Uncategorized @fa

هواکش های صنعتی و خانگی و کاربرد آن ها

هواکش های صنعتی و خانگی و کاربرد آن ها

هواکش های صنعتی و خانگی و کاربرد آن ها

 

 

 

از انواع هواکش های صنعتی و خانگی در کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. یکی از ساده ترین و راحت ترین روش های تامین هوای تازه، خروج دود، گازهای سمی و یا هوای مانده در محیط، استفاده از هواکش است. از هواکش های صنعتی در محیط های صنعتی مانند کارخانه های تولید سیمان، معادن، پتروشیمی ها، صنایع غذایی و سردخانه‌ای و… به منظور انجام فرآیند هایی نظیر احتراق، خنک کاری، خشک کردن، هوادهی، جابجایی مواد و… استفاده می‌شود. هواکش های خانگی بیشتر در محیط های خانگی به منظور انجام کارهایی نظیر: تهویه مطبوع، خروج دود و هوای گرم ناشی از پخت و پز در آشپزخانه، تنظیم دما و رطوبت خانه و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

هواکش خانگی

انواع هواکش ها

هواکش خانگی

همانطور که گفته شد، هواکش های خانگی کاربردهای بسیار در محیط ساختمان دارند. به همین منظور انواع هواکش خانگی جهت انجام وظایف گوناگونی طراحی و ساخته شده‌اند.

با توجه به اینکه از هواکش های خانگی بیشتر در محیط داخلی ساختمان ها استفاده می‌شود، جنس بدنه هواکش های خانگی بیشتر از پلاستیک است. استفاده از پلاستیک علاوه بر اینکه باعث سبک تر شدن هواکش های خانگی می‌شود، می‌تواند قیمت و هزینه های تولید را کاهش داده و آن ها را به گزینه های اقتصادی تر به منظور انجام کارهای خانگی تبدیل کند. همچنین هواکش های پلاستیکی نسبت به هواکش های فلزی راحت تر تمیز می‌شوند که آن ها را گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه ها می‌کند.

از نقطه نظر کلی، هواکش های خانگی را می‌توان به دو دسته هواکش های محوری (هواکش آکسیال) و هواکش های سانتریفیوژ تقسیم کرد. از هواکش های محوری به منظور جابجایی حجم زیادی از هوا با فشار کم استفاده می‌شود در حالیکه هواکش های سانتریفیوژ در کاربردهایی که نیاز به فشار بالاتر دارند، استفاده می‌شوند.

هواکش های خانگی محوری نیز به دسته های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • هواکش خانگی دمپر دار
  • هواکش خانگی سقفی
  • هواکش خانگی دیواری
  • هواکش خانگی تایمر دار
  • هواکش خانگی کانالی (هواکش بین کانالی، داکت فن)

هواکش های خانگی دمپر دار دارای تیغه هایی در قسمت های داخلی و یا خارجی فن هستند که با استفاده از این تیغه ها و باز و بسته کردن آن‌ها می‌توان میزان جریان خروجی و یا ورودی به فن را تنظیم کرد. تیغه های استفاده شده ممکن است از جنس پلاستیک و فلز باشند و همچنین این قابلیت را داشته باشند که به صورت خودکار باز و بسته شوند.

هواکش بین کانالی

از انواع هواکش های خانگی سقفی و هواکش های خانگی دیواری نیز می‌توان در سقف های کاذب، سقف سالن، سقف سرویس بهداشتی و حمام، تهویه آشپزخانه و… استفاده نمود. هواکش های خانگی سقفی به منظور تهویه هوا، خروج رطوبت و بوهای نامطبوع استفاده می‌شوند. برخی از نواع هواکش های خانگی سقفی نیز وجود دارند که بر روی پشت بام منازل و در قسمت های خارجی ساختمان نصب می‌شوند. در صورت نصب هواکش های سقفی در محیط خارجی ساختمان، باید جنس بدنه آن‌ها از فلز و مواد مستحکم باشد.

 هواکش های خانگی به دلیل اینکه بیشتر در محیط های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌‌توانند از انواع توکار باشند.

هواکش خانگی سقفی

انواه هواکش های خانگی سانتریفیوژ نیز به دسته های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • هواکش های خانگی سانتریفیوژ بکوارد
  • هواکش های خانگی سانتریفیوژ فوروارد
  • هواکش های خانگی سانتریفیوژ یک طرفه
  • هواکش های خانگی سانتریفیوژ دو طرفه

از هواکش های سانتریفیوژ در مواردی که نیاز به فشار هوای بالا باشد استفاده می‌شود. در هواکش های سانتریفیوژ بر خلاف هواکش های محوری، جهت ورود و خروج هوا در یک راستا نیستند و بر هم عمود می‌باشند.

هواکش صنعتی

تفاوت اصلی و عمده هواکش های صنعتی و هواکش های خانگی، اندازه و قدرت آن‌هاست. انواع هواکش های صنعتی در سایز ها و انداز های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. از انواع هواکش های کوچک و کامپکت گرفته تا هواکش های محوری و سانتریفیوژ با اندازه هایی بیشتر از 80 سانتی‌متر در دسته هواکش های صنعتی قرار می‌گیرند. نسبت به هواکش های خانگی که بیشتر از جنس پلاستیک هستند، هواکش های صنعتی به دلیل اینکه در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مواد و متریال گوناگونی مناسب با شرایط کاری مد نظر ساخته می‌شوند. همچنین نسبت به هواکش های خانگی، هواکش های صنعتی در محیط های خشنی به کار گرفته می‌شوند. بنابراین هواکش های صنعتی می‌بایستی علاوه بر کارایی و هوادهی بیشتر، مقاومت بالاتری داشته باشند و همچنین بتوانند در دماهای بالا و بسیار پایین (زیر صفر درجه سلسیوس) به خوبی عمل کنند. برخی از هواکش های صنعتی نیز در محیط های مرطوب به کار گرفته می‌شوند که در این صورت درجه حفاظتی (IP code) هواکش در برابر عوامل خارجی (خاک و رطوبت) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

انواع هواکش های صنعتی به دو دسته کلی هواکش های محوری و هواکش های سانتریفیوژ تقسیم می‌شوند. از هواکش های صنعتی محوری یا آکسیال در تهویه سالن ها، گلخانه ها، سوله ها و… استفاده می‌شود. همچنین از این نوع از هواکش ها در انواع سیستم های تهویه مطبوع، چیلرها و… استفاده می‌شود. از هواکش های صنعتی سانتریفیوژ در هواسازها و اگزاست فن های سانتریفیوژ استفاده می‌شود. هواکش های صنعتی سانتریفیوژ در زمانی استفاده می‌شود که نیاز به انتقال هوا با دبی پایین تر و فشار بالا باشد. از انواع هواکش های صنعتی سانتریفیوژ در مواردی همچون: خشک کن ها، تامین هوای محفظه احتراق، انتقال مواد، تامین فشار، تامین هوای کوره ها و… استفاده می‌شود.

هواکش های صنعتی  هم به صورت تک فاز و هم به صورت سه فاز طراحی و تولید می‌شوند تا بازه وسیعی از کاربرد ها را شامل شوند. مواردی همچون نوع الکتروموتور و قدرت آن، جنس بدنه، جنس و تعداد پره های هواکش، شکل طراحی پره ها و پوشش رنگی محافظتی روی هواکش از عواملی هستند که بر قیمت هواکش تاثیر می‌گذارند.

هواکش های صنعتی محوری

همانطور که اشاره شد، از هواکش های صنعتی محوری در بسیاری از کارخانه ها و صنایع استفاده می‌شود. استفاده از این نوع از هواکش ها در سیستم هایی که کانال هوا دارند پیشنهاد نمی‌شود زیرا هواکش های محوری برای حجم زیاد هوا و فشار استاتیک کم استفاده می‌شوند.

جت فن ها و هواکش های بین کانالی نیز جز هواکش های صنعتی محوری به حساب می روند. هواکش های محوری کانالی شبیه هواکش های پروانه ای هستند ولی با این تفاوت که به جای استفاده از قاب دور پروانه، الکتروموتور و پروانه درون یک لوله بلند استوانه ای قرار گرفته‌اند. الکتروموتور استفاده شده در این هواکش ها هم به صورت مستقیم و هم با تسمه و پولی به پره ها متصل می‌شود. از هواکش های کانالی به منظور تخلیه دود و گازهای سمی در محیط های کارخانه ای و کارگاهی استفاده می‌شود. در صورتیکه گاز خروجی امکان آسیب رساندن به الکتروموتور را داشته باشد، پره های فن با تسمه به الکتروموتور متصل شده تا الکتروموتور در مسیر جریان هوای هواکش قرار نگیرد.

هواکش کانالی تسمه ای

جت فن ها نیز مانند هواکش های بین کانالی هستند ولی با این تفاوت که قدرت بیشتری داشته و تعداد پره های روی پروانه آن بیشتر است. از جت فن ها به منظور تخلیه دود در تونل های شهری و تهویه معادن استفاده می‌شود. طراحی جت فن ها به گونه ای است که برای مکان هایی که محدودیت فضا دارند، بسیار مناسب هستند. جت فن ها به دلیل قدرت بالایی که دارند، می‌‌توانند به عنوان جایگزین هواکش های سانتریفیوژ در کانال ها به کار روند.

هواکش های بین کانالی

هواکش های صنعتی سانتریفیوژی

هواکش های صنعتی سانتریفیوژ با استفاده از نیروی گریز از مرکز به جابجایی هوا می‌پردازند و به همین دلیل ممکن است به آن ها هواکش های گریز از مرکز نیز گفته شود. هواکش های صنعتی سانتریفیوژ به سه دسته اصلی هواکش صنعتی رادیال (با پره های مستقیم)، هواکش صنعتی بکوارد (پروانه خم رو به عقب) و هواکش صنعتی سانتریفیوژ فوروارد (پروانه رو به جلو) تقسیم می‌شوند.

هواکش های تانژانتی نیز جزء هواکش های صنعتی سانتریفیوژ دسته بندی می‌شوند. این هواکش ها طراحی تخت و کوتاهی دارند که باعث می‌شود در سامانه های پرده هوا و کاربری هایی که به جریان هوای ملایم و یکنواخت نیاز باشد، بهترین گزینه باشند.

هواکش صنعتی سانتریفیوژ

 

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields