Uncategorized @fa

سیستم تهویه مطبوع فرودگاه ها و صنایع هوایی

تهویه مطبوع فرودگاه ها و صنایع هوایی

تهویه مطبوع فرودگاه ها و صنایع هوایی

 

 

امروزه فرودگاه ها یکی از کلیدی‌ترین مکان هایی هستند که در شهرهای مختلف مشغول به فعالیت هستند. زیرا فرودگاه ها نقش مهمی در جابجایی سریع و بهینه افراد و بارها، دارند. در دهه های اخیر، استفاده از فرودگاه ها روز به روز افزایش داشته است به حدی که در سال 2019 در حدود 4.5 میلیارد نفر از فرودگاه های سرتاسر دنیا استفاده کرده‌اند. در فرودگاه ها، از سیستم های تهویه مطبوع به منظور دستیابی به هوای با کیفیت و تمیز، استفاده می‌شود و سیستم های تهویه مطبوع پرقدرت هوای تمیز درون فرودگاه ها را در طول سال تامین می‌کنند. به دلیل اینکه فرودگاه ها ساختمان هایی هستند که در آن ها چندین کاربری وجود دارد، یک سیستم تهویه مطبوع مناسب برای فرودگاه باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. از قسمت های ترمینال فرودگاه گرفته با سقف های بلند و دیواره های شیشه‌ای تا قسمت های امنیتی با محیط بسته، فروشگاه‌ها، راهروها و… همگی به سیستم های تهویه مطبوع با راندمان بالا نیاز دارند تا محیط مناسبی برای مسافران و کارمندان در حال کار فرودگاه بوجود آید.

سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده در فرودگاه ها

فرودگاه ها نیز مانند سایر ساختمان ها از تجهیزات و دستگاه های مرسوم به منظور تهویه هوای خود استفاده می‌کنند. با توجه به مقیاس بزرگ ساختمان های فرودگاهی و عواملی همچون رفت آمد تعداد زیادی از مسافران به صورت روزانه در سطح فرودگاه، نیاز به تجهیزات بسیاری به منظور انجام عمل تهویه مطبوع در فرودگاه است. تجهیزات مورد استفاده در فرودگاه ها عبارتند از:

  • چیلرها

مبدل های حرارتی و چیلر های آب خنک به منظور خنک کردن محیط داخلی ساختمان ها (فرودگاه‌ها، منازل مسکونی، ساختمان های صنعتی و…) به کار می‌روند. حتی اگر شرایط محیطی بیرونی فرودگاه نامساعد باشد، چیلرها می‌توانند به راحتی عمل تهویه فرودگاه را انجام دهند. مهم‌ترین نکته در کارکرد چیلرها، عملکرد بدون صدای آن‌هاست. سروصدای ایجاد شده به هنگام کار چیلرها نه تنها در محیط درونی فرودگاه می‌تواند آزار دهنده باشد، در محیط بیرون فرودگاه نیز می‌تواند باعث نارضایتی افراد شود. یکی از مهمترین راه های کاهش سروصدای ناشی از کارکرد چیلرها، استفاده از فن‌های صنعتی بهینه با میزان سروصدای کم است. سری فن‌های محوری AxiBlade شرکت ebm می‌توانند بهترین گزینه برای این کار باشند.

سیستم های تهویه‌ای که در فرودگاه ها استفاده می‌شوند از انواع فن های صنعتی از نوع (فن اکسیال و فن سانتریفیوژ) استفاده می‌کنند.

همچنین مدیران فرودگاه‌ها همواره به دنبال راهی برای کم کردن مصرف انرژی در فرودگاه هستند. طبق بررسی های صورت گرفته، هزینه مصرف انرژی سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان های فرودگاه ها نزدیک به 50 درصد هزینه های کل فرودگاه را شامل می‌شود. بررسی ها نشان داده‌اند که مصرف روزانه انرژی الکتریکی و حرارتی یک فرودگاه بزرگ، قابل مقایسه با یک شهر کوچک با جمعیت 100.000 نفر است. به عنوان مثال، در مطالعه مصرف انرژی دو فرودگاه بزرگ در ایتالیا مشخص شد که اگر سیستم های کنترلی تهویه اصلاح شوند و همچنین سنسورهای دارای مشکل تعویض شوند، نشر گاز کربن دی اکسید در هر فرودگاه به میزان 3500 تن در سال کاهش یافته و به مقدار 70.000 یورو در سال در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

