Uncategorized @fa

قیمت فن هواساز روز 18 اردیبهشت 1403

قیمت فن هواساز

قیمت فن هواساز

     

به دلیل وجود طیف وسیعی از انواع فن صنعتی در بازار، انتخاب یک فن صنعتی مناسب به منظور استفاده در دستگاه های هواساز Air Handling Unit (AHU) می‌تواند تا حدودی مشکل باشد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی انواع فن که می‌توانند در سیستم های هواساز مورد استفاده قرارگیرند، پرداخته می‌شود. و در نهایت لیست قیمت برخی از انواع فن صنعتی مورد استفاده در هواسازها ارائه شده است.

هواساز چیست ؟

هواسازها از جمله تجهیزاتی هستند که در سیستم های تهویه مطبوع (HVAC) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان هایی که از سیستم‌های تهویه مرکزی استفاده می‌کنند (مانند مراکز تجاری، بیمارستان‌ها و…)، از هواسازها استفاده می‌شود. وظیفه یک دستگاه هواساز، تغییر شرایط هوای ورودی به ساختمان به شرایط مطلوب و سپس انتقال آن به قسمت های مختلف محیط داخلی ساختمان است. هواسازها قطعات و اجزای زیادی دارند. قطعاتی از جمله: فن، کویل‌های سرمایش، فیلترهای هوای ورودی و… . از میان تمامی قطعاتی که در تولید یک دستگاه هواساز استفاده شده‌‌اند، فن ها بیشترین مصرف انرژی را دارند. بنابراین به منظور بهینه‌سازی کلی یک دستگاه هواساز، لازم است که مناسب‌ترین فن برای آن انتخاب شود.

به صورت کلی، سیستم های تهویه هوای مرکزی ساختمان های بزرگ و تجاری در حدود 60 درصد مصرف انرژی ساختمان را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین توجه به انتخاب فن مناسب برای سیستم های تهویه می‌تواند تا حد زیادی به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه ها بیانجامد.

انواع فن هواساز مورد استفاده در سیستم های هواساز

فن های مرسوم و قدیمی مورد استفاده در سیستم های هواساز از نوع فن سانتریفیوژ (فن رادیال) جریان متناوب (AC) و با تسمه و پولی هستند. فن های مرسوم، دستگاه هایی با اندازه بزرگ هستند که از قطعاتی نظیر: الکتروموتور AC، پره ها، تسمه و درایو فرکانس متغیر (VFD) به منظور دستیابی به کنترل سرعت تشکیل شده‌اند. انواع فن سانتریفیوژ با تسمه و پولی چندین دهه است که مورد استفاده می‌یباشند و نسبت به سایر فن های مدرن امروزی، کمترین میزان بهینه بودن را دارند.

قیمت هواکش هواساز

مشکلات استفاده از فن سانتریفیوژ (هواکش رادیال) با تسمه و پولی

استفاده از فن های مرسوم سانتریفیوژ با تسمه و پولی مشکلاتی را به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • اتلاف انرژی ذاتی: از آنجایی که قطعات مورد استفاده در انواع فن سانتریفیوژ با تسمه و پولی به صورت جداگانه ساخته شده‌اند، کمترین میزان هماهنگی با یکدیگر را داشته و بهینه نیستند.
  • کنترل سرعت محدود: در این نوع از فن ها، کمترین میزان سرعتی که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیردHz 25 است که تنها 50 درصد بازه سرعت را پوشش می‌دهد. که این امر باعث می‌شود به هنگام کار کردن با فرکانس های پایین، بازده کم شود و در نتیجه مصرف انرژی افزایش می‌یابد.
  • انتشار نویز: طراحی منسوخ شده این فن ها به خودی خود باعث افزایش میزان سروصدای ایجاد شده توسط این فن ها می‌شود.
  • قابلیت اطمینان پذیری پایین: به دلیل استفاده از یک واحد فن، در صورت بروز مشکل و خرابی، دستگاه هواساز به صورت کلی از مدار خارج می‌شود.
  • نیاز به نگهداری زیاد: به دلیل وجود قطعاتی مانند تسمه، پولی و دیگر موارد، نیاز به تعمیر و نگهداری از فن های سانتریفیوژ (فن رادیال) با تسمه و پولی بیشتر از سایر فن ها می‌باشد.

در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع فن صنعتی مدرن، گزینه های بیشتری به منظور استفاده در هواسازها بوجود آمده است. فن های مرسوم و قدیمی می‌توانند با انواع بهینه‌تر فن سانتریفیوژ (فن رادیال) و یا فن آکسیال (فن محوری) با تکنولوژی EC جایگزین شوند.

انواع هواکش مورد استفاده در هواسازها

همانطور که اشاره شد، فن های جدید مورد استفاده در دستگاه‌های AHU می‌توانند از انواع فن آکسیال AC و یا فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC باشند:

  • فن سانتریفیوژ EC

موتور مورد استفاده در این نوع از فن سانتریفیوژ (فن رادیال) صنعتی از نوع EC می‌باشد که به آن فن brushless DC نیز گفته می‌شود. در این نوع از موتورها، جریان AC ورودی به جریان DC تبدیل می‌شود و سپس وارد موتور می‌شود. اجزای مورد استفاده در این نوع از فن به صورت یکپارچه بوده و طراحی آن به صورت کامپکت می‌باشد. به هنگام استفاده از فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC در هواسازها، از چندین فن استفاده می‌شود. انواع فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC در سیستم هایی که از کانال های هوا استفاده می‌کنند و نیاز به فشار استاتیکی بالایی دارند، استفاده می‌شوند.

فن سانتریفیوژ (هواکش رادیال) EC
  • هواکش آکسیال AC

الکتروموتور استفاده شده در این فن ها عموما از نوع AC می‌باشد و اجزای تشکیل‌دهنده این فن ها بر خلاف فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC، به صورت یکپارچه نمی‌باشد و همچنین اندازه آن‌ها نسبتا بزرگتر است و وزن بیشتری دارند. از فن آکسیال AC در دستگاه‌های هواساز معمولا به صورت تکی استفاده می‌شود. از فن آکسیال AC در سیستم هایی که کانال هوا نداشته و نیاز به حجم زیادی از جریان هوا دارند، استفاده می‌شود.

هواکش آکسیال AC

 شکل های زیر جریان های هوا در یک دستگاه هواساز را در صورت استفاده از فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC و فن آکسیال (فن محوری)، نشان می‌دهند.

هواکش هواساز

استفاده از هواکش هواساز

دیگر موارد تاثیرگذار بر انتخاب هواکش

در این قسمت از مقاله، ویژگی‌ها و مشخصه‌های دو نوع فن سانتریفیوژ EC و آکسیال AC مقایسه شده تا دید بهتری به خریداران به هنگام انتخاب فن مناسب برای سیستم های هواساز داده شود.

نوع موتور:

فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC: این نوع از فن ها از موتورهای بسیار بهینه EC استفاده می‌کنند و ساختاری یکپارچه دارند. ذکر این نکته ضروری است که این نوع از موتورها حتی از موتورهای DC نیز بهینه‌تر هستند.

فن آکسیال AC: فن های آکسیال AC از الکتروموتورهای معمولی AC استفاده می‌کنند. تنها راه افزایش بازده این نوع از فن‌ها، استفاده از الکتروموتور های با کلاس International Energy efficiency (IE) بالاتر است.

طراحی فن:

فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC: در این نوع از فن ها تمامی قطعات (الکتروموتور، قسمت های الکترونیکی و پره‌ها) به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و همگی قطعات به صورت بهینه با یکدیگر هماهنگ هستند. در فن های EC بر خلاف فن های AC نیازی به استفاده از VFD نیست و در نتیجه میزان اتلاف انرژی در آن‌ها در کمترین حالت ممکن قرار دارد.

فن آکسیال AC: قطعات فن های آکسیال AC به صورت یکپارچه نیستند و به همین دلیل از میزان بهینه بودن آن‌ها کاسته می‌شود و در نتیجه آن اتلاف انرژی افزایش می‌یابد.

فشار استاتیکی:

فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC:

به منظور ایجاد فشار استاتیکی بیشتر در سیستم هایی که از کانال هوا استفاده می‌کنند، از این نوع فن ها استفاده می‌شود.

فن آکسیال AC:

اگرچه فن های آکسیال AC می‌توانند به درصد بازده بالایی (تا 92 درصد) برسند، با اینحال استفاده از آن‌ها در کانال های هوا بازده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

   دیگر موارد

در انتخاب فن موارد دیگری نظیر میزان نویز، نحوه نصب فن در داخل هواساز، میزان تعمیر و نگهداری مورد نیاز و… نیز دخیل هستند که به هنگام انتخاب آن ها برای هواساز باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. در نتیجه با توجه به موارد اشاره شده در این مقاله، انواع فن سانتریفیوژ (فن رادیال) EC مناسب‌ترین نوع فن به منظور استفاده در هواسازها می‌باشند. با اینحال باید در نظر داشت که استفاده از فن سانتریفیوژ (فن رادیال) از نوع AC نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در هواسازها باشد. این نوع از فن‌ها نسبت به فن سانتریفیوژ EC راندمان کمتری دارند اما از سایر مزایای آن ها برخوردار هستند.

لیست قیمت فن هواساز

در جدول زیر لیست برخی از مدل های فن هواساز ارائه شده است.

ردیفنام فنهوادهی (m3/h)قیمت
1R4D560AQ0301 9510قیمت در شاپ
2R4D500RA0301 11700قیمت در شاپ
3BPF 50019000قیمت در شاپ

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com