Uncategorized @fa

تست های انجام شده بر روی فن ebm

تست انجام شده بر روی فن های ebmpapst فن صنعتی ای بی ام

 تست های انجام شده بر روی فن ebm

در دنیای پیشرفته امروز، فن ها یکی از پرکاربردترین محصولات در زندگی ما چه در کاربردهای خانگی و به صورت فن لوازم خانگی مانند دستگاه های تصفیه هوا ، رطوبت زن ها ، هواکش خانگی و … تا استفاده به صورت فن صنعتی یا فن کارخانه ای ( فن کارگاهی ) در صنایع مختلف به عنوان فن گلخانه ای ، فن کشاورزی ، فن معادن و حفاری ، فن نیروگاه و …  می باشند.  بنابراین، اجرای تست و آزمایشات دقیق و دسته‌بندی شده بر روی این سیستم‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تست و آزمایشات مرتبط با فن‌ها به ما اجازه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنیم که این محصولات در شرایط مختلف، از جمله حداکثر بارگذاری و شرایط نامطلوب محیطی و کاری به‌درستی عمل می‌کنند. این بیان مستلزم اجرای آزمون‌ها و تست‌ها در محیط‌ها و با شرایط گوناگون است تا به نتایجی قابل اعتماد دست یابیم.

به این ترتیب، تست و آزمایشات در صنعت فن و هواکش، نقش بسیار مهمی در تضمین کیفیت و عملکرد این سیستم‌ها برای رسیدن به عمر مفید طولانی تر ایفا می‌کنند و در نهایت، ایمنی و بهره‌وری فضاهای کاری و زندگی را تضمین می‌نمایند.

در ادامه این مقاله به انواع تست‌های انجام شده بر روی فن‌ها که توسط شرکت ebm-papst بصورت دقیق انجام می‌شود میپردازیم. لازم به ذکر است که برخی از تست های ذکر شده مطابق با استانداردهای بین المللی است و برخی دیگر مطابق با استانداردهای کارخانه ای شرکت ebmpapst است.

تمامی آزمایشهای مربوط به محصولات جدید ، اندازه‌ های متفاوت  و حتی قطعات و قسمت های طراحی شده جدید در مرکز هولنباخ انجام می شود. در این مرکز تست ها طوری طراحی شده اند فن ها تحت شرایط کاری پیش بینی شده و حتی سخت تر از آن قرار می گیرند. مرکز هولنباخ دارای مساحتی بالغ بر 2500 متر مربع است و در مجموع شش گروه تست جداگانه بر روی فن ها در این مکان انجام می شود که در زیر آورده می شوند:

 

تست عمر و دوام فن

تست عمر مفید و دوام تسریع شدهaccelerated )  ( آزمایشی است که چندین تست متفاوت تأثیر محیطی  به صورت سختگیرانه و در زمان کوتاه به منظور شبیه‌سازی چرخه عمر فن ، برای یک نمونه ترکیب می شود. این تست یکی از تست های کارخانه ای شرکت ebmpapst است. بدین معنی که طراح این نوع تست خود شرکت ebm است و دیگر شرکت ها انجام نمی دهند.  تستی که فراتر از تمام نیازهای استانداردهای بین المللی در مرکز آزمایشی در هولنباخ انجام می گیرد. فن ها باید برای چندین دهه به طور قابل اعتماد کار کنند، بنابراین عمر مفید آنها باید از قبل با در نظر گرفتن همه بارهای مرتبط وارده مانند بار گرمایی بررسی شود. ebm-papst برای یافتن هرچه سریع‌تر نقاط ضعف محصولات، تست‌های عمر مفید و دوام  H0، H1 و H2 را راه‌اندازی کرده است.

 

شکل 1 - تست عمر و دوام آزمایشگاه ebm تست فن

شکل 1 – تست عمر و دوام

آنها چرخه عمر محصول را در سیکلی سختگیرانه کوتاه شده با ترکیب چندین نوع بار شبیه سازی می کنند. این آزمایشات در اتاقک های 40 متر مربعی در مرکز آزمایش انجام می شود. تست های H1 و H2 در واقع کلاس های محیطی هستند که توسط خود ebm-papst معرفی شده اند.

بازرسی های چشمی و تست های عملکردی بر روی الکتروفن قبل و بعد از انجام تست ها انجام می شود. در بازرسی چشمی که با دقت زیاد و بر اساس تجربه کارمندان ماهر آزمایشگاه قرار می گیرد ، کوچکترین مشکلات حتی در حد یک شکاف یا ترک کوچک شناسایی می شود.در تست های عملکردی پارامترهای سرعت ، توان ، دما و هر آنچه در کارکرد واقعی فن مطرح می شود مورد آزمون قرار می گیرد.

تست H0

یک فن در دمای محیطی بین 20 تا 40 درجه سانتیگراد با 20 تا 70 درصد توان خود کار می کند. محصول با حداکثر توان و حداکثر دمای مجاز محیط حدود 6 ماه مورد تست قرار می گیرد.

تست H1

تست H1 یک “آزمون تغییر دما و باران” است این آزمایش یک آزمایش طولانی مدت است که مقاومت فن ها را در برابر شرایط آب و هوایی مختلف آزمایش می کند. در این حالت، فن به مدت شش ماه کار می کند و در معرض کندانس و پنج سیکل دمای متناوب در روز (در مجموع  900 سیکل ، از 10- تا 60+ درجه سانتیگراد قرار می گیرد.

تست H2

تست H2 همچنین یک “آزمون تغییر دما و باران” است که مقاومت فن را در برابر شرایط آب و هوایی در مدت زمان طولانی آزمایش می کند. فن به مدت شش ماه کار می کند و روزانه پنج سیکل دمای متناوب (در مجموع 900، از 10- تا 60 درجه سانتیگراد) دارد. با این تفاوت که بارش مستقیم باران در این تست اضافه می شود.

برای مطالعه بیشتر به مقاله ” کد IP یا H0…H4 ؟ “  مراجعه نمایید.

تست ارتعاش و شوک فن

در طی حمل و نقل فن  با کامیون، هواپیما یا کشتی با توجه به ضربه ها و ارتعاش های احتمالی وارده در طی مسیر ،  امکان کاهش عمر مفید فن ها  قبل از رساندن آن به دست مشتری و استفاده در محل کاهش پیدا کند. شرکت ebm-papst این نوع بارهای ارتعاشی و ضربه ها  را در مرکز تست Hollenbach آزمایش می کند تا از این اتفاق جلوگیری کند.

شکل 2 - تست ارتعاش و شوک آزمایشگاه ebm تست فن

شکل 2 – تست ارتعاش و شوک فن

یکی از تست های شش گانه تست بارهای ارتعاشی و شوک  می باشد. در تست شوک و وایبریشن (Vibration) تمامی نیروها و شوکهای حاصل از پروسه حمل و نقل در نظر گرفته می شود تا تاثیرات آن بر روی فن لحاظ گردد و از اثرات آن جلوگیری شود.

در مرکز تست ارتعاش، کارمندان فن ها و بلوورها را روی میزهای تست نصب می کنند. این ارتعاشات با قدرت و مدت زمان متفاوت به محصول داده می‌شوند که می تواند در استفاده واقعی در حین حمل و نقل یا بارگیری رخ دهد. این سیستم به طور خودکار دامنه و فرکانس ارتعاش را تنظیم می کند. در ناحیه آزمایش شوک، نیروی بیشتری اعمال می‌شود. در اینجا، میز آزمایش به طور مستقیم پالس‌های شوک را به نمونه آزمایشی نصب شده روی آن اعمال می‌کند. استحکام، طول و تعداد ضربه ها توسط خود میز تست طبق یک برنامه استاندارد کنترل می شود.

 تست شرایط آب‌وهوایی فن

تغییرات ناگهانی و قابل توجه دما می تواند بر طول عمر قسمت های فلزی و پلاستیکی در فن تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که ebm-papst محصولات خود را در شرایط مختلف آب و هوایی مورد آزمایش قرار می‌دهد.

تغییرات ناگهانی و سریع دما حتی قبل از استفاده از آن در محل مشتری می تواند بر عمر مفید فن تأثیر بگذارد،. مثلاً هنگام حمل آن با کشتی یا کامیون این اتفاق می تواند بیفتد. به عنوان مثال در یک فضای بسته، نور خورشید به سرعت باعث افزایش دما در طول روز  و کاهش دما در طول شب می شود. علاوه بر این، ممکن است رطوبت زیادی در هوا وجود داشته باشد. چنین بارهای دمایی در درجه اول بر ترکیب مواد فن ساخته شده از فلز و پلاستیک تأثیر می گذارد. از آنجا که پلاستیک و فلز در گرما و سرما به طور متفاوتی منبسط و منقبض می شوند، اتصال این دو متریال می تواند نقاط ضعفی ایجاد کنند. به همین دلیل است که مجموعه فن در محفظه های آزمایشگاهی برای ایجاد شرایط آب و هوایی متفاوت مورد تست قرار می‌گیرند.

دو  محفظه تست مختلف در آزمایش شرایط آب و هوایی وجود دارد. در محفظه اول، کارکنان می توانند دما را بین ۷۰- تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد تغییر دهند و در صورت لزوم، رطوبت هوا را نیز بین ۱۰ تا ۹۸ درصد تغییر دهند. تغییر سریع دما بر روی نمونه آزمایشی در کابینت شوک آب و هوایی شبیه سازی شده است.

کابینت از دو اتاق تشکیل شده است که توسط یک سیستم آسانسوری به هم متصل می شوند. در محفظه بالایی، نمونه آزمایش در معرض دمای بالا قرار می گیرد و در اتاقک پایین در معرض سرما قرار دارد. مجموعه فن، از بالا به محفظه پایین حرکت می کند تا در معرض افزایش دما تا صد درجه سانتیگراد در عرض چند ثانیه قرار بگیرد.

 

شکل 3 – تست شرایط آب و هوایی آزمایشگاه ebm تست فنشکل 3 – تست شرایط آب و هوایی

البته در واقعیت یک فن به ندرت در چنین نوسانات قابل توجهی را تجربه می کند. اما محفظه های تست با تولید شرایط سخت و در معرض قراردادن مجموعه تحت تغییرات سریع دمایی باعث می شود تا نقاط بحرانی مواد ترکیبی سریع مشخص شوند. این  نوع آزمایش  امکان می دهد تا در صورت لزوم با دقت بالا تصحیح شوند.

تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ فن

پروانه ها از اجزای مهم یک فن هستند. بسته به مواد مورد استفاده در آنها – پلاستیک یا فلز – بارهای مختلف می توانند عمر مفید آنها را کاهش دهند. به همین دلیل سومین آزمایش  روی پروانه های ساخته شده از فلز و پلاستیک تمرکز دارد. در مرکز تست، در ebm-papst نه تنها مجموعه فن آزمایش می شود، بلکه اجزای جداگانه آنها مانند پروانه ها نیز مورد آزمایش قرار می گیرد. تست های سه گانه دوام محصولات در محفظه “استحکام پروانه، چرخش و تست سایکلینگ” که به طور خاص برای این منظور طراحی شده است بررسی می شود. آزمایش ها بر روی محصولات جدید – در حین و پس از توسعه – و هنگام معرفی اندازه های جدید سری فن های موجود انجام می شود.

شکل 4 - تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ آزمایشگاه ای بی ام تست فن

شکل 4 – تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ

آزمایش های سه گانه پروانه فن همگی آزمایش‌های سخت گیرانه هستند، به این معنی که نمونه‌های آزمایشی با سرعتی خیلی بالاتر از سرعت اعلامی برای فن مورد تست قرار می گیرند و  بار وارده به نمونه تست نیز در مدت زمان بسیار کوتاه تری اعمال می شود. به این ترتیب می توان بار اعمال شده در حالت واقعی را از روی سرعت و مدت زمان در نظر گرفته شده در تست شبیه سازی کرد. بنابراین، مهندسان قبل از قرار گرفتن محصولات در شرایط عملکردی واقعی، نقاط ضعف احتمالی را پیشاپیش شناسایی می کنند.

در محفظه تست استحکام پروانه، پروانه های پلاستیکی در مجموع بر روی 11 میز تست برده می شوند و به مدت 28 روز متوالی کار می کنند. تمرکز در این مرحله بر روی خواص ویژه مواد پلاستیکی است. به عبارتی چگونگی رفتار فن در حین  وارد شدن نیروهای گریز از مرکز و بارهای حرارتی در طول زمان مورد بررسی قرار می گیرد؟ پس از 28 روز اعمال نیروهای وارده ، پروانه پلاستیکی مورد تست قرار می گیرد تا میزان استحکام آن مورد سنجش قرار بگیرد. بررسی می شود  آیا در نتیجه تست،  فاصله بین نوک پروانه و محفظه تغییر کرده است؟ این تضمین می کند که راندمان و نویز تولید شده توسط پروانه در طول زمان کارکرد آن وارد محدوده بحرانی نمی شود.

 

 

شکل 5 - محل تست پروانه فلزی در تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ فن صنعتی ای بی ام ebm

شکل 5 – محل تست پروانه فلزی در تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ

 

شکل 6 - محل تست پروانه فلزی در تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ

شکل 6 – محل تست پروانه فلزی در تست استحکام پروانه، چرخش و سایکلینگ

 

محفظه تست اسپین دارای استندهای تست برای پروانه های فلزی و پلاستیکی در اندازه های مختلف، از جمله برای فن های کامپکت می‌باشد. محفظه های تست به طور مداوم و پی در پی  چرخه های استارت و استاپ را بر روی پروانه ها انجام می دهند تا حداکثر سرعت عملیاتی و سرعت تخریب شناسایی گردد. این آزمایش تا مرحله تخریب مجموعه جلو می رود.

 استند های تست برای تست سایکلینگ دارای دو موتور  36 کیلووات و 45 کیلووات هستند و بنابراین می توانند به ترتیب با حداکثر سرعت 15000 دور در دقیقه و 6500 دور در دقیقه کار کنند. و این برای پروانه هایی با سایز 450 تا 1250 میلیمتر می‌باشند.

کلاس حفاظت IP

با توجه به این مهم که در صورت ورود آب به مجموعه امکان آسیب به بخشهای الکترونیکی آن وجود دارد و در نتیجه این نفوذ ، عملکرد فن امکان دارد تحت تاثیر قرار بگیرد، فن ها در شرکت ebm-papst تحت اسپری آب فراوان مطابق با قوانین درجه حفاظت IP قرار می گیرند. برای مطالعه بیشتر به مقاله ” درجه حفاظتی کد IP چیست ؟ “ مراجعه نمایید.

در محفظه تست کلاس حفاظتی IP، آزمایشات اسپری آب با توجه به درجات حفاظت IP، مطابق تست های استاندارد انجام می شود. درجه حفاظت IP نشان می‌دهد که دستگاه‌ها تا چه حد در برابر نفوذ نم و رطوبت محافظت می‌شوند. در ebm ، کارکنان مرکز تست پنج تست استاندارد را انجام می دهند: IP X3 تا IP X6 و IP X9K.

برای انجام این کار، نمونه های آزمایشی بر روی یک میز دوار در یک محفظه اسپری آب نصب می شوند. بسته به درجه حفاظت IP ، آب – با مقدار مشخص، فشار و در زوایای خاص – با استفاده از نازل و واتر جت به سمت نمونه آزمایش هدایت می شود. در عملکرد واقعی، فن‌ها در معرض این شرایط به طور مثال در هنگام بارندگی زمانیکه در فضای باز قرار داردند یا بر روی پشت بام نصب می شوند، قرار می گیرند.

پس از مرحله قرار گیری مجموعه در معرض آب مطابق با شرایط استاندارد مربوطه ، الکتروفن در ولتاژ بالا و از نظر تست های عملکردی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر محصول نفوذ آب شدید نداشته باشد ، این تست را با موفقیت به اتمام می رساند.

تست اسپری آب نمک

نظر به این مورد که خوردگی در مواد، پوشش قطعات و آب بند ها (Seal  /  سیل ) می تواند عمر مفید فن ها را کاهش دهد محصولات می بایست مورد آزمایش در این زمینه قرار گیرند یکی از تست ها در این زمینه تست اسپری نمک یا سالت اسپری ( Salt Spray ) می باشد که با قرار دادن نمونه آزمایش در محفظه اسپری آب نمک محصول مورد بررسی قرار می گیرد.

کاملا مشخص است که فن ها در محیط های متفاوتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به طور مثال بر روی دکل  نفتی در نزدیکی دریا ، به صورت offshore و onshore ، در مناطقی با رطوبت بالا ، در کارخانه یا کارگاه های خاص که همه این محیط ها دارای شرایط خوردگی بالا هستند و قرار گیری فن در این گونه محیط ها می تواند عمر مفید محصولات را تحت تاثیر قرار دهد.

شکل 7 – تست اسپری آب نمک تست فن صنعتی فن آلمانی ebm

شکل 7 – تست اسپری آب نمک

برای این منظور، نمونه‌های آزمایشی – که می‌توانند یک مجم,عه فن کامل یا  اجزای آن باشند – در محفظه‌های بسته در مرکز آزمایش در معرض اسپری آب نمک قرار می‌گیرند. در واقع شرایط ایجاد شده در محفظه بسیار سختگیرانه تر و با غلظت بالاتر از هرگونه شرایط جوی و یا انواع فضای کارگاهی و کارخانه ای است که فن ها در آن استفاده می شوند. این جو تا حد امکان از هوای شور واقعی تقلید نمی کند.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر )بخش مهندسی فروش ( تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:marketing@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش  برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.

 

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields