Uncategorized @fa

فن و دمنده در انواع خشک کن

فن و دمنده در انواع خشک کن

استفاده از فن و دمنده در انواع خشک کن

   

انواع فن صنعتی مانند فن رادیال، فن سانتریفیوژ و یا فن اکسیال در بسیاری از فرآیندهای صنعتی به کار گرفته می‌شوند. یکی از مواردی که فن های صنعتی جزء جدایی ناپذیر آن هستند، خشک کن ها می‌باشند. در خشک کن های صنعتی اصلی ترین وظیفه فن، ایجاد یک جریان هوای گرم پیوسته به منظور خشک کردن مواد درون دستگاه است. به هنگام خشک کردن مواد، رطوبت طی یک فرآیند کنترل شده از مواد مورد نظر خارج شده تا عمل خشک شدن به درستی صورت بگیرد. فرآیند خشک کردن می‌تواند به چندین روش صورت بگیرد. اصلی‌ترین روش های خشک کردن مواد با عمل تبخیر و یا استفاده از ماده های خشک کن مانند کلرید کلسیم است. در حال حاضر در سیستم های کشاورزی مدرن، جنگلداری و یا دستگاه های خشک کن صنعتی رطوبت و یا مایع موجود در مواد به صورت معمول توسط یک فرآیند تبدیل حرارتی-فیزیکی، از آن جدا می‌شود. فرآیند خشک کردن مواد (موادی همچون کاه و یونجه در محصولات کشاورزی، دانه های خوراکی، مصالح ساختمانی مانند آجر، چوب، گرانوله های پلاستیکی و…) باید به صورت مداوم و پیوسته مورد نظر گرفته شود تا از خشک شدن یکنواخت و صحیح آن ها اطمینان حاصل شود.

در فرآیند خشک کردن مواد، از انواع فن و دمنده صنعتی سانتریفیوژ و محوری استفاده می‌شود. در دستگاه های خشک کنی که مواد در اندازه سایز بالا و وزن پایین خشک می‌شوند، از فن سانتریفیوژ و فن محوری با سایز کوچک استفاده می‌شود. از سوی دیگر، از انواع فن سانتریفیوژ و فن محوری بزرگ با قدرت بالا، در خشک کردن مواد سنگینتر مانند تکه های چوب و الوار استفاده می‌شود.

در دستگاه های خشک کن، فن ها وظیفه اصلی انتقال جریان هوای گرم بر روی مواد را دارند. همچنین از این فن ها به منظور خروج هوا و حرارت اضافی دستگاه به محیط بیرون استفاده می‌شود. با توجه به کاربرد مد نظر، از انواع فن صنعتی به همراه مبدل های حرارتی، اواپراتورها، فیلترها، درایو های فرکانس-متغیر و سیستم های کنترل هوشمند در سیستم های خشک کن استفاده می‌شود. همچنین باید در نظر داشت که فن های مورد استفاده در سیستم های خشک کن باید در برابر گرمای زیاد، فشار کاری بالا، سرما و ذرات معلق در هوا مقاوم باشند در در عمل خشک کردن خللی ایجاد نشود. علاوه بر موارد گفته شده، یک دستگاه خشک کن باید از نقطه نظر مصرف انرژی در بهینه‌ترین حالت ممکن باشد. تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی الکتریکی و هزینه های تعمیر و نگهداری آن نیز کاهش یابد. سیستمی که به صورت بهینه کار کند و به صورت دقیق کنترل شود، از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است که این امر باعث می‌شود تا از توقف ناگهانی کار به دلیل خرابی های احتمالی جلوگیری شود.

 

فن خشک کن در صنایع

همانطور که گفته شد در صنایع گوناگونی از انواع خشک کن ها به منظور کاربرهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه متن به برخی از آن ها اشاره می‌شود.

انواع فن خشک کن در صنایع غذایی

فن های سانتریفیوژی که در صنایع غذایی به امر خشک کردن مواد غذایی می‌پردازند ممکن است شبیه فن های صنعتی معمولی باشند. با اینحال این فن های ویژه با فن های صنعتی معمولی تفاوت زیادی دارند و نقش بسیار مهمی را در صنایع غذایی ایفا می‌کنند. استفاده از این فن ها باعث می‌شود تا حجم آب درون مواد غذایی (مانند میوه ها) کاهش یافته تا به صورت کامل خشک شوند. خشک کردن مواد غذایی مانند میوه ها، گوشت، غذاهای دریایی و… از ایجاد کپک و تکثیر باکتری ها در آن ها جلوگیری شده و باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شود.

انواع فن خشک کن در خطوط بسته بندی

از فن های خشک کن مانند فن اکسیال و فن سانتریفیوژ در خطوط بسته بندی و برچسب زنی محصولات غذایی نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال به منظور تمیز کردن بطری ها و محفظه های شیشه ای مواد غذایی، آن ها را قبل از پر کردن و بسته بندی شستوشو می‌دهند. استفاده از فن های خشک کن در مسیر خطوط بسته بندی این مواد باعث می‌شود تا از خشک شدن کامل بطری ها اطمینان حاصل شود. در صورتیکه این بطری ها خیس باشند، امکان به وجود آمدن کپک و سایر آلودگی ها وجود دارد. همچنین خیس بودن بدنه بطری ها ممکن است باعث شود تا برچسب محصول نتواند به خوبی به آن بچسبد.فن خشک کن در خطوط بسته بندی

استفاده از خشک کن ها در صنایع خودروسازی

در صنایع خودروسازی نیز از خشک کن ها استفاده بسیار زیادی می‌شود. به عنوان مثال در قسمتی که بدنه خودرو رنگ آمیزی می‌شود، استفاده از خشک کن هایی که رطوبت موجود در رنگ را کاهش می‌دهند، ضروری است. با استفاده از فن های صنعتی خشک کن در این قسمت، از خشک شدن یکنواخت رنگ بدنه خودرو اطمنیان حاصل می‌شود. همچنین در قسمت های دیگر کارخانه های خودروسازی نظیر قسمت های ساخت و مونتاژ قطعات موتور، قسمت های تولید قطعات پلاستیکی (سپرها، داشبورد و…) و… از انواع فن محوری و فن رادیال و سیستم های خشک کن به منظور تولید قطعات مورد نیاز در شرایط استاندارد استفاده می‌شود.

استفاده از خشک کن ها در صنایع خودروسازی

 

استفاده از خشک کن ها در صنایع نساجی

در بسیاری از مراحل ریسندگی نخ و پارچه در کارخانه های نساجی از آب به منظور خنک کردن و یا پوشش دادن محصولات تولید شده استفاده می‌شود. همچنین به منظور رنگ کردن انواع پارچه و نخ های تولید شده، این محصولات در رنگ های مایع قرار داده می‌شوند تا رنگ آن ها به رنگ دلخواه تبدیل شود. حذف رطوبت و آب اضافی در نخ و پارچه تولید شده منجر به کاهش ضخامت و افزایش کیفیت پارچه می‌شود. بنابراین استفاده از انواع فن های محوری و سانتریفیوژ در کارخانه های نساجی ضروری است.

استفاده از خشک کن ها در صنایع نساجی

استفاده از انواع فن خشک کن در صنایع فلزی

در بسیاری از صنایع فلزی و تولید محصولات فولادی به منظور خنک کردن محصولات تولید شده از آب استفاده می‌شود. در صنایع فلزی مدت زمان خنک کردن فلز تولید شده می‌تواند نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی ایجاد کند. به عنوان مثال، رطوبت اضافی باقیمانده بر روی سطح محصولات فلزی می‌تواند باعث ایجاد خوردگی و زنگ زدگی بر روی محصولات شود. به همین دلیل در کارخانه های تولید محصولات فلزی از انواع سیستم های خشک کن به منظور حفظ کیفیت محصولات تولید شده استفاده می‌شود.

استفاده از انواع فن خشک کن در صنایع فلزی

سیستم های خشک کن در محصولات کشاورزی

در کشاورزی مدرن نیز از انواع خشک ها استفاده می‌شود. به منظور انبار کردن دانه های برداشت شده مانند گندم و جو و… در سیلوهای نگهدارنده، از انواع فن خشک کن استفاده می‌شود. هرچه میزان رطوبت موجود در دانه های برداشت شده کمتر باشد، نگهداری آن ها در سوله ها و انبارها راحت تر است. کاهش رطوبت دانه های برداشت شده از ایجاد قارچ و کپک در دانه ها و همچنین جوانه زدن آن ها در انبار جلوگیری می‌کند.

سیستم های خشک کن در محصولات کشاورزی

خشک کن ها در ماشین لباسشویی

علاه بر صنایع گوناگون اشاره شده در بالا، از انواع فن خشک کن در محصولات خانگی و صنعتی مانند ماشین های خشک کن استفاده می‌شود. فن های سانتریفیوژی که به منظور خشک کردن لباس ها در این نوع دستگاه ها استفاده می‌شوند، دارای طراحی کامپکت و ابعاد کوچکی هستند که بتوانند در محیط های کوچک و با جای کم، کار کنند. علیرغم اندازه کوچک فن های مورد استفاده در خشک کن ها، این فن ها دارای راندمان و قدرت بالایی هستند.

خشک کن ها در ماشین لباسشویی

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر(بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com