Uncategorized @fa

انواع فن صنعتی مورد استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی

انواع فن صنعتی مورد استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی

انواع فن صنعتی مورد استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی

 

 

صنایع شیمیایی و پتروشیمی یکی از مهم ترین صنایع در جهان است که در تولیدات محصولات مختلفی، از مواد شیمیایی استفاده می کند. در این صنعت، استفاده از فن های متنوعی برای تولید، جداسازی، تصفیه، انتقال و کنترل فرآیند های شیمیایی ضروری است. در این مقاله، به بررسی انواع فن های مورد استفاده در صنایع شیمیایی پرداخته می‌شود و نقش آن ها در بهبود عملکرد و بهره‌وری این صنعت بررسی می‌شود.

صنایع شیمیایی شامل بسیاری از فرآیندهای پیچیده می‌شود که در این صنعت، با ایزوله و یا ترکیب کردن مواد خام شیمیایی، محصولات جدیدی مانند انواع پلاستیک، کودها، مواد پلاستیکی، رنگ و… تولید می‌شوند.

همچنین از انواع فن صنعتی در صنایع شیمیایی استفاده های دیگری می‌شود. از انواع اگزاست فن های سانتریفیوژ و محوری به منظور خروج دودها و گازهای سمی ناشی از فرآیند ها از محیط داخلی آزمایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی استفاده می‌شود. به منظور انتقال برخی از مواد در صنایع شیمیایی از انواع فن انتقال مواد نیز استفاده می‌شود.

فن صنعتی صنایع پتروشیمی

زمینه های استفاده از فن در کارخانجات و صنایع شیمیایی

در آزمایشگاه ها و کارخانه های صنایع شیمیایی از انواع فن صنعتی در اندازه ها و مدل های مختلف به منظور انجام موارد گوناگونی استفاده می‌شود. در ادامه متن به برخی از فرآیند های شیمیایی که در آن ها از فن صنعتی استفاده می‌شود، اشاره شده است.

  • تولید مشتقات شیمیایی

از دمنده ها و انواع فن پروسس صنعتی در تولید نیتروژن استفاده می‌شود. از نیتروژن تولید شده به منظور تولید آمونیاک و کود استفاده می‌شود. در تولید کلر و کلرید نیز از انواع فن صنعتی استفاده می‌شود. از این مواد تولید شده به منظور تمیز کردن آب از هرگونه باکتری و همچنین در مصارف ساختمانی و کشاورزی استفاده می‌شود. از دمنده ها و فن پروسس صنعتی در تولید منیزیوم و منگنز نیز استفاده می‌شود که از این دو ماده به صورت گسترده‌ای در صنایع فلزی و متالورژی استفاده می‌شود.

  • استفاده از فن صنعتی در فرآیند گالوانیزه کردن

به هنگام آبکاری اجسام توسط برخی از فلزات مانند مس، زینک، طلا و نقره، در حمام های داغ و سردی که این فرآیند در آن ها صورت می‌گیرد، گازهایی منتشر می‌شوند که تنفس آنها باعث آسیب رساندن به کارگران حاضر در محیط می‌شود. از انواع فن صنعتی و سیستم های فیلتراسیون به منظور خارج کردن این گاز ها از محیط آزمایشگاه استفاده می‌شود.

 

اگزاست فن آکسیال ATEX

  • استفاده از فن ها در فرآیندهای تقطیری

از انواع دمنده ها و فن صنعتی به منظور جدا کردن مواد توسط انجام عمل تبخیر و چگالش در فرآیندهایی نظیر استخراج روغن از دانه های روغنی، تولید سوخت و جداسازی و خالص سازی ترکیبات مختلف، استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از این فرآیندها به منظور تولید الکل انجام می‌شود که در آن ها استفاده از انواع فن صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

  • فن صنعتی در زمینه بسته‌بندی و نگهداری

همانطور که گفته شد، از دمنده ها و انواع فن صنعتی به در تمامی فرآیند های بالا استفاده می‌شود. همچنین از انواع فن محوری و سانتریفیوژ صنعتی در هنگام بسته بندی و نگهداری محصولات تولید شده شیمیایی در انبارها و یا حتی مواد خام اولیه شیمیایی، استفاده می‌شود. بسیاری از مواد مورد استفاده و یا تولید شده در صنایع شیمیایی به هنگام بسته بندی به میزان دما و رطوبت خاصی نیاز دارند که با استفاده از سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و انواع فن، این شرایط ویژه برای آن ها تامین می‌شود. همچنین از انواع فن سانتریفیوژ صنعتی با فشار بالا به منظور حمل و جابجایی محصولات صنایع شیمیایی که به صورت مایع هستند، استفاده می‌شود. در این روش از فن های سانتریفیوژ با فشار بالا و لوله های انتقال مواد استفاده می‌شود تا کار بسته‌بندی محصولات تولید شده به راحتی صورت پذیرد.

  • انتقال مواد

با استفاده از فن های صنعتی می‌توان مواد و ذراتی مانند خاک اره، شن و یا دانه های پلاستیکی را به ایمن‌ترین روش ممکن جابجا نمود. انواع فن صنعتی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌بایست در برابر مواد زبر و ساینده، مواد قابل اشتعال و همچنین مواد مرطوب مقاوم بوده و بتوانند در شرایط محیطی گوناگونی عمل کنند.

  • خنک و یا خشک کردن مواد

از انواع فن صنعتی در آزمایشگاه ها و کارخانه های صنایع شیمیایی به منظور خنک کردن محصولات تولید شده و رساندن آن ها به دمای مد نظر و همچنین به منظور خشک کردن برخی از محصولات تولید شده و مواد خام اولیه استفاده می‌شود.

به هنگام استفاده از فن های صنعتی در صنایع شیمیایی باید به این نکته توجه داشت که انواع فن صنعتی مورد استفاده در این صنعت باید در برابر انفجار مقاوم باشند. در صنایع شیمیایی از انواع گازها، مایعات، سیالات و مواد جامد به منظور تولید طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شود که ممکن است بسیاری از آن‌ها جزء مواد آتش‌زا و منفجره باشند. بنابراین فن های صنعتی مورد استفاده در این صنعت باید از نوع فن های ضدانفجار باشند.

فن صنعتی پتروشیمی، فن محوری صنعتی ebm

استفاده از فن سانتریفیوژ (فن رادیال) و فن محوری در محیط صنعتی شیمیایی

در محیط های صنعتی شیمیایی از انواع فن صنعتی به منظور انجام فرآیندهای گوناگونی استفاده می‌شود. اطمینان‌پذیری و مقاومت بالای فن های مورد استفاده در این صنعت یک امر مهم می‌باشد. زیرا در محیط های صنعتی شیمیایی همواره مواد خورنده و آتش‌زا وجود دارد و همچنین برخی از موادی که در این صنعت استفاده می‌شوند پایدار نیستند و به شرایط دمایی ویژه‌ای نیاز دارند.

برخی از انواع کاربرهای فن های صنعتی (فن صنعتی محوری و فن صنعتی سانتریفیوژ) عبارتند از:

  • سیستم های استخراج و اگزاست
  • سیستم های کاهش و خنثی سازی دودها و بخارهای ناشی از فرآیندهای شیمیایی
  • سیستم های فیلتراسیون و تمیز کردن هوا
  • انتقال مواد
  • انتقال سوخت به بویلرها
  • هیت ریکاوری
  • انتقال نیوماتیک
  • سیستم های بسته‌بندی

فن رادیال صنعتی ebm

فن های ATEX مورد استفاده در صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی و یا دیگر صنایعی که با مواد قابل اشتعال سروکار دارند، نوع دیگری از اگزاست فن ها (اگزاست فن های ATEX) مورد استفاده قرار می‌گیرد. عبارت ATEX مخفف Atmospheres explosible می‌باشد که اشاره به مکانی دارد که در آن در صورت حضور گازهای قابل اشتعال، امکان انفجار وجود دارد. این اگزاست فن ها به دلیل اینکه در شرایط کاری ویژه‌ای کار می‌کنند، باید از موادی مانند فولاد ضد زنگ 304 ساخته شوند. فن هایی که از این جنس ساخته می‌شوند، در دو دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند. در اگزاست فن هایی که فقط قسمت های داخلی فن در معرض گازهای خورنده و آسیب زا قرار دارند، فقط قسمت های داخلی از فولاد ضد زنگ 304 ساخته می‌شوند و در اگزاست فن هایی که کل فن در معرض گازهای خورنده قرار دارد، تمامی بدنه و قسمت های داخلی اگزاست فن از استیل ضد زنگ 304 ساخته می‌شود. در صنایع شیمیایی و پتروشیمی خوردگی یکی از معضلات اساسی می‌باشد که هرساله باعث ایجاد خسارت های زیادی به تجهیزات می‌شود. خوردگی تجهیزات می‌تواند باعث وقفه در کار، ایجاد نشتی، تلفات در محصولات و در نهایت باعث توقف کار شود. بنابراین انتخاب فن مناسب برای کار در چنین محیط هایی بسیار مهم است.

فن آکسیال ATEX

با دانستن نوع ماده شیمیایی موجود در محیط کار، می‌توان بهترین روش محافظت از فن ها و تجهیزات را برگزید. مورد دیگری که در هنگام استفاده از انواع اگزاست فن ATEX باید در نظر گرفت، دمای کاری محیط می‌باشد. در صنایع شیمیایی و پتروشیمی به هنگام انجام برخی از فرآیندها، دمای محیط تا بیش از 350 درجه سلسیوس نیز می‌تواند افزایش یابد. انواع اگزاست فن مورد استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی دارای درجه بندی حرارتی در هنگام کار کردن هستند. با استفاده از فن های مناسب می‌توان از عدم افزایش دما در محیط مطمئن شد زیرا در برخی از محیط های کاری اگر دمای روی بدنه فن به هنگام کار کردن از حد خاصی بیشتر شود ممکن است باعث ایجاد جرقه و اشتعال شود. رسیدن دمای سطوح به بیش از 135 درجه سلسیوس می‌تواند خطر آفرین باشد.

فن سانتریفیوژ صنعتی Ebm-papst

جدول زیر نشان‌دهنده درجه‌بندی دمایی فن های ATEX می‌باشد.

درجه‌بندی دمایی T1T2T3T4T5T6
ماکزیمم دمای مجاز سطح بدنه450ºC300ºC200ºC135ºC100ºC85ºC

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com