Uncategorized @fa

فن آکسیال – قیمت فن آکسیال و کاربردهای آن

قیمت فن آکسیال

فن آکسیال – قیمت فن آکسیال و کاربردهای آن

 

فن آکسیال

در انواع فن آکسیال، پره های فن با چرخش حول محور گردش یک جریان هوای موازی با محور (شافت) روتور ایجاد می‌کنند. یک فن آکسیال توانایی این را دارد که حجم زیادی از جریان هوا را ایجاد کرده و همچنین، در مقایسه با فن های سانتریفیوژ، انواع فن آکسیال فشار هوای کمتری ایجاد کرده و به توان کمتری جهت کار کردن نیاز دارند.

فن آکسیال با توری و پروانه ebm

اصول کارکرد فن آکسیال

یکی از اصلی ترین موارد در عملکرد یک فن آکسیال، ظرفیت آن است. میزان هوایی که یک فن جابجا می‌کند توسط واحدهایی نظیر متر مکعب بر ساعت، متر مکعب بر دقیقه و متر مکعب بر ثانیه بیان می‌شود. مهم ترین بخش یک فن آکسیال، پره های آن هستند. پره های انواع فن آکسیال از 2 تا 20 تیغه (Blade) تشکیل شده‌اند که همگی آن ها توسط یک محور گردش به الکتروموتور فن متصل می‌شوند. سپس پره ها به همراه الکتروموتور در یک قاب (فن های آکسیال قاب دار مانند فن آکسیال W6D800GD0101) سرهم می‌شوند. همانطور که در بالا اشاره شد، در مقایسه با فن سانتریفیوژ، فن آکسیال حجم هوای بیشتری را با مصرف کمتر انرژی جابجا می‌کند و در نتیجه انواع فن آکسیال نسبت به فن های سانتریفیوژ از نظر مصرف انرژی بهینه تر هستند.

در صنعت، از انواع فن آکسیال در مواردی که به جریان هوای زیاد نیاز است، استفاده می‌شود. همچنین فن های آکسیال در مکان هایی که کمترین میزان مقاومت در برابر جریان هوا را دارند، بهترین عملکرد را دارند.

فن آکسیال با قاب ebm-papst

انواع فن آکسیال

انواع فن آکسیال در سایز ها و اندازه های مختلف و با طراحی و تولید شده‌اند. همچنین می‌توان این فن ها را بر اساس مکانیز محرکه آن ها دسته بندی کرد. دسته‌بندی فن آکسیال در صنعت به صورت زیر است:

  • فن آکسیال قاب دار
  • فن آکسیال با توری و پروانه
  • فن آکسیال کانالی
  • فن آکسیال با پولی و تسمه
  • فن آکسیال سقفی

لازم به ذکر است که در فن آکسیال با توری و پروانه، فن نیروی محرکه مورد نیاز خود را مستقیما از موتور دریافت نمی‌کند و این نیروی مورد نیاز فن توسط پولی و تسمه به آن منتقل می‌شود. در برخی موارد اگر الکتروموتور فن در معرض جریان هوا قرار گیرد ممکن است آسیب ببیند که در اینصورت از انواع فن آکسیال با پولی و تسمه استفاده می‌شود.  

 

فن آکسیال تسمه ای

چند مدل فن آکسیال صنعتی شرکت ebm-papst

شرکت آلمانی ebm-papst یک شرکت فعال در زمینه تولید انواع فن صنعتی (آکسیال، رادیال، سانتریفیوژ بکوارد و…) است که تولیدات آن در سرتاسر دنیا در انواع صنایع نظیر سردخانه‌ای، تهویه مطبوع و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع فن آکسیال تولید شده توسط شرکت ebm عبارتند از:

همچنین فن آکسیال را می‌توان بر اساس سایز و اندازه آن دسته‌بندی کرد. در صنایع گوناگون از مدل های مختلف فن آکسیال از سایز 30 تا 91 سانتیمتر در کاربری های مختلف، استفاده می‌شود. انواع کوچکتر فن آکسیال (فن های آکسیال کامپکت) نیز وجود دارند که در صنایع مخابراتی، کامپیوترها و سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن کامپکت آکسیال

عوامل موثر بر عملکرد فن آکسیال

موارد زیادی ممکن است بر عملکرد یک فن آکسیال صنعتی یا خانگی تاثیر گذار باشند. با این حال در ادامه متن به برخی از عوامل مهم بر عملکرد فن آکسیال پرداخته می‌شود:

  • یاتاقان ها: یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز مشکل در انواع فن آکسیال یا حتی سانتریفیوژ، یاتاقان های موجود بر روی محور فن می‌باشند. در هنگام کارکرد فن های صنعتی، عملکرد و عمر مفید یاتاقان‌های فن توسط عواملی همچون سفت بودن یا شل بودن بیش از اندازه تسمه (در انواع فن با پولی و تسمه)، لرزش فن، بالانس نبودن فن، دمای بیش از حد محیط و یا روغن کاری نامناسب، کاهش می‌یابد.
  • تسمه: میزان شل و یا سفت بودن تسمه مورد استفاده در فن ها بر عملکرد آن ها تاثیرگذار است. بر اساس استانداردها، در هنگام قرار دادن تسمه بر روی پولی، کشش تسمه باید به نحوی باشد که با فشار دادن متوسط تسمه توسط انگشت شصت، تسمه به اندازه 2.5 سانتیمتر به سمت داخل حرکت کند.
  • تیغه ها و قاب فن: تجمع موادی نظیر خاک، دود و یا دیگر ذرات معلق بر روی بدنه تیغه های فن و یا قاب آن ممکن است باعث ایجاد لرزش بیش از حد فن شده و یا آن را از بالانس خارج نماید. بنابراین جنس مواد استفاده شده در ساخت فن باید به نحوی باشد که بتوان آن را به صورت دوره‌‍‌ای تمیز نمود تا از بروز موارد اینچنینی جلوگیری شود.
  • اتصالات و آب‌بندی فن: اتصالات فن باید به نحوی باشد که خود فن و قطعات آن را محکم در سر جای خود قرار دهد. به عنوان مثال در قسمتی که فن به کانال های هوا متصل می‌شود، از یک رابط انعطاف پذیر استفاده می‌شود تا هم فن در سر جای خود نگه داشته شود و هم اینکه از انتقال لرزش های ناشی از کارکرد فن به کانال های هوا جلوگیری شود. بر اثر پاره شدن و یا تغییر شکل این رابط های انعطاف پذیر، عملکرد کلی فن کاهش می‌یابد.
  • دمپر های مورد استفاده در فن آکسیال: برخی از انواع مختلف فن آکسیال به منظور تنظیم جریان هوا در قسمت های ورودی و خروجی خود دارای دمپر می‌‌باشند که کنترل آن‌ها می‌تواند به صورت دستی، الکترونیکی و یا نیوماتیکی باشد. در صورتی که اتصالات این دمپرها شل شده باشد و یا آن ها به درستی در سر جای خود قرار نگرفته باشند، باعث ایجاد اختلال در عملکرد فن می‌شوند.
  • الکتروموتور: الکتروموتورهای استفاده شده در مدل های مختلف فن آکسیال صنعتی و یا فن های سانتریفیوژ، باید به نحوی تنظیم شوند که ولتاژ کاری آن ها در بازه 10 درصدی پیشنهادی توسط سازنده باشد تا فن در نهایت کارایی باشد. همچنین اکثر الکتروموتور های مورد استفاده در انواع فن صنعتی (آکسیال و سانتریفیوژ) و همچنین انواع فن خانگی، به نحوی روغنکاری شده‌اند که در طول عمر خود دیگر نیازی به روغنکاری نداشته باشند.

فن آکسیال کانالی

خرید و قیمت فن آکسیال

در حال حاضر فروشگاه تهویه توس، طیف وسیعی از محصولات شرکت های مطرح در زمینه تولید فن های صنعتی را ارائه می‌دهد. در جدول زیر لیست برخی از فن های آکسیال و همینطور در مقاله دیگری قیمت فن آکسیال موجود در وب‌سایت فروشگاه تهویه توس آورده شده‌اند.

ردیفمدلقیمت
1A6E400AP1009لینک خرید از شاپ
2S4D630CD0111 لینک خرید از شاپ
3W3G800KU2103 لینک خرید از شاپ
4W6D800GD0101 لینک خرید از شاپ

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com