Uncategorized @fa

انواع فن مورد استفاده در صنایع سردخانه ای

صنایع سردخانه ای

انواع فن مورد استفاده در صنایع سردخانه ای

 

سردخانه ‌ها از دستگاه ‌ها و تجهیزات متنوعی برای حفظ مواد غذایی در دما های پایین استفاده می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین ابزارها در این حوزه، فن‌ سردخانه ای و هواکش‌ ها هستند که در راستای تعیین و کنترل دما و رطوبت مناسب داخل سردخانه ‌ها بسیار حیاتی عمل می‌کنند.

انواع مختلف فن‌ سردخانه ای به عنوان اصلی‌ترین ابزارهای تهویه مطبوع در سردخانه ها شناخته می‌شوند. این فن ها تحت عنوان فن دور بالا و یا فن سنگین نیز عرضه می‌شوند. فن دور بالا با سرعت ۱۴۰۰ دور در دقیقه عمل می‌کند و توانایی توزیع یکنواخت هوا و دستیابی به دماهای یکنواخت را دارد. از طرف دیگر، فن سنگین (فن دور بالا) به دلیل قدرت بالا، برای تهویه‌ی اتاق‌های بزرگ و دارای مواد با دمای پایین به کار می‌رود.

فن ۱۴۰۰ دور از جمله انتخاب‌های متداول در سردخانه ها هستند. این فن ها با سرعت ۱۴۰۰ دور در دقیقه عمل می‌کنند و توانایی مناسبی در توزیع هوا و کنترل دما دارند. فن های تبرید نیز برای خنک کردن هوا و تنظیم دماها به کار می‌روند و در فرآیند تبرید مؤثر هستند.

انواع فن سردخانه ای نقش مهمی در ایجاد تداوم جریان هوا در داخل سردخانه دارند. فن سردخانه ای با ایجاد مکش، هوای گرم و با دمای بالا را به راحتی از داخل سردخانه خارج می‌کنند و آن را با هوای سرد جایگزین می‌کنند. این عمل باعث کاهش دما و حفظ شرایط بهینه برای محصولات داخل سردخانه می‌شود. استفاده از فن ها و هواکش‌ها به‌ عنوان ابزارهای اصلی در سردخانه ها با هدف تهویه مطبوع و کنترل دما و رطوبت، بسیار حائز اهمیت است. فن های سردخانه ای یا فن دور بالا (فن سنگین)، در ایجاد شرایط مناسب داخل سردخانه نقش مؤثری دارند.

فن های سردخانه ای و فن های کامپکت با چرخه کاری طولانی در ویترین های یخچال دار، کابینت های یخچالی و خنک کننده ها در سوپرمارکت ها و همچنین در سردخانه های بزرگ کار می کنند. فن های EC با سطح کارایی بالای خود به دلیل افزایش هزینه های انرژی، به طور فزاینده ای در این زمینه محبوب هستند. شبکه‌های هوشمند نیز می توانند امر خدمات و نگهداری را ساده کنند.

تا چند سال پیش، موتورهای AC و قطب سایه دار معمولاً به عنوان استانداردی برای درایوهای فن در فناوری تبرید استفاده می شدند که دلایل خوبی برای آن وجود داشت. از جمله آن می‌توان به تولید ارزان، قوی و بادوام بودن آن‌ها اشاره کرد. با این حال، سطح کارایی پایین آنها که تنها 30 درصد است، امروزه دیگر قابل قبول نیست. مصرف فعلی آنها زیاد است و همچنین گرمای زیادی تولید می کنند که باید دفع شود. و بنابراین استفاده از موتورهای AC اکنون فقط به چند کاربرد خاص محدود شده است.

 جایگزینی ساده برای کارایی بیشتر در کابینت های یخچال

با توجه به صرفه جویی در انرژی که می توان به دست آورد، تعویض کابینت ها و ویترین یخچال های قدیمی ارزش بالایی دارد. علاوه بر فن های سردخانه ای با مصرف انرژی پایین که قبلاً با فناوری GreenTech EC برای صنایع سردخانه ای در بازار تولید شده‌اند، یکی از راه‌حل‌هایی که ebm-papst توسعه داده است موتور EC iQ-one است (شکل 1) که امکان استفاده آسان از فن را فراهم می‌کند. در مقایسه با موتورهای مرسوم از نوع Q، موتورهای جدید میزان بازدهی بسیار بالاتری (تا 50 درصد) دارند و حتی در ماکزیمم عملکرد خود بسیار کم سروصدا هستند. همچنین با توجه به رنج ورودی ولتاژ این موتور ها (از 100 تا 240 ولت)، می‌توان از آن‌ها در سرتاسر دنیا استفاده کرد.

پره فن محوری

شکل 1: موتور کم مصرف iQ-one از نظر مکانیکی با موتورهای قطب سایه دار سازگار است و می تواند با پروانه های مختلف انواع فن ترکیب شود.

iQ-one را می توان با پروانه های مختلف فن در اندازه های 154، 172 و 200 میلی متر ترکیب کرد. پروانه های پلاستیکی بهینه سازی شده آیرودینامیکی در اندازه های 172 و 200 میلی متر به طور خاص یک راه حل کارآمد برای بسیاری از کاربردها ایجاد می کند. به عنوان استاندارد، موتور جدید مطابق با استانداردهای اروپایی (EN 60335-2-24) که استاندارد لوازم خانگی جهت الزامات خاص برای لوازم سردخانه، لوازم بستنی ساز و یخ ساز است و EN 60335-2-89  که استاندارد لوازم خانگی جهت الزامات خاص برای دستگاه های برودتی تجاری و یخ سازها است ساخته شده است و بنابراین برای مبردهای طبیعی و قابل اشتعال مناسب است.

بهره وری انرژی در ویترین های یخچال دار

با موتورهای EC سری ESM می توان حتی انرژی بیشتری را در ویترین های یخچال دار صرفه جویی کرد. آنها در سطوح بازدهی بیش از 70 درصد و تنها با 10 درصد مصرف برق موتورهای مشابه با قطب سایه کار می کنند. موتورهای کامپکت EC به عنوان یک سیستم کامل plug-and-play با پروانه فن و محفظه فن در دسترس هستند و اجزای جداگانه آن‌ها کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند. به عنوان مثال می توان به  مدهای فن سردخانه ای کم مصرف W1G 200 و K1G 200 اشاره کرد.

انواع  فن سردخانه ای محوری W1G برای نصب در ویترین های یخچالی زیر پایین ترین نمایشگر در نظر گرفته شده است. در مقابل، انواع فن سردخانه ای K1G با پروانه فن کامپکت مورب به ویژه برای دیواره پشتی کیس های یخچال طراحی شده است، جایی که اغلب فضای نصب محدودی وجود دارد (شکل 2). به لطف طراحی بسیار مسطح خود، این فن ها در فضاهای محدود قرار می گیرند و طراحی فن کامپکت مورب آنها را برای مقابله با فشار برگشتی بالاتر در چنین شرایطی مجهز می کند.

ویترین های یخچال دار

شکل 2: انواع فن سردخانه ای محوری W1G برای نصب در ویترین های یخچال دار، در پایین‌ترین قسمت ویترین در نظر گرفته شده‌اند. در مقابل، انواع مدل فن K1G با پروانه فن کامپکت مورب به طور ویژه برای دیواره پشتی کیس های یخچال طراحی شده است.

فن های ebm-papst قوی و دارای گواهینامه ATEX

سری فن سردخانه ای AxiACi طیف گسترده ای از کاربردها را برای مناطق با جای کم ارائه می دهد. دو مدل فن سردخانه ای ebm، AxiACi 92 و AxiACi 120 به ویژه در کابینت های یخچال تجاری استفاده می شوند، به عنوان مثال در پیشخوان های خدمات در سوپرمارکت ها. دو مدل فن سردخانه ای محوری EC اشاره شده، انعطاف پذیری و کارایی بالای خود را در کاربردهای خنک کردن سوئیچ باکس‌ها و همچنین در صنعت و مخابرات نشان می دهند. سازندگان کابینت‌‌های یخچالی از مزایای بالقوه دمای کارکرد فن های سردخانه ای اشاره شده که تا 40- درجه سانتیگراد (از جمله هنگام راه اندازی) می‌باشند، استفاده می‌کنند. این فن های سردخانه ای دارای تاییدیه DIN EN 60335-2-89، گواهینامه  ATEX  و مقاومت در برابر اسپری نمک، جت آب یا گرد و غبار یا همان استاندارد IP56 می‌باشند.

موتور EC، قطعات الکترونیکی و آیرودینامیک  این فن های سردخانه ای کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند و مصرف برق بسیار کمتری نسبت به فن های سردخانه ای AC مشابه دارند. مثلا در سایز 92 تا 83 درصد کمتر است. به دلیل مصرف کم انرژی آنها، این فن های سردخانه ای معمولا پس از چندین ماه به جای سال ها، و حتی زودتر در حالی که قیمت برق در حال افزایش است، هزینه خود را پرداخت می کند. فن های کامپکت نیز بسیار بی صدا هستند و به لطف ورودی ولتاژ گسترده خود برای استفاده در سرتاسر جهان مناسب هستند.

تشکیل یخ کمتر در سردخانه ها

امروزه هنوز هم در سردخانه های سوپرمارکت از فن هایی با موتورهای AC استفاده می شود. این راه حل مقرون به صرفه است و معمولاً نیازی به کنترل سرعت ندارد. با این حال، سطوح بازده ضعیف در هزینه های انرژی قابل توجه است و گرمای اتلافی نیز باید برطرف شود.

