Uncategorized @fa

انواع فن مورد استفاده در نیروگاه های برق کدامند؟

فن مورد استفاده در نیروگاه های برق

انواع فن مورد استفاده در نیروگاه های برق کدامند؟

 

مقدمه

امروزه استفاده از انواع فن صنعتی سانتریفیوژ (فن رادیال) و یا فن صنعتی آکسیال (فن محوری) در بسیاری از ساختمان های تجاری، کارخانه ها، فروشگاه‌ها، سرورها و… رواج دارد. یکی دیگر از مکان هایی که در آن از انواع فن صنعتی استفاده می‌شود، نیروگاه‌های تولید برق می‌باشد. به عنوان مثال، بویلرهای موجود در نیروگاه‌های تولید برق حرارتی از انواع مختلف فن سانتریفیوژ (فن رادیال) به منظور تامین هوای مورد نیاز جهت احتراق و یا بهتر کردن آن استفاده می‌کنند. بسیاری از انواع دیگر فن صنعتی نیز در نیروگاه‌های تولید برق استفاده می‌شود که در این مقاله به صورت مختصر بررسی خواهند شد.

انواع فن مورد استفاده در نیروگاه های برق

انواع مختلف فن صنعتی در نیروگاه‌ها

 

در نیروگاه‌های تولید برق در سرتاسر دنیا، وظیفه تولید برق و انرژی بر عهده بویلرها می‌باشد. وظیفه اصلی بویلر در نیروگاه برق حرارتی تبدیل آب به بخار با کمک انرژی حرارتی تولید شده توسط زغال سنگ، چوب، سوخت‌های فسیلی و یا گاز می‌باشد. در بویلرها از انواع فن صنعتی به منظور حفظ جریان هوا، بازگردش گاز و یا خارج کردن گازها استفاده می‌شود. با توجه به اندازه و ظرفیت بویلر، از انواع فن صنعتی با توان و کاربردهای مختلف متناظر با بویلر استفاده می‌شود.

 بویلرها از انواع فن صنعتی به منظور موارد زیر بهره می‌برند:

  • رساندن اکسیژن مورد نیاز به سوخت جهت احتراق بهتر
  • خارج کردن گازهای تولید شده در طی فرآیند احتراق
  • رساندن بهتر سوخت به محل احتراق
  • به گردش در آوردن (Circulate) گازها به جهت بهبود فرآیند انتقال حرارت.

بر اساس دسته‌بندی‌های بالا، فن های مورد استفاده در نیروگاه به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. فن مکشی (Induced Draft Fans, Forced Draft Fans)، فن PA (Primary Air Fans) و فن بازگردش گاز (Recirculation Fan).

انواع مختلف فن صنعتی در نیروگاه‌ها

فن مکشی Draft Fan (DF)

 

از فن های مکشی در نیروگاه‌های تولید برق به منظور حفظ جریان گاز در بویلرها استفاده می‌شود. فن های مکشی مورد استفاده در نیروگاه ها خود به دو دسته Forced Draft Fans و Induced Draft Fans تقسیم می‌شوند.

  • Forced Draft Fans (FD)

انواع فن دمنده FD در بویلرها وظیفه تامین هوای مورد نیاز برای احتراق را بر عهده دارند. وظیفه اصلی فن FD انتقال هوای محیط بیرون از طریق پیش گرم کن به داخل کوره می‌باشد و بنابراین از انواع فن FD درقسمت ورودی بویلرها استفاده می‌شود. به دلیل اینکه این نوع از فن ها در قسمت ورودی هوای بویلرها هستند، محیط کاری تمیزی دارند و بنابراین در بهینه‌ترین حالت ممکن خود کار می‌کنند. معمول‌ترین مدل فنی که به عنوان فن FD در نیروگاه‌ها به کار گرفته می‌شود، دو مدل فن سانتریفیوژ ایرفویل و فن آکسیال با گام متغیر هستند. همچنین از انواع فن سانتریفیوژ (فن رادیال) بکوارد نیز در این قسمت ها استفاده می‌شود. در برخی از موارد از دمپرها در قسمت‌های ورودی و خروجی به منظور کنترل بیشتر جریان هوا استفاده می‌شود.

