مقالات سایت

بررسی اینورتر ، درایوهای کنترلی VSD ، VFD …. و موتور EC

اینورتر

بررسی درایوهای کنترلی VSD ، VFD …. و موتور EC

با توجه به محصولات شرکت مهر تهویه توس که مجموعه ای از الکتروموتور و فن می باشد، به جز مباحث مکانیکی مربوط به طراحی و تست فن ها مباحث الکتریکی مربوط به الکتروموتور نیز همواره مطرح می گردد. بنابراین شرکت تهویه توس مقالاتی را در این خصوص در بخش مقالات سایت جهت اطلاع رسانی بیشتر به مشتریان خود و افردادی که نیاز به اطلاعاتی از این دست دارند، را تدوین و بر روی سایت خود قرار داده است که با جستجود در فیلنر های موجود همگی آنها قابل دسترس خواهند بود.

در مقاله پیش رو به طور ویژه به موضوع اینورترها از لحاظ چرایی نیاز به آنها ، انواع آن ، کاربرد اینورترها در استفاده از الکتروموتورها ، کاربرد فناوری EC با هدف حذف اینورتر ها و … پرداخته خواهد شد.

VSD، VFD و VVVF چیست؟

یکی از سوالهای بسیار مهم و گاهی ابهام آور درارتباط با موضوعات الکتریکی مفهوم و نوع استفاده از ترم های VSD  ، VFD و VVVF است.  چه تفاوتی بین این نوع کنترل ها وجود دارد؟ ؟ آیا شباهت یا شباهت هایی با یکدیگر دارند یا اینکه امکان استفاده آنها به جای یکدیگر وجود دارد؟ و به طور کلی سوالهایی از این دست همواره مطرح است.

در مرحله اول از الکتروموتورهای AC و DC شرح مختصری داشته باشیم. در واقع AC/DC مختص به نوع جریانی است که در الکتروموتور استفاده می شود به همین دلیل الکتروموتور نیز بسته به نوع جریان مورد استفاده ، نامیده می شود.

ولتاژ الکتروموتورهای یاد شده برای جریان AC می توان گروه های 240 -220 یا 400-380 و 115 – 110 را نام برد ( این ارقام مربوط به دسته ولتاژ پایین است). در جریان DC نیز ولتاژ در محدوه وسیعی قرار دارد:  1.5،  12 ، 24 ، 48 …  

VSD که مخفف Variable Speed Drive می باشد در واقع درایو کنترل دور سرعت می باشد که به طور کلی در زمینه تجهیزات تغییر سرعت ، این اختصار به کار برده می شود. پس برای هر دو نوع الکتروموتور AC و DC مورد استفاده قرار می گیرد.

VFD که مخفف variable Frequency Drive است درایو کنترل فرکانس  می باشد. این نوع درایو به طور مشخص برای الکتروموتورهای AC استفاده می شود و جهت تغییر سرعت از تنظیماتی در فرکانس و ولتاژ استفاده می شود. درایو VFD کاربرد وسیعی برای کنترل سرعت الکتروفن ها و الکتروپمپ ها دارد. VFD و VSD معمولا به جای یکدیگر نیز استفاده می شوند. از نام های دیگری که برای نامیدن این نوع کنترلراستفاده می شود می توان به درایو سرعت متغیرVSD، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو فرکانس قابل تنظیم، درایو AC، میکرو درایو و اینورتر اشاره کرد.

VVVF که مخفف Variable Voltage Variable Frequency است در واقع  درایو کنترل ولتاژ و فرکانس متغیر است. در کاربردهای ولتاژ بالا مانند معادن  به صورت ویژه استفاده می شود.

اینورتر، ترم دیگری است که در ارتباط با کنترل سرعت به کار برده می شود. به طور معمول در کاربری های HVAC کلمه اینورتر و VFD بیشتر شنیده می شود. البته اینورتر به صورت کلی در علم الکترونیک به تجهیزی که جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می کند ، گفته می شود.

بررسی اینورتر

نحوه کنترل سرعت در الکتروفن های شرکت ebm-papst:

با توجه به تلاشهای جهانی برای کاهش آلودگی کربنی ، اکثر حکومت ها صنایع و مصرف کنندگان را جهت استفاده از تجهیزات کنترل سرعت VFD برای موتورهای القایی ترغیب می کنند. مبنای این تصمیم قابلیت کاهش قابل توجه میزان انرژی مطابق قوانین قدرت در فن و پمپ می باشد. اما مشکلی در این تصمیم گیری وجود دارد که مربوط به عدم شناخت سیستم های EC و هزینه ای است که بابت خرید درایورها ، مشتریان می بایست پرداخت نمایند.

VFD

قانون توان در فن ها نشان می دهد که نسبت توان ها با مکعب نسبت دورها متناسب هستند.

HP2/HP1 =( RPM2/RPM1)3

با کاهش 50 درصدی در سرعت پره ها می توان به کاهشی به میزان 12.5 درصد در میزان مصرف توان در الکتروفن رسید. این محاسبات بدین معنی خواهد بود که در تنظیم سرعت فن ذخیره انرژی قابل توجهی به دست می آید. البته قابل ذکر است که در عمل با توجه به صد در صد آرام نبودن جریان و همچنین در نظر نگرفتن افت های مربوط به موتور ، دقیقا این رقم اتفاق نمی افتد. با تمام این توضیحات باز هم مقدار کاهش در مصرف انرژی خود رقم قابل ملاحظه ای می باشد. طوریکه برنامه ریزی هر کشوری در جهت کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش آلاینده های محیط زیستی با اتکا بر این راه حل سهم بزرگی از هدف مورد نظر را پوشش خواهد داد.

لازم به ذکر است که با استفاده از VFD هزینه های مخفی دیگری نیز وجود دارد که می توان به افت حاصل از خود اینورتر و افت ناشی از استفاده از اینورتر که در موتور به وجود آورده می شود ، اشاره کرد. مطابق استاندارد IEC60034-31 ، مشخص کرده است که  در انتخاب یک موتوربا راندمان انرژی بالا با کاربری سرعت متغیر، میزان افت در الکتروموتور به واسطه استفاده از VFD به میزان 2 تا 5 درصد خواهد بود. در شرایط کاری برعکس این افت به 15 تا 20 درصد می رسد. این مشکلات تنها مختص به موارد یاد شده بالا نمی باشد. چرا که در زمان سوییچ شدن سیستم در فرکانسهای متفاوت ، میزان سطح صدا در سیستم تغییر خواهد کرد و افزایش خواهد یافت. موضوع مربوط به ضریب تصحیح قدرت نیز در این خصوص هم مطرح است.

الکتروفن

تکنولوژی EC

نگاهی مختصر به فناوری EC در مقایسه با استفاده از درایوهای کنترلی

جهت مطالعه مقدماتی در ارتباط با موتورهای EC می توانید به مقاله ” هر آنچه که باید در مورد موتورهای EC بدانید. “ مراجعه بفرمایید.

در صورتیکه تمامی افت انرژی های یاد شده بالا را جمع ببندیم و با افت انرژی به وجود آمده در یک سیستم EC مقایسه کنیم ، هزینه های حاصل از استفاده از هر دو سیستم EC و VFD کاملا آشکار می شود. با توجه به اینکه فناوری EC یک سیستم کنترلی برای الکتروموتورها می باشد تا بتوان با استفاده از آن سرعت موتور را با مونیتور ضریب تصحیح قدرت ، تغییر داد ، مناسب است که مقایسه ای کوچک بین موتوری که از یک سیستم EC استفاده می کند و موتوری که از کنترلر VFD استفاده می کند ، انجام دهیم. به طور مثال یک موتور 1.1 KW و 4 poles راندمان بالا که القایی باشد دارای راندمان 81.4 درصد است. همین موتور در صورتیکه با VFD نصب شود ، راندمان به عدد 73.7  درصد می رسد. در صورتیکه یک موتور EC مشابه را در نظر می گیریم ، راندمان 87 درصد خواهد بود.

موتور EC

 در صورت نیاز به الکتروفن های EC  از شرکت ebm ، کاتالوگ فنی محصولات یا اطلاع از آخرین قیمت و اخذ مشاوره از تیم فنی شرکت مهرتهویه توس با بخش فروش شرکت مهر تهویه توس که اطلاعات تماس آن در همین وب سایت قابل دسترس می باشد تماس حاصل فرمایید.

در تاریخ تنظیم این مقاله مدل فن A3G350AG0306 ( فن محوری یا اکسیال قطر 350 میلیمتر معروف به فن 350 یا فن 35( در این شرکت که یک فن EC است ، موجود می باشد.