منتشر می‌شوند، به محیط بیرون انتقال می‌دهند. استفاده از این فن ها باعث افزایش حرارت تولید شده در هنگام سوختن زغال سنگ‌ها می‌شود که این حرارت تولید شده مورد نیاز کارخانه های تولید سیمان و کارگاه های تولید آسفالت است.

 

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل : marketing@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش  برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.