Uncategorized @fa

فن آتش نشانی – بررسی انواع هواکش آتشنشانی

هواکش آتشنشانی

فن آتش نشانی

بررسی انواع هواکش آتشنشانی

   

فن آتش نشانی | امروزه، انجام عمل تخلیه دود از محیط های داخلی ساختمان ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرد. این امر حتی ممکن است در مجموعه های تولیدی و کارخانه ها که دارای سیستم های تهویه زیادی می باشند، اتفاق بیفتد. ذره هایی که در برخی از محیط های صنعتی و یا تجاری (پارکینگ ها و زیرزمین ها) تولید می شوند باعث آلودگی هوا می شوند. علاوه بر آلودگی هوا، این ذرات ممکن است برای سلامت افراد حاضر در محیط خطر آفرین باشند. به همین دلیل است که دود و آلودگی ایجاد شده در چنین محیط هایی باید به بهترین حالت ممکن بر طرف شوند. استفاده از انواع فن صنعتی اگزاست فن (انواع فن و هواکش اگزاست مانند فن تخلیه دود پارکینگ) بهترین راه حل جهت برطرف کردن این مشکل می باشد.

با در نظر داشتن این نکته، داشتن دانش مناسب در مورد سیستم ها و انواع فن و هواکش تخلیه دود می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین در این مقاله به مرور برخی از مشخصه های سیستم های تخلیه دود پرداخته شده و همچنین توضیحاتی درمورد فن و هواکش تخلیه دود (اگزاست فن) که به نام فن آتش نشانی یا هواکش آتشنشانی (فن فشار مثبت) مرسوم است ارائه می شود.

فن اتش نشانی

وظیفه اصلی هواکش آتشنشانی چیست؟

از انواع اگزاست فن تخلیه دود (هواکش آتشنشانی) همانطور که از عنوان کاربرد آن ها مشخص است، به منظور تخلیه و خارج کردن دود و ذرات آلودگی موجود در محیط های داخلی ساختمان ها استفاده می شود. همچنین انواع هواکش موجود در آشپرخانه ها نیز جزء اگزاست فن (هواکش تخلیه دود) به شمار می روند. مدل های مختلف هواکش تخلیه دود به دو دسته تقسیم می شوند. انواع هواکش و اگزاست فن که باعث گردش هوا و فیلتر شدن آن شده و دیگر مدل های هواکش تخلیه دود که فقط هوا را خارج می کنند. انواع فن تخلیه دود و هواکش مدیریت دود پارکینگ. هوا را فیلتر کرده و سپس این هوا را دوباره به محیط بر می گردانند.

 همچنین به این مدل از انواع فن، فن تخلیه دود آتشنشانی، هواکش آتشنشانی، نیز گفته می شود. زیرا استفاده از انواع فن آتش نشانی (هواکش آتشنشانی) علاوه بر خروج دود، باعث خارج شدن حرارت، گرما و سایر گازهای حاضر در محیط شده که باعث می شود تا از انتشار آتش جلوگیری شود.

هواکش تخلیه دود

اجزای اصلی سیستم های تخلیه دود در هواکش آتشنشانی

  1. انواع هواکش تخلیه دود: یکی از اصلی ترین اجزای یک سیستم تخلیه دود، هواکش تخلیه دود می باشد. از انواع فن و هواکش آتشنشانی در ساختمان ها و محیط هایی که دچار حریق و آلودگی هوا (دود) شده اند به منظور خارج کردن دود و همچنین حرارت استفاده می شود. انواع مختلف هواکش آتشنشانی تخلیه دود از دو مدل مختلف فن آتشنشانی آکسیال و هواکش آتشنشانی سانتریفیوژ تشکیل شده اند و همچنین دارای اندازه ها و ظرفیت های مختلفی هستند.
  2. دمپرهای دود: به منظور کنترل بیشتر بر جریان هوای ایجاد شده توسط انواع فن تخلیه دود آتش نشانی و همچنین جلوگیری از منتقل شدن دود به سایر قسمت ها، از دمپرها استفاده می شود.
  3. کانال های هوا و مسیر های خروجی: در سیستم های تخلیه دود از کانال ها و مسیرهای خروجی هوا به منظور هدایت و انتقال دود و حرارت از محیط داخلی به محیط خارجی ساختمان استفاده می شود.
  4. سیستم های کنترلی: سیستم های کنترلی هوشمند به همراه انواع فن تخلیه دود پارکینگ ها و همچنین هواکش آتشنشانی در ساختمان ها استفاده می شوند تا عمل خارج کردن دود از محیط به بهترین حالت ممکن انجام شود.

محاسبات طراحی انواع فن آتش نشانی و هواکش تخلیه دود بر اساس استانداردها

بر اساس استانداردهای NFPA و ASHRAE محاسبات طراحی انواع فن تخلیه دود آتشنشانی و هواکش اگزاست بر دو مورد اصلی انجام می شود.

جریان هوای مورد نیاز: اساسی ترین و اصلی ترین بخش محاسبه در مورد اگزاست فن آتشنشانی و هواکش تخلیه دود، محاسبه میزان جریان هوای مورد نیاز به منظور خارج کردن مؤثر دود و گرما از محیط داخلی ساختمان می باشد که واحد آن بر اساس مترمکعب بر ثانیه و یا فوت مکعب بر دقیقه می باشد. استاندارد NFPA92 یک استاندارد برای سیستم های تخیله دود می باشد که دستورالعمل هایی در رابطه با محاسبه صحیح میزان جریان هوای مورد نیاز را بر اساس اندازه و نوع آتش سوزی و همچنین خصوصیات ویژه ساختمان ارائه می دهد.

اندازه اگزاست فن یا هواکش تخلیه دود آتش نشانی: هنگامی که میزان جریان هوای مورد نیاز محاسبه شد، اندازه و سایز فن باید تعیین شود. این محاسبات بر اساس تلفات موجود در سیستم (اصطکاک موجود در کانال های هوا، خم ها و سایر اجزای موجود در سیستم) می باشد تا از تامین جریان هوای مورد نیاز توسط فن یا هواکش صنعتی، اطمینان حاصل شود.

فن آتشنشانی

فن فشار مثبت (فن آتش نشانی)

به هنگام بروز حوادث از نوع آتشسوزی در ساختمان ها و محیط های بسته، دو راهکار به منظور تهویه صحیح و اصولی محیط وجود دارد. 1-تهویه عمودی و 2-تهویه فشار مثبت (Positive Pressure Ventilation).

به دلیل برخی از دلایل مانند نبود دانش کافی از نحوه عملکرد و همچنین کمبود تمرینات مناسب در این زمینه، از روش تهویه فشار مثبت (PPV) کمتر استفاده می شود. با این حال هرکدام از این روش های تهویه دارای مزایا و معایبی می باشند. در ادامه به بررسی بیشتر روش تهویه فشار مثبت و انواع فن آتش نشانی مورد استفاده در این روش پرداخته می شود.

عبارت PPV به معنی استفاده از فن آتشنشانی (هواکش تخلیه دود آتشنشانی) با فشار بالا به منظور کنترل حریق و دود ناشی از آن در یک محیط بسته می باشد. این امر به دلیل افزایش میزان میدان دید در محیط و همچنین افزایش ایمنی آتشنشان های حاضر در محیط صورت می گیرد.

هواکش آتشنشانی F300

 

در میان انواع مختلف هواکش و فن آتشنشانی که به منظور کارهای مختلفی از آن ها استفاده می شود.، انواع فن آتشنشانی مدل F300 جایگاه ویژه ای از نقطه نظر نوآوری و کارایی دارند. این سری از فن آتشنشانی به نحوی طراحی شده است که در تمامی شرایط کاری بهترین عملکرد را داشته باشد. فن آتشنشانی سری F300 دارای ساختاری مستحکم، میزان جریان هوای خروجی زیاد بوده و همچنین استفاده از آن آسان است.

فن آتشنشانی F300

برخی از قابلیت های فن آتش نشانی F300

  1. میزان جریان هوای خروجی بالا: سری فن آتشنشانی (فن تخلیه دود آتش نشانی) F300 به نحوی طراحی و ساخته شده اند که بیشترین میزان جریان هوای خروجی را داشته باشند. با تنظیم سرعت فن توسط آتشنشان ها، آن ها قادر هستند تا میزان جریان هوای خروجی فن آتشنشانی را با توجه به نیازشان تغییر دهند.
  2. قابلیت جابجایی: سری فن آتشنشانی F300 وزن کمی در برابر سایر انواع فن ها دارند که این امر باعث می شود تا آتشنشان ها بتوانند آن ها را به راحتی حمل کرده و در نقاط مد نظر قرار دهند.
  3. دوام بالا و قابلیت اطمینان زیاد: از آن جایی که شرایط کاری انواع فن آتش نشانی سخت و نامطلوب است، فن هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند باید دوام بالایی داشته باشند و عملکردی قابل اطمینان داشته باشند. سری فن آتشنشانی F300 نیز از این مورد مستثنی نیست و آتشنشان ها می توانند در انجام فعالیت های خود به این فن اطمینان کنند.
  4. قابلیت چند وظیفه ای: از سری فن آتشنشانی F300 می توان در بسیاری از فعالیت های مرتبط با آتشنشانی استفاده کرد. فعالیت هایی نظیر: انجام عمل تهویه، خارج کردن دود از محیط و تهویه فشار مثبت (PPV).

قابلیت های فن آتشنشانی F300

با توجه به موارد بالا می توان نتیجه گرفت که فن آتش نشانی F300 نقش بسیار مهمی را در فعالیت های روزمره آتش نشان ها بازی می کند. با پیشرفت تکنولوژی و رشد آن، انواع هواکش آتش نشانی و فن تخلیه دود جزء مهم و جدایی ناپذیر فعالیت های آتشنشانان شده اند و یک ابزار مهم در فعالیت های آن ها به شمار می روند.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ  تهویه توس  به صورت دوره ای انواع هواکش صنعتی مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع فن و هواکش شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com