Uncategorized @fa

استفاده از فن های صنعتی در کارخانه های تولید شیشه

استفاده از فن های صنعتی در کارخانه های تولید شیشه

استفاده از فن های صنعتی در کارخانه های تولید شیشه

 

 

کاربرد فن ها در صنایع مختلف

استفاده از فن های صنعتی در صنایع گوناگون، نقش مهمی در عملکرد آن‌ها دارد. در صنایع گوناگونی نظیر صنایع غذایی، کشتی سازی و… فن های صنعتی گوناگونی به منظور انجام وظایف ویژه‌ای به کار می‌روند. نوع فن مورد استفاده در صنایع گوناگون بر اساس کاری که باید انجام دهد و همچنین بر اساس میزان هوادهی و فشار هوای مورد نیاز، تعیین می‌شود.

به عنوان مثال، در صنایع دریایی و کشتی سازی، یک کشتی کروز تفریحی به منظور انجام عمل تهویه مطبوع مورد نیازش در تمامی نقاط، به حداقل 50 فن نیاز دارد که این فن ها می‌توانند فن های محوری، سانتریفیوژ و یا ترکیبی از انواع فن های مختلف باشند. همچنین در صنایع غذایی از انواع فن های محوری با توان و دور بالا (فن های سردخانه ای) استفاده می‌شود.

تهویه کارخانه شیشه

فن ها در کارخانه شیشه سازی

کارخانه ها و کارگاه های تولید شیشه یکی از انواع صنایعی هستند که به منظور پیشبرد اهداف و تولیدات خود به انواع فن های صنعتی نیاز دارند. تولیدات کارخانه های تولید شیشه به چندین نوع دسته بندی می‌شوند که هرکدام ممکن است مواد اولیه و روش تولید خاص خود را داشته باشند. از فن های صنعتی در کارخانه های تولید شیشه به منظور انجام اعمالی نظیر احتراق (در کوره های ذوب)، خنک کردن، پاکسازی هوای محیط و استخراج دود و گازهای سمی ناشی از تولید شیشه، استفاده می‌شود. به منظور انتخاب فن مناسب جهت استفاده در کارگاه تولید شیشه باید به این نکته توجه داشت که فن مورد نظر برای کدام یک از مراحل تولید شیشه نیاز است و سپس فاکتورهایی نظیر هوادهی مد نظر، فشار، دمای هوای محیط و سیستم تولید و همچنین اندازه دستگاه های تولید باید نظر گرفته شوند. همچنین علاوه بر موارد اشاره شده، کیفیت و مرغوبیت محصول تولید شده نیز در انتخاب نوع و تعداد فن های مد نظر تاثیر گذار است.

 در ادامه این مطلب به قسمت های مختلفی که در یک کارخانه شیشه سازی از فن استفاده می‌شود، اشاره می‌شود.

دمنده کوره

  • سیستم های خنک کننده

در یک کارخانه تولید شیشه به منظور انجام عملیات حرارتی و سخت کردن شیشه، نیاز به یک سیستم خنک کننده وجود دارد. به فرآیند سرد کردن آهسته شیشه آنیل کردن می‌گویند که در طی این فرآیند، تمامی فشارها و استرس های درون شیشه که طی مراحل ساخت به وجود آمده‌اند، برطرف می‌شوند. کنترل دمای این فرآیند به منظور تولید شیشه با کیفیت، بسیار مهم است. شیشه‌ای که فرآیند آنیل شدن را طی نکند، به راحتی و با کوچکترین ضربه و تغییر دمای ناگهانی می‌شکند.

به همین منظور از انواع فن های صنعتی برای گردش هوا در سیستم های خنک کننده و همچنین خارج کردن گرمای اضافی در حین تولید شیشه، استفاده می‌شود.

نرخ هوای خروجی از فن های مورد استفاده در کارخانه تولید شیشه، به کاربری مد نظر بستگی دارد. فن های مورد استفاده در کارخانه تولید شیشه باید با توجه به هوادهی مد نظر و همچنین محیطی که در آن به کار برده می‌شوند، انتخاب شوند. از آنجایی که فن های مورد استفاده در کارخانه های تولید شیشه باید در محیط هایی با دمای بالا کار کنند، این فن ها باید در برابر حرارت بالا مقاوم باشند. دمای کاری بالا باعث می‌شود تا هوای مورد استفاده در صنایع شیشه سازی عاری از هرگونه آلودگی باشد که این امر به صورت مستقیم بر کیفیت شیشه تولید شده اثر می‌گذارد.

هواکش صنعتی سانتریفیوژ

  • کوره های ذوب شیشه

به منظور ذوب کردن مواد خام اولیه، تولید و شکل دادن شیشه، کارخانه های شیشه سازی به حرارت بسیار بالایی نیاز دارند. ذوب شدن شیشه در کوره های با دمای بسیار بالا صورت می‌گیرد. این کوره ها به صورت معمول با استفاده از برق، گاز و یا سوخت کوره کار می‌کنند و به دمای کاری 1700 درجه سلسیوس نیز می‌رسند. بنابراین در این قسمت از کارخانه های تولید شیشه به انواع مختلف فن صنعتی به منظور انتقال حجم هوای مورد نیاز جهت کارکرد صحیح و پایدار کوره، نیاز است.

