Uncategorized @fa

انواع هواکش چیلر مورد استفاده در چیلرها

انواع هواکش چیلر مورد استفاده در چیلرها

انواع هواکش چیلر مورد استفاده در چیلرها

 

 

چیلر هواخنک چیست؟

یک چیلر هواخنک وسیله ای است که می تواند با استفاده از جریان هوا، گرمای موجود در محیط را از آن خارج کند. بدین ترتیب از هوا به منظور خنک کردن آب و یا هر مایعی دیگر که معمولا در یک سیکل بسته حرکت می کند، استفاده می شود. با خنک شدن این مایع، دمای محیط در قسمت های مد نظر کاهش می یابد. به بیان دیگر، یک دستگاه چیلر به خودی خود نمی تواند سرما تولید کند، بلکه چیلر باعث پخش شدن گرما و در نهایت انتقال آن به محیط بیرون می شود. چیلرها در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرند. انواع زمینه های استفاده از چیلر ها عبارتند از: فرآیند های صنعتی، خنک کردن دیتاسنترها و استفاده در سیستم های تهویه مطبوع HVAC.

 

چیلرهای هواخنک به چه صورت کار می کنند؟

انواع چیلرها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه متن به مقایسه آن ها پرداخته می شود.

  1. چیلرهای هوا خنک اسکرال و اسکرو

یک چیلر هواخنک اسکرال (air-cooled scroll chiller) چیلری است که با استفاده از کمپرسورهای از نوع اسکرال به عنوان تکنولوژی اصلی خنک کنندگی استفاده می کنند. از سوی دیگر، چیلرهای اسکرو، همانطور که از نام آن ها مشخص است از کمپرسورهای اسکرو (Screw compressor) استفاده می کنند.

هواکش کندانسوری، فن کندانسوری

  1. چیلرهای آب خنک

در صورتیکه از هوا به عنوان عامل اصلی خنک کننده در چیلرها استفاده نشود، باید از سیال دیگری مانند آب به عنوان خنک کننده استفاده شود. از آب در کولینگ تاور ها (Cooling Towers) استفاده شده و از آنجایی که آب نسبت به هوا قابلیت انتقال حرارت بهتری را دارد، بازدهی سیستم های آب خنک نسبت به سیستم های هوا خنک بسیار بیشتر است. به همین دلیل است که در سیستم های با ظرفیت بالاتر و محل هایی که به ظرفیت خنک کنندگی بیشتری نیاز است، از انواع چیلر آب خنک استفاده می شود. 

همچنین انواع چیلر آب خنک نسبت به چیلرهای هواخنک فضای کمتری را اشغال می کنند. با اینحال این نکته باید در نظر گرفته شود که چیلر های آب خنک مصرف آب بالایی داشته و در مکان هایی که دارای کمبود آب هستند، استفاده از این نوع از چیلر ها با محدودیت های بسیاری همراه است.

هواکش کندانسوری، فن کندانسوری

چگونگی عملکرد چیلر هوا خنک و اجزای اصلی آن

انواع چیلر هوا خنک صنعتی با نام چیلر ماژولار نیز شناخته می شوند. زیرا می توان آن ها را به صورت افقی در کنار هم قرار داده تا ظرفین خنک کنندگی آن ها افزایش یابد. ظرفیت خنک کنندی این چیلرها از 10 الی 550 تن تبرید (Refrigeration Ton) متغیر است. در صورت استفاده از کمپرسور از نوع اسکرال، یک واحد چیلر هوا خنک صنعتی می تواند به نحوی طراحی شود که بیشترین ظرفیت خنک کنندگی (تا RT 220) را داشته باشد. از سوی دیگر، با استفاده از کمپرسورهای اسکرو، این ظرفیت می تواند تا 550 تن تبرید نیز برسد.

 

اجزای اصلی چیلر هوا خنک

  • کمپرسور

کمپرسور مورد استفاده در چیلر های هوا خنک، وظیفه اصلی حرکت مبرد را درون سیستم دارد. برخی از انواع کمپرسور عبارتند از: اسکرال، اسکرو، رفت و برگشتی، روتاری و سانتریفیوژ.

  • اواپراتور چیلر

قبل از ورود مبرد به کندانسور، گرمای آن در اواپراتو از آن خارج می شود. اواپراتور در یک چیلر وظیفه اصلی انتقال حرارت از مبرد به آب یا سیال خنک کننده را دارد. انواع مختلف اواپراتور مورد استفاده عبارتند از: پوسته و لوله، صفحه ای و… باید در نظر داشت که عملکرد اواپراتور، تاثیر مستقیمی بر بازده کلی و عملکرد چیلر دارد.

هواکش کندانسوری، فن کندانسوری

  • کندانسور

کندانسور در اصل یک مبدل حرارتی است که وظیفه آن خنک کردن و پایین آوردن دمای مبرد بوده که در چیلرهای هواخنک، کندانسور توسط جریان هوا خنک می شود. کندانسور های مورد استفاده در چیلر های هوا خنک از لوله های مسی و پره های آلومینیومی تشکیل شده اند. جریان مبرد از درون لوله های مسی گذشته و دمای آن کاهش می یابد. همانطور که اشاره شد، خنک شدن کندانسور های چیلر های هوا خنک با استفاده از جریان هوا صورت می پذیرد. بدین منظور از انواع فن و هواکش چیلر (هواکش صنعتی) استفاده می شود تا جریان هوای خنک کننده بوجود بیاید. بنابراین هواکش چیلر (هواکش کندانسوری) یکی از اصلی ترین اجزای مورد استفاده در چیلر هواخنک می باشد.

