Uncategorized @fa

فن ویژه تجهیزات گرمایشی و انواع هیترها

فن ویژه تجهیزات گرمایشی

فن ویژه تجهیزات گرمایشی

انواع هیترها

 

در دنیای پیشرفته‌ی امروز، تکنولوژی‌های مختلفی برای گرمایش محیط‌ها در فن تجهیزات گرمایشی به کار گرفته می‌شوند که توازن بین عملکرد کارآمد و تجربه‌ی کاربری مطلوب را فراهم می‌کنند. از دستگاه‌های کوچک مثل هیتر گازی تا انواع پیشرفته‌تری از تجهیزات گرمایشی مانند کوره هوای گرم و جت هیتر.

هیتر گازی یکی از پیشنهادهای محبوب برای بکارگیری فن تجهیزات گرمایشی به هدف گرمایش منازل و فضاهای کوچک است. این دستگاه ‌ها از گازهای مختلفی مانند پروپان و متان برای تولید حرارت استفاده می‌کنند. آن‌ها با انتشار کمتر دود و مواد آلاینده، به کاربران راهی موثر برای دستیابی به محیط زندگی پاک و دلپذیر ارائه می‌دهند.

کوره هوای گرم نیز به عنوان یک انتخاب تأثیرگذار در دسته‌ی فن تجهیزات گرمایشی قرار دارد. بهبود کارایی در تبدیل انرژی به حرارت و انتشار یکنواخت آن در فضا، کوره هوای گرم را به یکی از انتخاب‌های اصلی برای گرمایش منازل تبدیل کرده است.

جت هیتر به عنوان یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در زمینه گرمایش ظاهر شده است. این دستگاه با ایجاد جریان سریع و گرم از هوا، برای گرم کردن فوری و موقتی محیط‌ها مفید است و به ویژه در شرایط نیاز فوری به گرما از آن استفاده می‌شود.

هیتر فن دار نیز یکی از نوآوری‌های جدید در این زمینه به شمار می‌رود. این دستگاه‌ها با ترکیب تکنولوژی فن و عملکرد هیتر گازی، توانایی توزیع یکنواخت حرارت را دارا می‌باشند و به ویژه در محیط‌های بزرگ مؤثر عمل می‌کنند.

با توجه به استفاده از انواع فن‌های صنعتی تک فاز و سه‌ فاز، جریان هوای مناسب و کنترل دما از جمله عوامل مهمی هستند که بر کارایی دستگاه های گرمایشی نظیر هیتر فن دار و هیتر گازی تأثیر می‌گذارند.

 

چرا گرمایش مهم است؟

گرمایش فضا و آب تقریباً نیمی از مصرف انرژی جهانی در ساختمان ها را تشکیل می دهد. گرم نگه داشتن خانه ها در زمستان و تامین آب گرم برای نیازهای بهداشتی از خدمات ضروری انرژی است که توسط وسایلی نظیر جت هیتر، هیتر فن دار و هیتر گازی انجام می‌شود. در سراسر جهان، حدود 40 درصد از خانوارها در بخشی از سال به گرمایش فضا نیاز دارند، که به ویژه در آب و هوای سردتر، این گرمایش جزء اصلی هزینه انرژی خانه است.

 

نقش گرمایش در انتقال انرژی پاک چیست؟

نزدیک به 67 درصد مصرف انرژی گرمایشی هنوز به سوخت های فسیلی وابسته است. با این حال، استفاده از فناوری های گرمایش کارآمد و با میزان انتشار کم کربن در حال افزایش است. فروش پمپ ‌های حرارتی به عنوان یک فناوری اصلی برای کربن‌زدایی از فرآیند تولید گرما، به‌ویژه در آمریکای شمالی و اروپا در سطوحی بی‌سابقه به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

هدف اصلی

در سناریوی انتشار آلودگی به مقدار صفر تا سال 2050، اثر مواردی همچون افزایش بهینه بودن عایق ها و پوشش‌های ساختمانی، تغییر سوخت و فناوری‌های مورد استفاده، و کربن زدایی بخش تولید برق، میزان انتشار گرمای تولید شده توسط ساختمان‌ها را تا پایان این دهه به میزان 50 درصد کاهش می‌دهند. این اقدامات تا سال 2030، میانگین شدت انرژی گرمایش جهانی را درحدود 4 درصد کاهش می دهند، که دو برابر نرخی است که در دهه گذشته به دست آمده است.

فناوری های گرمایش خانه

مصرف کنندگان گزینه های مختلفی برای آب گرم و گرمایش فضا در خانه های خود دارند. مانند استفاده از مواردی همچون فن تجهیزات گرمایشی، هیتر گازی، کوره هوای گرم، جت هیتر و هیتر فن دار. اگرچه سهم بازار سیستم‌های گرمایش مبتنی بر سوخت فسیلی همچنان در حال کاهش است، مواردی همچون کوره های هوای گرم و انواع هیتر گازی همچنان بر فروش در طیف وسیعی از بازارهای گرمایشی تسلط دارند.

پمپ ‌های حرارتی که با مصرف برق کم تغذیه می‌شوند، فناوری اصلی در گذار جهانی به تولید گرمای ایمن و پایدار هستند. در سال 2021 حدود 10 درصد از نیازهای گرمایشی فضا در سطح جهان توسط پمپ های حرارتی و جت هیتر ها تامین شد، اما در حال حاضر سرعت نصب و راه اندازی پمپ های حرارتی در سطوح بی سابقه‌ای در حال رشد است.

با این حال، برای کمک به مصرف کنندگان برای غلبه بر هزینه های اولیه بالاتر پمپ های حرارتی نسبت به جایگزین ها، حمایت دولت مورد نیاز است. مشوق های مالی برای فن ویژه تجهیزات گرمایشی پمپ های حرارتی در حال حاضر در بیش از 30 کشور موجود است که روی هم رفته بیش از 70 درصد تقاضای گرمایش امروزی را پوشش می دهند.

طبق تخمین آژانس بین المللی انرژی، پمپ ‌های حرارتی در سطح جهان پتانسیل کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن (CO2)  را به میزان حداقل 500 میلیون تن در سال 2030 دارند که برابر با انتشار سالانه دی‌اکسید کربن تمام خودروهای امروزی در اروپا است. سایر فناوری‌های گرمایش پایدار شامل نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی و گرمایش  ناحیه‌ای مبتنی بر منابع کم کربن است. مقایسه گزینه های گرمایش خانه در ادامه آورده شده است.

انواع فناوری‌های گرمایشی

پمپ های حرارتی هوا به آب

پمپ های حرارتی هوا به آب از گرمای هوای بیرون برای گرم کردن آب رادیاتور یا گرمایش از کف استفاده می کنند. به منظور جذب گرمای محیط بیرون و انتقال آن به محیط داخل، پمپ‌ های حرارتی هوا به آب از فن‌ های صنعتی (فن آکسیال) استفاده می‌کنند.

پمپ های حرارتی هوا به آب در فن تجهیزات گرمایشی

پمپ های حرارتی 3 تا 4 برابر از لحاظ انرژی کارآمدتر از سیستم های مبتنی بر سوخت یا مقاومت الکتریکی هستند. این به این دلیل است که پمپ های حرارتی به جای تولید گرما، گرمای محیط بیرون را به داخل ساختمان منتقل می کنند.

پمپ های حرارتی هوا به آب معمولا به مخزنی متصل می شوند که آب گرم را برای سیستم های توزیع گرما، حمام ها و آشپزخانه ها تامین می کند. برخی از مدل ها خنک کننده فضا را نیز فراهم می کنند. آنها با برق کار می کنند، و هنگامی که در خانه هایی با عایق بندی خوب نصب می شوند، می توانند به صرفه جویی قابل توجهی در قبض انرژی دست یابند – به عنوان مثال، تا 35٪ در آلمان یا تا 50٪ در فرانسه در مقایسه با بویلرهای گاز. همچنین میانگین طول عمر آن ها قبل از تعویض 15 تا 18 سال است.

پمپ های حرارتی با منبع زمینی

پمپ های حرارتی با منبع زمینی از گرمای زمین خارج از محیط برای گرم کردن آب رادیاتور یا گرمایش از کف استفاده می کنند.

پمپ های حرارتی با منبع زمینی در فن تجهیزات گرمایشی

پمپ های حرارتی با منبع زمینی از نظر انرژی، 4 تا 5 برابر بیشتر از سیستم های مبتنی بر سوخت یا مقاومت الکتریکی کارآمد هستند. این به این دلیل است که آنها به جای تولید گرما، گرما را به داخل ساختمان منتقل می کنند. پمپ‌ های حرارتی منبع زمینی و همچنین پمپ‌ های حرارتی منبع آب که انرژی گرمایی را از رودخانه، دریاچه یا حوضچه یا آب‌های زیرزمینی مجاور جذب می‌کنند، نسبت به پمپ‌ های حرارتی منبع هوا از نظر انرژی کارآمدتر هستند زیرا دمای زمین و آب نسبت به دمای هوای محیط بیرونی، از ثبات بیشتری برخوردار است.

پمپ های حرارتی منبع زمینی معمولاً به مخزن آب گرم برای سیستم های توزیع گرما، حمام ها و آشپزخانه ها متصل می شوند. برخی از مدل ها عمل خنک کردن فضا را نیز فراهم می کنند. آنها با برق کار می کنند و زمانی که در خانه هایی با عایق بندی خوب نصب شوند، می توانند به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی دست یابند – به عنوان مثال، تا 45٪ در آلمان یا تا 60٪ در فرانسه در مقایسه با بویلرهای گاز. میانگین طول عمر آن ها قبل از تعویض 20 تا 25 سال است اما حلقه هایی که گرما را از زمین جذب می کنند می توانند بیش از 50 سال دوام بیاورند.

پمپ های حرارتی هوا به هوا

پمپ های حرارتی هوا به هوا از گرمای هوای بیرون برای گرم کردن خانه ها از طریق دمنده ها و فن ها استفاده می کنند.

پمپ های حرارتی هوا به هوا از نقطه نظر انرژی، 3 تا 4 برابر کارآمدتر از سیستم های مبتنی بر سوخت یا مقاومت الکتریکی هستند. این به این دلیل است که آنها گرما را تولید نمی‌کنند بلکه گرمای محیط بیرون را به داخل انتقال می‌دهند.

پمپ های حرارتی هوا به هوا

پمپ های حرارتی هوا به هوا برای خانه هایی که رادیاتور یا گرمایش از کف ندارند ایده آل هستند و همچنین می توانند خنک کنندگی فضا را فراهم کنند. برخی از مدل ها را می توان با مخازن آب ترکیب کرد تا آب گرم حمام و آشپزخانه را تامین کنند. در برخی از موارد، راه حل های تولید آب گرم از روش‌های دیگر مانند استفاده از هیتر برقی، هیتر گازی، جت فن، کوره هوای گرم و یا هیتر فن دار ممکن است مورد نیاز باشد. پمپ های حرارتی هوا به هوا با برق کار می کنند و زمانی که در خانه هایی با عایق بندی مناسب نصب شوند، می توانند به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی دست یابند – به عنوان مثال، در فرانسه در مقایسه با بویلرهای گاز تا 35٪ در آلمان و یا تا 50٪ مصرف انرژی کمتری دارند. میانگین طول عمر آنها قبل از تعویض 12 تا 15 سال است.

هیترهای حرارتی خورشیدی

هیتر های حرارتی خورشیدی از کلکتورهای خورشیدی در پشت بام برای تولید آب گرم استفاده می کنند. در حالی که این آب گرم عمدتاً در حمام ها و آشپزخانه ها استفاده می شود، اما اگر با سایر سیستم های گرمایشی مانند پمپ های حرارتی، هیتر گازی، کوره هوای گرم، هیتر فن دار و یا هیتر گازی ترکیب شود، می تواند به رفع نیازهای گرمایش فضا نیز کمک کند. به این ترتیب آنها می توانند هزینه انرژی سیستمی را که با آن ترکیب می شوند کاهش دهند و عمری بین 15 تا 20 سال داشته باشند.

هیترهای حرارتی خورشیدی در سیستم فن تجهیزات گرمایشی

گرمایش ناحیه ای

شبکه های حرارتی موجود در برخی مناطق، سیستم های متمرکزی هستند که گرما را از طریق لوله های زیرزمینی توزیع می کنند.

گرمایش ناحیه ای

شبکه های انرژی منطقه، گرما را به رادیاتورها یا سیستم های کف ساختمان منتقل می کنند و همچنین می‌توانند آب گرم را برای حمام و آشپزخانه فراهم کنند. برخی از سیستم های فن ویژه تجهیزات گرمایشی همچنین می توانند خانه های متصل را خنک کنند. آنها بسته به شبکه از منابع مختلف انرژی مانند نیروگاه های سیکل ترکیبی یا پمپ های حرارتی در مقیاس بزرگ استفاده می کنند. در خانه‌هایی که به خوبی عایق‌بندی شده‌اند، می‌توانند به صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی دست یابند  برای مثال، در فرانسه در مقایسه با بویلرهای گاز، تا ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتری دارند. طول عمر شبکه های گرمایش ناحیه ای حدود 20 تا 25 سال است، اگرچه طول عمر شبکه لوله می تواند بیش از 30 سال باشد.

بویلرهای زیست توده

بویلرهای زیست توده برای گرم کردن آب، گلوله‌های چوب، تراشه‌ها یا کنده‌های چوب را می‌سوزانند. این آب سپس گرما را به رادیاتورها یا سیستم های زیر زمینی می دهد. علاوه بر دیگ های زیست توده، سیستم های گرمایش زیست توده دیگری مانند اجاق گاز وجود دارد که یک اتاق یک نفره را گرم می کند و می تواند با دیگ آب گرم برای حمام و آشپزخانه ترکیب شود. سیستم های گرمایش زیست توده را می توان در ترکیب با هیتر های حرارتی خورشیدی یا پمپ های حرارتی نیز استفاده کرد. هنگامی که در خانه هایی با عایق بندی خوب نصب می شوند، می توانند به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی دست یابند – به عنوان مثال، در مقایسه با بویلرهای گازی تا 40٪ مصرف انرژی کمتری دارند. طول عمر آنها نیز 20 تا 25 سال است.

بویلرهای زیست توده

رادیاتورهای برقی

رادیاتورهای الکتریکی واحدهای مستقلی هستند که با عبور جریان الکتریکی از یک مقاومت گرما تولید می کنند. خانوارهایی که از رادیاتور برقی برای گرمایش فضا استفاده می کنند نیز به سیستم آب گرم مانند پمپ حرارتی، جت هیتر، کوره هوای گرم یا آبگرمکن برقی نیاز دارند. قبض های انرژی معمولاً بالاتر از سایر فناوری ها است و طول عمر آنها در حدود 10-12 سال کوتاه تر است.

رادیاتورهای برقی

بویلر و کوره هوای گرم گازی

بویلرهای گاز برای تامین آب گرم مورد نیاز رادیاتورها یا سیستم های گرمایش از کف، گاز طبیعی را می سوزانند. کوره هوای گرم گازی که در آمریکای شمالی رایج هستند، گرما را از طریق فن ویژه تجهیزات گرمایشی سیستم های هوایی توزیع می کنند. بویلرهای گاز نیز آب گرم را برای مصارف خانگی روزانه فراهم می کنند. در سرتاسر اروپا، 9 کشور ممنوعیت نصب دیگ‌های بخار را که منحصراً با گاز طبیعی کار می‌کنند، اجرا یا اعلام کرده‌اند، در حالی که ممنوعیت‌های داخلی سیستم‌های گرمایشی با سوخت گاز نیز در آمریکای شمالی و چین اجرا شده است. بویلرها و کوره‌های گاز نسبت به سیستم‌های با انتشار کم کربن، مانند پمپ ‌های حرارتی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و طول عمر آن‌ها 15 تا 17 سال است.

بویلر و کوره هوای گرم گازی

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس نماینده رسمی شرکت ebm-papst به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر ( بخش مهندسی فروش )  تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 132

واتساپ:989002158949+

ایمیل:info@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش  برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.