فن محوری صنعتی در کارخانه ذوب شیشه

 

  • سیستم های تهویه

در طی فرآیند تولید شیشه در کارخانه تولید شیشه، حرارت زیادی بر اثر انجام گرمایش، اصطکاک تولید شده که با استفاده از انواع فن های صنعتی، محیط داخلی کارخانه تهویه شده و حرارت اضافی از کارخانه خارج می‌شود. میزان هوادهی مد نظر در سیستم های تهویه در کارخانه های تولید شیشه، به کاربری آن بستگی دارد. همانطور که در بالا اشاره شد، فن ها باید بر اساس میزان هوادهی مد نظر انتخاب شوند و اینکه باید توانایی تحمل حرارت های بالا را داشته باشند.

به منظور تهویه محیط داخلی کارخانه تولید شیشه از انواع هواسازها، پلاگ فن ها و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

تهویه مطبوع کارخانه

اهمیت استفاده از فن های صنعتی مناسب در کارخانه های تولید شیشه

در طی مراحل تولید شیشه، استفاده از فن های صنعتی به منظور گردش هوا به صورت بهینه در بین محصولات تولید شده، باعث خنک شدن یکنواخت آن‌ها و اطمینان حاصل شدن از کیفیت بالای محصولات تولیدی می‌شود. همانطور که اشاره شد، میزان هوادهی مد نظر و محیطی که فن صنعتی در آن کار می‌کند، از عوامل مهم در انتخاب فن می‌باشند و به همین دلیل فن های مورد استفاده در کارخانه های تولید شیشه باید از موادی ساخته شوند که در برابر حرارت زیاد و خوردگی مقاوم بوده و همچنین قابلیت این را داشته باشند که به آسانی تمیز شوند. فن های صنعتی در کارخانه های تولید شیشه نقش مهمی در تامین هوای مورد نیاز کوره ها، تهویه کارخانه و خنک کردن محصولات تولید شده دارند و انتخاب مناسب آن‌ها باعث افزایش بهینه بودن تولیدات و کیفیت آن ها می‌شود.

انواع تولیدات کارخانه های تولید شیشه

به صورت کلی، محصولات کارخانه های تولید شیشه به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند. اولین دسته از محصولات تولیدی کارخانه های شیشه محفظه های شیشه‌ای هستند. محفظه های شیشه‌ای نظیر انواع بطری ها، کوزه ها، ظروف شیشه‌ای و سایر نگهدارنده های شیشه‌ای هستند که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌شود. دسته دوم از محصولات تولیدی توسط کارخانه های تولید شیشه، شیشه های مورد نیاز برای پنجره ها، نمای ساختمان و شیشه های نشکن می‌باشند.

در حال حاضر صنعت شیشه سازی یکی از صنایع گسترده در سرتاسر جهان است. در دهه های گذشته، درخواست برای ظروف شیشه‌ای و همچنین انواع شیشه های ساختمانی افزایش یافته است. به نحوی که در سال 2000 این میزان درخواست در حدود 50 میلیون تن بوده است. مواد خام اصلی برای تولید شیشه عبارتند از: شن، سنگ آهک و سدیم کربنات که به راحتی در طبیعت یافت می‌شوند. یک کارخانه تولید شیشه شامل قسمت هایی نظیر کوره ذوب، قسمت شکل دهی، قسمت آنیل کردن، پوشش دهی، بسته‌بندی و… است. از آنجایی که هزینه خرید کوره های ذوب شیشه بسیار بالاست (بیش از ده ها میلیون دلار)، فرآیند تولید شیشه در کارخانه های تولیدی به صورت عمده بوده و بنابراین کوره های ذوب باید به صورت مداوم و پیوسته در حال کار باشند. مدت زمان عملکرد یک کوره ذوب شیشه برابر 12 تا 24 هفته در نظر گرفته می‌شود.

شیشه جام از ذوب شیشه بر روی بستری از فلز مذاب تولید می‌شوند. یکی از کلیدی‌ترین موارد در تولید شیشه مرغوب، کنترل میزان یکنواختی ضخامت شیشه جام و همچنین صاف بودن سطح آن است. اگرچه مواد خام اولیه برای تولید ظروف شیشه‌ای با شیشه جام یکسان است، به دلیل وجود تکنیک ها و روش های متفاوتی که در مراحل تولید این محصولات وجود دارد، شرایط کاری کارخانه های تولید این دو دسته از محصول متفاوت است که همین دلیل باعث می‌شود تا نیاز به فن های صنعتی مختلف در کارخانه های تولید شیشه باشد.

فن صنعتی کارخانه تولید شیشه

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر(بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 2

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields