Uncategorized @fa

همه چیز درباره فن چینی در بازار ایران روز 29 شهریور

همه چیز درباره فن چینی در بازار ایران

همه چیز درباره فن چینی در بازار ایران

   

در سالیان اخیر، انواع فن و هواکش صنعتی چینی جزء جدایی ناپذیری از بازار فن صنعتی ایران شده اند. وارد کنندگان گوناگون  ایرانی بسته به هدفشان اقدام به واردات فن هایی از چین  با کمترین کیفیت تا فن هایی با کیفیت های بالاتر کرده اند.  با این توضیح استفاده از مدل های مختلف فن چینی (فن محوری چینی، فن سانتریفیوژ چینی و فن کامپکت چینی) در صنایع مختلف تهویه و تهویه مطبوع در ساختمان هایی با کاربری تجاری و اداری  ، صنعتی و حتی خانگی  فراگیر شده است.  

وارد کنندگان فن چینی چه کسانی هستند؟

از آنجاییکه شرکت های تولید کننده فن چینی هیچ کدام جزو شرکت های جهانی برتر در خصوص تولید فن نمی باشند، ملاحظات بیشتری را می بایست در هنگام خرید این گونه محصولات در نظر گرفت.

در ایران گروه های متفاوتی اقدام به واردات فن چینی می کنند. یکی از این گروه ها اشخاص یا شرکت هایی هستند که هیچ گونه سابقه و تیم فنی و مهندسی ندارند و در نتیجه تنها به فکر سود بیشتر خود با آوردن کم کیفیت ترین محصولات هستند و از این نظر که دارای دانش فنی و مهندسی لازم برای انتخاب فن مناسب و با کیفیت نیستند، در نتیجه قدرت چانه زنی فنی را حتی با شرکت چینی تامین کننده ندارند و مشخص است که خرید چنین محصولی از این نوع گروه وارد کنندگان جز ضرر مالی و اعتباری برای خریدار چیز دیگری را در بر نخواهد داشت. متاسفانه حدود هشتاد درصد وارد کنندگان فن چینی از این دسته هستند.

گروه دوم وارد کنندگان ، شرکت هایی هستند که مجهز به دانش فنی و تیم مهندسی در رابطه با محصول فن هستند و در این خصوص نیز دارای سابقه و اعتبار چندین ساله می باشند.

با توجه به توضیحات بالا توصیه می شود در زمان خرید فن بررسی لازم را در ارتباط با سوابق و مهندسی بودن شرکت ایرانی فروشنده و اعتبار آنان انجام گیرد.

فن و هواکش خارجی موجود در بازار ایران از چه کشورهایی هستند؟

در رابطه با  این سوال شاید اولین کشوری که به ذهن شما می رسد فقط  فن چینی باشد. در حالیکه در حال حاضر در بازار ایران  فن آلمانی ، فن ایتالیایی و فن از کشور ترکیه مطابق لیست زیر وجود دارد یا در صورت نیاز مشتریان ، امکان تامین از خارج توسط برخی شرکت های ایرانی وجود دارد:

  برندهای اروپایی فن صنعتی
 

فن چینی در چه کاربردهایی پیشنهاد می شود:

اگر بازار فن ایران را به دو دسته انواع فن و هواکش سایز بزرگ ( فن صنعتی)  و فن و هواکش سایز کوچک تقسیم کنیم. انواع فن چینی در هر کدام یک از این دسته ها  ملاحظات خاص خود را برای خرید خواهند داشت.

  • فن و هواکش سایز کوچک:

فن سایز کوچک چینی مانند فن تابلویی برای سیستم های مخابراتی یا فن کامپیوتر که در واقع یک فن صنعتی محسوب نمی شوند و در محدوده قیمتی بسیار پایین تری نسبت به فن سایز بزرگ مانند فن 80 سانتیمتر یا فن 70 سانتیمتر می باشند. در این دسته خرید فن چینی گاهی مواقع یک انتخاب منطقی به نظر می آید  چرا که امکان داشتن یک قیمت بسیار بسیار پایین تر نسبت به یک فن اروپایی می تواند این خرید را توجیه کند.

 

فن و هواکش سایز کوچکفن و هواکش سایز کوچک

  • فن سایز بزرگ یا فن سنگین :

این دسته از فن تکنولوژی فنی ویژه تری را برای تولید به واسطه اهمیت کاربری هایی که در آن استفاده می شود ، دارد.

پس برای خرید تنها پارامتر قیمت نقش بازی نمی کند. بلکه یک خرید کاملا فنی و مهندسی در این دسته مطرح است. با توجه به توضیحاتی که در رابطه با مشخصات وارد کنندگان فن چینی در بالا آورده شد، مشخص است که ریسک بزرگی در خرید یک فن چینی در گروه فن سایز بزرگ وجود دارد. که اگر در نظر گرفته نشود، می تواند ضررهای بزرگی برای یک صنعت در بر داشته باشد.

فن و هواکش سایز بزرگ چینی

فن و هواکش سایز بزرگ چینی یا اروپایی

 

مقایسه فن صنعتی ( سایز بزرگ )  چینی و اروپایی:

مجدد تاکید می شود که مقایسه های زیر تنها در گروه فن سایز بزرگ ذکر می گردند.

  • مقایسه فن چینی و اروپایی در تکنولوژی:

 این موضوع کاملا مشخص است که از نظر فنی و  تکنولوژی،  بهترین فن چینی چندین پله پایین تر از یک فن اروپایی در این صنعت قرار دارد. مواد به کار رفته ، طراحی انجام شده ،  تست هایی که فن در مراحل طراحی و ساخت تحت آنها قرار می گیرند. استانداردهای الزام آور اروپایی که فن دارا می باشد. در این خصوص به کاتالوگ مشخصات فنی فن 80 سانتیمیتر از برند آلمانی ebm می توان اشاره نمود.

شرکت‌ های اروپایی با تمرکز بر تحقیقات و توسعه (R&D)، همواره محصولات جدید و نوآورانه ‌ای را به بازار عرضه می‌ کنند که نیاز های مختلف صنایع را برآورده می‌ سازد. همچنین، این شرکت ‌ها با داشتن سیستم ‌های کنترل کیفیت دقیق ، اطمینان حاصل می ‌کنند که هر فن صنعتی تولید شده دارای کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد باشد. در حالیکه شرکت های چینی چنین پتانسیل مهندسی را ندارند.

  مقایسه فن چینی و اروپایی در تکنولوژی

مقایسه فن چینی و اروپایی در تکنولوژی

 

فن‌ های صنعتی تولید شده توسط این شرکت‌ ها به دلیل استفاده از تکنولوژی ‌های پیشرفته و مواد اولیه با کیفیت بالا، دارای عمر طولانی و عملکرد بهینه ‌ای هستند. کیفیت بالای محصول منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در طولانی‌مدت می‌شود.

مقایسه فن صنعتی ( سایز بزرگ )  چینی و اروپایی:

با توجه به توضیحات بالا مربوط به نوع وارد کنندگان فن چینی در ایران ، کاملا مشخص است که برخی وارد کنندگان ایرانی و البته شرکت چینی به هیچ وجه متعهد به انجام خدمات پس از فروش در ارتباط با محصولاتشان نمی باشند. در صورتیکه پس از خرید فن چینی ، سوالی در ارتباط با مشخصات فنی و نحوه نصب و راه اندازی و یا ایجاد اشکالی در عملکرد فن پیش بیاید ، تقریبا پاسخگویی خاصی در دسترس نخواهد بود. مگر اینکه فن از یک شرکت معتبر فنی و مهندسی ایرانی خریداری شود.

  مشااوره و خدمات پس از فروش فن چینی

مشاوره و خدمات پس از فروش

فن چینی و فن اروپایی

 این در حالی است که خرید از یک شرکت مطرح اروپایی دیگر جایی برای نگرانی در این رابطه نمی گذارد. نرم افزار انتخاب همان شرکت اروپایی در اختیار قرار می گیرد. همچنین اطلاعات فنی و مهندسی به روز شامل دفترچه یا کاتالوگ مشخصات فنی و دستورالعمل نصب و راه اندازی و پاسخ هرگونه سوال فنی در کوتاهترین زمان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

  • مقایسه فن چینی و اروپایی در قیمت:

خیلی از مشتریان نمی دانند که می توانند فن سایز برگ خود را در برخی از مدل ها هم قیمت با یک فن چینی یا با یک اختلاف جزئی خریداری نمایند. خیلی از فروشندگان در بازار فن ایران ( رجوع شود به مقاله ” بازار فن تهران “ ) این مورد را به شما نخواهند گفت و دلیل آن سود بیشتری است که در فروش یک فن چینی نسبت به فروش یک فن آلمانی خواهند داشت !

به عنوان مثال شما می توانید یک فن آلمانی سایز 80 از برند ebm ( ای بی ام ) را تنها با تفاوت قیمتی حدود 2.5 درصد بالاتر از یک فن چینی یا ایرانی از محصولات شرکت تهویه توس خرید نمایید.

  • مقایسه فن چینی و اروپایی در طول عمر:

امکان خرید یک فن چینی با حدود 3 سال طول عمر و یک فن اروپایی با 6 سال طول عمر در ایران وجود دارد. فن چینی صنعتی با قیمت 12.5 میلیون تومان و یک فن اروپایی به قیمت 19 میلیون تومان اگر درنظر گرفته شود، مشخص است که در طول 6 سال خریدار فن چینی می بایست دو بار فن خود را خریداری نماید. به این معنی که می بایست هزینه 2 فن چینی که در مجموع 25 میلیون می شود را باید پرداخت نماید. در حالیکه خریدار فن اروپایی تنها 19 میلیون در طول این 6 سال هزینه کرده است.

به عبارتی خریدار فن اروپایی 6 میلیون در خرید تنها یک عدد فن سود کرده است. حالا فرض کنید بر روی یک چیلر اگر 6 فن مورد نیاز باشد، یک اختلاف 36 میلیون تومانی در یک چیلر به وجود می آید.

محاسبه هزینه خرید فن چینی و فن اروپایی برای تولید کننده:

 

خرید فن چینی یا خرید فن اروپایی؟

  1. با توجه به توضیحات و تحلیل بالا ، در دسته فن های صنعتی و سایز بزرگ در مدلهایی که قیمت فن اروپایی تقریبا برابر با فن چینی هست، بدون شک فن اروپایی را تهیه نمایید.
خرید فن چینی یا خرید فن اروپایی  
  1. در صورتیکه فن اروپایی قیمت بالاتری دارد با در نظر گرفتن طول عمر مفید فن به دلیل کیفیت بالای آن تا 60 و 70 درصد قیمت بالاتر هم خرید فن اروپایی باز هم نسبت به فن چینی توجیه دارد. (مطابق محاسبات بند بالا) در غیر این صورت فن چینی را خریداری نمایید.
  2. در صورتیکه فن سایز کوچک مثلا فن 20 سانتیمتر نیاز دارید، با توجه به قیمت های بسیار ارزانتر این مدل فن ها خرید فن چینی به صرفه خواهد بود.
  3. در صورتیکه قصد دارید فن را در کاربری های صنعتی استفاده نمایید به دلیل اهمیت تهویه و تهویه مطبوع در این زمینه ، توصیه می شود که از فن های اروپایی استفاده نمایید. صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، بیمارستان ها و کارخانجات داروسازی و … از جمله این نوع صنایع بسیار مهم می باشند که معمولا از تولید کنندگان باید خواسته شود که فن های با کیفیت بالاتر و قابلیت اطمینان بیشتر مانند فن و هواکش اروپایی را بر روی محصول و یونیت خود ( مانند هواساز ، چیلر ، کولینگ تاور و … ) قرار دهند. بخش های تجاری ، مسکونی بزرگ و اداری نیز دارای همین اهمیت می باشند.

 

فرق فن چینی و فن اروپایی تولید شده در چین:

در حال حاضر اکثر شرکت‌ ها و کارخانه ‌های تولیدکننده بزرگ جهانی، به منظور کاهش هزینه‌ ها و صرفه‌جویی در زمان ، بخش زیادی از تولیدات خود را به کشور چین منتقل کرده ‌اند اما تمام تکنولوژی و طراحی و دستورالعمل های فنی کمپانی اصلی و مادر به کارخانه در چین نیز منتقل می شود و تمام بازرسی ها و تست ها نیز مطابق کارخانه اصلی در اروپا انجام می گیرد تا  اطمینان حاصل شود که محصولات نهایی با همان کیفیت بالا و استاندارد های مورد نظر کارخانه اصلی تولید شوند. مثال واضح آن شرکت آیفون است که محصولات خود را در چین تولید می کند. این در حالی است که یک گوشی آیفون را یک محصول چینی نمی نامیم، بلکه محصول آیفون تولید شده در چین نام می بریم.

توضیح بالا در ارتباط با فن و هواکش های اروپایی نیز صدق می کند. به طور مثال فن ebm ( فن ای بی ام ) که یک برند آلمانی است، دارای کارخانه های تولیدی در کشورهای دیگر مانند چین و آمریکا و … است ، هیچ وقت به فن های خارج شده از این کارخانجات فن آمریکایی یا چینی نمی گوییم بلکه همگی فن آلمانی محسوب می شوند، زیرا که تحت نظارت شرکت اصلی در آلمان می باشند.

به طور خلاصه می توان اینطور تعریف کرد که یک فن چینی فنی است که با تکنولوژی یک شرکت چینی در مکان چین تولید شده است اما یک فن اروپایی که در  کارخانه ای در چین تولید می شود را یک فن چینی نخواهیم دانست.

می توانید خبر افتتاح دفتر جدید شرکت ebm-papst در چین را در این باره مطالعه نمایید.

دقت شود که این مقاله در تیرماه سال 1403 نوشته شده است و ارقام و قیمت های یاد شده در این متن مربوط به همین تاریخ می باشد.

 

جمع بندی

همانطور که گفته شد، از سالیان گذشته انواع فن چینی ارزان قیمت در بازار فن صنعتی ایران مورد استقبال مصرف کنندگان بوده‌ اند. این استقبال بیشتر به دلیل قیمت پایین‌ تر این محصولات بوده است. با این حال، نیاز به انواع فن با کیفیت و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی تولیدکنندگان، باعث شده است تا انتخاب فن صنعتی ساخته شده توسط شرکت‌ های نامدار تولید کننده فن صنعتی، معقول‌تر به نظر برسد.

با توجه به اینکه فن‌ های تولید شده توسط شرکت ‌های مطرح اروپایی مانند ebm-papst، Ziehl-abegg و Rosenberg دارای کیفیت بالا، عمر طولانی‌تر و بهره‌وری بیشتری هستند، این فن‌ ها گزینه بهتری برای مشتریانی هستند که به دنبال محصولی با عملکرد و دوام بالا می ‌باشند. همچنین، این شرکت ‌ها با ارائه خدمات پس از فروش کامل و گارانتی ‌های معتبر، اعتماد بیشتری را جلب می ‌کنند.

به علاوه، در بسیاری از مواقع، اختلاف قیمتی بین فن‌ های چینی و فن ‌های اروپایی به اندازه‌ ای نیست که از کیفیت و خدمات بهتر چشم‌ پوشی شود. حتی در برخی موارد، قیمت فن ‌های صنعتی از برند های معتبر اروپایی با فن‌های چینی برابر است یا تفاوت کمی دارد، که در این صورت انتخاب فن‌های با کیفیت بالاتر و خدمات بهتر، تصمیمی منطقی و اقتصادی تر خواهد بود.

 

اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ تهویه توس به صورت دوره ای انواع فن و هواکش صنعتی را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع هواکش و بهترین فن چیلر (فن صنعتی ebm) و همچنین قیمت سایر محصولات، لطفا با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com