تهویه مطبوع صنایع هوایی

مواردی که می‌توانند باعث صرفه‌جویی در یک سیستم HVAC فرودگاهی شوند

  • استفاده از هوای بیرون

در مناطقی که آب و هوای خنک و معتدلی دارند، می‌توان در برخی از فصل های سال از هوای بیرون به منظور تهویه هوای داخل ساختمان فرودگاه استفاده کرد. این روش هزینه چندانی برای فرودگاه نداشته و فقط با باز و بسته کردن پنجره ها می‌توان به امر تهویه مطبوع در فرودگاه پرداخت.

  • استفاده از گرمای اضافی

واحدهای ریکاوری حرارت به منظور استفاده از گرمای اضافی و هدر رفته بهترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند. گرمای حاصل از کارکرد سایر سیستم‌ها به جای هدایت شدن به سمت بیرون از ساختمان فرودگاه می‌تواند دوباره به منظور گرم کردن آب و یا محیط داخلی فرودگاه استفاده شود.

  • استفاده از فن های با سرعت متغیر

تغییر سرعت فن ها در واحد های هواساز، چیلرها و سایر دستگاه های تهویه مطبوع یکی از مناسب‌ترین روش های کاهش مصرف انرژی است. به هنگام فعالیت سیستم های تهویه مطبوع در فرودگاه ها، اگر دور فن های این دستگاه ها همیشه در بیشترین حالت باشد، میزان مصرف انرژی آن‌ها بسیار بالا می‌رود. استفاده از فن های با تکنولوژی EC شرکت ebm-papst می‌تواند یک راه حل برای حل این مشکل باشد. بر خلاف فن های مرسوم AC که از اینورتر به منظور تغییر دور فن استفاده می‌کنند، سری فن های با تکنولوژی EC نیاز به اینورتر نداشته و سرعت کارکرد آن‌ها به راحتی قابل تنظیم است.

  • پایش وضعیت سیستم های تهویه مطبوع فرودگاه ها

بررسی ها نشان داده‌آند که پایش مستمر وضعیت کارکرد فن ها و سایر اجزای سیستم های HVAC فرودگاه ها می‌تواند عامل مهمی در صرفه‌جویی مصرف انرژی باشد. در صورت پایش مستمر سیستم های تهویه فرودگاهی، در هنگام بروز مشکل می‌توان به سرعت مشکل را برطرف نموده تا از گسترش آن و بروز آن به سایر نقاط جلوگیری کرد.

تهویه مطبوع هواپیماها

مانند هر مورد دیگری، صنایع هواپیمایی و هوانوردی اصطلاحات ویژه و خاص خود را دارند. به عنوان مثال عبارت HVAC در صنایع هوانوردی به کار نمی‌رود و به جای آن از عبارت Environmental Control Systems (ECS) استفاده می‌شود. در کشورها و مناطقی که آب و هوای سردی دارند، مانند سیبری، دمای هوای داخل کابین هواپیما می‌تواند تا 32 درجه سلسیوس تنظیم شود و همچنین در مناطقی که هوای گرمسیری دارند، میزان دمای داخل کابین هواپیما می‌تواند تا 16 درجه سلسیوس تنظیم شود. هنگامی که هوای تهویه شده به محیط داخل کابین هواپیما وارد می‌شود، یک محیط تحت فشار ایجاد می‌شود که شرایط مساعدی را برای مسافران و خدمه پرواز به وجود می‌آورد و از بروز مشکلاتی نظیر هایپوکسیا (کم اکسیژنی) در ارتفاع پروازی بالا، جلوگیری می‌کند. باید توجه داشت که معمولا ارتفاع پرواز توسط شرکت های هواپیمایی به منظور کاهش مصرف سوخت، برابر 39.000 پا در نظر گرفته می‌شود.

موتورهای جت هواپیماها نه تنها باعث ایجاد نیروی پیشران و حرکت هواپیماها در آسمان می‌شوند، بلکه می‌توانند هوای مورد نیاز برای تنفس افراد حاضر در هواپیما را تامین کنند. مهندسان و طراحان هواپیما توانسته‌اند با استفاده از هوایی که از قسمت کم فشار کمپرسور موتور جت عبور می‌کند، منبعی برای هوای مورد نیاز مسافران و خدمه پرواز ایجاد کنند. این طراحی باعث می‌شود تا از هزینه های جانبی به منظور تامین هوای مورد نیاز مسافران کاسته شده و همچنین وزن هواپیما به دلیل اضافه کردن سیستم های تهویه مطبوع، افزایش پیدا نکند. دلیل استفاده از هوای قسمت کم فشار کمپرسور موتور جت این است که این قسمت در موتور جت فاصله قابل توجهی با محفظه احراق موتور دارد و این امر باعث می‌شود تا خطر ورود گازهای سمی ناشی از احتراق، سوخت هواپیما و یا هوای بسیار داغ به درون سیستم تهویه مطبوع هواپیما به صفر برسد.

تهویه مطبوع فرودگاه

فرآیند عملکرد تهویه هواپیما

هوای داغ ورودی از سمت موتور جت هواپیما توسط هوای ورودی از دریچه های پایین هواپیما خنک می‌شود. فرآیند انتقال گرما بین این دو جریان هوا در یک مبدل حرارتی صورت می‌گیرد و بدین ترتیب این دو جریان هوا بدون برخورد مستقیم با یکدیگر به تبادل گرما می‌پردازند (دقیقا مانند سیستم رادیاتور ماشین ولی با این تفاوت که به جای آب از هوای ورودی به هواپیما برای خنک کردن استفاده می‌شود). هوای خنک کننده ورودی به هواپیما (که جهتی بر خلاف جهت حرکت هواپیما دارد) بعد از پایین آوردن دمای ورودی از موتور هواپیما، از هواپیما خارج می‌شود و در این صورت نیاز به تجهیزات اضافی به منظور ذخیره این جریان هوا از بین می‌رود. سپس هوای خنک شده که از موتور جت وارد هواپیما شده از یک دستگاه گردش هوا می‌گذرد. این دستگاه با کاهش فشار وارده بر هوای ورودی باز هم باعث کاهش دمای آن می‌شود و سپس این هوای سرد از یک کندانسور به منظور حذف بخار آب اضافی در آن می‌گذرد و بعد وارد کابین هواپیما می‌شود و عمل تهویه مطبوع هواپیما صورت می‌گیرد.

به همین دلیل است که ممکن است هوای تهویه شده درون هواپیما بیش از حد خشک به نظر برسد. همانطور که گفته شد، هوای تهویه شده در هواپیماهای مدرن امروزی ترکیبی از هوای بیرون و هوای برگشتی درون کابین است که از فیلترهای HEPA گذشته است. هوای ورودی به داخل سیستم تهویه مطبوع هواپیما در ارتفاع 35000 پایی از سطح زمین میزان رطوبت بسیار کمی دارد و همچنین این هوای ورودی به سیستم تهویه هواپیما از کمپرسور کم فشار موتور جت هواپیما می‌گذرد. بنابراین این هوای ورودی بسیار سرد و خشک است. یکی از اصلی‌ترین دلایل کم بودن رطوبت درون کابین هواپیما، جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی است. رطوبت اضافی در تهویه مطبوع هواپیما می‌تواند باعث خوردگی و تخریب سیستم‌های درون هواپیما شود.

تهویه کابین، تهویه صنعتی فرودگاه، چلیر فرودگاهی، تهویه مطبوع صنایع هوایی،

نوع دیگری تهویه هواپیماها

  • واحد تهویه هوای زمینی

این نوع از تجهیزات تهویه هوا به شکل سیار در فرودگاه ها وجود دارند و عمل تهویه هواپیما را به هنگامی که بر روی سطح زمین قرار دارد انجام می‌دهند. این واحد های سیار تهویه هوا از طریق داکت های منعطف به کابین هواپیما متصل می‌شوند و به امر تهویه کابین هواپیما می‌پردازند.

هواساز زمینی، تهویه هواپیما، تهویه مطبوع فرودگاه، صنعت هوایی، فن سانتریفیوژ، قیمت فن گریز از مرکز Ebm

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر)بخش مهندسی فروش (تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل: marketing@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields