مقالات سایت

فن سردخانه ای چه نوع فنی است؟

فن سردخانه ای
   

با توجه به تنوع بسیار زیاد در فن های در دسترس جهت انتخاب از شرکت های متعدد ، آشنایی  با گروه بندی متفاوت فن ها مهم است. گروه بندی فن ها بر اساس نوع پروانه ، بر اساس فشار کاری ، بر پایه نوع کاربرد ، سایز پروانه و … از متداول ترین دسته بندی ها می باشد. در این مقاله قصد داریم به نوعی فن صنعتی ( هواکش صنعتی) که به واسطه کاربری در سردخانه ها با نام متداول فن سردخانه ای از آن یاد می شود، بپردازیم.

فن سردخانه ای

توضیحات فن سردخانه ای

فن سردخانه ای یا هواکش معمولا در کاربری هایی عنوان می شود که عبور حجم هوای زیادی برای جابجایی نیاز است تا دمای مطلوب ایجاد شود. در واقع این گونه نیست که این نوع فن تنها در محیط های سردخانه ای استفاده شود. اما با توجه به یکی از کاربری های آن که سردخانه است ، این معروفیت پیدا شده است. همین فن با نام سردخانه ای می تواند در محیطهای گوناگونی به کار رود مانند باشگاههای ورزشی ، سوله ها ، کارگاهها ، کارخانجات…

فن سردخانه ای یا هواکش

انواع مدل های فن سردخانه ای

فن های سردخانه دارای تنوع بالایی از نظر قطر پروانه ، توان موتور ، سرعت دورانی و نرخ حجمی هوادهی می باشند. همانطور که قبلا اشاره شد در بازار ایران معمولا فن های 1400 دور (1400 rpm) فن سردخانه ای نامیده می شود. سایز پروانه این نوع فن ها می تواند از 20 سانت تا 900 میلیمتر باشد. چرا که حتی در تابلو های برق نیز استفاده می شوند. از سوی دیگر سایزهای بزگ برای اواپراتور سیستم ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر از فن های 1400 دور برای این کاربری استفاده شود با توجه به سطح صدای بالاتری که نسبت به فن های کندانسوری دارند ( برای مطالعه در ارتباط با فن کندانسوری رجوع شود به مقاله ” فن کندانسوری چه نوع فنی است؟ ” ) می بایست نسبت دسی بل مورد نیاز محیط مورد استفاده در انتخاب فن دقت بیشتری کرد. معمولا در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی مانند سردخانه های صنعتی ، سوله ها ، کارگاهها و … میزان سر و صدا زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد و می توان از فن های 1400 دور به راحتی استفاده کرد. اما توجه به این نکته که حتی محل های مورد استفاده در نزدیکی مکان های مسکونی نباشد نیز مهم است.

اکسیال فن

نسل جدید فن های سردخانه ای در شرکت ebm

همانطور که قبلا در مورد فن های سردخانه ای و مشخصات فنی مورد نیازآنها اشاره شد و همچنین رنج وسیعی از کاربردهای این فن که می تواند سردخانه ای صرف نباشد و کاربرد های کارگاهی و صنعتی با اندازه های بزرگ تنها جهت جابجایی هوا را داشته باشد ، محصولاتی مطابق با نیاز بازار ایران در شرکت مهر تهویه توس در این زمینه موجود شده است. اما دسته دیگری از محصولات در شرکت ebm قابل دسترس می باشد که مختص کاربری سردخانه ای تولید می گردد. نام این دسته از فن ها Axicool است. به طور خلاصه در زیر به معرفی این نوع فن پرداخته می شود. اما در مقاله ای جداگانه با جزِئیات بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

توضیح مختصری از فن های سردخانه ای AxiCool:

این مدل فن از شرکت ebm به طور خاص برای استفاده در اواپراتور ها و ایرکولرها طراحی شده اند. در واقع فن AxiCool نوعی از فن محوری یا همان فن اکسیال می باشد. که در حالت مکشی و دمشی هردو در دسترس می باشند و سیستم کنترلی هوشمند الکترونیکی قابل نصب بر روی هر دوی آنها خواهد بود. فن های AxiCool به صورت AC و با تکنولوژی EC قابل ارائه هستند.

مشخصه و ویژگی خاص این دسته ، استفاده از جهت دهنده های خاص جریان ، قاب طراحی شده در دو بخش جداگانه جهت نصب المنت یخ زدا و … می باشد.

در حال حاضر این مدل فن تا سایز 800 قابل دسترس می باشد. که در دو دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

  • فن AxiCool تا سایز 450

این دسته دارای کاربری تجاری می باشد و مناسب برای انبارهای نگهداری فروشگاههای بزرگ ( refrigeration of storage rooms) می باشد

  • فن AxiCool از سایز 500 تا سایز 800

برای مصارف صنعتی بزرگ مانند سردخانه های بزرگ و صنایع پروسس غذایی این سایز از فن ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خاص می توان به کاربری در سردخانه های نگهداری سبزیجات و میوه ها ( برای رسیدن میوه) ، انبارهای نگهداری کشتی ها برای انتقال مواد تازه ، انبارهای نگهداری سرد در گمرک ها تا ترخیص اجناس ، تونل های انجماد و …

  فن AxiCool

فن های سردخانه ای موجود در شرکت مهر تهویه توس

لیست فن های محوری ( اکسیال ، Axial) که به صورت فن سردخانه ای قابل استفاده می باشند و به تاریخ انتشار این مقاله در این شرکت موجود می باشند مطابق زیر می باشد:

  • S4D500AM0301 – فن محوری قطر 500 ، 1400 دور سه فاز
  • S4E500AM0301 – فن محوری قطر 500 ، 1400 دور تکفاز
  • S4D560AM0301 – فن محوری قطر 500 ، 1400 دور سه فاز
  • S4D630AR0101- فن محوری قطر 630 ، 1400 دور سه فاز
  • S4D630AD0101 – فن محوری قطر 630 ، 1400 دور سه فاز
  • W4D630NG0101 – فن محوری قطر 630 ، 1400 دور سه فاز
  • S4D710AF0101 – فن محوری قطر 710 ، 1400 دور سه فاز

جهت اطلاع از موجودی و راهنمایی برای انتخاب فن مورد نیاز با بخش مهندسی فروش این شرکت  تماس حاصل فرمایید.

مشخصات محصولات فوق الذکر از جمله کاتالوگ و دستور العمل ، نمودار هوادهی ، نقشه محصول و نقشه برق و … در بخش برند محصولات وب سایت به لینک زیر قابل دسترس می باشد:

اطلاعات فنی محصولات لیست شده در بالا

 

مقالات مرتبط