مقالات سایت

پلاگ فن (Plug Fan) چیست؟

پلاگ فن
     

پلاگ فن در واقع یک نوع فن سانتریفیوژ می باشد که به طور عمومی دارای هوزینگ نیست و به همین دلیل به آن فن مدل باز (open type fan) نیز گفته می شود و معمولا به صورت فن سانتریفوژ بکوارد در نظر گرفته می شوند. در بازار به اشتباه هبه این مدل هواکش یا فن هواکش رادیال نیز یا همان فن رادیال نیز گفته می شود.

شباهت بسیاری این نوع فن ها به فن های یوتیلیتی دارند که همرا باکسهایی هستند به نام plenum که عایق صدا و دما در آنها نیز می تواند تعبیه شود. این نوع فن ها می توانند به صورت مستقیم در محفظه هواساز قرار بگیرند.

طراحی این نوع فن ها براساس دمای کاری، سیرکولاسیون مورد نیاز، میزان هوادهی ، فشار لازم در محفظه و چگالی هوا در محفظه ورودی فن مورد انجام می گیرد.

Plug Fan

محدوه کاربرد پلاگ فن (plug fan)

پلاگ فن ها دارای مزایای راندمان بالای سیرکولاسیون هوا در کنار نصب آسان آنها می باشند. از نظر فضای نصب به فضای بسیار کمی نسبت به فن های سانتریفیوژ معمولی هستند. این نوع فن ها طوری طراحی شده اند تا بتوانند در هواسازهایی (Air Handling Unit) که نیاز به حجم هوادهی زیاد در فشار پایین تا متوسط مورد استفاده قرار بگیرند. این مدل از فن ها مناسب برای استفاده در بخش هایی که نیاز به سیرکولاسیون هوای تمیز است، می باشند. بدین معنی که در فضاهای با گرد و غبار زیاد و یا با وجود قطرات بخار روغن مناسب نمی باشند.

به طور خاص پلاگ فن ها به صورت پره بکوارد(Backward) راندمان بالاتری را دارا می باشند و دارای سطح سر و صدای کمتری می باشند. محیطهایی که میزان سطح صدا در آنها می بایست کم باشد مانند بیمارستانها ، سایت های کامپیوتری ، کاربری های خانگی و … می توانند از مزایای این نوع فن استفاده کنند.

 

روش های نصب پلاگ فن ها (Plug fan)

پلاگ فن ها امکان نصب به روش های متفاوتی را دارد. می توانند به صورت مستقیم به الکتروموتور کوپل شوند و یا اینکه به وسیله تسمه حرکت را از الکتروموتور بگیرد. حتی قابلیت جانمایی در یک محفظه یا اینکه استفاده به صورت باز را دارا می باشند. تمامی این موارد وابسته به شرایط استفاده و مکان نصب می باشد.

در تصاویر زیر نمونه هایی از روش های نصب قابل مشاهده است:

روش های نصب پلاگ فن

پلاگ فن کوپله مستقیم با موتور

پلاگ فن کوپله

پلاگ فن با محفظه و کوپله مستقیم با موتور

  پلاگ فن با محفظه

پلاگ فن با تسمه

 

پلاگ فن ها در شرکت ebm

با توجه به الزامات سخت گیرانه زیست محیطی و الگوهای مصرف انرژی، همچنین موضوعات مربوط به ERP( که می توانید در مقاله “دستورالعمل ERP چیست؟” به مطالعه آن بپردازید)،  شرکت ebmpapst ( شرکت ای بی ام ) سری فن های پلاگ فن (plug fan) خود را وارد بازار نموده است.این نوع فن ها طراحی شده اند تا در یونیت های جابجایی هوا و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار بگیرند. این مدل فن از شرکت ebm در 12 سایز در قطرهای پروانه 250 تا 900 میلیمتر و توان های خروجی 400 وات تا 6 کیلو وات  در دسترس قرار دارد. حجم هوادهی مدل های یاد شده بین 300 تا 30،000 متر مکعب در ساعت می باشد.

مدل های پلاگ فن از شرکت ebm: نمونه هایی از مدل های پلاگ فن از شرکت ebm ( شرکت ای بی ام ) در زیر آورده می شود: R3G190-RC05-03 R1G280-RC71-81 K3G500-PA28-03

دو نمونه از پلاگ فن موجود در شرکت مهر تهویه توس

جهت اطلاع از قیمت فن پلاگ فن های یاد شده لطفا با بخش فروش شرکت مهر تهویه توس که اطلاعات تماس آن در همین وب سایت قابل دسترس می باشد تماس حاصل فرمایید. لازم به ذکر است که با توجه به تقاضاهای متعدد مشتریان برای این نوع فن لطفا از لحاظ موجود بودن فن مورد درخواست خود نیز با بخش فروش این شرکت از قبل تماس بگیرید.

مقالات مرتبط