Uncategorized @fa

فن بکوارد | هواکش سانتریفیوژ بکوارد | قیمت و خرید روز 18 شهریور 1403

فن بکوارد یا هواکش سانتریفیوژ بکوارد

فن بکوارد

خرید هواکش سانتریفیوژ بکوارد

      فن بکوارد:

نام های متفاوت فن بکوارد  ( Backward )

با توجه به این که این مدل فن با اسامی متفاوتی چه به صورت صحیح و چه به اشتباه نامیده می شود تمامی نام های در زیر لیست شده است:

  • هواکش بکوارد – هواکش سانتریفیوژ بکوارد                 – فن یا هواکش رادیال
  • پلاگ فن – هواکش یا فن عقب                          – فن شعاعی بکوارد
  • فن گریز از مرکز بکوارد  – فن حلزونی بکوارد  

چند نمونه از فن بکوارد موجود در هلدینگ تهویه توس

هلدینگ تهویه توس همواره طیف وسیعی از انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد با اندازه ها و توان های مختلف را در سبد محصولات خود دارد. در ادامه برخی از انواع این مدل ها آورده شده اند.

هواکش سانتریفیوژ بکوارد K3G560PB3161

هواکش سانتریفیوژ بکوارد K3G560PB3161 یک مدل فن بکوارد ساخت شرکت آلمانی ebm-papst می باشد که در قطر 56 سانتیمتر طراحی و تولید شده است. الکتروموتور مورد استفاده در این هواکش سانتریفیوژ بکوارد (پلاگ فن) مدل M3G150-IF بوده که توان نامی آن برابر با 4250 وات می باشد. ماکزیمم سرعت نامی این فن برابر با 1700 دور بر دقیقه بوده که در این سرعت و فشار صفر پاسکال، به مقدار 19190 متر مکعب بر ساعت هوادهی دارد.

فن سانتریفیوژ بکوارد K3G560PB3161

هواکش سانتریفیوژ بکوارد R4D560AQ0301 

فن بکوارد مدل R4D560AQ0301 یک فن صنعتی سانتریفیوژ بکوارد با پره های آلومینیومی و قطر 560 میلیمتر می باشد که توان الکتروموتور سه فاز آن برابر با 2380 وات است. فرکانس کاری این فن 50 هرتز بوده و امکان راه اندازی در دو حالت اتصال ستاره و مثلث را دارد. طبق اطلاعات مندرج در کاتالوگ این محصول، فن بکوارد R4D560AQ0301  توانایی کار کردن در بازه دمایی منفی 40 تا 60 درجه سلسیوس را دارد.

فن سانتریفیوژ بکوارد R4D560AQ0301 

هواکش سانتریفیوژ بکوارد K3G500PB2403

پلاگ فن مدل K3G500PB2403 یک هواکش سانتریفیوژ بکوارد مجهز به تکنولوژی GreenTech EC می باشد که مدل الکتروموتور مورد استفاده در آن M3G150-IF می باشد. علاوه بر تکنولوژی EC، این الکتروموتور توانی برابر با 3900 وات، بیشینه سرعتی برابر با 2000 دور بر دقیقه، شدت جریانی برابر با 6 آمپر و ولتاژ 400 ولت دارد و می تواند در هر دو فرکانس 50 و 60 هرتز کار کند. 

فن سانتریفیوژ بکوارد K3G500PB2403

جهت مشاهده سایر مدل های هواکش سانتریفیژ بکوارد می توانید به صفحه فن های سانتریفیوژ شرکت ebm مراجعه نمایید.

تعریف فن یا هواکش

بر اساس تعارف ارائه شده در مورد فن، یک فن دستگاه روتاری (Rotary) است که توسط پره های خود، جریان پیوسته ای از هوا و یا گازهای دیگری را در یک فشار معین، بدون اینکه چگالی آن ها را تغییر دهد، منتقل می کند. این دستگاه به حرکت چرخشی نیاز دارد تا جریان هوای ورودی و خروجی از دستگاه به صورت پیوسته باشد. به همین دلیل است که می توان یک فن (فن صنعتی) را از یک دستگاه جابجایی مثبت تشخیص داد. در دستگاه های جابجایی مثبت، جریان سیال توسط یک پیستون یا پره (vane) جابجا شده و به دلیل ماهیت ساختاری دستگاه، جریان سیال پیوسته نیست. در تعریف فن، عبارت فشار معین آورده شده است تا بتوان بین انواع فن صنعتی و کمپرسورها تفاوت قائل شد. اصلی ترین عملکرد یک فن صنعتی، جابجایی حجم نسبتا زیادی از هوا در فشار معینی است تا بتواند بر مقاومت سیستمی که فن به آن متصل شده است غلبه کند. بنابراین انواع مدل های مختلف فن صنعتی طراحی و تولید شده اند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای متفاوتی باشند. انواع فن های صنعتی تولید شده، بر اساس طراحی و نوع جریان هوایی که از آن ها خارج می شود، به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • پیش ران یا جریان محوری (Propeller or axial flow)
  • سانتریفیوژ یا جریان رادیال (Centrifugal or radial flow)
  • جریان مختلط (Mixed or compound flow)
  • تانژانتی (Tangential or cross flow)
  • حلقه ای (Ring-shaped)

همانطورکه از عنوان این مطلب مشخص است، در این مقاله به انواع مختلف فن سانتریفیوژ صنعتی، به خصوص هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد، هواکش بکوارد) پرداخته شده و مزایای آن ها، نمودار عملکرد و مشخصه های آن ها شرح داده خواهند شد. همچنین در پایان این مطلب، به این سوال که خرید هواکش سانتریفیوژ بکوارد را از کجا داشته باشیم؟ پاسخ داده خواهد شد.

انواع فن سانتریفیوژ

همانطور که پیش تر توضیح داده شد، انواع فن صنعتی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. فن سانتریفیوژ صنعتی (هواکش رادیال صنعتی) نیز یکی از دسته های مذکور است. طبق تعاریف، یک فن سانتریفیوژ، فنی است که تیغه های (Blades) آن به صورت شعاعی بر روی یک پروانه (Impeller) قرار گرفته اند و جهت جریان هوای آن به صورتی است که هوا از مرکز پروانه وارد شده و سپس به صورت شعاعی از آن خارج می شود. بر اساس جهت قرارگیری تیغه های پروانه، انواع فن صنعتی سانتریفیوژ به چندین دسته اصلی: فن سانتریفیوژ فوروارد (Forward curved)، فن سانتریفیوژ شعاعی یا رادیال (Radial)، فن سانتریفیوژ Backward inclined blade، هواکش سانتریفیوژ بکوارد (Backward curved blade) و فن سانتریفیوژ ایرفویل بکوارد (Backward airfoil blade) تقسیم می شوند. البته فن های سانتریفیوژ صنعتی مدل های دیگری نظیر Open paddle blade، Reverse curve blade، Radial tipped blade و… را شامل می شوند که در مقاله های آینده به آن ها پرداخته خواهد شد.

انواع فن سانتریفیوژ

فن و هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد ) چیست؟

شکل زیر نشان دهنده هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد) می باشد. در مکان هایی که استفاده از دیگر انواع هواکش سانتریفیوژ می تواند مشکل ساز باشد، از انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد (هواکش بکوارد) استفاده می شود. به دلیل وجود خمیدگی تیغه های پروانه در فن بکوارد، زاویه تیغه در قسمت ورودی می تواند کمتر در نظر گرفته شود. که این امر باعث کاهش تلفات ناشی از شوک می شود. انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد) در هنگام کار بسیار پایدار هستند و به همین دلیل انواع فن بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) برای استفاده به صورت چندتایی و موازی (مانند سیستم FanGrid) در سیستم های تهویه مناسب هستند. طراحی های جدید انواع فن بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) باعث شده است تا بازده این سری از فن ها از 82 درصد نیز بیشتر شود که این درصد بازدهی تا حد زیادی به انواع فن ایرفویل نزدیک است.

فن و هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد )

زاویه کمتر تیغه ها در ورودی، قدرت و تحمل تیغه را افزایش داده که این امر باعث می شود تا فن بکوارد (هواکش بکوارد) بتواند به سرعت های بیشتری دست یابد. به صورت معمول، انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) مناسب کار کردن در دماهای بالا نیستند و بنابراین دمای گازهای موجود در محیط باید تا حد 350 درجه سلسیوس محدود شوند.

نمودار فن و هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد )

هواکش سانتریفیوژ بکوارد ایرفویل (فن بکوارد ایرفویل)

تصویر هواکش سانتریفیوژ بکوارد ایرفویل (هواکش بکوارد ایرفویل) در پایین نشان داده شده است. همانطور که از تصویر مشخص است، در این نوع از هواکش سانتریفیوژ بکوارد، شکل طراحی تیغه های فن به صورت ایرفویل است. طراحی خاص این مدل از فن بکوارد باعث کاهش تلفات ناشی از فشار در پروانه فن می شود. بازده استاتیکی هواکش سانتریفیوژ بکوارد ایرفویل تا 88 درصد و بازده کل آن تا 91 درصد نیز می رسد. از فن بکوارد ایرفویل باید در مکان هایی استفاده شود که میزان خاک کمی در آن وجود دارد. زیرا ممکن است خاک به فضای خالی داخل تیغه ها نفوذ کند و باعث برهم خوردن بالانس فن شود. چنین مشکلاتی ممکن است در هنگام حضور رطوبت نیز بوجود آید. همچنین فرسایش دماغه تیغه نیز یکی از موارد برهم خوردم بالانس فن است. در مواردی که هزینه های عملیاتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و همچنین در مواردی که کارکرد پیوسته فن تحت فشار کاری بالا مد نظر است، از انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد ایرفویل (هواکش بکوارد ایرفویل) استفاده می شود.

فن سانتریفیوژ بکوارد ایرفویل (فن بکوارد ایرفویل)

هواکش سانتریفیوژ بکوارد چگونه هوا را جابجا می کند؟

همانطور که گفته شد، فن یک دستگاه است به منظور حفظ جریان هوا به صورت پیوسته. انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد (هواکش بکوارد) نیز از این قاعده پیروی می کنند. آن ها هوا را از مرکز پروانه به سمت بیرون آن هدایت می کنند. فن های سانتریفیوژ (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) از نیروی گریز از مرکز استفاده می کنند تا هوا را با زاویه 90 درجه نسبت به محور پروانه از خود خارج کنند. برای همین است که گاهی اوقات از عبارت فن گریز از مرکز به جای هواکش سانتریفیوژ استفاده می شود. محفظه دور هواکش سانتریفیوژ بکوارد نیز در عملکرد آن مؤثر است. انحنای محفظه دور فن هوا را هدایت کرده و سرعت و فشار جریان هوا را قبل از خروج از هواکش بکوارد، افزایش می دهد.

چگونگی عملکرد نیروی گریز از مرکز

نیروی گریز از مرکز نیرویی است که بر جسمی که در حال دوران است وارد می شود. این نیرو به سمت بیرون بر جسم وارد شده و ناشی از حرکت دورانی آن است. هنگامی که جسمی حرکت دورانی دارد، به صورت مداوم در حال تغییر جهت حرکتش است. جسم در حال حرکت تمایل دارد که در یک خط مستقیم حرکت کند اما نیروی وارده به آن باعث حرکت دایره ای آن شده و به صورت همزمان جسم را به سمت بیرون (خارج از مرکز گردش) هل می دهد که به این نیرو، نیروی گریز از مرکز گفته می شود.

چگونگی عملکرد نیروی گریز از مرکز

بزرگی نیروی گریز از مرکز به موارد زیر بستگی دارد:

  • جرم جسم (که در اینجا هوا مد نظر است)
  • شعاع دایره ای که هوا در آن در حال گردش است (قطر فن) – کاهش شعاع دایره باعث افزایش نیروی گریز از مرکز می شود.
  • سرعت گردش (سرعت بیشتر باعث افزایش نیروی گریز از مرکز می شود)

فن سانتریفیوژ بکوارد، فن بکوارد، هواکش سانتریفیوژ بکوارد

خصوصیات عملکردی هواکش سانتریفیوژ بکوارد

در مواردی همچون خشک کردن، جمع آوری خاک و غبار، سیستم های استخراج دود و بوهای نامطبوع، از انواع هواکش سانتریفیوژ (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) استفاده می شود. این به این دلیل است که فن بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) به خاطر طراحی پروانه خود این قابلیت را دارد که بر مقاومت موانع موجود در مسیر هوا، غلبه کند.

نمودار زیر نشان دهنده نقاط بهینه عملکرد یک هواکش سانتریفیوژ بکوارد می باشد. هنگامی که فشار و هوادهی مورد نیاز در یک کاربری در نقاط میانه (این نمودار) قرار داشته باشند، هواکش سانتریفیوژ بکوارد بهترین عملکرد را دارد. نقطه ماکزیمم بازدهی در میانه این نمودار قرار می گیرد. در این نقطه فاکتورهایی نظیر حجم هوای خروجی (m3/h)، فشار استاتیکی (Pa) و توان ورودی الکتریکی (W)  در بالاترین حد خود قرار دارند و از سوی دیگر میزان سروصدای ایجاد شده توسط فن در کمترین حالت خود قرار دارد و فن در بی صداترین حالت خود است. در نقاط بالاتر و پایین تر از بازه بهینه عملکرد فن، میزان سروصدای فن بکوارد افزایش یافته و همچنین بازدهی فن کاهش می یابد. برای مطالعه بیشتر در مورد منحنی مشخصه فن می توانید به مقاله ” منحنی سیستم و منحنی فن چیست؟ “ مراجعه فرمایید.

منحنی عملکردی فن سانتریفیوژ بکوارد

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از فن بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) این است که در مشخصه های عملکردی خود، نقطه واماندگی (stall point) ندارد. این به این معنی است که بر بروی منحنی عملکردی فن نقطه ای وجود ندارد که فن بکوارد نتواند در آن نقطه کار کند. مزیت دیگر هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد) این است که در مقایسه با سایر انواع فن های صنعتی دیگر (فن سانتریفیوژ)، بازدهی استاتیکی بالاتری دارند و به دلیل طراحی که دارند می توانند هم به صورت موتور و پروانه به کار روند و هم اینکه به صورت محفظه دار مورد استفاده قرار گیرند تا بتوان جهت جریان هوای خروجی از آن ها را به راحتی هدایت کرد.

موتور و پروانه فن سانتریفیوژ

باید به این نکته توجه داشت که سایر فن های صنعتی مانند فن آکسیال، فن  مورب (diagonal) و یا هواکش سانتریفیوژ فوروارد (خم رو به جلو) نقاطی در منحنی های عمکلردی خود دارند که کار کردن فن در این نقاط پیشنهاد نمی شود. در این نقاط جریان هوا دچار آشفتگی (Turbulence) می شود که در دراز مدت اثرات مخربی بر عملکرد فن دارد.

مزایای استفاده از فن بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد)

برخی از مزایای استفاده از هواکش بکوارد (هواکش سانتریفیوژ بکوارد) عبارتند از:

  • نرخ جریان هوای بالا
  • افزایش فشار: انواع هواکش سانتریفیوژ (هواکش بکوارد) به نحوی طراحی شده اند تا بتوانند بر مقاومت زیاد سیستم غلبه کنند.
  • بازدهی انرژی: هواکش سانتریفیوژ بکوارد به صورت نسبی بازدهی بالایی نسبت به سایر فن ها دارد.
  • میزان نویز پایین: هواکش سانتریفیوژ بکوارد نسبت به سایر فن های صنعتی میزان سروصدای کمتری به هنگام کار کردن دارد.
  • چند کاره بودن: از انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد، در بسیاری از کاربردهای صنعتی و یا حتی خانگی می توان به راحتی استفاده کرد.

 نصب هواکش سانتریفیوژ بکوارد

با توجه به اینکه موضوع نصب فن یکی از موضوعات مورد پرسش همگان است ، توصیه می شود مقاله ” نصب و راه اندازی اصولی فن “ برای اطلاعات بیشتر مطالعه شود. به منظور بهره بردن از تمامی مزایای گفته شده در مورد هواکش سانتریفیوژ بکوارد (فن بکوارد)، در هنگام نصب این نوع از فن باید از یک نازل (inlet ring) در قسمت ورودی فن بکوارد استفاده کرد تا از ورود جریان آرام (laminar flow) به پروانه فن اطمینان حاصل شود.

در شکل زیر مشخص است که inlet ring باید به صورت هم مرکز با پروانه فن بکوارد نصب شده و همچنین باید تا حدی با ورودی خود فن همپوشانی داشته باشد.

 نصب فن سانتریفیوژ بکوارد

همانطور که اشاره شد، هواکش سانتریفیوژ بکوارد هم می تواند به صورت پروانه و موتور و هم اینکه در یک محفظه و قاب مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان جریان هوای خروجی از آن را هدایت کرد. به همین دلیل است که از انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد در هواساز ها (AHUs) استفاده می شود. به دلیل شکل خروجی هوا از فن بکوارد، طراح می تواند در مورد محل قرار گیری هواکش سانتریفیوژ بکوارد آزادی عمل داشته باشد.  

شکل خروج هوا از فن بکوارد

هوا از قسمت مکش هواکش سانتریفیوژ بکوارد از طریق کانال های هوا وارد آن می شود. باید توجه داشت که هوای ورودی ممکن است از موانعی همچون فیلتر ذرات، سیستم هیت ریکاوری، مبدل های حرارتی و… گذر کند که این عوامل باعث افزایش مقاومت در برابر جریان هوا می شوند. پس از گذر جریان هوا از هواکش سانتریفیوژ بکوارد، جریان خروجی هوا 90 درجه تغییر مسیر داده و از خروجی های شعاعی خارج می شود. این الگوی جریان هوا باعث می شود تا بتوان خروجی هوا را به صورت شعاعی و یا خطی طراحی کرد.

جمع بندی- در چه فشار و هوادهی از هواکش سانتریفیوژ بکوارد استفاده می شود؟

هنگامی که نقطه عملکردی سیستم مورد نظر به گونه ای است که نیاز به فشار و جریان هوای متوسط است، باید از هواکش سانتریفیوژ بکوارد استفاده کرد. انتخاب فن بکوارد باید به گونه ای باشد که در بازه بهینه عملکردی خود (نقاط میانی منحنی) باشد. در این نقطه هواکش سانتریفیوژ بکوارد در بهنیه ترین حالت ممکن کار می کند و همچنین کمترین میزان تولید سروصدا را دارد. نداشتن نقاط واماندگی (stall points) در منحنی عملکردی فن بکوارد این امکان را به آن می دهد تا در بسیار از کاربری ها و موارد بتوان از آن به راحتی استفاده کرد.

هواکش سانتریفیوژ بکوارد را از کجا بخریم؟

هلدینگ تهویه توس یکی از تامین‌کنندگان اصلی فن و هواکش در بازار ایران است که محصولات برندهای معتبر خارجی مانند ebmpapst، BVN، Zeihl-Abegg، Rosenberg، کامفری و نیکوترا را عرضه می‌کند. این شرکت به صورت دوره‌ای فن‌های مورد نیاز صنایع مختلف را تامین می‌کند و آماده است تا فن‌های برند ebm را نیز در اختیار مشتریان قرار دهد.

 برای اطلاع از موجودی و قیمت محصولاتی نظیر انواع هواکش سانتریفیوژ بکوارد و هواکش سانتریفیوژ بکوارد،  می‌توانید با بخش مهندسی فروش تماس بگیرید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

شما می توانید انواع هواکش های بکوارد را در این بخش از فروشگاه اینترنتی تهویه توس مشاهده نمایید.  (کلیک کنید)

تلفن: 58949-021

 واتساپ: 989002158949+

 ایمیل: marketing@tahviehtoos.com.