Uncategorized @fa

دسته بندی انواع فن‌ صنعتی

انواع فن‌ صنعتی

دسته بندی فن‌های صنعتی

 

 

تعریف فن صنعتی

فن های صنعتی به دسته‌ای از فن ها گفته می‌شود که میزان بازدهی بالا و هوادهی بیشتری دارد. فن های صنعتی مورد استفاده به دلیل شرایط کارکرد خاصی که دارند، از موادی ساخته شده‌اند که توانایی کارکرد در شرایط سخت را دارند تا فن بتواند به درستی در میزان افت فشار و هوادهی مد نظر به کار خود ادامه دهد. عامل اصلی در تعیین قدرت فن های صنعتی، اجزای تشکیل دهنده آن‌ها هستند. مواردی همچون جنس پره ها، نوع یاتاقان استفاده شده، جنس محفظه موتور، جنس قاب فن و… بر کارایی و استحکام فن صنعتی تاثیر مستقیم دارند.

فن های صنعتی در بسیار از صنایع و کارخانه‌جات استفاده می‌شوند. از فن های صنعتی به منظور استفاده در سردخانه‌ ها، چیلر ها، سامانه های هواساز، صنایع غذایی، کارخانه های سیمان، صنایع مخابراتی، صنایع ریلی و … استفاده گسترده‌ای می‌شود.

دسته ‌بندی فن های صنعتی

فن های صنعتی را می‌توان بر اساس مواردی همچون: کاربرد، نوع فن (اکسیال یا سانتریفیوژ)، اندازه، میزان هوادهی، میزان افت فشار قابل تحمل و… دسته‌ بندی کرد. به صورت کلی، فن های صنعتی مورد استفاده در صنایع مختلف به دو دسته اصلی فن های صنعتی محوری (اکسیال) و فن های صنعتی گریز از مرکز (سانتریفیوژ) تقسیم می‌شوند. اکثر فن های صنعتی مورد استفاده در این دو دسته قرار گرفته و فن‌هایی نظیر: فن رادیال، پلاگ فن و… نیز به عنوان زیرمجموعه این دو دسته قرار می‌گیرند که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

فن های صنعتی محوری یا اکسیال

در طراحی فن های محوری، سعی شده است تا با استفاده از نیروهای محوری وارده بر هوا، جریان هوای مد نظر ایجاد شود. طراحی فن های محوری به نحوی است که موتور فن در یک هاب مرکزی قرار گرفته و پره های فن در اطراف موتور آن قرار گرفته‌اند. در این نوع از فن ها، جهت جریان ورودی و خروجی از فن به صورت محوری بوده و جریان هوا از همان جهتی که وارد فن می‌شود، از آن خارج می‌شود. فن های محوری معمولا همراه با قاب عرضه می‌شوند که این امکان را به آن‌ها می‌دهد که به راحتی به کانال های هوا متصل شوند. فن های محوری به صورت معمول در مکان هایی استفاده می‌شوند که نیاز به حجم زیاد جریان هوا وجود داشته باشد.

 

فن های صنعتی محوری یا اکسیال

 

 فن های زیر، به عنوان زیر مجموعه فن های محوری در نظر گرفته می‌شوند:

  • فن های محوری (اکسیال) سردخانه ای

این دسته از فن های صنعتی محوری بیشتر در سردخانه ها استفاده می‌شود. طراحی این فن ها فرق خاصی با سایر فن های محوری ندارد. میزان سرعت کارکرد این فن، عامل تعیین کننده در نوع استفاده آن‌هاست. فن های سردخانه‌ای به دلیل اینکه در شرایط ویژه‌ای کار می‌کنند، باید دارای میزان سرعت کارکرد بالایی باشند که به همین دلیل به آن‌ها فن های دور بالا یا فن سنگین نیز گفته می‌شود. همچنین برخی از انواع این فن ها دارای کمربند حرارتی هستند که باعث می‌شود تا در هنگام کارکرد در شرایط دمای پایین سردخانه، مشکلی برای کارکرد فن ایجاد نشود.

فن های زیر از جمله فن های سردخانه ای شرکت ebm-papst به شمار می‌روند:

ردیفکد فن سرعت کارکرد (RPM)هوادهی در فشار صفر (m3/h)
1S4E500AM030113008905
2S4D630AR0101133013835
3S4D630AD0101132019890
4S4D710AF0101135020740
5W4D710ND0101135021980

  • فن های محوری (اکسیال) کندانسوری

این فن های محوری نیز مانند فن های محوری سردخانه ای می‌باشند و از نقطه نظر طراحی تفاوت چندانی با آن ها ندارند. عمده تفاوت فن های محوری کندانسوری میزان سرعت کارکرد آن‌ها می‌باشد. این فن ها نسبت به فن های محوری سردخانه ای سرعت کارکرد کمتری دارند و مناسب استفاده در چیلرها و موارد اینچنینی می‌باشند.

فن های زیر از جمله فن های محوری کندانسوری شرکت ebm papst به شمار می‌شوند:

ردیفکد فنسرعت کارکرد (RPM)هوادهی در فشار صفر (m3/h)
1S6E630AN010186011025
2W6D800GD010188024110
3VWA0800B7SNZ87023030

  • فن های محوری لوله ای

طراحی پره های این فن مانند سایر فن های محوری است با این تفاوت که در این نوع فن های محوری، به جای قاب از یک محفظه استوانه ای استفاده شده است. محفظه استوانه ای باعث افزایش عملکرد فن می‌شود. از این نوع فن های محوری به عنوان فن های تخلیه هوای آلوده یا دود استفاده می‌شود.

  • جت فن ها

جت فن ها از سری فن های محوری لوله‌ای هستند که نیاز به کار کانال کشی در امر تهویه را بر طرف می‌کنند. جت فن ها دارای قدرت بیشتری نسبت به فن های لوله‌ای بوده و استفاده از آن‌ها در تهویه تونل های شهری، تهویه معادن و یا موارد اینچنینی است.

 

جت فن ها

  • فن های صنعتی محوری کامپکت

فن های محوری کامپکت از سری فن های صنعتی محوری هستند که مناسب صنایع مخابراتی، تابلوهای برق و سرورها هستند. فن های محوری کامپکت شرکت ebm توانایی کارکرد با هر دو جریان AC و DC را دارند و اندازه آن‌ها از 25 تا 280 میلیمتر متغیر است. فن های محوری کامپت در مواردی که نیازمند هوادهی های بالا و با فشار متوسط هستند، استفاده می‌شوند.

فن های زیر برخی از انواع فن های Compact Axial شرکت ebm-papst هستند:

ردیفکد فنسرعت کارکرد (RPM)هوادهی در فشار صفر (m3/h)
18556A280048
23556240067
399062850135
48550N270050

  • فن های صنعتی محوری EC

به صورت کلی فن های صنعتی محوری هم می‌توانند از تکنولوژی AC استفاده کنند و هم DC. فن های EC نسل جدید فن های صنعتی هستند که نسبت به فن های AC از راندمان بیشتری برخوردار هستند. فن های EC شرکت ebm هم به صورت محوری و هم به صورت سانتریفیوژ تولید می‌شوند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موتور و فن EC، به مقاله تکنولوژی موتور و فن EC مراجعه نمایید.

  • فن های محوری HyBlade شرکت ebm

فن‌های محوری HyBlade از سری فن های محوری شرکت ebm هستند که از طراحی هیبرید بهره می‌برند. در سری فن محوری HyBlade، پره های فن از یک هسته آلومینیومی که بر روی آن یک روکش پلاستیکی PP تزریق شده است، ساخته شده‌اند. این فن ها هم از فناوری AC و هم از فناوری  GreenTech EC استفاده می‌کنند. فن های اکسیال HyBlade در سایزها و اندازه‌های مختلف از 300 تا 910 میلیمتر ساخته می‌شوند.

  • فن های محوری AxiBlade شرکت ebm

فن های محوری AxiBlade نسل جدید فن های محوری شرکت ebm-papst هستند که از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برند. این فن‌های محوری در چهار اندازه استاندارد 630 تا 910 میلیمتر در دسترس هستند. این فن های محوری در بازه وسیعی از کاربردها، از تهویه مطبوع گرفته تا استفاده‌های سردخانه‌ای، قابل استفاده هستند.

