Uncategorized @fa

سیستم های تهویه مطبوع در کشتی ها و صنایع دریایی

سیستم های تهویه مطبوع در کشتی ها و صنایع دریایی

سیستم های تهویه مطبوع در کشتی ها و صنایع دریایی

 

 

در انواع کشتی های در حال حرکت بر روی سطح دریا از کشتی های تجاری و باری گرفته تا کشتی های لوکس مسافری و یا حتی نظامی، شرایط هوای روی کشتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از سیستم های تهویه و انجام فرآیند تهویه مطبوع بر روی کشتی ها در فضاهای مختلف این کشتی‌ها، نه تنها شرایط استقرار مسافران را راحت کرده و شرایط کاری خدمه کشتی را مطلوب می‌کند، بلکه از کارکرد بدون اشکال و خطای سایر تجهیزات و ادوات روی کشتی اطمینان حاصل می‌کند. از آنجایی که سیستم های تهویه مطبوع بر روی کشتی ها معمولا به صورت پیوسته کار می‌کنند، باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشند. فن ها و تجهیزات تهویه مطبوع حاضر بر روی کشتی ها معمولا در معرض مواردی همچون تکان خوردن دائم، شوک، لرزش و همچنین رطوبت و هوای نمکی هستند.

بر روی کشتی هایی که در اقیانوس ها تردد می‌کنند، انواع ماشین‌آلات و ادوات، اتاق های نگهداری و انبارها، قسمت های کاری و عملیاتی، قسمت های استراحت و… وجود دارند که همگی به تهویه مطبوع مناسب نیاز دارند. که این به معنی این است که همه قسمت های کشتی های باری، تانکر های نفت و گاز، کشتی های نظامی، باربری و… به انواع فن نیاز دارند.

آشپزخانه، قسمت های استراحت و محل فرماندهی کشتی باید به صورت مداوم تهویه شوند که به همین دلیل استفاده از سیستم های تهویه مطبوع در این قسمت ها زیاد است. همچنین کشتی های باری که محموله یخ زده حمل می‌کنند، به فن ها و سیستم سردخانه ای نیاز دارند که کانتینرهای حاوی مواد یخ زده را در دمای مد نظر نگه دارند تا زنجیره سرمایی مورد نیاز حمل این مواد در سفرها و مسیرهای طولانی نیز حفظ شود.

در کشتی های مسافری، وجود یک سیستم کارآمد از منظر امنیت، حفظ بهداشت و همچنین کمترین میزان تولید آلودگی صوتی، می‌‌تواند به آسایش و آرامش مسافران و خدمه منجر شود.

 

سیستم تهویه در کشتی

در قسمتی که موتور کشتی و ادوات و تجهیزات دیگری (تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی) قرار دارند، به یک سیستم تهویه قدرتمند نیاز است تا به صورت مداوم هوای درون این محیط ها را تهویه و فیلتر نماید. همچنین گاز های خروجی بر اثر کارکرد موتور کشتی ممکن است در قسمت پایین عرشه کشتی جمع شوند که با استفاده از اگزاست فن های ویژه این گاز ها باید از کشتی خارج شوند. در قسمت پایینی عرشه ممکن است رطوبت ناشی از کارکرد سیستم تهویه کشتی جمع شود که در این صورت فن هایی که در این قسمت به کار گرفته می‌شوند، باید دارای مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت باشند.

کشتی های کروز تفریحی که معمولا مدت زمان زیادی را بر روی سطح دریا طی می‌کنند، معمولا نیروگاه های تولید برق خود را دارند و توسط ژنراتور ها به تامین نیروی برق مورد نیاز خود می‌پردازند. این کشتی ها معمولا از انواع سیستم های تهویه مطبوع و فن هایی که در ساختمان ها، آشپزخانه های صنعتی، رستوران ها، مجموعه های ورزشی و تفریحی استفاده می‌شود، بهره می‌برند. با این حال تفاوتی که میان این سیستم ها و سیستم هایی که بر روی سطح زمین استفاده می‌شوند این است که فن ها و سامانه های مورد استفاده بر روی سطح دریا می‌بایستی به نحوی طراحی و ساخته شوند که با شرایط ویژه سطح دریا سازگار بوده و تمامی استاندارد های لازم را برای کار کردن در چنین شرایطی داشته باشند.   

استاندارد هایی همچون API, SHELL DEP, ATEX در ساخت فن ها و سیستم های HVAC مربوط به کشتی ها و صنایع دریایی باید رعایت شوند. همچنین استانداردهایی در زمینه محافظت از آتش سوزی، ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث وجود دارد که باید در فن های مورد استفاده در صنایع دریایی و کشتی ها رعایت شود.

برخی از موارد استفاده فن ها در صنایع دریایی

  • شناورهای تفریحی

فن هایی که در کشتی ها و شناورهای دریایی تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌بایستی مطابق با شرایط کاری سخت روی دریا طراحی و ساخته شوند و همچنین بتوانند سطح بالایی از آسایش و آرامش را در محیط داخلی شناور ایجاد کنند. یک سیستم تهویه مطبوع در کشتی علاوه بر موارد بالا، می‌تواند میزان دما و رطوبت محیط های داخلی شناور را به نحوی تنظیم کند که از ایجاد قارچ ها و کپک ها و همچنین بوی بد جلوگیری کند. تنظیم رطوبت محیط داخلی کشتی علاوه بر حفظ ایمنی و سلامت خدمه و مسافران، از زنگ زدن و پوسیدگی بدنه داخلی کشتی جلوگیری می‌کند.

 

فن در شناورهای تفریحی

 

 

  • کشتی های کروز تفریحی

از آنجایی که کشتی های کروز تفریحی مدت زمان زیادی را بر روی سطح دریا درحال تردد هستند و از مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف عبور می‌کنند، باید سیستم تهویه مطبوع ویژه‌ای داشته باشند که بتواند خود را به خوبی با شرایط محیطی تطابق دهد. همچنین در این نوع از کشتی ها فضاهای بزرگ و کوچک بسیاری مانند کابین های استراحت، قسمت های تفریحی، آشپزخانه و… وجود دارد که که به هنگام انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع، باید در نظر گرفته شوند.

 

تهویه مطبوع کشتی کروز تفریحی

 

  • موتورخانه و اتاق تجهیزات مکانیکی

در انواع کشتی ها و شناورهای دریایی، علاوه موتورخانه، رد قسمت های دیگری که از تجهیزات مکانیکی استفاده می‌شود، گرمای بیش از حدی تولید می‌شود که به منظور کارکرد صحیح تجهیزات و ادوات، این گرما باید از این قسمت ها خارج شود. با استفاده از فن های محوری صنعتی و همچنین سیستم تهویه مناسب، این گرمای تولید شده می‌تواند توسط کانال های  هوای سر تا سر کشتی از این محیط ها خارج شده که علاوه بر حفظ ایمنی خدمه، باعث افزایش کارایی و طول عمر قطعات مکانیکی می‌شود.

موتورخانه و اتاق تجهیزات مکانیکی

  • کانتینرها و انبارها

در فرآیند حمل و نقل دریایی، کالا ها به صورت معمول با استفاده از کانتینر های حمل مواد جابجا می‌شوند. مواد غذایی تازه و محصولاتی که فاسد شدنی هستند باید در محیطی با تهویه و دمای مناسب قرار گرفته و حمل شوند. به منظور حفظ زنجیره سرمایی و عدم فاسد شدن مواد غذایی و برخی از مواد دارویی، برخی از کانیترهای حمل مواد و همچنین انبار های نگهداری در بندرها، به سیستم های سردخانه ای مجهز هستند.

 

فن در کانتینرها و انبارها

 

  • استفاده در کشتی های حمل خودرو

در این نوع از شناور ها به هنگام بارگیری و خروج خودرو ها، آلودگی زیادی تولید شده که به منظور حفظ ایمنی افراد حاضر بر روی شناور و همچنین جلوگیری از تجمع آلودگی نیاز به اگزاست فن های مناسب کشتی و صنایع دریایی می‌باشد. همچنین در هنگام حرکت بر روی سطح دریا نیز به فن های صنعتی به منظور تهویه محیط داخلی شناور و خروج گازهای سمی از آن می‌باشد.

 فن اگزاست صنایع دریایی

موارد مهم در هنگام انتخاب فن های مناسب کشتی و صنایع دریایی

به هنگام انتخاب فن هایی که قرار است بر روی سطح دریا و در شرایط ویژه کار کنند، موارد زیادی باید مد نظر قرار بگیرند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مقاومت بالا

از آنجایی که کشتی های تجاری، تفریحی، نظامی و… بیشتر عمر خود را بر روی سطح دریا به انجام فعالیت های گوناگون می‌پردازند، فن های مورد استفاده در کشتی ها باید دارای استاندارد های ویژه ای باشند. فن های مورد استفاده در کشتی ها و شناورهای روی سطح دریا باید مقاومت زیادی در برابر نمک و شرایط کاری سخت و طاقت فرسا داشته باشند و میزان خرابی کمتری نسبت به سایر فن های صنعتی مورد استفاده داشته باشند.

  • طراحی کامپکت و بهینه

طراحی شناورها و کشتی ها به گونه ای است که از تمامی فضای محدود آن، بهینه‌ترین استفاده ممکن صورت پذیرد. بنابراین به دلیل وجود این فضای محدود فن های مورد استفاده در کشتی ها باید به گونه ای باشند که کمترین جای ممکن را در بر بگیرند و همچنین بتوانند به بهینه ‌ترین حالت ممکن کار کنند.

  • میزان سروصدای ایجاد شده

 فن های محوری که به منظور تهویه مطبوع کابین های خدمه روی کشتی های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از نظر میزان سروصدا نیز بهینه باشند. فضای کابین خدمه معمولا کوچک است و سروصدای بیش از حد می‌تواند آرامش خدمه را برهم زده که این امر باعث کاهش راندمان کاری افراد می‌شود.

  • مقاومت در برابر خوردگی

به دلیل وجود میزان بالای رطوبت بر روی سطح دریا، کشتی و تجهیزاتی که بر روی سطح دریا استفاده می‌شوند، به میزان زیادی مستعد خوردگی هستند. بنابراین فن هایی که بر روی کشتی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از جنس موادی باشند که در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم هستند.

به منظور تهویه فضاهای زیر عرشه کشتی ها و شناورهای دریایی، نیاز به وجود فن های مقاوم است. کشتی های تجاری و باری، با توجه به کالاهایی که حمل می‌کنند، باید از ایمنی نسبی برخوردار باشند. به همین منظور نیاز است تا در برخی از کشتی ها از تهویه ایمنی استفاده شد. به عنوان مثال در هنگام بروز آتش‌سوزی های احتمالی، جت فن ها و اگزاست فن ها می‌توانند دود را به سرعت از محیط خارج کنند.

از این نوع فن ها علاوه بر کشتی های تجاری و مسافری، در کاربرد های نظامی، سکوهای نفتی و… نیز استفاده می‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر(بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields