Uncategorized @fa

انواع کمپرسور مورد استفاده در صنایع تهویه مطبوع

انواع کمپرسور مورد استفاده در صنایع تهویه مطبوع

انواع کمپرسور مورد استفاده در صنایع تهویه مطبوع

 

کمپرسورها در صنایع تهویه مطبوع

کمپرسورها جزء مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک سیستم تهویه مطبوع (HVAC) می‌باشند. نقش کمپرسور در یک سیستم تهویه مطبوع فشرده کردن سیال مبرد و افزایش فشار آن می‌باشد. با افزایش دما، مبرد از کمپرسور خارج شده و به سمت کندانسور حرکت می‌کند. در کندانسور، مبرد خنک شده و ضمن خنک شدن، گرمای خود را به محیط انتقال می‌دهد که این چرخه در سیستم های تهویه مطبوع به صورت پیوسته صورت می‌گیرد. امروزه در صنعت تهویه مطبوع از انواع مدل کمپرسور در شکل ها و اندازه های گوناگونی استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله به صورت خلاصه به معرفی برخی از آن ها پرداخته می‌شود.

کمپرسورها در صنایع تهویه مطبوع

نحوه عملکرد کمپرسور

نحوه عملکرد یک کمپرسور مانند یک پمپ می‌باشد. هر دوی این تجهیزات باعث افزایش فشار سیال شده و همچنین توانایی این را دارند که سیال مد نظر را از طریق خطوط لوله انتقال دهند. تفاوت اصلی یک کمپرسور و پمپ در این است که در کمپرسورها تمرکز اصلی بر روی تغییر چگالی و یا حجم سیال (به صورت عمده گازها) می‌باشد. از آنجایی که مایعات تقریبا غیر قابل فشرده سازی هستند، از کمپرسورها به ندرت برای فشرده‌سازی آن‌ها استفاده می‌شود. به منظور افزایش بیشتر عمل فشرده‌سازی سیال در یک کمپرسور، طراحی کمپرسور می‌تواند به صورت چند مرحله ای باشد تا فشار سیال درون آن در چندین مرحله و تا حد زیادی افزایش یابد. در کپرسورهای چند مرحله‌ای، مرحله های بعد از مرحله اول از نظر اندازه از مرحله اول کوچکتر هستند تا از افت فشار سیالی که در مرحله اول فشرده شده است، جلوگیری شود. با حرکت سیال از هر مرحله به مرحله بعدی، علاوه بر فشار، دمای سیال نیز افزایش می‌یابد.  

دسته‌بندی انواع کمپرسور

کمپرسورهای متداول مورد استفاده در صنعت به دو دسته کلی دینامیک و جابجایی مثبت تقسیم‌بندی می‌شوند. نمودار زیر نشان دهنده انواع کمپرسور و دسته‌بندی آنها می‌باشد.

دسته‌بندی انواع کمپرسور

کمپرسورهای جابجایی مثبت

در انواع کمپرسور با جابجایی مثبت حجم معینی از سیال در داخل کمپرسور قرار گرفته و سپس با کاهش حجم فضای درون کمپرسور، فشار سیال موجود در کمپرسور افزایش می‌یابد. به دلیل ماهیت ساختاری کمپرسورهای رفت و برگشتی، انتقال انرژی به سیال درون کمپرسور به صورت یکنواخت صورت نمی‌پذیرد. کمپرسورهای جابجایی مثبت خود نیز به دو دسته اصلی رفت و برگشتی و روتاری (دورانی) تقسیم می‌شوند.  در ادامه متن، لیست چند نوع کمپرسور جابجایی مثبت آورده شده است:

  • کمپرسور رفت و برگشتی پیستونی
  • کمپرسور دیافراگمی
  • کمپرسور مارپیچی (Screw)
  • کمپرسور حلزونی (Scroll)
  • کمپرسور روتاری پره‌ای (Vane)

کمپرسور رفت و برگشتی

در این نوع از کمپرسورها، از یک میل لنگ متصل به پیستون جهت فشرده کردن سیال در داخل کمپرسور استفاده می‌شود. این نوع از کمپرسورها می‌توانند هم به صورت ثابت باشند و هم به صورت سیار مورد استفاده قرار گیرند و همچنین طراحی آن ها به صورت تک مرحله‌ای و چند مرحله ای نیز می‌تواند باشد. این کمپرسورها گستره وسیعی از گازها را می‌توانند فشرده کنند. گازهایی از جمله گازهای مبرد، هیدروژن و گاز طبیعی از این دسته می‌باشند. به همین دلیل است که استفاده از این نوع از کمپرسورها در بسیاری از صنایع رواج دارد. به همین منظور، انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی در سایزها و ظرفیت های مختلف طراحی و تولید شده‌اند.

کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسور اسکرو (کمپرسور مارپیچی)

این کمپرسورها نیز از انواع کمپرسور جابجایی مثبت هستند که از یک مکانیزم دورانی به منظور متراکم کردن گاز استفاده می‌کنند. در صنایعی که نیاز به متراکم کردن حجم زیادی از گاز است، از این کمپرسورها به عنوان یک جایگزین مناسب برای کمپرسورهای خطی استفاده می‌شود. به عنوان مثال در کاربری هایی مانند سیکل های سرمایش در چیلرها از کمپرسورهای اسکرو استفاده می‌شود. در کمپرسورهای اسکرو بر خلاف کمپرسورهای پیستونی، جریان خروجی از کمپرسور به صورت یکنواخت می‌باشد. کمپرسورهای اسکرو خود نیز به دو دسته کمپرسور اسکرو بدون روغن و کمپرسور اسکرو روغنی تقسیم می‌شوند.

از کمپرسورهای بدون روغن به دلیل اینکه عاری از روغن هستند، در مواردی که حفظ بهداشت محیط ضروری می‌باشد استفاده می‌شود. مواردی همچون صنایع غذایی، شیمی، تولید قطعات حساس الکترونیکی، نفت و گاز، بیمارستان ها و… .

کمپرسور اسکرو (کمپرسور مارپیچی)

کمپرسور اسکرال (کمپرسور حلزونی)

کمپرسورهای اسکرال نیز از انواع روتاری (چرخشی) بوده و به نسبت دیگر کمپرسورها، جدیدتر می‌باشند. این نوع از کمپرسورها در انواع سیستم های تهویه مطبوع، به عنوان سوپرشارژر در خودروها و به عنوان پمپ وکیوم (خلاء) استفاده می‌شوند. در حال حاضر در بسیاری از سیستم های پمپ حرارت مرکزی در خانه ها و سیستم های تهویه مطبوع، به جای استفاده از کمپرسورهای رفت و برگشتی و یا حتی کمپرسورهای اسکرو، از این نوع از کمپرسوها استفاده می‌شود. طراحی کمپرسورهای اسکرال به نحوی است که دو قطعه حلزونی در هم قرار می‌گیرند به صورتیکه یکی از قطعات ثابت و دیگری در حال گردش می‌باشد. با گردش قطعه متحرک، فضاهای خالی بین دو قطعه حلزونی شکل به وجود می‌آید که باعث می‌شود مبرد در این فضاها محبوس شده و فشرده شود. آز آنجایی که کمپرسورهای اسکرال از قطعات متحرک کمتری ساخته شده‌اند، استفاده از آن ها در سیستم های تهویه مطبوع بسیار پر طرفدار است. از کمپرسورهای اسکرال بیشتر در چیلرهای هواخنک استفاده می‌شود، با اینحال، این نوع از کمپرسورها گاهی اوقات نیز در چیلرهای آب خنک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هنگام استفاده از کمپرسورهای اسکرال در چیلرها، از چندین کمپرسور به جای یک کمپرسور استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرال (کمپرسور حلزونی)

انواع کمپرسور بر اساس جا نمایی اجزاء

کمپرسورهایی که در صنایع سردخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، به منظور کارکرد بدون اشکال در طی سالیان متمادی، باید به نحوی طراحی و ساخته شوند که هیچگونه نشتی نداشته باشند. بنابراین این نوع از کمپرسورها به سه دسته کمپرسور هرمتیک، کمپرسور نیمه هرمتیک و کمپرسور باز تقسیم می‌شوند.

  • کمپرسور هرمتیک (Hermetic)

 کمپرسور هرمتیک یا بسته نوعی از کمپرسور است که تمامی اجزای آن اعم از موتور محرکه، پیستون، سیلندر و… در محفظه بسته‌ای قرار می‌گیرند که امکان باز شدن آن وجود ندارد. این کار باعث می‌‌شود تا از نشت احتمالی گاز درون کمپرسور جلوگیری شود. با اسن حال، در صورت خرابی این نوع از کمپرسورها دیگر امکان تعمیر آن ها وجود ندارد و کل واحد کمپرسور باید تعویض گردد.

کمپرسور هرمتیک (Hermetic)  
  • کمپرسور نیمه هرمتیک (Semi Hermetic)

در کمپرسورهای نیمه هرمتیک، قسمت مکانیکی و الکترونیکی کمپرسور از یکدیگر جداشده‌اند. برخلاف کمپرسورهای هرمتیک (بسته) کمپرسورهای نیمه هرمتیک (نیمه باز) این امکان را دارند تا در صورت خرابی تعمیر شوند. در این نوع از کمپرسورها با استفاده از پمپ روغن و روان کاری مداوم قطعات داخلی کمپرسور، از نشتی گاز در آن ها جلوگیری می‌شود. از انواع کمپرسور نیمه هرمتیک در سردخانه های تجاری و سیستم های سرمایش با ظرفیت متوسط استفاده می‌شود.

کمپرسور نیمه هرمتیک (Semi Hermetic)
  • کمپرسور باز (Open)

در کمپرسورهای باز، یک موتور در خارج از بدنه کمپرسور، با استفاده از یک شفت، نیروی محرکه را به کمپرسور منتقل می‌کند. به همین دلیل یکی از مزایای استفاده از این نوع از کمپرسورها این است که می‌توان آن ها را توسط هر منبع نیروی محرکه‌ای به حرکت در آورد و همچنین بدون باز کردن قسمت های اصلی، می‌توان آن ها را تعمیر نمود. در کمپرسورهای باز نیز به منظور جلوگیری از نشت گاز از روغن و روان کننده استفاده می‌شود که در صورت استفاده نکردن از کمپرسور به مدت زیاد، این روغن ممکن است تبخیر شود.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com