Uncategorized @fa

معرفی انواع فن ebm

انواع فن ebm
   

شرکت ebm-papst به عنوان یکی از پیشتازان عرصه تهویه مطبوع و تجهیزات دوار، بسیاری از صنایع را در این زمینه پشتیبانی می­کند. این شرکت با حدود 20000 محصول مختلف، تقریباً برای هر نیازی از تهویه مطبوع راه حل مناسبی ارائه می دهد. این پاسخ­ها منطبق بر بالاترین استانداردهای اقتصادی و زیست­محیطی است.

ebm با توسعه فناوری GreenTech EC در محصولات خود، در جهت افزایش کارایی علاوه بر چشم­انداز محیط زیستی مسیر هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته است و مشتریان خود را حمایت می­کند که در این مسیر در سطح بالای استاندارها باقی بمانند. یکی از انواع محصولات تولید شده توسط این شرکت، فن­ها هستند. فن­ها از اصلی­ترین اجزاء سیستم­های تهویه مطبوع محسوب می­شوند. بسته به اینکه فن هوای ورودی و خروجی را در چه راستایی جابجا می­کند و قرار گیری اجزاء آن چگونه است، ممکن است در یکی از سه گروه عمده قرار گیرد.  

فن محوری یا اکسیال (Axial Fan)

بطور کلی قدمت استفاده از فن­های محوری به آسیاب­های بادی افقی محور در اروپای قرون وسطی بر می­گردد. اولین فن­های برقی که در دهه 1880 معرفی شدند، فن­های محوری بودند که دلیل نام­گذاری آن­ها نیز راستای خروج هوا از آنهاست. در این تجهیز، تیغه­ ها (پره ­ها) حول محور شفت می­چرخند و هوا را به موازات آن محور می­کشند و در همان راستا به بیرون می­رانند. این فن­ها قادرند جریانی از هوا با سرعت جریان بالا و حجم زیاد ایجاد کنند. در عین حال، جریان ایجاد شده، فشار کمی دارد. فن اکسیال یا محوری از پرکاربردترین و محبوب­ترین فن­های صنعتی به شمار می­رود.   فن محوری یا اکسیال

اجزاء تشکیل دهنده:

1- موتور 3- مجموعه پره ها

فن­های اکسیال یا محوری ساخت شرکت ebm-papst آلمان

فن­های محوری ebm در عین اینکه به نسبت مشخصات عملکردی خود حداقل فضا را اشغال میکنند، این قابلیت را دارند که برای جابجایی هوای سرد و گرم در انواع تجهیزات و سیستم­ها بکار گرفته شوند. از جمله مشخصات قابل توجه آن­ها می­توان به عمق نصب کم، صدای کم و بازدهی بالا اشاره کرد. همین موضوع باعث می­شود این فن­ها گزینه بسیار مناسبی  برای انتقال هوا به شمار بیایند.

همانطور که گفته شد، به کمک این دسته از فن­ها که عملکردی مشابه پروانه دارند، هوا به موازات محور چرخان موتور انتقال می­یابد.

در واقع روتور خارجی ebm-papst مستقیماً در پروانه محوری گنجانده شده و یک واحد فن محوری فشرده را تشکیل داده است. برای سهولت در نصب، معمولاً از محفظه های کوتاه یا بلند استفاده می­شود.

مضاف بر اینکه با فناوری جدید Green Technology که تحت عنوان ECمعرفی می­شود، حسگرهای هوشمند و کنترل­کننده­های الکترونیکی بر روی موتور فن­ها قرار داده شده است که آنها را به راه حل مناسبی برای همه کاربردها تبدیل کرده است. این فناوری کمک می­کند تا بر وضعیت عملکردی فن نظارت شود؛ بهترین شرایط برای تعمیر و نگهداری از راه دور برای آن تأمین گردد و یا این امکان را فراهم کرد تا سرعتش متناسب با افزایش میزان آلودگی به صورت خودکار تنظیم شود.

استفاده از فن­های اکسیال شرکت ebm-papst چه مزیت­هایی دارد؟

  • این فن­ها به دلیل گنجانده شدن موتور در پروانه محوری ابعاد متناسب­تری نسبت به مشخصات عملکردی خود دارند.
  • امکان انتخاب فن AC یا فن با فناوری EC (GreenTech) که همان فناوری سبز محسوب می­شود.
  • تولیدات شرکت ebm-papst بسیاری از مشخصات، ابعاد و سطوح هوادهی را پوشش می­دهد.
  • به لطف طراحی آیرودینامیکی پیچیده پره­ ها، بازدهی فن­ها بهینه شده و سروصدای آن­ها کاهش یافته است.
  • در فن­های محوری که با فناوری سبز (GreenTech EC)تجهیز شده اند، می­توان همگام با تکنولوژی روز دنیا، به خوبی و در سطح بالایی عملکرد فن را تحت کنترل داشت.
  • شرکت ebm-papst این امکان را فراهم کرده است تا در صورت نیاز طیف گسترده­ای از لوازم جانبی از جمله توری محافظ (guard grills) ، قاب و جعبه تقسیم(Terminal Box) و پره­ (Blade) را در اختیار مشتریان قرار ­دهد.
  • طبق استانداردهای DIN ISO 1940  تعادل دینامیکی در دو صفحه برقرار شده است.
  • تولیدات این شرکت موفق به دریافت تأییدیه­ های VDE، UL، CSA، CE و GOST شده است.
  • شرکت ebm-papst تولیداتش را بگونه­ ای گسترش داده تا بتواند نیازهای صنایع مختلفی از جمله تهویه، تبرید، تهویه مطبوع، صنعت خودرو، نیروگاه­های بادی و سایر صنایع، ماشین آلات و تجهیزات را برآورده کند.

آنچه می­توان از شرکت تهویه توس انتظار داشت:

شرکت مهر تهویه توس مفتخر است که مجموعه­ ای از فن­های تولیدی شرکت ebm-papst را که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند، به مشتریان محترم عرضه کند. به­ علاوه در صورتیکه محصول خاص دیگری از این برند مدنظر باشد، امکان سفارش­ گذاری و تأمین آن از کشور مبدأ وجود دارد. لیستی که در ادامه آمده است، مشخصات محصولات موجود را نشان می­دهد.

 فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ (Centrifugal Fan)

سابقه کاربرد فن­های سانتریفوژ به تهویه معادن برمی­گردد که برای اولین بار در سال 1556 میلادی پیشنهاد داده شد. پس از آن امکان استفاده از این نوع فن در کشتی­ها مطرح شد. اصطلاح فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز به فنی اطلاق می­شود که جریان گاز در آن به‌ کمک نیروی گریز از مرکز انجام می شود. این دسته از فن­ها، هوا را به موازات محور گردش پروانه وارد و در جهت عمود بر محور گردش پروانه (با حرکت شعاعی) تخلیه می‌کنند. به عنوان یک قانون کلی این نوع فن در سیستم‌های کانال کشی شده دارای فشار بالا کاربرد دارد. همچنین فن­های سانتریفیوژ قابلیت این را دارند که در مکان‌هایی که جریان هوا کثیف یا دارای ذرات معلق و ناخالصی است یا دمای بالایی دارند، کار کنند.

 
فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

اجزاء تشکیل دهنده:

  • حلزونی که پروانه داخل آن قرار می‌گیرد.
  • پروانه که قسمت اصلی فن است و وظیفه ایجاد جریان‌ هوا را برعهده دارد.
  • الکتروموتور که نیروی محرک را به پروانه منتقل می‌کند.
  • صفحه برشی صفحه‌ای است که در قسمت دهانه خروجی قرار گرفته و از بازگشت هوای تخلیه ‌شده به داخل حلزونی جلوگیری می‌کند.
  • قیفی که در قسمت دهانه ورودی هواکش قرار می‌گیرد و بازدهی فن را افزایش می­دهد.

انواع فن­های سانتریفیوژ:

چهار دسته کلی این فن­ها با توجه به نوع پروانه بکار رفته در آنها ایجاد شده است.
  • فن­های سانتریفیوژ با پروانه خمیده رو به جلو (Forward): انحناء پره‌ها رو به جلو و در جهت چرخش پروانه می‌باشد. تعداد پره‌های آن در مقایسه با پروانه‌های خم به عقب و شعاعی بیشتر می‌باشد. توان واقعی در این فن‌ها به‌علت ساختار پروانه آن، بیشتر از توان محاسبه شده برای فن‌ می‌باشد. فن‌های دارای این نوع پروانه بیشتر در صنایع تهویه مطبوع و تهویه در ساختمانهای اداری و مسکونی به‌کار می‌رود.
  • فن­های سانتریفیوژ با پروانه خمیده رو به عقب (Backward): بازدهی این فن‌ها نسبت به فن‌های با پروانه خم به جلو بیشتر و دارای صدای کمتری می‌باشد. توان واقعی آن­ها تقریباً برابر با توان محاسباتی است. پره‌ها در این نوع رو به عقب بوده و در خلاف جهت چرخش پروانه می‌باشد.
  • فن­های سانتریفیوژ با پروانه شعاعی: این نوع فن‌ها نسبت به انواع دیگر، فشار بیشتری ایجاد می‌کنند و کاربرد آنها بیشتر برای انتقال مواد و ذرات می‌باشد.
  • فن­های سانتریفیوژ تسمه ­ای: این فن­ها در محیط­هایی که ذرات معلقو یا حرارت بیش از حد وجود داشته باشد تعبیه می­شوند. چون وجود این عوامل در بخش مکش فن، سبب استهلاک موتور می­شود. در این فن­ها الکتروموتور در بخش بیرونی قرار گرفته و به کمک تسمه، پروانه را به گردش وامیدارد.

فن­های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز ساخت شرکت ebm-papst آلمان

شرکت ebm-papst هر دو نوع فن­ سانتریفیوژ با پره­ های خمیده رو به جلو و رو به عقب (forward and backward-curved) را تولید می­کند. فن­های سانتریفیوژ پره­ های خمیده رو به جلو (فوروارد) بی­صدا با محفظه­ های اسکرول محصولی است که شرکت مذکور آمادگی عرضه آن را دارد. فن­های سانتریفیوژ پره­ های خمیده رو به عقب (بکوارد) تحت عنوان فن­های چرخ آزاد طراحی شده­اند که نیاز به محفظه اسکرول ندارند.

نکته­ای که در مورد فن‌های سانتریفیوژ با موتور روتور خارجی حائز اهمیت است، اینست که موتور درون پروانه تعبیه شده­است. این موضوع باعث می­شود که نه تنها خنک­ کاری موتور به بهترین حالت تضمین می­شود، بلکه باعث طراحی فشرده آن می­شود.

همه انواع گفته شده هم با موتور AC و هم با فناوری سبز (GreenTech EC) در دسترس هستند. لازم به ذکر است سیستم الکترونیک یکپارچه که با فناوری سبز ادغام شده، این امکان را فراهم می­کند تا کنترل، نظارت و عملیات نگهداری هم برای منازل و هم صنایع هوشمند، محقق شده و در مصرف انرژی هم صرفه­ جویی شود.

استفاده از فن­های سانتریفیوژ شرکت ebm-papst چه مزیت­ هایی دارد؟

  • امکان انتخاب فن AC یا فن با فناوری EC (GreenTech) که همان فناوری سبز محسوب می­شود، در پره­ های خمیده به جلو (فوروارد forward-curved) فراهم آمده است.
  • محصولات شرکت ebm-papst، فن­های رادیکال EC کم فشار و رادیکال AC را هم در برگرفته است.
  • فن­های EC رادیکال (Radical) در محفظه­ های اسکرول تعبیه شده ­اند.
  • این شرکت، فن­های رادیپک (RadiPac)، و رادیفیت (RadiFit) فشار متوسط با موتور EC را هم تولید می­کند.
  • طراحی فشرده­ای که سبب اشغال کمتر فضا می­شود، مدیون فناوری موتور روتور خارجی است.
  • تولیدات شرکت ebm-papst طیف وسیعی از فن­های سانتریفیوژ با کاربردهای متنوع را در بر می­گیرد.
  • امکان کنترل 100% از طریق رابط آنالوگ یا سریال (analog/serial) محقق شده است.
  • به مدد استفاده از تکنولوژی سبز (GreenTech EC) بازدهی­ ها افزایش یافته است.
  • این فن­ها با کنترل بهینه جریان و در اختیار داشتن موتورهای پیچیده EC ، عملکردی بی­صدا دارند.
  • از آنجا که اجزای فن­های سانتریفیوژ ebm-papst (اعم از سیستم­های کنترلی، موتور و فن) به خوبی با هم هماهنگ شده­اند، راه ­اندازی ساده ­ای را به ارمغان می­ آورند.
  • برای فن­های سانتریفیوژ هم مانند فن­های محوری، طیف گسترده ­ای از لوازم جانبی فراهم شده است و در صورت نیاز، در اختیار مشتریان قرار می­گیرد.

آنچه می­توان از شرکت تهویه توس انتظار داشت:

شرکت مهر تهویه توس قادر است، فن­های گریز از مرکز (Centrifugal) تولیدی شرکت ebm-papst را به متقاضیان عرضه کند و در صورتیکه محصول مورد نظر در انبار این شرکت موجود نباشد، این امکان وجود دارد که با سفارش ­گذاری و تأمین آن از کشور مبدأ، نیاز صنایع مختلف را مرتفع سازد. لیستی که در ادامه آمده است، مشخصات محصولات موجود را نشان می­دهد.

 

فن کامپکت (Compact Fan)

به دلیل محدودیت فضا از طرفی و لزوم حفاظت قطعات الکترونیکی موجود در سرورها و کامپیوترهای خانگی و شخصی در برابر گرما از طرف دیگر، ساخت فن­هایی که بتوانند با ابعاد کوچک در طولانی شدن عمر قطعات مذکور نقش مثبتی ایفا کنند، ضروری به نظر رسید. این فن­ها به دلیل ابعاد خاصی که دارند، تحت عنوان کامپکت یا فشرده نامگذاری شدند.

فن کامپکت

فن کامپکت

فن­های کامپکت ساخت شرکت ebm-papst آلمان

دهه ­هاست که فن‌های کامپکت ebm-papst، با طراحی­های متنوع برای خنک‌کاری تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می­گیرند. این فن­ها انواع فن کامپکت محوری، گریز از مرکز یا مورب را دربرمی­گیرد. برای همه انواع، تنوعی از موتورهای AC، DC یا GreenTech EC برای همه ولتاژها و در تمام اندازه­ های استاندارد وجود دارد. این امکان وجود دارد که بصورت هوشمند با وسایل الکترونیکی موجود منطبق شده و به آن شبکه وصل شوند.

فن­های کامپکت محوری ebm-papst،  با عملکرد سطح بالایی با افزایش فشار متوسط طراحی شده ­اند. جریان هوا به موازات محور چرخش پروانه وارد می­شود. این شرکت طیف وسیعی از فن­های AC و DC از 25 تا 280 میلیمتر را با عمق بسیار کم تأمین می­کند. طراحی این فن­ها به گونه ­ایست که به دلیل جانمایی خاص موتور سبب صرفه جویی در فضای مورد نیاز شده است.

فن­های کامپکت سانتریفیوژ ebm-papst، برای کاربردهای فشار بالا طراحی شده­اند که هوا را 90 درجه منحرف میکنند. پره­ های بهینه شده از نظر آیرودینامیکی برای استفاده در سرورهای بسیار فشردهU1  و U2rack-mount و در اندازه­های متنوع قابل  عرضه هستند.

فن­های کامپکت مورب ebm-papst، بطورکلی به میزان جزئی با فن­های کامپکت محوری ebm-papst، تفاوت دارند. در این فن­ها هوا بصورت محوری وارد می­شود اما جریان خروجی مورب است. به دلیل طراحی فن­های مورب، شکل مخروطی پروانه و محفظه، هوای ورودی بیشتر فشرده می­شود. ویژگی بارز این نوع فن در مقایسه با فن های محوری هم اندازه و مشخصات عملکردی مشابه، سطح صدای بسیار کمتر در فشارهای بالا است. این گروه از فن­های کامپکت برای خنک­ کاری­ هایی در سطح بالا مناسب هستند.

آنچه می­توان از شرکت تهویه توس انتظار داشت:

این امکان برای شرکت مهر تهویه توس فراهم است تا فن­های کامپکت (Compact) تولیدی شرکت ebm-papst را به بازار قطعات الکترونیک عرضه کند. لیست فن­های کامپکت موجود و مشخصات فنی آن­ها در بخش محصولات سایت در دسترس است. در صورتیکه محصول مورد نظر در لیست وجو نداشته باشد، این امکان وجود دارد که با سفارش­گذاری و تأمین آن از کشور مبدأ، نیاز بازار الکترونیک برآورده شود. لیستی مذکور در ادامه آمده است.

 

مقالات مرتبط