  • Induced Draft Fans (ID)

انواع فن مکنده (ID) در قسمت‌های خروجی سیستم های بویلر (معمولا بین فیلتر جمع آوری خاک و دودکش) به عنوان اگزاست فن به کار گرفته می‌شوند. انواع فن مکنده ID با ایجاد یک فشار منفی یا مکش در قسمت خروجی بویلر، حرارت و گازهای ناشی از احتراق کوره را از آن خارج می‌کنند. از آنجایی که این نوع از فن ها در محل خروجی بویلر هستند و با گازهای داغ و هوای آلوده سروکار دارند، بیشتر از سایر فن های موجود در مجموعه نیروگاهی در معرض فرسایش و خرابی هستند و به همین دلیل است که به منظور افزایش عملکرد مجموعه و جلوگیری از توقف کار، از انواع فن سانتریفیوژ (رادیال، بکوارد و فوروارد) در این قسمت ها استفاده می‌شود. همانطور که در مقاله …… اشاره شده است، انواع فن صنعتی سانتریفیوژ (فن رادیال) در برابر ذرات معلق در هوا و آلودگی‌ها مقاوم‌تر هستند.

انواع فن مکنده

فن Primary Air Fan (PA)

 

انواع فن PA به طور معمول از نوع فن سانتریفیوژ (فن رادیال) با فشار بالا هستند. در نیروگاه‌ها، این فن ها نسبت به سایر فن ها از در محیط تمیزتری فعالیت می‌کنند. وظیفه اصلی فن PA انتقال هوا و سوخت مورد نیاز کوره به آن به منظور احتراق است. در نیروگاه‌های تولید برق، انواع فن PA تامین هوای مورد نیاز جهت انتقال زغال سنگ پودر شده از آسیاب ها به کوره را بر عهده دارند. این فن ها با ایجاد یک جریان هوای مثبت در بالادست خردکن زغال سنگ، باعث انتقال مخلوط هوا و زغال سنگ پودر شده از خرد کن به کوره می‌شوند.

انواع فن صنعتی که به عنوان فن PA به کار می‌روند، از نوع فن سانتریفیوژ ایرفویل و فن آکسیال چند مرحله‌ای متغیر می‌باشند.

فن PA

فن بازگردشی گاز (Gas Recirculation Fan Flue)

 

به منظور کنترل دمای بخار درون بویلرها و دمای کوره، از انواع فن بازگردشی گاز استفاده می‌شود. گازهای خروجی از اکونومایزر (Economizer) و ورودی به پیش گرم کن (Pre-Heater) توسط فن بازگردشی گاز جذب شده و به منظور کنترل دمای بخار به کوره و یا دیگر قسمت های مد نظر هدایت می‌شوند. استفاده از فن بازگردشی در نیروگاه ها به کاهش نیتروژن اکساید (NOX) که از مشعل ها منتشر می‌شود، کمک ویژه‌ای می‌کند. کنترل سطح نیتروژن اکساید منتشر شده به دلیل اینکه درصد زیادی از آلاینده‌های هوا را شامل می‌شوند، بسیار مهم است. آین آلاینده‌ها به هنگام انجام عمل احتراق و زمانی که نیتروژن و اکسیژن در دماهای بالا با یکدیگر واکنش می‌دهند، منتشر می‌شوند. با استفاده از انواع فن بازگردشی گاز (FGR) در قسمت خروجی بویلرها و انتقال گازهای خروجی از آن ها به محفظه احتراق در کوره‌ می‌توان تا حد بسیار زیادی میزان انتشار گازهای نیتروژن اکساید در نیروگاه های تولید برق حرارتی را کاهش داد.

با توجه به مقدار زیاد دمای گازها و همچنین وجود مقادیر بسیار زیاد گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها، محیط کاری انواع فن بازگردشی بسیار خشن است و بنابراین این فن ها بیشتر در معرض فرسایش و خرابی قرار دارند. بنابراین به منظور کاهش احتمال خرابی، از انواع فن سانتریفیوژ با پره های مستقیم (Radial) و یا فن سانتریفیوژ بکوارد استفاده می‌شود.

استفاده از انواع فن پروسس (Process Fan) در نیروگاه ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این فن ها وظیفه اصلی تامین هوای مورد نیاز جهت احتراق و همچنین خارج کردن گازهای حاصل از آن را دارند. همچنین مهم‌ترین مزیت استفاده از انواع فن صنعتی در نیروگاه‌های تولید برق، انجام فرآیند بازگردشی گاز به منظور حفظ دمای مد نظر در کوره‌ها می‌باشد.

فن پروسس

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com