  • هواکش چیلر (هواکش کندانسوری، فن کندانسوری یا فن چیلر)

همانطور که پیش تر اشاره شد، در چیلر هوا خنک از انواع فن و هواکش چیلر (فن چیلر) استفاده می شود تا هوای اطراف کنداسور را از آن دور و در نتیجه گرمای ناخواسته را از سیستم دور کند تا چرخه ترمودینامیکی چیلر دوباره تکرار شود. در واقع هواکش (هواکش کندانسوری) چیلر اصلی ترین موردی است که باعث تفاوت در چیلر های هوا خنک و چیلر آب خنک می شود. مدل های مختلف هواکش چیلر که در ساخت آن ها به کار می روند، دارای ویژگی های خاصی باید باشند. در ادامه متن به معرفی ویژگی ها و خصوصیات انواع فن و هواکش چیلر (فن کندانسوری یا هواکش کندانسوری) پرداخته می شود.

ویژگی های فنی انواع فن و هواکش چیلر

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که از آنجایی که از چیلر هواکش به منظور دفع گرما در قسمت کندانسور چیلر استفاده می شود، به این نوع از هواکش، هواکش کندانسوری (فن کندانسوری) نیز گفته می شود.  

انواع هواکش صنعتی در مدل ها و اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شود. از انواع هواکش آکسیال (Axial fan and blower) گرفته تا مدل های مختلف هواکش سانتریفیوژ (Centrifugal fan and blower). در طراحی و ساخت چیلر، از هواکش چیلر آکسیال (فن کندانسوری، فن آکسیال) استفاده می شود.

سایز قطر هواکش چیلر استاندارد مورد استفاده در ساخت چیلر ها، 80 سانتیمتر می باشد. الکتروموتور مورد استفاده در انواع مختلف هواکش چیلر دارای 6 قطب و دور نامی 900 دور بر دقیقه می باشد. به همین دلیل است که در بازار ایران علاوه بر نام های فن و هواکش کندانسوری، از هواکش 900 دور نیز بجای هواکش چیلر استفاده می شود.

هواکش کندانسوری، فن کندانسوری

در انتخاب انواع هواکش چیلر (هواکش کندانسوری) موارد زیادی باید مد نظر باشد. برخی از این موارد در این قسمت توضیح داده خواهند شد.

نرخ جریان هوای هواکش چیلر: میزان جریان هوایی که هواکش چیلر می تواند در طی مدت زمان یک دقیقه جابجا کند، نرخ جریان هوا می باشد که واحد آن CFM یا متر مکعب بر ساعت می باشد. در مورد چیلرها، باید از این امر اطمینان پیدا کرد تا هواکش چیلر توانایی ایجاد میزان جریان هوای لازم برای عبور هوا از میان کندانسور و حذف گرمای آن را دارد. میزان نرخ هوادهی مد نظر هواکش چیلر بر اساس اندازه و ظرفیت کلی چیلر تعیین می شود.

فشار استاتیکی هواکش چیلر: این فشار بیانگر میزان نیرویی است که هواکش چیلر نیاز دارد تا بتواند جریان هوا را از میان پره ها و لوله های کندانسور عبور دهد. این مورد نیز بستگی به طراحی چیلر دارد.

توان موتور هواکش چیلر: توان موتور مورد استفاده در ساخت هواکش چیلر باید به حدی باشد که هواکش چیلر بتواند میزان هوادهی قابل قبولی را در فشار استاتیکی مد نظر ایجاد کند.

دوام و استحکام هواکش چیلر: انواع فن و هواکش چیلر معمولا به صورت مداوم و تحت شرایط محیطی سخت و دشوار فعالیت می کنند. بنابراین یک هواکش چیلر باید بتواند تاب آوری لازم را در این شرایط داشته باشد و همچنین قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد تا در عملکرد سیستم خللی بوجود نیاید.

میزان نویز و سروصدای ایجاد شده توسط هواکش چیلر: چیلرها به صورت معمول بر روی بام ساختمان های مسکونی و یا تجاری قرار می گیرند و به همین دلیل دارای محدودیت هایی در زمینه ایجاد سروصدا و آلودگی صوتی هستند. بنابراین انواع هواکش چیلر که در چیلرهای هواخنک مورد استفاده قرار می گیرند می بایستی دارای استاندارد های لازم در این زمینه باشند تا مانع آسایش افراد حاضر در محیط نشوند.

هزینه هواکش چیلر صنعتی: در هنگام انتخاب هواکش چیلر باید به این نکته توجه داشت که انواع مختلف هواکش چیلر با توجه به اندازه، توان و سایر آپشن هایی که دارند، در طیف وسیعی از قیمت قرار می گیرند که به هنگام طراحی چیلر باید مد نظر قرار بگیرند.

هواکش کندانسوری، فن کندانسوری

برخی از انواع مدل هواکش چیلر که توسط هلدینگ تهویه توس ارائه می شوند

در این جدول چندین مدل فن و هواکش چیلر که قابل سفارش هستند، ارائه شده است.

ردیفنام محصولهوادهی (m3/h)سرعت (RPM)قیمت
1هواکش چیلر مدل W6D800GU010126920Δ900/Y700تماس بگیرید
3هواکش چیلر مدل W6D800GD010114190Δ880/Y670تماس بگیرید
4هواکش چیلر مدل VWA0800B7SNZ23030Δ870/Y650تماس بگیرید
5هواکش چیلر مدل W3800GKU2103295101080تماس بگیرید

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه هلدینگ  تهویه توس  به صورت دوره ای انواع هواکش چیلر (هواکش کندانسوری) مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن انواع فن و هواکش شرکت ebm  و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com