به همین دلیل است که فناوری EC ارزش خود را نشان می‌دهد. بنابراین انواع فن فن سردخانه ای AxiEco می توانند جایگزین مناسبی برای فن های سردخانه ای مرسوم باشند. دو مدل فن سردخانه ای AxiEco با فناوری EC، موجود در دو نوع AxiEco Protect و AxiEco Perform (شکل 3)، پایداری فشار بالایی را همزمان با راندمان بالا ارائه می دهند. منحنی عملکرد هوای آن‌ها شیب بسیار تندتری نسبت به فن های محوری مشابه دارد. بنابراین، این فن های سردخانه ای حتی با افزایش فشار برگشتی، با راندمان بالایی کار می کنند (شکل 4).

فن سردخانه ای ebm

شکل 3: دو نوع فن سردخانه ای AxiEco با فناوری EC، که در انواع AxiEco Protect (سمت چپ) وAxiEco Perform (راست) موجود هستند، این فن‌های سردخانه ای پایداری فشار بالا و راندمان بالا را به صورت همزمان ارائه می دهند.

سری فن سردخانه ای AxiEco Protect با سبد محافظ برای کاربردهای تهویه، تبرید و تهویه مطبوع بهینه شده‌اند. به عنوان مثال، اواپراتورها کار انجام عملیات سرویس و نگهداری و همچنین رعایت مقررات بهداشتی را ساده می کنند. پروفیل جریان هوای جدید بدون جریان برگشتی، به این معنی است که گریل محافظ به راحتی یخ نمی زند.

منحنی فن سردخانه ای

شکل 4: منحنی عملکرد هوای سری فن سردخانه ای AxiEco بسیار تندتر از فن های محوری مرسوم است. بنابراین، سری فن سردخانه ای AxiEco حتی با افزایش فشار برگشتی، با کارایی بالایی کار می کند. در این نمودار مقایسه عملکرد فن سردخانه ای AxiEco Perform و HyBlade در سایز 350 با موتور EC نشان داده شده است.

کانال‌های تخلیه آب روی پره‌های فن مخصوص صنایع سردخانه این اطمینان را می‌دهند که پس از یخ‌زدایی معمول، آب  می‌تواند به راحتی به سمت ظرف مخصوصی که در اواپراتور تعبیه شده است تخلیه شود. این کار از یخ زدن پره های فن جلوگیری می کند. در عین حال، هنگام راه اندازی مجدد فن، از پاشش آب جلوگیری می شود. هر چه الزامات بهداشتی سخت گیرانه تر باشد، این ویژگی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در مقابل، فن سردخانه ای AxiEco Perform به همراه قاب محافظی که دارد وقتی یک فن آماده برای نصب مورد نیاز است به کار می‌رود.

 فن ای بی ام

شکل 5: تاسیسات و سالن های سردخانه‌ای بزرگ جز صنایع معمولی هستند که در آنها از فن های سردخانه ای کم مصرف AxiEco Perform استفاده می شود.

این فن سردخانه ای همچنین دارای یک قاب بهینه شده از نظر آیرودینامیکی با سبد محافظ یکپارچه و پره های راهنما است. حفره ها در گوشه های قاب جریان هوا را بهبود می بخشند. پره های راهنما تضمین می کنند که چرخش در خروجی فن و در نتیجه تلفات دینامیکی به حداقل کاهش می یابد. پرتاب هوا نیز بیشتر از فن های محوری معمولی است. به عنوان مثال، این فن سردخانه ای امکان توزیع یکنواخت هوای سرد را در انبارهای بزرگ یخچالی فراهم می کند، که اغلب به این معنی است که تعداد فن های کمتری مورد نیاز است. بنابراین، تأسیسات و سالن‌های سردخانه بزرگ، مناطق معمولی هستند که از فن های کم مصرف سردخانه ای AxiEco Perform در آن‌ها استفاده می‌شود (شکل 5).

دیجیتالی شدن در سردخانه ها

علاوه بر کمترین مصرف انرژی ممکن، قابلیت اطمینان نیز موضوع مهمی در تاسیسات سردخانه است. در صورت خرابی فن، مهم است که عیب سریعاً و بدون هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر زنجیره خنک کننده و قبل از بین رفتن مواد غذایی، رفع شود. نگهداری پیشگیرانه و نظارت بر فن نیز مفید است. شبکه ‌سازی ebm-papst IntelliGate از طریق رابط سریال یکپارچه MODBUS RTU به این مهم کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود که بسیاری از عملکردهای نظارت و کنترل در زمان واقعی از طریق نظارت از راه دور از epCloud اجرا شوند.

با ارزیابی داده‌های موتور داخلی، می‌توان اطلاعات ارزشمندی در مورد اقدامات نگهداری پیشگیرانه ارائه کرد و همچنین در صورت نیاز به سرویس، مکان موتور مربوطه را می‌توان به راحتی تعیین کرد. شبکه‌سازی از طریق گذرگاه ارتباطی، سازگاری سریع با شرایط عملیاتی در حال تغییر را امکان پذیر می کند.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 132

واتساپ:989002158949+

ایمیل:info@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش  برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.