مقالات سایت

مزایای فن های AxiBlade نسبت به HyBlade

مزایای فن AxiBlade

مزایای فن های AxiBlade نسبت به HyBlade

همانطور که مشخص می باشد فن AxiBlade نسل جدیدی از فن های اکسیال شرکت ebmpapst می باشد. در مقاله ” فن AxiBlade چه نوع فنی است؟ ” و همچنین در مقاله ” اجزای فن AxiBlade ” توضیحات اختصاصی با جزئیات در رابطه با این نسل جدید ارائه شده است که برای اطلاعات بیشتر می توانید به این متن ها مراجعه بفرمایید.

مزایای فن های AxiBlade :

1- راندمان بهینه تا میزان 53 درصد در حالیکه راندمان فن های HyBlade به میزان 33.35 درصد می باشد.

این مقایسه در نمودارزیر مشخص می باشد.

هر مهندس و طراح یک فن از اهمیت راندمان بالاتر در یک سیستم به روشنی آگاه است. اما  می دانیم که افزایش راندمان حتی به میزان یک درصد از لحاظ طراحی و تولید نیزبسیار پروسه مشکلی را در برمی گیرد. این در صورتی است که شرکت ebm با نسل جدید فن اکسیال ( فن محوری) خود تا میزان 5  درصد راندمان بالاتری را در اختیار مصرف کنندگان می گذارد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است دو مدل محصول A6D800AD0101  به عنوان یک فن HyBlade و مدل VWA0800B7SNZ  که یک فن AxiBlade  محسوب می گردد و معادل فن 8317078523 یا همان W6DGD800KG1301 می باشد ، مورد مقایسه قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که تا پایان این مقاله این دو مدل فن محوری مورد اندازه گیری و بحث قرار گرفته اند.

مزایای فن های AxiBlade
Curve 1

2- کاهش سطح صدای حاصل در فن های AxiBlade:

همانطور که از منحنی شماره 2 مشخص است میزان سر و صدای حاصل از فن AxiBlade مقدار 80.9 dB می باشد ، در حالیکه مقدار مشابه برای فن HyBlade مقدار 82.9 dB می باشد.

لازم به ذکر می باشد که این ارقام مربوط به میزان سر و صدا در زمان نصب فن ها در یونیت مربوطه می باشد. قابل توضیح است که مشخص نمودن دسی بل در فن ها پارامتری است که وابستگی زیادی به مکان نصب دارد. می دانیم ارقامی که در مدارک مشخصات فنی محصولات آورده می شوند مطابق با استانداردهای اندازه گیری صدا می باشد و همگی بدون مونتاژ محصول در یونیت هستند. اما می دانیم که در زمان مونتاژ ، تغییرات صدایی بسیاری اتفاق می افتد.

این توضیح  در نمودار شماره 2 کاملا واضح است. قبل از نصب و مطابق دیتاشیت ( مدرک مشخصات فنی) ملاحظه می شود که سطح صدای فنHyBlade مقدار 77.3 dB می باشد و برای  AxiBlade مقدار 79 dB است. اما پس از نصب در یونیت مقادیر به ترتیب به 82.9 و 80.9 می رسد. به عبارتی دیگر یک افزایش 5.6 در HyBlade ، در حالیکه تنها یک افزایش 1.9 در AxiBlade مشاهده می شود. که در نهایت میزان صدای کمتری در فن AxiBlade در نظر گرفته خواهد شد.

AxiBlade
Curve 2

3- عدم نیاز به AxiTop یا سایلنسردر فن اکسیال AxiBlade

با توجه به توضیحات بالا که مشخص نمود سطح صدا در فن AxiBlade کمتر از فن HyBlade است ، نیازی به استفاده از AxiTop یا همان سایلنسر در این مدل فن نخواهد بود. این به بدین معناست که هزینه خرید سایلنسر در زمان خرید فن های نسل جدید AxiBlade  برای مصرف کننده حذف خواهد شد.

4- کاهش مصرف انرژی به میزان 30 درصد در فن AxiBlade

مطابق با نمودار شماره 3 ( نمودار زیر) داریم: میزان مصرف فن HyBlade: 1950  وات میزان مصرف فن AxiBlade:1400  وات  

تفاوت 550 واتی در این مقایسه رقم بزرگی است ، خصوصا زمانیکه از چند فن در یک پکیج یا یونیت استفاده می شود. فرض کنیم که در یونیتی 3 فن نصب شده است این تفاوت را اگر سه برابر کنیم اختلاف 1650 واتی به دست می آید که مقدار قابل توجهی است و به معنای هزینه های کمتر بعد از نصب برای مصرف انرژی و خرید تجهیزات الکترونیکی مانند VSD می باشد.

AxiBlade
Curve 3

5- تغییرات میزان هوادهی

مطابق با نمودار شماره 4 ( نمودار زیر) میزان هوادهی  فن HyBlade : 20800 m3/h میزان هوادهی فن AxiBlade : 19800 m3/h   درصد اختلاف دو رقم بالا 4.8% می باشد. همانطور که مشخص است در انتخاب فن چندین پارامتر مکانیکی به طور همزمان توسط مهندسان مد نظر قرار می گیرد. از مهمترین پارامترها می توان به راندمان ، میزان مصرف انرژی ، سطح صدا و میزان هوادهی یاد کرد. که هیچ گاه نمی توان به میزان صد درصدی هر کدام از این پارامترها در یک زمان برای انتخاب فن دست پیدا کرد. پس موضوع نقطه عملکردی طوری مد نظر قرار می گیرد که در پارامترهای ذکر شده بالا بتوانیم نقطه بهینه ای داشته باشیم. یکی از اهداف شرکت ebm نیز در تولید محصولات AxiBlade  در دسترس قرار دادن فن با نقطه عملکردی بهتری بوده است. پس نمی توان گفت که این درصد اختلاف 4.8 نسبت به تمام نقاط قوت بالا غیر قابل چشم پوشی است.

AxiBlade
Curve 4

6- کلاس حفاظتی IP55 در فن AxiBlade

 همانطور که در بسیاری از فن های معمول بازار دیده می شود کلاس حفاطتی IP55 کمتر در مشخصات فنی با در این دسته فن های صنعتی دیده می شود که خوشبختانه فن AxiBlade این نقطه قوت را نیز دارد.

لازم به ذکر است که ارقام IP55 مطابق با شرح زیر عملکرد حفطتی فن را مشخص می کنند:

  • اولین رقم از سمت چپ ، 5 : معیاری برای مشخص نمودن مقاومت فن در برابر نفوذ ذرات جامد
  • دومین رقم از سمت چپ ، 5 : معیاری برای مشخص نمودن مقاومت فن در برابر نفوذ ذرات مایع، ذرات مایع به صورت واتر جت و از هر جهتی

7- کلاس مقاومتی فن در برابر شرایط آب و هوایی محل نصبH2

این مشخصه که به صورت تست های سختگیرانه و مطابق با شرایط آب و هوایی محل نصب فن به صورت ویژه در شرکت ebm  مورد آزمایش قرار می گیرد نقطه اتکا و  اعتمادی خواهد بود تا مصرف کننده یا مشتری بداند که تنها موضوع کلاس محافظتی IP که در برگیرنده میزان ورود ذرات آب و گرد و غبار است مورد توجه قرار نگرفته و موضوعات بسیار پر اهمیت دیگری نیز مانند دوام و طول عمر قطعات در شرایط آب و هوایی مانند رطوبت ، دما و … در تست های طول عمر نیز مورد آزمایش قرار گرفته اند.

جهت مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله ” کد IP یا کد H0H4؟ ” مراجه بفرمایید.

مقالات مرتبط