Uncategorized @fa

فن ضد انفجار با استاندارد ATEX

فن ضد انفجار

فن ضد انفجار با استاندارد ATEX

     

انواع فن صنعتی

 همانطور که در مقاله‌های پیشین گفته شد، فن صنعتی انواع گوناگونی دارند که در کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع مختلف از آن ها استفاده می‌شود. در مقاله «انواع فن صنعتی مورد استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی» به این مورد اشاره شد که برخی از انواع فن صنعتی به منظور کارکرد در محیط های ویژه باید از نوع ضد انفجار بوده و دارای استانداردهای خاصی باشند. بنابراین به منظور بهبود شرایط کاری و افزایش ایمنی در محیط‌های پر خطر، دسته جدیدی از فن های صنعتی با استاندارد ATEX ایجاد شدند که دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند. هدف این مقاله این است که به بررسی تخصصی این دسته از فن ها پرداخته شود.

فن ضد انفجار ( فن Explosion Proof )

فن های صنعتی در محیط های گوناگون کار می‌کنند و در معرض انواع مواد جامد و یا گازهایی هستند که برخی از آن ها قابل اشتعال می‌باشند. وجود این مواد قابل اشتعال با حجم زیاد در محیط می‌تواند منجر به بروز انفجار و حادثه شود. و به همین دلیل است که به منظور رعایت اصول ایمنی در چنین محیط هایی باید از انواع فن صنعتی ضد انفجار استفاده شود. از آنجایی که استفاده از انواع فن صنعتی مرسوم در چنین محیط هایی، احتمال ایجاد جرقه و بروز حادثه را بسیار زیاد می‌کند، وجود اگزاست فن های ضد انفجار در کاخانه ها و محیط هایی که با مواد قابل اشتعال کار می‌کنند، به منظور خنک نگه‌داشتن محیط و همچنین کاهش ریسک ایجاد آتش‌سوزی، ضروری است.

موارد استفاده از فن ضد انفجار ( فن Explosion Proof )

از انواع این نوع فن در موارد زیادی استفاده می‌شود. مواردی از جمله:

فن ضد انفجار ( فن Explosion Proof )

نسبت به فن صنعتی مرسوم از قیمت بیشتری برخوردار هستند با اینحال، استفاده از آن ها در بسیاری از محیط های صنعتی اجباری می‌باشد .

هواکش ضد انفجار

تعریف فن ضد انفجار ( فن Explosion Proof )

ساختار یک فن با قابلیت ضد انفجار به گونه‌ای است که تمامی قسمت های داخلی موتور فن را از محیط بیرونی جدا می‌کند. بنابراین در صورت ایجاد جرقه در قسمت های الکترونیکی موتور فن، جرقه ایجاد شده با محیط خارجی تماس ندارد و به این ترتیب از ایجاد آتش سوزی و انفجار جلوگیری می‌شود. همچنین در انواع محصولات ضد انفجار، طراحی مدار الکترونیکی قسمت های برقی الکتروموتور نیز به گونه‌ای است که ایجاد جرقه، قوس الکتریکی و گرما در آن ها وجود ندارد. علاوه بر موارد گفته شده، ساختار مکانیکی این محصولات به گونه ای است که در آن ها امکان انفجار وجود ندارد. به منظور ساخت یک فن ضد انفجار چندین مورد در ساخت این دسته از فن صنعتی باید رعایت شوند.

  • اولین موردی که در ساخت یک محصول ضد انفجار در نظر گرفته می‌شود، جنس مواد به کار رفته در ساخت بدنه و پره های فن می‌باشد. به عنوان مثال در مواد فلزی که آهنی (Ferrous) هستند، مانند فولاد، احتمال بیشتری برای ایجاد جرقه وجود دارد. بنابراین در ساخت فن ها و سیستم های تهویه مطبوع ضد انفجار از انواع دیگر فلزات که آهنی نیستند، استفاده می‌شود. برخی از انواع فلزاتی که در ساخت هواکش ضد انفجار استفاده می‌شوند عبارتند از: آلومینیوم، برنج و یا سایر آلیاژهای غیر آهنی.
  • یکی دیگر از مواردی که در ساخت این محصولا در نظر گرفته می‌شود، طراحی آن است. طراحی این فن ها به گونه ای است که در آن ها از تماس قطعات دورانی و ثابت جلوگیری می‌شود. بدینصورت از ایجاد اصطکاک و جرقه جلوگیری می‌شود.
هواکش ضد انفجار رادیال

انواع فن ضد انفجار (ضد جرقه)

با توجه به مواردی که در تولید فن صنعتی ضد انفجار مد نظر قرار می‌گیرند، این محصول به چندین دسته تقسیم می‌شوند. این دسته بندی ها توسط Air Movement and Control Association (AMCA) صورت گرفته است. بر اساس دسته بندی AMCA، سه نوع محصول ضد انفجار وجود دارد.

فن های Type A:

این نوع از فن محافظت بیشتری در برابر جرقه را ارائه می‌دهد. در ساخت این نوع از فن ها از انواع فلزات غیر آهنی در تمامی قسمت های فن که در معرض جریان هوا هستند، استفاده می‌شود. همچنین طراحی آن ها به گونه ای است که به صورت کامل از برخورد قطعات متحرک با قطعات ثابت و ایجاد جرقه جلوگیری شود. عمده‌ترین روش تولید فن های ضد انفجار نوع A استفاده از فلزات غیر آهنی در تولید آن می‌باشد. در اینصورت تمامی قسمت های فن از جنس فلزاتی نظیر آلومینیوم می‌باشد. همچنین محور فن نیز دارای پوشش مخصوصی می‌باشد که بدنه فولادی آن را پوشش دهد. در ساخت محور فن از فلزاتی مانند آلیاژهای نیکل نیز استفاده می‌شود. ان مدل از فن های ضد انفجار جزء گرانترین فن های ضد انفجار محسوب می‌شوند.

فن های Type B:

این مدل از فن ها نسبت به مدل A از مقاومت کمتری نسبت به ایجاد جرقه برخوردار هستند. در ساختار این مدل از فن ها فقط پره ها و هاب مرکزی فن از جنس فلزات غیر آهنی بوده و همچنین ساختار فن مانند فن های نوع A به نحوی است که در آن ها از برخورد قطعات ثابت و متحرک جلوگیری می‌شود.

فن های Type C:

این مدل، کمترین میزان مقاومت در برابر جرقه را داشته و نسبت به مدل های A و B از قیمت کمتری برخوردار است.

فن ضد انفجار آکسیال

استفاده از الکتروموتور TEFC XP در فن ضد انفجار

علاوه بر بدنه فن که ممکن است باعث ایجاد جرقه شود، الکتروموتوری که در فن صنعتی استفاده می‌شود نیز مستعد ایجاد جرقه است. در محیط های پر خطر صنعتی، نوع الکتروموتوری که در فن مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. به منظور کاهش ریسک خطرات ناشی از ایجاد جرقه، استفاده از الکتروموتورهای TEFC XP در این نوع فن توصیه می‌شود. این نوع از الکتروموتورها به نحوی طراحی و ساخته شده‌اند که اجازه ورود هوا را به محفظه الکتروموتور نمی‌دهند. همچنین در صورت ایجاد حادثه و جرقه و انفجار، از انتقال آن به قسمت های بیرونی و هوای در جریان اطراف الکتروموتور جلوگیری می‌کنند.

استفاده از الکتروموتور TEFC XP در فن ضد انفجار

درجه‌بندی استاندارد هواکش های ضد انفجار

به منظور تعیین دقیق تجهیزات مورد استفاده در مکان های پر خطر، محیط هایی که در آن‌ها احتمال بروز انفجار دارد را به چندین منطقه (zone) تقسیم می‌کنند. این دسته‌بندی برای گازها و بخارهای قابل اشتعال عبارتند از:

Zone 0: برای مناطقی که دارای بیشترین مقدار گاز قابل اشتعال بوده و امکان بروز انفجار به صورت پیوسته وجود دارد.

Zone 1: برای مناطقی که احتمال انفجار در طی انجام فرآیند به صورت عادی ممکن است ایجاد شود.

Zone 2: برای مناطقی که احتمال بروز انفجار کم است و ممکن است فقط برای مدت کوتاهی احتمال ایجاد انفجار باشد.

درجه‌بندی استاندارد فن ضد انفجار

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com