Uncategorized @fa

کاربرد هواکش رادیال در صنایع

کاربرد هواکش رادیال در صنایع

کاربرد هواکش رادیال در صنایع

 

کاربرد هواکش رادیال | تمامی انواع مختلف فن صنعتی دستگاه های روتاری هستند که به منظور به حفظ یک جریان متداوم هوا، کار می کنند. فن ها از پره ها به منظور جابجایی هوا استفاده می کنند. با اینحال انواع مختلف فن، به گونه های متفاوتی از یکدیگر عمل می کنند. با توجه به اینکه انواع رادیال دارای مزایای بسیاری هستند، در بسیاری از مکان ها از آن ها استفاده می شود. در این مقاله به بررسی عملکرد انواع فن سانتریفیوژ پرداخته شده و چگونگی افزایش و بهبود عملکرد آن ها شرح داده شده است.

 

توجه: فن سانتریفیوژ یکی از انواع اصلی فن صنعتی می باشد که کاربردهای زیادی در صنعت دارد. در بازار فن ایران، فن سانتریفیوژ با نام های دیگری نظیر: فن رادیال، فن گریز از مرکز، فن بکوارد، هواکش رادیال، هواکش گریز از مرکز، پلاگ فن و… نیز شناخته می شود. به همین دلیل به جهت اینکه خوانندگان محترم این مطلب دچار سردرگمی نشوند، از سایر نام های رایج به جای فن سانتریفیوژ نیز در این مطلب استفاده شده است.

هواکش رادیال چیست؟

کاربرد هواکش رادیال | هواکش رادیال (فن سانتریفیوژ) یک دستگاه مکانیکی است که با استفاده از یک الکتروموتور کار می کند. پره های هواکش رادیال با چرخش خود باعث ایجاد یک جریان هوا می شوند. این جریان هوا به صورت معمول از قسمت میانی پره ها (ورودی هواکش سانتریفیوژ) وارد فن شده و سپس از خروجی هواکش، خارج می شود.

 

اجزای تشکیل دهنده یک فن رادیال

یک هواکش گریز از مرکز صنعتی شامل موارد اصلی زیر می باشد:

  • پره ها
  • محفظه هواکش
  • کانال های ورودی و خروجی جریان هوا
  • مکانزیم محرکه
  • محور فن
اجزای تشکیل دهنده یک فن رادیال  

فن سانتریفیوژ صنعتی در صنایع و خانه ها

کاربرد هواکش رادیال | از انواع هواکش رادیال و هواکش گریز از مرکز به صورت معمول در دستگاه ها و سیستم های ثابت استفاده می شود. کاربردهای هواکش سانتریفیوژ عبارتند از:

  • گرمایش، تهویه و خنک کردن (HVAC) در سیستم های تهویه ساختمان ها
  • اگزاست فن رادیال به منظور خارج کردن خاک و گاز در محیط
  • سیستم های تهویه مطبوع
  • دستگاه های فیلتراسیون هوا و کنترل آلودگی
  • حمل مواد در برخی از صنایع
  • خشک کن های با ظرفیت بالا
  • بوسترهای گاز (دمنده های مخصوص انتقال گاز با فشار بالا و یا افزایش فشار گاز)
  • موتور وسایل نقلیه
  • کوره های صنعتی

علاوه بر موارد صنعتی بالا، مدل های مختلف فن سانتریفیوژ (فن گریز از مرکز) در موارد زیر نیز کاربرد دارند:

  • سشوارها
  • جاروبرقی
  • فن و هواکش رادیال خانگی جهت خارج کردن بو و دود آشپزخانه
  • فن گریز از مرکز خنک کننده کامپیوتر
  • هواکش رادیال سقفی جهت انجام عمل تهویه ساختمان

 

انواع مختلف هواکش گریز از مرکز

کاربرد هواکش رادیال | مانند سایر انواع فن صنعتی، هواکش رادیال انواع مختلفی دارد. به صورت کلی، انواع هواکش رادیال به دو دسته هواکش رادیال تک مرحله ای (single-stage fan) و هواکش رادیال چند مرحله ای (multi-stage fan) تقسیم می شوند. انواع فن گریز از مرکز تک مرحله ای بیشتر برای کاربردهایی مناسب هستند که به یک جریان هوای ثابت و پایدار نیاز دارند. برعکس، هواکش سانتریفیوژ چند مرحله ای که از دو و یا تعداد بیشتری impeller تشکیل شده است، جریان هوای متغیری داشته که مناسب استفاده در مکان های خاص می باشد.

بر اساس طراحی پره های فن رادیال، این سری از فن به چندین زیر دسته اصلی: فن سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد)، فن سانتریفیوژ فوروارد (هواکش فوروارد)، فن ایرفویل تقسیم می شوند.

انواع مختلف هواکش گریز از مرکز

انواع مختلف هواکش گریز از مرکز

 
  1. فن ایرفویل (هواکش ایرفویل):

فن رادیال ایرفویل نام خود را از شکل خاص تیغه های پره خود گرفته است. از فن ایرفویل در مکان هایی که دمای محیط آن ها زیاد است استفاده می شود. صنایعی مانند صمایع شیمیایی، تولید برق، فلزات و… از این دست هستند. مدل های مختلف فن ایرفول هم بهینه بوده و همچنین عملکردی بی سروصدا دارند. با اینحال یکی از موارد منفی در مورد فن ایرفویل، جمع شدن گرد و غبار در پره های هواکش ایرفویل است. بنابراین استفاده از فن سانتریفیوژ ایرفویل در مکان های با هوای تمیز رواج دارد.

فن ایرفویل (هواکش ایرفویل)

فن ایرفویل (هواکش ایرفویل)

 
  1. هواکش گریز از مرکز فوروارد (Forward Curve):

فن سانتریفیوژ فوروارد (هواکش سانتریفیوژ فوروارد) به خاطر شکل پره های خود، به فن قفس سنجابی نیز معروف است. فن گریز از مرکز فوروارد بیشترین حجم هوای خروجی نسبت به سایر مدل های مختلف فن رادیال را دارد. هواکش فورواد معمولا در کوره های صنعتی با دمای زیاد و همچنین در سیستم های تهویه که احتمال جمع شدن گرد و غبار کمتر است، به کار می روند. به دلیل خم رو به جلوی فن گریز از مرکز فوروارد، امکان جمع شدن خاک و در نتیجه کاهش میزان حجم هوای خروجی زیاد است و بنابراین به هنگام استفاده از هواکش گریز از مرکز فوروارد باید به این نکته توجه داشت.

هواکش گریز از مرکز فوروارد (Forward Curve)

هواکش گریز از مرکز فوروارد (Forward Curve)

 
  1. فن سانتریفیوژ بکوارد یا فن بکوارد (Backward Curve):

فن بکوارد (هواکش بکوارد) از نظر میزان بازدهی بسیار شبیه فن ایرفویل هستند. در هواکش سانتریفیوژ بکوارد، جهت خم تیغه پره ها رو به عقب است و به همین دلیل امکان جمع شدن گرد و غبار بر روی تیغه پره های فن بکوارد وجود ندارد. در مکان هایی که آلودگی هوا بیشتر است و یا اینکه نیاز به فشار هوای بیشتری است، از هواکش سانتریفیوژ بکوارد استفاده می شود. پلاگ فن نیز در این دسته از هواکش رادیال قرار می گیرد.

فن سانتریفیوژ بکوارد یا فن بکوارد (Backward Curve)

فن سانتریفیوژ بکوارد یا فن بکوارد (Backward Curve)

 
  1. فن سانتریفیوژ رادیال (هواکش رادیال):

مشخصه های طراحی زیر باعث می شوند تا انواع هواکش رادیال نسبت به سایر مدل های آن، برتری داشته باشند:

  • طراحی پره (Impeller) هواکش رادیال نسبت به سایر مدل ها ساده تر بوده و دارای 6 تا 12 تیغه می باشد که به صورت شعاعی و مستقیم از هاب فن خارج شده اند.
  • تیغه ها هم نازک تر هستند و هم سنگینتر و طول بلندتری نسبت به تیغه های انواع هواکش بکوارد و فن سانتریفیوژ فوروارد دارند.
  • طراحی ساده ولی مقاوم پره های فن رادیال باعث می شود تا مواد چسبناک و یا گرد و غبار به سطح تیغه ها نچسبیده و در نتیجه امکان استفاده از هواکش رادیال را در مکان هایی که هم به فشار هوای بیشتری نیاز بوده و هم میزان گرد و غبار موجود در هوا زیاد است را ممکن می سازد.

در مقایسه با فن بکوارد، هواکش سانتریفیوژ فوروارد و فن ایرفویل، هواکش رادیال میزان هوادهی متوسطی دارد. با این حال به دلیل طراحی ویژه خود و فشار بالایی که در هنگام کار تولید می کنند، در مکان های صنعتی مانند معادن مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کاربرد انواع فن رادیال، فن بکوارد و هواکش گریز از مرکز در صنعت

از انواع فن رادیال (فن بکوارد، فن سانتریفیوژ بکوارد، هواکش رادیال، هواکش فوروارد و…) در بسیاری از کارخانه ها و فرآیندها به منظور خارج کردن گازهای اسیدی و خورنده استفاده می شود. دیگر کاربردهای انواع فن بکوارد و پلاگ فن عبارتند از:

  • از فن سانتریفیوژ بکوارد در کارخانه های سیمان در طی برخی از پروسه های تولید استفاده می شود. به عنوان مثال از آن ها به منظور آماده سازی مواد خام، آسیاب کردن مواد، نگهداری و مخلوط کردن استفاده می شود.
  • یکی از اجزای اصلی کارخانه های صنایع فولاد و فلز، هواکش بکوارد است که از آن ها در طی بسیاری از فرآیندها نظیر de-dusting و sintering استفاده می شود. انواع فن رادیال توانایی کار کردن در شرایط محیطی پر از گرد و غبار و با دمای بالای کارخانه های فولاد و صنایع فلزی را دارند.
  • بویلرهای موجود در نیروگاه های تولید برق نیز حداقل از یکی از انواع فن سانتریفیوژ بکوارد استفاده می کنند. استفاده از هواکش بکوارد عملکرد یکنواخت و پیوسته بویلرها را تضمین می کند. از فن سانتریفیوژ بکوارد در نیروگاه های با توان زیر 500 مگاوات استفاده می شود.
  • مدل های با توان و ظرفیت بالای هواکش بکوارد در کارخانه ها و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا می توانند تمامی شرایط ایمنی سختی را که این صنعت نیاز دارد، برآورده کنند. از انواع فن سانتریفیوژ بکوارد به منظور خارج کردن گازهای سمی از محیط کارخانه استفاده می شود.
  • یکی از موارد مهم در صنعت شیشه، کنترل دما می باشد. در مراحل مختلف تولید شیشه، از انواع پلاگ فن استفاده می شود. از پلاگ فن (فن بکوارد) برای خنک کردن آون ها در ابتدای فرآیند تولید استفاده می شود.
  • در بیمارستان ها و برخی از محیط های حساس از پلاگ فن استفاده می شود. در ساخت اتاق های تمیز نیز از انواع پلاگ فن استفاده می شود. پلاگ فن به دلیل ساختاری که دارد، باعث می شود تا خاک بر روی تیغه های پره آن جمع نشود و بنابراین مناسب استفاده در محیط هایی هستند که به بهداشت اهمیت ویژه ای می دهند.

کاربرد انواع فن رادیال، فن بکوارد و هواکش گریز از مرکز در صنعت

 

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای انواع هواکش سانتریفیوژ مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های رادیال شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com