Uncategorized @fa

مفهوم بازدهی در هواسازها

بازده فن، عملکرد بهینه فن ebm، قیمت فن ec، فن صنعتی ebm، تهویه مطبوع، هواکش صنعتی

مفهوم بازدهی در هواسازها

انتخاب اینکه چه نوع فنی مناسب واحد های تهویه مطبوع (هواسازها، چیلرها و…) بوده و دارای بیشترین بازدهی است، کاری مشکل می‌باشد. فن‌ها دستگاه‌هایی پیچیده به شمار می‌روند که عوامل متعددی بر کارکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارند. مواردی همچون شرایط نصب اولیه فن، تغییرات سرعت و یا تغییرات نرخ فشار هوا بر اثر میزان آلودگی فیلترهای هوای ورودی فن، بر بازده آن اثر قابل توجهی می‌گذارند. در نتیجه هیچ فنی وجود ندارد که بتواند به صورت دائم و در همه مکان‌ها با بیشترین بازدهی خودش کار کند. با اینحال، مناسب‌ترین نوع فن به منظور استفاده در هواساز ها، فن های سانتریفیوژ می‌باشد.

عملکرد هوایی، میزان سروصدای (نویز) منتشر شده و بازدهی هر نوع فن صنعتی، به صورت مستقیم به مواردی همچون هندسه پره‌های فن، اجزای هوزنیگ فن، سرعت کارکرد و قطر آن بستگی دارد. از نقطه نظر تئوری، از انواع فن سانتریفیوژ و فن محوری می‌توان در هواساز ها استفاده کرد. در دو نوع فن سانتریفیوژ و فن محوری، هوای ورودی به فن به صورت موازی با محور فن وارد آن می‌شود؛ درحالیکه در فن محوری هوای خروجی به صورت موازی با محور فن است، در فن سانتریفیوژ هوای خروجی به سمت عمود بر محور فن و شعاعی (سانتریفیوژی) از فن خارج می‌شود. همچنین در دو فن سانتریفیوژ و فن محوری، میزان جریان هوا رابطه مستقیمی با سرعت فن دارد. اما افزایش فشار با مجذور سرعت رابطه مستقیم دارد. که به منظور انجام محاسبات طراحی، استفاده از رابطه فشار انتخاب بهتری است. همانطور که قبلا ذکر شد، نحوه نصب و شرایط عملکرد فن فاکتورهای مهمی در عملکرد آن با بهینه ترین بازدهی و کمترین میزان نویز می‌باشند.

استفاده از فن‌های محوری

فن های محوری (اکسیال) به هنگام انتقال هوا (به عنوان مثال از طریق مبدل حرارتی) به محیطی با فشار پایین، عملکرد بالایی دارند. به منظور دستیابی به بهترین عملکرد فن، پره های یک فن محوری باید در هوزنیگی قرار بگیرند که از نظر آیرودینامی بهینه باشد. توجه به این موارد به همراه استفاده از صفحه جلویی در فن، باعث کنترل دقیق جریان و ایجاد جداسازی جریان مورد نیاز برای عملکرد بهتر فن در قسمت ورودی و خروجی آن می‌شود. در تصویر زیر، نمودار آبی عملکرد یک فن محوری معمولی را نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار مشخص است، عملکرد فن های محوری در میزان هوادهی‌های بالا بهتر بوده و همچنین کارکردی کم سر و صدا تر و با نویز کمتر دارند. به هنگام استفاده از فن های محوری باید توجه داشت که این نوع از فن ها نسبت به تلاطم ها و ناآرامی‌های جریان ورودی به فن حساس هستند. همچنین استفاده از پره‌های راهنما در قسمت خروجی فن باعث افزایش بهره‌وری آن می‌شود. باید توجه داشت که افزودن این پره های راهنما به فن محوری باعث افزایش طول آن و افزایش مراحل عملیات اسمبل فن می‌شود.

نمودار عملکرد، فن محوری، فن اکسیال، قیمت فن، فن بهینه، فن ec شرکت ebm

نسبت به فن های سانتریفیوژ، جریان هوای خروجی فن های محوری متمرکزتر است که این امر هنگامی که نیاز است هوا از فیلتر بگرد و یا اینکه وارد مبدل حرارتی شود، یک نقطه ضعف به شمار می‌رود. با اینحال اگر جریان خروجی از فن محوری وارد کانال هوا شود، این متمرکز بودن جریان یک مزیت به شمار می‌رود.

فن سانتریفیوژ، عملکرد فن محوری، Axial fan، خرید فن ebm، هواکش صنعتی، هواساز، چیلر 

استفاده از فن های سانتریفیوژ به عنوان یک جایگزین بهتر

پره های فن های سانتریفیوژ به نحوی طراحی شده اند که نسبت به تاثیرات هوای جریان ورودی و خروجی کمتر حساس باشند. سری فن های سانتریفیوژ RadiPac ساخت شرکت ebm-papst به صورت ویژه ای به منظور نصب در دستگاه های هواساز طراحی و ساخته شده‌اند که در آن‌ها بازدهی مصرف انرژی فن بیشتر شده و همچنین سروصدای ناشی از پره‌ها، موتور، قطعات الکترونیکی و قاب فن نیز کاهش یافته‌اند. علاوه بر این، هنگامی که نیاز است جریان های متغیری از دستگاه های هواساز خارج شوند، فن‌های سانتریفیوژ بدون حلزونی، عملکرد ویژه‌ای دارند.

 معنی دقیق بازده

از نقطه نظر تئوری، بازده یک سیستم به معنی نسبت خروجی به ورودی آن است. در صنعت تهویه، بازده یک فن از تقسیم میزان جریان هوای خروجی به میزان انرژی الکتریکی مصرف شده توسط فن بدست می‌آید. با این حال، به منظور مقایسه عملکرد فن‌های مختلف، نمی‌توان تنها به این اطلاعات بسنده کرد. در ابتدا، باید مشخص شود که در فن مد نظر چه قطعاتی استفاده شده است. به عنوان مثال، اگر در ساخت یک فن فقط از الکتروموتور و پره‌های فن استفاده شده باشد، نمی‌توان این فن را با فنی که از اجزای مختلف زیادی مانند سیستم های الکترونیکی کنترل (VSD)، گارد گریل و… ساخته شده است، مقایسه نمود.

همچنین باید در نظر داشت که تنها با ضرب کردن مقدار بازدهی اجزای مختلف فن به صورت جداگانه در یکدیگر نمی‌توان بازده کلی فن را بدست آورد. اگرچه در عمل، بسیاری از متخصصان از این روش به منظور بدست آوردن بازده فن استفاده می‌کنند، باید در نظر داشت که هنگامی که قطعات مختلف یک فن در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که در بهینه‌ترین حالت ممکت خود کار کنند؛ زیرا معمولا بسیاری از تولید کننده‌های قطعات فقط بازدهی مطلوب قطعات تولیدی خود را مد نظر قرار می‌دهند.

به منظور به دست آوردن اطلاعات واقعی در مورد بازدهی فن‌ها، تمامی قطعات فن و اجزای آن باید به عنوان یک واحد کامل و یکپارچه در نظر گرفته شوند.

عملکرد هوایی یک فن از ضرب دو عبارت حجم هوا و افزایش فشار هوا بدست می‌آید. جریان هوا و یا حجم هوا از طریق عمل انتقال هوا توسط فن بدست می‌آید. افزایش فشار هوای مورد نیاز نیز با مشخص کردن اجزایی از فن که هوا به هنگام خروج از فن از آن‌ها می‌گذرد بدست می‌آید. این اجزای فن عبارتند از: فیلترها، مبدل‌های حرارتی و یا حتی مسیر کانل کشی شده‌ای که هوا باید از آن عبور کند. در نتیجه، به مجموع تمام موارد گفته شده، فشار استاتیک نیز می‌گویند که از آن برای انتخاب فن مناسب در یک سیستم (هواساز، چیلر و…) استفاده می‌شود.

در حال حاضر، دو عبارت «فشار کل» یا «افزایش فشار کل» نیز در صنعت تهویه مطبوع و فن‌ های مورد استفاده در آن استفاده می‌شود. فشار کل از مجموع دو فشار استاتیک و فشار دینامیک بدست می‌آید و بنابراین فشار کل همیشه از فشار استاتیک بیشتر است و این مورد به هنگام طراحی و محاسبه بازده یک سیستم که از فن استفاده می‌کند، باید در نظر گرفته شود:

و همچنین:

بنابراین، سیستم‌ها مختلفی که از فن استفاده می‌کنند، در ابتدا باید با یکدیگر قابل مقایسه شوند تا بتوان میزان انرژی آن‌ها را با یکدیگر سنجید. در ابتدا، همانطور که در بالا توضیح داده شد، اجزای تشکیل دهنده یک فن و محاسبات فشاری که برای انتخاب آن انجام شده است باید مشخص شود. به منظور مقایسه فن‌ها بهتر است از میزان مصرف انرژی مورد انتظار برای یک فن به منظور انجام حجم معینی از انتقال هوا، به جای درصدهای بازدهی استفاده کرد. همچنین نحوه علکرد فن با محیط اطرافش به هنگام نصب باید بررسی شود. به این متغیرها تلفات نصب (اثر سیستم) گفته می‌شود که با توجه به شرایط نصب و انواع مختلف فن، باید به افزایش فشار کل مورد نیاز (فشار استاتیکی) افزوده شوند تا محاسبات عملکرد فن به درستی انجام شود.

فن اکسیال، فن شعاعی ebm، قیمت فن صنعتی بهینه، بازده انرژی فن 

 

بر اساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته توسط شرکت ebm-papst، در مقایسه با فن های سانتریفیوژ، حتی بهترین فن های محوری، میزان بازدهی کمتر و سروصدای بیشتری دارند. با این حال، در فن‌ های محوری می‌توان تا حد زیادی با استفاده از جاذب های صدا، دیفیوزرها و یا پره‌های راهنمای نصب شده بر روی قسمت خروجی فن، مزان بازده فن را افزایش و سروصدای آن را کاهش داد.  باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده از هرکدام از موارد بالا باعث افزایش بیش از حد طول فن شده که در اینصورت بهتر است از فن های سانتریفیوژ استفاده شود.

 

به هنگام انتخاب یک فن مناسب برای سیستم هایی نظیر چیلرها، هواسازها، پرده‌ های هوا و… باید به مشخصات مصرف انرژی فن ها که در دیتاشیت آن‌ها درج شده است، توجه ویژه‌ای داشت. در صورت استفاده از فن های محوری، باید در نظر داشت که رنج کاری که فن های محوری در آن از نقطه نظر آیرودینامیکی پایدار نیستند، به رنج کاری بهینه فن بسیار نزدیک است. در این حالت اگر منحنی سیستم به سمت فشارهای بالاتر تغییر کند، تاثیرات منفی بر عملکرد فن و درنتیجه عملکرد کلی دستگاه وارد می‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر(بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 170

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  info@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش  برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.