 

فن های محوری AxiBlade

  • فن های محوری AxiCool شرکت ebm

این سری فن محوری صنعتی، به منظور کار کردن در شرایط سرمای زیاد سردخانه‌ها بهینه شده‌اند. وظیفه اصلی این فن های اکسیال، سرد نگهداشتن مواد غذایی درون سردخانه و ایجاد یک محیط بهداشتی است. این سری فن ها با تاکید بر حفظ مواد غذایی و بهداشت طراحی و تولید شده‌اند و نسبت به سایر فن های محوری تا 46 درصد مصرف انرژی کمتری دارند. فن های محوری AxiCool به نحوی طراحی شده‌اند که امکان تمیز کردن آن‌ها به راحتی امکانپذیر باشد. سطح صاف و صیقلی بدنه فن و همچنین استاندارد IP55 موتور این فن تضمین می‌کند که تمیز کردن آن به درستی انجام شود.  

 

فن های محوری AxiCool

 

فن های صنعتی سانتریفیوژ

در فن های صنعتی سانتریفیوژ، طراحی فن به گونه‌ای است که جریان هوا در آن ها از طریق نیروی گریز از مرکز جابجا می‌شود. در فن های صنعتی سانتریفیوژ، جهت جریان ورودی و خروجی از فن بر هم عمود است. در فن های سانتریفیوژ جهت جریان ورودی به فن موازی با محور گردش فن بوده و جریان خروجی از آن بر محوری گردش فن عمود است. از فن های سانتریفیوژ بیشتر در سیستم های کانال کشی شده که افت فشار استاتیک بالایی دارند، استفاده می‌شود.

  • فن های صنعتی سانتریفیوژ فوروارد

در این نوع از فن های سانتریفیوژ، جهت خم پره ها به سمت جهت چرخش آن‌ها می‌باشد. از آنجایی که پره های این نوع فن ها به سمت جلو خمیده شده است، امکان تجمع گرد و غبار و ذرات آلاینده در پره ها وجود دارد که این امر باعث می‌شود که فن های سانتریفیوژ فوروارد نسبت به هوای آلوده و پر از گرد و غبار، دارای حساسیت زیادی باشند. به همین دلیل عمده استفاده از این فن ها در هواسازها و سیستم های تهویه مطبوع می‌باشد که در آن‌ها از هوای تمیز استفاده می‌شود. همچنین باید در نظر داشت که این فن ها به دلیل اینکه در سیستم های هواسار استفاده می‌شوند، سرعت کاری کمتری دارند.

  • فن های صنعتی سانتریفیوژ بکوارد

طراحی فن های سانتریفیوژ بکوارد بر خلاف فن های فوروارد است. در این نوع از فن ها، جهت خم پره های فن بر خلاف جهت چرخش پره بوده که این امر باعث می‌شود تا نسبت به آلودگی و ذرات معلق در هوا حساسیت کمتری داشته باشند. فن های سانتریفیوژ بکوارد نسبت به سایر فن های سانتریفیوژ از بازدهی بالاتری برخوردار بوده و سرعت و فشار کاری بالاتری نسبت به آن ها برخوردار است. همچنین این فن ها به دلیل اینکه نسبت به ذرات معلق موجود در هوا حساسیت کمتری دارند، از آن‌ها در بویلرها، سامانه های بازیابی حرارت، تهویه آشپزخانه های صنعتی و… استفاده می‌شود.

  • فن های صنعتی سانتریفیوژ رادیال

در فن های سانتریفیوژ رادیال، پره های فن بر خلاف دو طراحی قبلی، خمیده نبوده و پره ها به صورت مستقیم و در راستای شعاع قرار گرفته اند. مستقیم بودن پره های فن باعث می‌شود تا این نوع فن های سانتریفیوژ دارای کمترین میزان حساسیت در برابر آلودگه های موجود در محیط باشند و از آن ها بتوان در محیط هایی که میزان آلودگی بالاست، مانند: جاروبرقی‌‌ها، سیستم های انتقال مواد نیوماتیکی و…، استفاده نمود.

 

فن سانتریفیوژ زیلابگ، خرید فن رادیال، قیمت فن سانتریفیوژ بکوارد، فن گریز از مرکز ebm، فن صنعتی، هواساز، پلاگ فن.

 

  • پلاگ فن   ( Plug Fan )

طبق بررسی های صورت گرفته، میزان مصرف سیستم های خنک کننده در دیتاسنترها به صورت تقریبی برابر با 38 درصد مصرف کل انرژی دیتاسنتر است. به همین دلیل طراحان دیتاسنترها همواره به دنبال پیداکردن راه حل هایی برای کاهش مصرف انرژی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از فن هایی که از فناوری EC استفاده می‌کنند، می‌تواند راه حلی برای مشکل مصرف انرژی باشد. پلاگ فن های EC فن های سانتریفیوژ بکواردی هستند که از موتورهای Brushless EC استفاده می‌کنند. این نوع از موتور ها در واقع موتورهای DC هستند که به دلیل داشتن رکتیفایر (یکسوساز) داخلی در درایو موتور، می‌توانند به صورت مستقیم به برق AC متصل شوند.  همانطور که گفته شد پلاگ فن ها نسبت به سایر فن های مرسوم در بازار مصرف انرژی و هزنیه کمتری داشته و درنتیجه دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تری دارند. همچنین موتور اکثر فن های سانتریفیوژ مرسوم توسط تسمه و پولی به پره های فن متصل است که به صورت ذاتی هدر رفت انرژی را افزایش می‌دهد. اما از طرفی، در پلاگ فن های مدرن امروزی، موتور و پره فن یه صورت یکپارچه هستند که این امر هدر رفت انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

دو نمونه از پلاگ فن موجود در شرکت مهر تهویه توس به شرح زیر هستند که برای اطلاع بیشتر از مشخصات هر دو مدل می توانید با کلیک بر روی مدل به فحه مشخصات وارد شوید :

  • پلاگ فن R4D500RA0301  ( R4D500-RA03-01 )  از دسته  رادیکال – سایز 500
  • پلاگ فن R4D560AQ0301 (  R4D560-AQ03-01 )  از دسته رادیکال – سایز 560

 

  • فن سانتریفیوژ سری RadiCal شرکت ebm

سری فن های RadiCal به منظور داشتن بهترین عملکرد با کمترین میزان مصرف انرژی طراحی شده‌اند. طراحی فن های RadiCal به نحوی است که این سری فن ها بسیار اقتصادی بوده و قدرت بیشتری نیز دارند. برخی از مزایای سری جدید فن های RadiCal شرکت ebm-papst عبارتند از:

  • میزان اندازه دهانه ورودی فن افزایش یافته تا هوای بیشتری وارد فن شود.
  • قسمت خروجی پره‌های فن به صورت گرد طراحی شده تا کمترین میزان تلفات جریان هوا ایجاد شود.
  • طراحی سری جدید فن های RadiCal به نحوی بهینه شده است که ماکزیمم جریان خروجی هوا به میزان 20 درصد نسبت به مدل قدیمی افزایش داشته است.
  • طراحی فن های RadiCal به صورتی است که این فن ها کامپکت بوده و جای کمی را اشغال می‌کنند و همچنین از قابلیت Plug & Play پشتیبانی می‌کنند که مدت زمان مورد نیاز برای نصب و بهره‌برداری از فن را کاهش می‌دهد. همچنین این فن ها نسبت به مدل های گذشته، به میزان 3 دسی‌بل نویز کمتری ایجاد می‌کنند.

