مقالات سایت

فن کندانسوری چه نوع فنی است؟

فن محوری اکسیال فن کندانسوری فن معکوس فن جلوزن هواکش محوری فن 1400 دور عکس کاور
   

در این مقاله قصد داریم در ارتباط با فن های معروف به فن های کندانسوری در بازار ایران اطلاعاتی ارائه  کنیم.

در ارتباط با فن هایی که هوا خنک هستند، مبرد می بایست با عبور از روی پره های کندانسور باعث پایین آوردن دمای مبرد در حد دمای مورد نیاز طراحی شده برای سیستم شود. به طور معمول در این نوع کاربری ، فن های محوری یا اکسیال (Axial) مورد استفاده قرار می گیرند تا با عبور هوا به صورت مستقیم از روی کندانسور این مهم را امکان پذیر سازند. در این پروسه مبرد تا حدی خنک می شود تا مبرد مجدد به صورت مایع تغییر شکل بدهد.

فن کندانسوری

اسامی مورد استفاده دربازار ایران

با توجه به اینکه ممکن است استفاده از عناوین خاصی در این رابطه در بین خریداران فن متداول باشد، مناسب است که به برخی از این اسامی اشاره شود.

این نوع فن های محوری یا اکسیال (axial) به طور خاص فن کندانسوری نامیده می شوند اما به طور همزمان فن معکوس نیز نامیده می شوند و علت این می باشد که فن های مکشی در این کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل دو نام فن جلوزن یا فن مکنده نیز به این نوع فن گفته می شود.

یکی از نام های دیگر فن هواکش محوری است که با توجه به توضیحات بالا و نوع استفاده برای خنک کردن کندانسور (چگالنده) ای نام نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موضوعات فنی مرتبط با فن های کندانسوری

همانطور که قبلا عنوان شد در واقع فن کندانسوری یک نوع فن محوری، اکسیال است که می بایست دارای پارامترهای فنی خاص خود برای انتخاب باشد.

از جمله این ویژگی ها به سرعت چرخشی الکتروفن می توان اشاره کرد که در کاربردهایی که در بازار ایران دارد، فن 900 دور نامیده می شود. اما موضوع فنی که در این زمینه مطرح است این موضوع می باشد که هدف اصلی در یک کندانسور پایین آوردن دمای مبرد و تبدیل مبرد از حالت گاز به حالت مایع است. در این زمینه پارامتر حجم هوادهی مورد بحث مهندسان طراح است. به این معنی که میزان حجم هوای عبوری از روی کندانسور باید به میزانی باشد که میزان هوادهی با حجم مبرد متناسب باشد.

با توجه به اینکه فن های کندانسوری در دسته فن های دائم کار طبقه بندی می شوند، توجه ویژه به دوام و عمر مفید و راندمان کاری الکتروفن بسیار مهم است. دو ویژگی نام برده شده مفاهیمی می باشند که هزینه های تحمیل شده به استفاده کننده فن در دوران کارکرد فن را در بر خواهند داشت. زیرا که در مکانیسمهای دائم کار همواره هزینه های تعمیر و نگهداری و عمر مفید مکانیسم مطرح می شود و در شرایط کاری سخت از نظر ساعات کاری زیاد ، انتخاب کننده فن تنها به دنبال قیمت پایین خرید فن نمی باشد زیرا که تمامی مهندسان می دانند که هزینه های ثانویه می تواند هزینه های چند برابری نسبت به تفاوت قیمت خرید اولیه بین یک فن گران قیمت و ارزان قیمت را ایجاد کند. از موضوع مادی که بگذریم عدم کارکرد یک سیستم تهویه مطبوع اگر مباحث متعدد تعمیری پیش بیاید یا اینکه مجبور به خرید مجدد سیستم در زمان از کار افتادن یونیت شویم، بسیار موضوعات عدم رضایت کاربران و زیر سوال رفت شرکت سازنده یا شرکت مشاور فنی را به دنبال خواهد داشت.

از لحاظ انتخاب الکتروفنی با راندمان بالا نیز موضوعات مصرف انرژی و هزینه های شامل آن در طول عمر مفید فن مطرح می گردد که انتخاب فن حرفه ای نیازمند آن خواهد بود.

فن های محوری یا اکسیال

فن های کندانسوری از شرکت ebm-papst

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس محدوده وسیعی از فن های کندانسوری از شرکت ebm را جهت استفاده مشتریان موجود کرده است، مناسب است که در این بخش به فن های کندانسوری یا فن معکوس (فن 900 دور) از این شرکت بپردازیم.

با توجه به پارامترهای فنی یاد شده بالا و نیاز بازار ایران در این خصوص فن اکسیال یا محوری شرکت ebm انتخاب مهندسی بسیار مناسبی خواهد بود زیرا که راندمان بالای فن های ebm ، دوام و عمر مفید زیاد فن ها به لحاظ انتخاب متریال با کیفیت بالا و با ویژگی های مناسب برای استفاده در شرایط آب و هوایی متنوع و تست های دوام سختگیرانه که بر روی فن های ebm انجام می شود که می توان گفت در بین سایر تولید کنندگان بسیار موضوع برجسته ای می باشد، (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله “کد IP یا کد H0H4؟” مراجعه بفرمایید) در برگیرنده نیازهای خاص این کاربری می باشد.

مزایای فن های شرکت ebm به عنوان فن کندانسوری

  • طراحی با دوام جهت استفاده در آب و هوا با شرایط سخت
  • راندمان و قدرت بالا
  • مجهز به کنترل شرایط کاری جهت مطابقت با نیاز کاربرد و محیط عملکردی
فن های سردخانه ای موجود در شرکت مهر تهویه توس: لیست فن های محوری ،اکسیال ،( Axial)  که به صورت فن کندانسوری قابل استفاده می باشند و به تاریخ انتشار این مقاله در این شرکت موجود می باشند مطابق زیر می باشد:
  •  W6D800GD0101 فن محوری قطر 800 ، 900 دور سه فاز، HyBlade
  • W6D800GD0125  فن محوری قطر 800 ، 900 دور سه فاز، HyBlade
  • W6D800GU0101 فن محوری قطر 800 ، 900 دور سه فاز، HyBlade
  • W6D800KG1301 یا 8317078523  فن محوری قطر 800، 900 دور سه فاز، AxiBlade
  • W6D910KD0101 یا  8317078528فن محوری قطر 910 ، 900 دور سه فاز، AxiBlade
  • W6D630NT0101 فن محوری قطر 630 ، 900 دور سه فاز، AxiBlade
  • W6E630NT0301 فن محوری قطر 630 ، 900 دورتکفاز، AxiBlade
  • S6E630AN0101  فن محوری قطر 630 ، 900 دورتکفاز ، HyBlade
  • S6E630AO0101  فن محوری قطر 630 ، 900 دور تکفاز، HyBlade
 

جهت اطلاع از قیمت فن کندانسوری یا سردخانه ای که در بالا یاد شده لطفا با بخش فروش شرکت مهر تهویه توس که اطلاعات تماس آن در همین وب سایت قابل دسترس می باشد تماس حاصل فرمایید. لازم به ذکر است که با توجه به تقاضاهای متعدد مشتریان برای این نوع فن لطفا از لحاظ موجود بودن فن مورد درخواست خود نیز با بخش فروش این شرکت از قبل تماس بگیرید.

مقالات مرتبط