Uncategorized @fa

داکت فن چیست؟

داکت فن

داکت فن چیست؟

 

داکت فن (فن بین کانالی) چیست؟

 

همانطور که از اسم داکت فن (duct fan) پیداست، این نوع فن بر خلاف سایر انواع فن صنعتی و فن خانگی موجود در بازار، به جای اینکه در ابتدا و انتهای مسیر تهویه و کانال‌های هوا نصب شوند، در بین کانال‌های هوا نصب می‌شوند. انواع فن بین کانالی (داکت فن) در مدل‌های مختلفی به منظور کاربردهای گوناگونی طراحی و ساخته شده‌اند.

فن بین کانالی

داکت فن چگونه کار می‌کند؟

فن بین کانالی با استفاده از نیروی گریز از مرکز (سانتریفیوژ) هوا را در لوله‌ها و کانال های هوا انتقال می‌دهند. با گردش پره های فن بین کانالی، هوا از مرکز فن به سمت قسمت بیرونی فن هدایت شده که این حرکت باعث ایجاد یک فضای با فشار پایین در مرکز فن می‌شود. این فشار کم باعث مکش هوا به سمت فن شده و سپس از سمت دیگر فن به بیرون هدایت می‌شود.

مزایای استفاده از فن بین کانالی

در برخی از مواقع ممکن است طراحی ساختمان به گونه‌ای باشد که لازم باشد تا فن مورد استفاده در نمای ساختمان مشخص نباشد. به عنوان مثال در لابی هتل‌ها، خانه‌های مدرن و… ممکن است طراحی به این صورت باشد. از آنجایی که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین موارد مربوط به هر ساختمانی تهویه آن است و انجام فرآیند صحیح و اصولی تهویه مطبوع ساختمان بدون وجود فن امکان‌پذیر نیست، انواع فن بین کانالی طراحی و ساخته شدند. با استفاده از مدل‌های گوناگون فن بین کانالی (duct fan)، فن در بین کانال‌های هوا به صورت مخفی قرار گرفته و عمل گردش هوا و تهویه مطبوع را انجام می‌دهد.

در برخی از مناطق صنعتی و کارخانه‌هایی مانند: صنایع شیمیایی، صنایع فولاد، فرودگاه‌ها، سردخانه ها و خشک‌کن‌ها که نیاز به تهویه مطبوع در حجم زیاد است، ممکن است به دلایل طراحی و یا سایر دلایل فضای کافی به منظور نصب انواع فن صنعتی مرسوم نباشد. در اینصورت، استفاده از انواع فن صنعتی بین کانالی (داکت فن) می‌تواند راه حلی برای مشکل کمبود فضا باشد.

همچنین انتخاب فن بین کانالی نیز می‌تواند منجر به افزایش امنیت شود. در مکان‌هایی مانند بانک‌ها و صرافی‌ها، کانال‌های ورودی و یا خروجی هوا می‌توانند محلی برای ورود سارقان به داخل ساختمان باشند. با استفاده از انواع فن بین کانالی در مسیر کانال‌های هوا و در داخل ساختمان، امنیت کلی این ساختمان ها افزایش می‌یابد.

مزایای استفاده از فن بین کانالی

انواع فن بین کانالی (داکت فن) مورد استفاده

انواع فن بین کانالی (داکت فن) به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند و بنابراین انتخاب یک فن بین کانالی مناسب برای استفاده در سیستم های تهویه مطبوع، کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

دو مدل اصلی فن بین کانالی (داکت فن) مورد استفاده عبارتند از: 1-هواکش بین کانالی لوله‌ای با تسمه. 2-هواکش بین کانالی لوله‌ای بدون تسمه. هر دو نوع این فن بین کانالی به صورت لوله‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که فن در قسمت میانی محفظه آن‌ها قرار گرفته است. طراحی این داکت فن ها به گونه‌ای است که به راحتی در بین کانال های هوای محیط های صنعتی و ساختمان های تجاری (که معمولا به صورت لوله‌ای شکل هستند) نصب می‌شوند.

از انواع فن بین کانالی تسمه‌ای در مواردی استفاده می‌شود که کانال های هوای مورد استفاده در ساختمان مسیر پر پیچ و خمی داشته باشد و همچنین در فضاهایی که فشار استاتیکی بالایی داشته باشند، نیز از فن بین کانالی (duct fan) استفاده می‌شود. از سوی دیگر، انواع فن بین کانالی که بدون تسمه هستند، مناسب مکان های با فضای کم و کوچک هستند. و باید در نظر داشت که این مدل از فن بین کانالی نسبت به فن بین کانالی تسمه‌ای ارزان‌تر می‌باشد.

نوع دیگری از فن بین کانالی وجود دارد که به فن بین کانالی مربعی معروف است. در برخی از مکان ها و طراحی های خاص، از کانال های هوا با مقطع مربعی استفاده شده است که در این صورت باید از انواع بین کانالی استفاده کرد. این مدل از فن بین کانالی نیز به صورت تسمه‌ای و هم به صورت بدون تسمه طراحی و تولید شده‌اند.

علاوه بر موارد بالا، دیگر انواع فن بین کانالی با توجه به نیازها و کاربردهای متفاوت طراحی و تولید شده‌اند. امروزه از انواع فن بین کانالی محوری و یا سانتریفیوژ با اندازه ها و ظرفیت های مختلف در ساختمان ها و صنایع گوناگون استفاده می‌شود.

فن بین کانالی محوری

موارد استفاده از فن بین کانالی

مدل های مختلف فن بین کانالی (duct fan) به منظور انجام عمل تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه به چه صورتی در کانال هوا نصب شوند، می‌توانند هم هوای تازه را وارد ساختمان کنند و هم به عنوان اگزاست فن عمل کنند. به همین دلیل گاهی اوقات به این فن ها داکت فن تهویه نیز گفته می‌شود.

در سیستم های تهویه مطبوع با کانال های طولانی، ممکن است که یک فن جوابگوی نیاز عمل تهویه نباشد. در چنین مواردی استفاده از فن بین کانالی می‌تواند سرعت گردش هوا در کانال ها را افزایش دهد.

برخی از ویژگی‌های فن بین کانالی

  • صدای کمتر
  • سادگی در نصب
  • راندمان کاری بالا
  • قابل استفاده در کانال های طولانی

ویژگی‌های فن بین کانالی

قدرت انواع فن بین کانالی

انواع فن بین کانالی نیز مانند سایر فن های مورد استفاده در صنایع تهویه مطبوع، در اندازه ها و ظرفیت های مختلف طراحی و تولید شده‌اند. مدل های مختلف فن بین کانالی بازه وسیعی از هوادهی را در بر می‌گیرند. به عنوان مثال، ظرفیت هوادهی این فن ها از CFM 75 الی CFM 1000 متغیر می‌باشد و همچنین سایز آن ها نیز متناظر با ظرفیت آن ها تغییر می‌کند. این امر باعث می‌شود تا بتوان از انواع فن بین کانالی در مکان های تجاری مانند آشپزخانه‌های رستوران های بزرگ و همچنین در آشپزخانه‌های معمولی خانه‌های کوچک استفاده نمود.

داکت فن با موتور EC

از آنجایی که داکت فن ها در بین کانال ها و قسمت های داخلی ساختمان ها قرار می‌گیرند، باید از نظر مصرف انرژی نیز بهینه باشند. بنابراین انواع داکت فن مجهز به موتور EC نیز طراحی شده‌اند که می‌توانند بیشترین حجم هوا را در بی‌صداترین حالت ممکن انتقال دهند. همچنین در این فن ها از پره های جریان مختلط نیز به منظور کاهش هرچه بیشتر نویز و سروصدا استفاده می‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر

داکت فن با موتور EC

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر (بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com