 

  • فن سانتریفیوژ سری RadiCal شرکت ebm
  • فن سانتریفیوژ سری RadiPac شرکت ebm

فن های سانتریفیوژ سری RadiPac شرکت ebm هم با فناوری AC عرضه می‌شوند و هم با فناوری GreenTech EC. در ساخت پره های این سری از فن های سانتریفیوژ هم از فلز استفاده شده و هم پلاستیک تقویت شده با فایبرگلس. طراحی بهینه پره های این فن از نقطه نظر آیرودینامیکی باعث شده تا این سری از فن ها توانایی ایجاد جریان هوا به حجم m3/h 37000 و کارکرد در فشار بیش از Pa 2500 را داشته باشند. فن های سانتریفیوژ RadiPac از قابلیت Plug & Play پشتیبانی کرده و در همه اندازه های استاندارد، از 250 تا 1000 میلیمتر تولید می‌شوند.

فن های سانتریفیوژ سری RadiPac شرکت ebm

 

فن های سانتریفیوژ RadiPac شرکت ebm papst به دلیل اینکه از فناوری EC استفاده می‌کنند، می‌توانند به صورت ماژولار در سیستم‌های FanGrid استفاده شوند. در سیستم های FanGrid، فن های سانتریفیوژ به صورت موازی با یکدیگر متصل شده که در این حالت حتی اگر یکی از فن ها دچار مشکل شود، بقیه فن ها جریان هوای مورد نیاز را تامین می‌کنند تا در امر تهویه مطبوع مشکلی ایجاد نشود.  علاوه بر این، استفاده از FanGrid باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش نویز ایجاد شده و همچنین افزایش راندمان می‌شود.

 

  • فن سانتریفیوژ سری RadiFit شرکت ebm

سری فن های RadiFit از نوع فن های کامپکت سانتریفیوژ بوده و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که جای کمی را اشغال می‌کنند و به آسانی قابلیت نصب و استفاده را دارند. فن های سانتریفیوژ RadiFit به صورت پروانه بکوارد طراحی و ساخته شده‌اند. فن های سانتریفیوژ سری RadiFit هم به صورت یکطرفه و هم به صورت دوطرفه تولید می‌شوند و میزان تولید نویز کمی دارند. این فن ها از فناوری EC و AC پشتیبانی کرده و قابلیت Plug & Play به منظور نصب و استفاده آسان را دارند.  فن های سانتریفیوژ سری RadiFit در یازده اندازه استاندارد با توان موتور W85  تا kW 3 ساخته می‌شوند.

 

فن سانتریفیوژ سری RadiFit شرکت ebm 

فن های تانژانتی (استوانه‌ای)

پره های فن های تانژانتی به صورت استوانه ای بوده که طول نسبتا بلندی دارند. نسبت قطر پروانه (30 تا 65 میلیمتر) به طول پروانه (معمولا تا 600 میلیمتر) در فن های تانژانتی باعث می‌شود تا این فن ها طراحی تخت و کوتاهی داشته باشند. مزیت اصلی فن های تانژانتی نسبت به فن های محوری (اکسیال)، ایجاد یک جریان هوای یکنواخت و آرام (Laminar flow) در طول فن است. فن های تانژانتی با فناوری EC نیز تولید می‌شوند که باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی آن‌ها می‌شود. جریان هوای آرام و یکنواخت و همچنین استفاده از فناوری EC باعث می‌شود که استفاده از فن های تانژانتی در سیستم هایی مانند پرده هوا، سیستم
های رطوبت زدایی، هواسازها و… بسیار مناسب باشد.

فن های تانژانتی (استوانه‌ای) 

کسب اطلاعات بیشتر

با توجه به اینکه شرکت مهر تهویه توس به صورت دوره ای فن های مورد نیاز در بازار ایران را بر حسب نیاز صنایع موجود می کند ، جهت اطلاع از موجود بودن فن های شرکت ebm و همچنین قیمت محصولات لطفا با شماره های زیر(بخش مهندسی فروش) تماس برقرار نمایید:

تلفن: 58949-021 داخلی 170

واتساپ: 989002158949+

ایمیل:  marketing@tahviehtoos.com

یا با چت آنلاین داخل وب سایت تماس برقرار نمایید.

یا از فرم درخواست مشاوره و فروش  برای ارسال درخواست خرید یا طرح سوال خود  و آگاهی از فن های موجود استفاده فرمایید.

فرم درخواست قیمت

فرم درخواست قیمت محصول

"(ضروری)" indicates required fields