Uncategorized @fa

فن های مورد نیاز در صنایع فولاد

فن های مورد نیاز در صنایع فولاد

فن های مورد نیاز در صنایع فولاد

 

 

فن های صنعتی به صورت گسترده در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنایع فولاد و فلز، فلزهای مختلف و انواع آلیاژهای مختلف برای ساخت ورق ها، لوله‌ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایع فولاد یکی از صنایع اصلی است که مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر نظیر ماشین سازی، صنایع ریلی، کشتی سازی و… را تامین می‌کند.  

فرآیند تولید محصولات فلزی و آلیاژهای مختلف یک فرآیند پیچیده است که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل کارخانه های فولاد به انواع و اقسام فن های صنعتی محوری و سانتریفیوژ به منظور پیشبرد فعالیت های خود نیاز دارند. فرآیندهایی نظیر خشک کردن گندله‌های آهن، بیرون راندن ذرات خاک آهن موجود در هوا، خارج کردن گازهای منتشر شده ناشی از فرآیند تولید، تامین اکسیژن مورد نیاز جهت سوختن کک در کوره های ذوب، انجام عمل تهویه مطبوع در محیط داخلی کارخانه و همچنین خنک کردن محصول نهایی از مواردی هستند که به فن های صنعتی نیاز دارند.

استفاده از فن در صنایع فولاد

فن ها و دمنده هایی که در صنایع فلز و کارخانه های فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند باید دارای استانداردهای بالایی باشند. این فن ها به صورت معمول در معرض گرمای بسیار بالا قرار دارند و همچنین محیط کاری سخت و خشنی دارند؛ همچنین، فن های صنعتی مورد استفاده در کارخانه های فولاد باید به صورت پیوسته در فعالیت باشند. به همین منظور از فن های صنعتی محوری و سانتریفیوژ در کارخانه های فولاد به منظور حل مشکلاتی نظیر دمای بالا و همچنین کنترل آلودگی، استفاده می‌شود.

به منظور تولید فلزات، چه از مواد اولیه مانند سنگ آهن، زغال سنگ و سنگ آهک در کوره های انفجاری استفاده شود و چه از بازیافت فلزات در کوره های قوص الکتریکی، این روش ها به چندین فن به منظور خشک کردن و خنک کردن گندله های آهن نیاز دارند.

همانطور که گفته شد، فرآیند تولید فولاد به دو روش اصلی و ثانویه تقسیم بندی می‌شود. روش اول تولید فولاد شامل تبدیل سنگ آهن خام به فولاد در کوره های انفجاری است. این فرآیند شامل گرما دادن به سنگ آهن و کک در کوره می‌باشد که محصول آن آهن ذوب شده می‌باشد. سپس با اضافه کردن کربن و سایر عناصر مورد نیاز به این آهن مذاب، فولاد ساخته می‌شود.

در روش دوم، با استفاده از آهن قراضه و حرارت دادن آن در کوره های الکتریکی  و خالص‌سازی آن، فولاد ساخته می‌شود. این فرآیند شامل ذوب آهن قراضه و سپس اضافه کردن آلیاژهای متعدد به منظور تولید انواع مختلف فولاد می‌باشد.

 

فن های مورد نیاز در صنایع فولاد

تولید فلز در کارخانه های ذوب و فولاد باعث منتشر شدن مقدار زیادی خاک و گازهای سمی در محیط می‌شود که به منظور کاهش خطرات ناشی از این گازها و همچنین فراهم نمودن محیطی امن برای کارگران، به سیستم های تهویه مطبوع صنعتی در کارخانه های فولاد و ذوب آهن نیاز است.

کاربرد فن های صنعتی در کارخانه های فولاد

  1. در پروسه تولید، کوره های ذوب از فن های سانتریفیوژ بکوارد بعد از فیلتر به منظور خارج کردن هوای حاصل از احتراق به محیط بیرونی استفاده می‌کنند. همچنین در طی فرآیند خنک کردن محصولات، از فن هایی که جریان هوای بالایی دارند، استفاده می‌شود. فن های سانتریفیوژ بکوارد با توجه به طراحی خاصی که دارند، نسبت به سایر فن های سانتریفیوژ هوادهی بیشتری دارند.
  2. به هنگام تولید فولاد، فولاد ذوب شده به داخل یک دیگ بزرگ منتقل شده و سپس درون قالب های مد نظر ریخته می‌شود. در این روش که ریخته‌گری نامیده می‌شود، حرارت بسیار زیاد تولید می‌شود که از فن های صنعتی محوری و سانتریفیوژ به منظور گردش هوا در محیط ریخته‌گری و انتقال گازهای تولید شده و گرما به محیط خارجی کارگاه و کارخانه استفاده می‌شود.
  3. در طی فرآیند هایی مانند زینترینگ (Sintering) از فن ها و دمنده های متعددی به منظور خنک کردن یکنواخت مواد خام اولیه استفاده می‌شود.
  4. در طی فرآیند خارج کردن آهن خام از سنگ آهن در اطراف کوره های ذوب از دمنده های صنعتی مجهز به فیلتر به منظور جمع آوری خاک آهن استفاده می‌شود.
  5. در صورت استفاد از آهن قراضه در کوره های الکتریکی، به منظور انتقال مواد خام به درون کوره ها از فن های سانتریفیوژ انتقال مواد استفاده می‌شود.
  6. در طی عملیات تبدیل که در آن آهن خام به فولاد تبدیل می‌شود، گازی منتشر می‌شود که استفاده از آن به عنوان سوخت بسیار مناسب است. به منظور جمع‌آوری این گاز به عنوان سوخت، از فن های اگزاست استفاده می‌شود.
  7. بسیاری از گازهایی که طی فرآیند تولید فلز به عنوان محصول جانبی فرآیند منتشر می‌شوند، می‌توانند به عنوان سوخت در نظر گرفته شوند. از بوسترهای گاز به هنگام انتقال این گازها به درون کوره های ذوب استفاده می‌شود تا فشار گاز ورودی به آن را زیاد کند.
  8. در کوره های قوص الکتریکی، به دلیل مواد نا خالصی که درون آهن های قراضه دون کوره وجود دارد، ممکن است گازهای سمی منتشر شوند که باعث خطرناک شدن محیط کار کارگران شوند. همچنین به دلیل اینکه در این نوع از کوره ها دمای کاری در نزدیکی کوره بسیار زیاد است (دمای کاری این کوره ها تا 3000 درجه سلسیوس نیز می‌رسد)، به منظور تهویه مناسب محیط و تامین امنیت کارگران حاضر در آن، از فن های صنعتی محوری و سانتریفیوژ استفاده می‌شود. به این ترتیب ضمن اینکه از امنیت کارگزان اطمینان حاصل می‌شود، بهره‌وری کارگران افزایش یافته که در نتیجه به تولید محصولات بیشتر منجر می‌شود.

کاربرد فن های صنعتی در کارخانه های فولاد

استفاده از فن های ATEX در محیط کارخانه های فولاد

 

علاوه بر فن های صنعتی استاندارد مورد استفاده در صنایع فولاد، در این کارخانه ها باید از فن های ضد انتفجار ATEX نیز استفاده شود. این فن ها مخصوص کار در شرایط سخت و خطرناکی هستند که در آن ها گازهای خطرناک قابل اشتعال، بخارها و ذرات ریز معلق در هوا وجود دارند. مواد مورد استفاده در ساخت این فن ها موادی هستند که نسبت به خوردگی و فرسایش مقاوم هستند و همچنین قسمت ها و قطعات الکتریکی استفاده شده در آن ها در درون محفظه های ضد انفجار قرار گرفته‌اند.

استفاده از فن های ATEX در محیط کارخانه های فولاد

امروزه کارخانه های فولاد و کارگاه های تولید محصولات فلزی زیادی در حال فعالیت هستند که استفاده از انواع فن های صنعتی محوری و سانتریفیوژ و فن های مخصوص ATEX در آن ها به یک استاندارد تبدیل شده است تا فرآیند تولید فولاد به بهینه‌ترین حالت ممکن صورت گیرد و همچنین سلامت کارگران و کارکنان حاضر در محیط حفظ شود.

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر(بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields